Telefonleveranser gör största tappet på 10 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Tycker du? Beror ju såklart på vad telefonen kostade som ny men i det här fallet var det en 13 Pro Max som lär ha kostat runt 13-14k. Att då byta batteriet för ca 1000kr ser jag som ett självklart val istället för att köpa en ny för 15k. Att byta batteri anser jag också vara väldigt riskfritt, speciellt om man lämnar i den. Att göra det själv är ju också rätt simpelt nu när Apple bistår med originaldelar.

Absolut, talar vi om en väldigt dyr modell som bara är ett år gammal så. Men tag som exempel en vanlig modell som Galaxy S20. Kostar runt 2000 kronor begagnad. Batteribyte kostar runt tusenlappen. Är det verkligen värt det? Speciellt eftersom batteriet normalt sett ändå brukar fungera ganska väl, om än inte som när det var nytt?

Permalänk

Mitt första inlägg.

Jag kör en Oneplus 6T från 2018 med LineageOS 19. Just nu känns det som jag kommer klara mig på den iallafall 1-2 år till.
För egen del tycker jag att kvalitén i 6T:an är suverän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Absolut, talar vi om en väldigt dyr modell som bara är ett år gammal så. Men tag som exempel en vanlig modell som Galaxy S20. Kostar runt 2000 kronor begagnad. Batteribyte kostar runt tusenlappen. Är det verkligen värt det? Speciellt eftersom batteriet normalt sett ändå brukar fungera ganska väl, om än inte som när det var nytt?

Om du tycker batteriet fungerar väl så finns det ju ingen anledning att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Absolut, talar vi om en väldigt dyr modell som bara är ett år gammal så. Men tag som exempel en vanlig modell som Galaxy S20. Kostar runt 2000 kronor begagnad. Batteribyte kostar runt tusenlappen. Är det verkligen värt det? Speciellt eftersom batteriet normalt sett ändå brukar fungera ganska väl, om än inte som när det var nytt?

Varför är det inte värt det? Betala 1000kr eller 2000kr, då är väl 1000kr det självklara valet. Jag hade aldrig kommit på tanken att köpa en likadan modell som är begagnad bara för att slippa byta batteriet.

Edit: Tror jag missförstod ditt resonemang. Hehe men aa 2000kr telefoner är inte något jag hade bytt batteri på heller. För mig är den prisnivån mer slit och släng/sälj som jag antar du syftar på.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Problemet är väl att när batteriet väl behöver bytas är det sällan ekonomiskt värt det. Dagens batterier håller så länge, och telefoner tappar i värde så snabbt, att ett batteribyte kan kosta nästan lika mycket som telefonen är värd. Lägg på detta tiden och risken för att något kommer gå fel i samband med bytet.

Fast om mobiltelefonen i övrigt fungerar bra och man inte behöver ytterligare prestanda så kvittar ju värdet på telefonen? Du ska ju ändå inte sälja den.

Du får betala säg 1500kr för att byta batteri hos någon auktoriserad (så du slipper risk/meck) vs 15000kr för en ny telefon som du egentligen inte behöver.

Det du bör fundera på är ju: hur mycket behöver jag betala för att få en fullt fungerande telefon? 1500kr vs 15000kr.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Köper ny mobil vart tredje år. Köpte en Asus Zenfone 8 år 2021 och tänker byta först nästa år.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Skrivet av Medivh:

@Megacrash

Ett batteribyte inte aktuellt framöver om du är nöjd med luren i övrigt?

Sists jag kollade en bråkdel av kostnaden samt mindre e-waste etc. Kört liknande fast mörka sidan (Samsung) och tycker det fungerat prima fram tills mjukvara/säkerhets uppdateringar sätter stopp.

Skrivet av jnsson:

Går att lämna in den och få batteriet bytt. T.ex. hos våra 3 Apple Store butiker i Sverige. Du kan antingen gå till en butik, eller skicka in telefonen. Behöver inte byta den bara för att batteriet är lite sämre

Skrivet av Trihxeem:

Varför inte bara lämna in den och få batteriet utbytt när det är kass istället för att köpa en helt ny telefon?

Skrivet av RVX:

Vet att det är en placeboeffekt, men sitter med min 3,5 år gamla 11:a som fortfarande anger 100%
Visst lockelsen finns hos en ny, men så länge denna håller så byter jag inte.

Senast jag kollade vad batteribyte kostade blev det rätt dyrt, S10+. Iaf om man vill ha original + vid byte försvinner vattentåligheten. Mobiler återvinns idag så blir inte e-waste eller så kan man sälja begagnat om man orkar böka mä annons.

Smidigast är att köpa ny mobil genom sin operatör och lämna in sin/sina gamla, man kan få rätt mycket i värde för senare modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det är flestas enda kamera man äger. Så den ska helst vara så bra den bara kan bli.

Visst upplever jag en markant skillnad mellan nyare och äldre mobiler framförallt på mjukvarosidan. Jag upplever dock att kameran har varit så pass bra de senaste fem åren att ett byte av telefon varje generation just ur den aspekten inte riktigt är rimlig men det kanske bara är jag?

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jud1th:

Visst upplever jag en markant skillnad mellan nyare och äldre mobiler framförallt på mjukvarosidan. Jag upplever dock att kameran har varit så pass bra de senaste fem åren att ett byte av telefon varje generation just ur den aspekten inte riktigt är rimlig men det kanske bara är jag?

Nej, det finns ingen anledning att byta telefon varje år öht enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Senast jag kollade vad batteribyte kostade blev det rätt dyrt, S10+. Iaf om man vill ha original + vid byte försvinner vattentåligheten. Mobiler återvinns idag så blir inte e-waste eller så kan man sälja begagnat om man orkar böka mä annons.

Smidigast är att köpa ny mobil genom sin operatör och lämna in sin/sina gamla, man kan få rätt mycket i värde för senare modeller.

Skulle jag behöva batteriet i min, är troligare att när det ger sig så köper jag ny mobil, så skulle jag nog skicka in den till Apple för enkelhetens skull. Vet att det är hyffsat enkelt med rätt verktyg och iFixit, men bekvämligheten ska man inte underskatta

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Senast jag kollade vad batteribyte kostade blev det rätt dyrt, S10+. Iaf om man vill ha original + vid byte försvinner vattentåligheten. Mobiler återvinns idag så blir inte e-waste eller så kan man sälja begagnat om man orkar böka mä annons.

Smidigast är att köpa ny mobil genom sin operatör och lämna in sin/sina gamla, man kan få rätt mycket i värde för senare modeller.

Jag kollade vad det kostar att byta batteri på en iphone 14 pro max av Apple själva: 1345kr (https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair). Finns lite billigare om andra ska utföra det.
Det är mindre än 10% av nypris

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Senast jag kollade vad batteribyte kostade blev det rätt dyrt, S10+. Iaf om man vill ha original + vid byte försvinner vattentåligheten. Mobiler återvinns idag så blir inte e-waste eller så kan man sälja begagnat om man orkar böka mä annons.

Smidigast är att köpa ny mobil genom sin operatör och lämna in sin/sina gamla, man kan få rätt mycket i värde för senare modeller.

Gör du det hos officiell verkstad så bibehålls vattentåligheten. För Samsung kostar det 850:- för att byta batteri (inte alls så farligt dyrt om man jämför med att köpa en ny telefon för typ 8k. För Apple kostar det runt 800:- fram till sista Februari, därefter ca 1100:- vilket också är bra mycket billigare än att köpa en ny telefon för 10k eller mer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jag kollade vad det kostar att byta batteri på en iphone 14 pro max av Apple själva: 1345kr (https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair). Finns lite billigare om andra ska utföra det.
Det är mindre än 10% av nypris

För iPhone 13 och äldre så kostar det ca 800:-, från och med 1:a Mars ca 1000:-, det var en väldig skillnad på priset för batteribyte på iPhone 14 vs iPhone 13.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Lämnade android efter 12 år och gick till iOS med iphone 14 pro. Äckligt dyr telefon men halebop gav mig över 8000kr kredit för min s21 ultra så det lockade mig att göra hoppet. Nästa mobilköp blir nog när ungarnas gamla iphones dör och jag skickar min nedåt i familjeledet och skaffar mig en ny. Bör dröja några år om de inte klantar sig.
Kan verkligen förstå den vikande trenden. Mobiler är så pass bra nu att gamla modeller inte är nämnvärt sämre än de nya som släpps. Blir tuffa tider för tekniksektorn framöver...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För iPhone 13 och äldre så kostar det ca 800:-, från och med 1:a Mars ca 1000:-, det var en väldig skillnad på priset för batteribyte på iPhone 14 vs iPhone 13.

Jo de vet hur man tar betalt av folk!
Men fortfarande helt klart värt det för att blåsa liv i en äldre telefon

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jo de vet hur man tar betalt av folk!
Men fortfarande helt klart värt det för att blåsa liv i en äldre telefon

Jag menade mest på skillnaden mellan just iPhone 13 och 14, för det är samma pris för batteribyte på iPhone 11, som på iPhone 13. Men ja, jag håller fortfarande med, det är värt att byta batteri. Rekommenderade en person att byta batteri istället för en ny iPhone, då hennes batteritid har börjat bli sämre men i övrigt så fungerar telefonen bra för henne.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

eftersom jag bara använder telefon till samtal, sms, reddit och 2fa så byter jag först när 2fa apparna inte längre supporteras
gav 1700 för senaste telefon. tycker det ändå är i överkant för vad man får/använder den till

Permalänk
Hedersmedlem

Köp en beg företagstelefon från något återvinningsbolag, betalade 2000 för en nästan sprillans iphone 8 till farsan. Han är nöjd, jag slipper supporta nåt billigt kinaskit och Apple lär släppa uppdateringar många år till.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Jag kollade vad det kostar att byta batteri på en iphone 14 pro max av Apple själva: 1345kr (https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair). Finns lite billigare om andra ska utföra det.
Det är mindre än 10% av nypris

Den som behöver byta ut ett batteri på en 14 PRO Max så är det ett garantiärende. Jag kör 12 PRO Max, 256GB lagring. Är värd kanske 7000kr, batteriet är på 90%. Är det värt att byta ett batteri på den då? Man får ju tänka att värdet på mobilen går ned hela tiden och du behöver oftast inte byta batteri förrän 2år efter att du köpt den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Den som behöver byta ut ett batteri på en 14 PRO Max så är det ett garantiärende. Jag kör 12 PRO Max, 256GB lagring. Är värd kanske 7000kr, batteriet är på 90%. Är det värt att byta ett batteri på den då? Man får ju tänka att värdet på mobilen går ned hela tiden och du behöver oftast inte byta batteri förrän 2år efter att du köpt den.

Varför ska du tänka på värdet på mobilen om den skulle fungera tillräckligt bra med ett nytt batteri?
Enda du behöver göra är att jämföra priset för ett batteribyte (som enligt antagandet skulle ge dig en fullt fungerande mobil med tillräcklig prestanda - behöver du mer prestanda/skärm/kamera etc så är inte batteribyte ett alternativ ändå) med priset för en ny telefon.

Slutresultatet är samma: du får en fungerande telefon med bra batteri och tillräcklig prestanda, frågan är bara vad du vill betala.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag har en budget telefon idag. Nokia g11. Den är väldigt seg och klagar ofta på fullt minne, typ så jag inte kan öppna jobb-pdf:er osv. Så det är riktigt störande. Men det finns väl förmodligen betydligt bättre budget telefoner om man är insatt, vilket jag inte kan påstå att jag är.

Isf skulle jag vilja ha en snabbare med mer minne, gärna mindre och hörlursuttag är väldigt uppskattat men går utan. Körde en Iphone 7 innan och den trivdes jag väldigt bra men, men den åkte i golvet en gång för mycket tyvärr.

Permalänk
Medlem

Inte intresserad av priser som fortsätter i raketfart uppåt, när prestana-utvecklingen håller medelfart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RekiN:

Du vet att olyckor kan ske? Jag hade min i fickan, glömde stänga fickan och satte mig ned och den föll ut rakt ned på stengolv och klirrade skärmen.

Det där är inte en "olycka", det kallas ovarsamhet.

Skrivet av KillerTofu:

Jag har tappat min telefon i princip dagligen i 3 års tid, inte en spricka. Hemligheten? Köp ett BRA skal som verkligen skyddar telefonen för ett par hundralappar såsom Otterbox (behöver inte vara det tjockaste då dom bygger på telefonen för mycket). Har gjort så med alla telefoner köpt de sista 10-15 åren och och de har alla klarat sig fint.

Jag har min egen hemlighet - jag låter bli att "tappa" den. Hur "tappar" man en sådan stor och klumpig sak som telefoner är numera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag har min egen hemlighet - jag låter bli att "tappa" den. Hur "tappar" man en sådan stor och klumpig sak som telefoner är numera?

Nej, men du har givetvis helt rätt. Vi "tappar" mobilerna, det vill säga, förstör med flit för att få sämre användarupplevelse och ekonomi. Du listade ut det.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Det där är inte en "olycka", det kallas ovarsamhet.

Jag har min egen hemlighet - jag låter bli att "tappa" den. Hur "tappar" man en sådan stor och klumpig sak som telefoner är numera?

Stressigt fysiskt jobb, kollar tid på mobil, missar fickan.
Det är iaf jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

99.9% av folk idag klarar sig utmärkt med typ en Pixel 6A eller Samsung A53.

Sedan har behovet av att byta telefon varje år minskat rejält och folk prioriterar överlevnad istället för att flasha med senaste iPhonen på jobbet.

Korrekt, jag har flashar min iphone 14 pro på jobbet. Den enda som någonsin noterat att jag har en 14 pro är en 12-åring. :-/

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Bra!, man kan bara hoppas att denna trend överlever lågkonjukturen och förblir en standard så vi slipper detta vansinne med att byta ut fullt fungerande mobiltelefoner varje år.

Permalänk
Medlem

Bytte från S20 till S22 då jag spräckte skärmen på förra (efter att ha tappat den säkert 500 ggr), tappade den i mjuksnö men låg ju ett vasst gruskorn där då. Skärmbyte var löjligt dyrt, företaget betalar så klart så de tycke att en ny var ett bättre köp.
Rätt missnöjd faktiskt. S22:an är lite för liten och verkar dra klart mer batteri även sproilans ny jämfört med 3~ år gammal S20 (trots att jag satt 60Hz istället för 120Hz). Ibland tar inte touchen heller så när man skrollar och sätter tummen mot så stannar inte skrollningen utan fortsätter glida vidare.
MARKANT mer bloatware med. Överdrivet dyr (7100kr) med tanke på vad man fick, ångrar nästan att jag inte lagade skärmen istället.
Samma mängd lagring med.

Njah, jag är lite missnöjd. Hade jag köpt privat hade jag skickat tillbaka den och lagat min gamla. S20 var en bättre telefon.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Är glaset mjukt och flexibelt tål det stötar men inte repor, är det hårt står det emot repor men inte stötar. Så ja det är precis vad de har gjort. Det är därför det tweakas fram nya versioner gorillaglas hela tiden, för blir telefonen repad av fickludd gnäller folk över det istället.

Hade en Moto X Force.

Japp, man fick lägga på ett skärmskydd för att förhindra repor. Hade inga som helst problem med det eller telefonens respons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Inte intresserad av priser som fortsätter i raketfart uppåt, när prestana-utvecklingen håller medelfart.

Fast priserna har ju inte gått upp i USD för PRO Max modellerna. Det är SEK som är en skvalpvaluta.