Permalänk

Byta router?

Har just nu en Technicolor Xtream från Telia som jag funderar på om man bör byta till något annat. Jag är totalt okunnig på detta så behöver er hjälp!

Just nu saknar jag uppkoppling i ena änden av huset. Har läst om mesh. Vad skulle ni rekommendera? Vi är inga som spelar utan främst vanlig surf och streaming som nyttjas.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

installerade den här till en släkting för att ge honom kontakt i hela sitt hus och alla hans kontakt problem försvann efter det. Så den kommer funka bra för dig med och är riktigt enkel att ianstallera. https://www.webhallen.com/se/product/204034-TP-Link-RE200-Rep...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jensan887:

Har just nu en Technicolor Xtream från Telia som jag funderar på om man bör byta till något annat. Jag är totalt okunnig på detta så behöver er hjälp!

Just nu saknar jag uppkoppling i ena änden av huset. Har läst om mesh. Vad skulle ni rekommendera? Vi är inga som spelar utan främst vanlig surf och streaming som nyttjas.

Tack på förhand!

Hur stort är huset och är det möjligt att dra kabel eller ska allt vara trådlöst?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

installerade den här till en släkting för att ge honom kontakt i hela sitt hus och alla hans kontakt problem försvann efter det. Så den kommer funka bra för dig med och är riktigt enkel att ianstallera. https://www.webhallen.com/se/product/204034-TP-Link-RE200-Rep...

och hans nätverksprestanda halverades.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Skrivet av Kent:

Hur stort är huset och är det möjligt att dra kabel eller ska allt vara trådlöst?

114 kvm + inredd källare. Routern sitter i ena hörnet på huset. Tyvärr inga möjligheter med kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av microblaze:

och hans nätverksprestanda halverades.

Nej har själv testat och det är ingen märkbar förlust

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera Google Nest WiFi Pro, enkelt, smidigt och är förberedd med Matter som är en ny standard för smarta prylar. Lite overkill med 3-pack men hittar inte 2-pack i Sverige. Om man känner priset är lite högt kan man kolla på deras andra generation som också är bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Nej har själv testat och det är ingen märkbar förlust

En extender kommer i normalfallet att kraftigt försämra nätverksprestandan jämfört med en enhet med två radior (vissa ”mesh”). Men om man mäter mot internet och internetanslutningen är förhållandevis långsam (100 Mbit/s) så kommer internetanslutningen kunna vara flaskhalsen. Om man aldrig kommunicerar internt så kan det vara en adekvat lösning.

Permalänk
Medlem

Vet att många inte vill dra kabel, men det är ofta enkelt att få det bra och inget man tänker på bär det är gjort.
Låna borr om du inte har och köp en lång kabel.

Dra kabeln löst i huset och ställ din router mer centralt, testa att det funkar på den platsen, sen dra kabel dit ordentligt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)