Hur mycket får du tillbaka i elstöd?

Permalänk
Medlem

Betalar 63 öre kw men hittar inte vart man ser återbetalning på vattenfall... sidan totalt crashade när jag loggade in...

Permalänk

8 382 kr

Permalänk
Medlem

Ett stöd som endast borde gå till de som verkligen är behövande. Borde inte vara jättesvårt att gå efter hushållets inkomst och helt utesluta de som är förmögna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

https://www.ellevio.se/privat/energismart/elskolan/sa-fungera...
"Den 9 januari 2023 presenterade Regeringen ett nytt förslag, som omfattar hela landet. Förslaget är att stöd ska betalas ut till hushåll där elpriset i snitt överstigit 75 öre under stödperioden (nov-dec 2022). Genomsnittligt spotpris minus 75 öre utgör ersättning per kWh för förbrukning under de aktuella månaderna. "

Eller blir det 2,94 - 75 =2,19kr i ersättning 🤔

Precis. Det är en så länge ett förslag och inget som är bestämt än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Betalar 63 öre kw men hittar inte vart man ser återbetalning på vattenfall... sidan totalt crashade när jag loggade in...

Personen vars personnummer står på elnätsavtalet ska registrera sitt konto hos Swedbanks Kontoregister (som försäkringskassan tittar på när de betalar ut automatiskt). Man registrerar sig här: https://online.swedbank.se/app/ib/logga-in

Permalänk
Medlem
Skrivet av nosilica:

Personen vars personnummer står på elnätsavtalet ska registrera sitt konto hos Swedbanks Kontoregister (som försäkringskassan tittar på när de betalar ut automatiskt). Man registrerar sig här: https://online.swedbank.se/app/ib/logga-in

Jag utgår från att alla som har fått utbetalningar från Försäkringskassan till eget konto redan är registrerade och inte behöver göra nåt alls. Kan inte vara många som aldrig fått en utbetalning från Fk.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Ett stöd som endast borde gå till de som verkligen är behövande. Borde inte vara jättesvårt att gå efter hushållets inkomst och helt utesluta de som är förmögna.

Nja, men de borde gå efter vad man har betalat per kwh. Kommer ju finnas de som band billigt och kommer gå plus på det här

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Nja, men de borde gå efter vad man har betalat per kwh. Kommer ju finnas de som band billigt och kommer gå plus på det här

Ingen kommer gå plus, stödet är inte mer än nätavgifter plus skatter så även om de bundit elen till att vara gratis blir det inte plus.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Ett stöd som endast borde gå till de som verkligen är behövande. Borde inte vara jättesvårt att gå efter hushållets inkomst och helt utesluta de som är förmögna.

Hur skall man bedöma om folk är förmögna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag utgår från att alla som har fått utbetalningar från Försäkringskassan till eget konto redan är registrerade och inte behöver göra nåt alls. Kan inte vara många som aldrig fått en utbetalning från Fk.

Nej! Detta stämmer tyvärr inte. Det är separat och man måste ha anmält till Swedbank, annars kommer du få en avi som du måste lösa in. "För att underlätta utbetalning bör berörda kunder anmäla sitt bankkonto till Swedbanks kontoregister, senast den 13 februari, uppger Försäkringskassan." Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsakringskassan-och-sven...

"För att få elstödet snabbast möjligt ska man anmäla sitt bankkonto till Swedbanks kontoregister senast den 13 februari." Källa: https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/q1k1W0/forsta-elstode...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Nej! Detta stämmer tyvärr inte. Det är separat och man måste ha anmält till Swedbank, annars kommer du få en avi som du måste lösa in. "För att underlätta utbetalning bör berörda kunder anmäla sitt bankkonto till Swedbanks kontoregister, senast den 13 februari, uppger Försäkringskassan." Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsakringskassan-och-sven...

"För att få elstödet snabbast möjligt ska man anmäla sitt bankkonto till Swedbanks kontoregister senast den 13 februari." Källa: https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/q1k1W0/forsta-elstode...

Jag var redan inlagd där i alla fall. Jag kan bara minnas att jag gjort det en gång, när jag fick mitt första studiebidrag någon gång på mitten av nittiotalet, men det fanns kvar i alla fall. Försäkringskassans normala utbetalningar går väl inte via Swedbank dock, eller inte på det sättet i alla fall utan där skriver man in sitt kontonummer och får pengarna dit precis som typ alla andra utbetalningar man får. Jag fattar inte varför de valde att gå ihop med Swedbank för just dessa utbetalningar, Swedbank har ju gjort bort sig en hel del på sistone, mer än de andra storbankerna, och deras lösning för utbetalningar känns ju väldigt förlegad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag var redan inlagd där i alla fall. Jag kan bara minnas att jag gjort det en gång, när jag fick mitt första studiebidrag någon gång på mitten av nittiotalet, men det fanns kvar i alla fall. Försäkringskassans normala utbetalningar går väl inte via Swedbank dock, eller inte på det sättet i alla fall utan där skriver man in sitt kontonummer och får pengarna dit precis som typ alla andra utbetalningar man får. Jag fattar inte varför de valde att gå ihop med Swedbank för just dessa utbetalningar, Swedbank har ju gjort bort sig en hel del på sistone, mer än de andra storbankerna, och deras lösning för utbetalningar känns ju väldigt förlegad.

Det stämmer att FK normala utbetalningar inte går via Swedbank. Jag la till mitt konto hos Swedbank under förra året dock innan något prat om elstödet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Får nog ingenting :/
Vi gick över till gemensam el i BRFen 2022-11-01, så privatpersoner hade inga elavtal 2022-11-17.
Tack? haha

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag fattar inte varför de valde att gå ihop med Swedbank för just dessa utbetalningar,

Det var ingen annan bank som var intresserad tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag fattar inte varför de valde att gå ihop med Swedbank för just dessa utbetalningar

Man gjorde en snabb upphandling, swedbank var de enda som offererade. Offentliga upphandlingar är fantastiska saker!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara vad som gäller för elstödet nov-dec 2022?

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/01/nytt-elsto...

Är det så enkelt att det bara är ett tillägg i elstöd utöver det vi får för 2021 - 2022?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Mindfighter:

Man gjorde en snabb upphandling, swedbank var de enda som offererade. Offentliga upphandlingar är fantastiska saker!

Är väl bara Swedbank som har infrastrukturen redan uppsatt?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Det var ingen annan bank som var intresserad tror jag.

Skrivet av Mindfighter:

Man gjorde en snabb upphandling, swedbank var de enda som offererade. Offentliga upphandlingar är fantastiska saker!

Så kan det vara. Men varför behövdes det ens? Försäkringskassan betalar ut pengar till säkert de flesta i landet redan utan några krångliga lösningar, bara att anmäla konto som hos skatteverket eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Får nog ingenting :/
Vi gick över till gemensam el i BRFen 2022-11-01, så privatpersoner hade inga elavtal 2022-11-17.
Tack? haha

fast än så länge är väll stödet tänkt för en period som är innan det så de borde inte påverka stödet för din del.

Edit: va in nu och såg "och som var innehavare av elnätsavtalet den 17 november 2022." men jag skulle ringa FK, förklara din situation och se vad dom säger?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Nej då ljuger dina bekanta för dig, kan bevisa det med en enkel uträkning:

Säg att du bor i SE4 där man får högst elstöd på 79 öre/kWh

Om du har bundet elpris på 10 öre (det har du inte gjort senaste 10 åren i SE4) så så kalkylen ut såhär 2022:

10 öre fast pris/kWh
+ 36 öre Energiskatt /kWh
+ moms = 55 öre

Sen tillkommer Elöverföring, Öresundskraft tar tex vid normallast: 32,25öre/kWh men det varierar något mellan nätägare.

Totalt 87.25 öre, dvs du går inte plus ens med 79 öre i elstöd och bundet på 10 öre/kWh vilket är en omöjlig siffra att ha bundet på.

Det krävs ett fast pris utan påslag på ca 4 öre/kwh och det har du inte kunnat binda någonsin år i SE4 eller SE3 där ekvationen ser än sämre ut med ett lägre elstöd på 50 öre.

Du är välkommen att motbevisa mig med en egen uträkning men sprid inga fake news om att människor går plus på att köra elementen på utsidan osv.

Tack för en bra förklaring, satt själv och undrade hur det funkade.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Hur får man tillbaka pengarna? Går det automatiskt?

Dersom du ikke alle rede er kunde på Swedbank og til og med som kunde på Swedbank må du ha et konto registrert gjennom Swedbank for å få utbetaling til ditt bank konto. Dette må du gjøre innen den 13. februar for å få penge på ditt bank konto (uansett derom det er på Swedbank eller en annen Bank; dette gjelder også dersom du ville ha et bank i utlandet).

Du kan lese mer her på Swedbanks hoved side: https://www.swedbank.se/
(OBS! Kontoregister er ikke det samme som å bli kunde hos Swedbank på trass av at du godkjenne en avtale som er rett mye identisk til den avtale tekst du må godkjenne dersom du nå ville søke om å bli kunde hos denne bank. Altså du vill bare kunne forandre ev. bank opplysninger (konto) og epost slik at myndighetene kan sende innbetalinger til dette konto.

I annet fall vil du få tilsendt et avi der du sikkert må betale for å kunne overføre/sett inn pengene på ditt konto enten på de få bank kontor som finnes kvar eller via ICA butikker og tilsvarende steder der fortsatt vil ta disse avier for gjøre en innsetting på ditt konto.

Viktig!

Til dere der alle rede vil ha eller venter på utbetaling fra Försäkringskassan, så vil dere få utbetalt til de konto der er blitt registrert fra tidligere, så dere trenger ikke å være urolige at det konto dere vil ha lagt opp på Swedbank/kontoregister også må være det samme dersom dere ville ha flere konto på samme bank for å holde i sær disse innbetalinger. Kontoregister på Swedbank skal ikke påvirke til hvor utbetalinger vil gå fra myndigheter til respektive kunder/mottagere av utebetaling der alle rede har oppgitt konto for utbetalinger der er pågående.

Fikk dette bekreftet gjennom samtale med FK kundetjeneste i dag den 27. januar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej! Detta stämmer tyvärr inte. Det är separat och man måste ha anmält till Swedbank, annars kommer du få en avi som du måste lösa in. "För att underlätta utbetalning bör berörda kunder anmäla sitt bankkonto till Swedbanks kontoregister, senast den 13 februari, uppger Försäkringskassan." Källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsakringskassan-och-sven...

"För att få elstödet snabbast möjligt ska man anmäla sitt bankkonto till Swedbanks kontoregister senast den 13 februari." Källa: https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/q1k1W0/forsta-elstode...

Det tror jag inte på. Varför skulle de "kasta" den information de redan har på det viset?

Lösa in avier känns väldigt 1970-tal. Då är jag hellre utan pengarna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så kan det vara. Men varför behövdes det ens? Försäkringskassan betalar ut pengar till säkert de flesta i landet redan utan några krångliga lösningar, bara att anmäla konto som hos skatteverket eller liknande.

FK missar nog en del, senast jag hade något med dom att göra var 15+ år sen. Ännu enklare hade varit att låta skatteverket sköta det nu i vår vid deklarationen. De har säkerkt 100% av alla berördas kontouppgifter redan och hade man processat utbetalningen vid årets skatteåterbäring så har man redan rutiner/processer på plats även för det + att man för de av oss som får kvarskatt inte hade behövt betala ut något, bara kvitta mot skulden så är det klart istället för transaktionskostnaderna för att skicka runt pengar.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det tror jag inte på. Varför skulle de "kasta" den information de redan har på det viset?

Lösa in avier känns väldigt 1970-tal. Då är jag hellre utan pengarna.

För att detta är en ny lösning som inte funnits tidigare, gdpr yadda-yadda...

Anmäl konto enligt informationen så slipper du avi:n.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

FK missar nog en del, senast jag hade något med dom att göra var 15+ år sen. Ännu enklare hade varit att låta skatteverket sköta det nu i vår vid deklarationen. De har säkerkt 100% av alla berördas kontouppgifter redan och hade man processat utbetalningen vid årets skatteåterbäring så har man redan rutiner/processer på plats även för det + att man för de av oss som får kvarskatt inte hade behövt betala ut något, bara kvitta mot skulden så är det klart istället för transaktionskostnaderna för att skicka runt pengar.

Jo det hade förstås varit lättare. Men syftet är ju att försöka vända opinionsvinden liksom, och då duger det inte att få lite mer i skatteåterbäring fram emot sommaren.

Permalänk

Elområde: 4
Förbrukning: 23,111 kWh
Pengar tillbaks: 18,258 kr

Känns ganska bra faktiskt. Lite som att få en extra bonus. Har redan köpt roliga saker för delar av pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

För att detta är en ny lösning som inte funnits tidigare, gdpr yadda-yadda...

Anmäl konto enligt informationen så slipper du avi:n.

Men vadå GDPR, jag har ju min information hos Fk redan. Har fått utbetalt saker där många gånger.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

För att detta är en ny lösning som inte funnits tidigare, gdpr yadda-yadda...

Anmäl konto enligt informationen så slipper du avi:n.

Man kan söka om man är med där och jag fanns med även om jag inte har nyregistrerat mig.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Strax under 8.

Permalänk
Medlem

Kan tycka att snittpriset per kWh man landar på är mer intressant än beloppet man får ut.