Jag tycker det rotten skriver inte är riktigt korrekt eller inte med den sparsamma förklaringen iaf... men jag också hade valt en 1440p.
Hur mycket som visas på din skärm har ju att göra med din fov-inställning i spelet och avståndet till skärmen.
FOV är/borde vara samma för en 49" ultrawide skärm oavsett upplösning om de står på samma avstånd.
Men med en "1440p" kommer det som visas där kunna representeras av flera pixlar = högre detaljrikedom.
Av den anledningen kan man ju ställa en skärm med högre upplösning närmare ögonen med bibehållen detaljrikedom och därmed justera fov-inställningarna, vilket i praktiken skulle ge "mer på höjden" (men även på bredden).
Finns ett ganska bra verktyg för detta här:
https://simracingsetup.com/tools/sim-racing-fov-calculator/
När man ändå är inne på det där med fov så tycker jag det är den absolut största nackdelen med VR mot triples är att man får så otroligt smalt synfält i VR.
Jag kör med Reverb G2 och upplösningen är ju absolut tillräcklig där, men horisontell FOV är för låg. Det blir "strutkänsla" när man kör sim-racing. Skulle man "stretcha ut" de där tillgängliga pixlarna i en Reverb G2 för att få 180 graders horisontell fov så kanske antalet pixlar inte skulle räcka till, jag vet inte?!
Men så småningom kommer det väl kunna komma ut nåt minst lika prisvärt headset som ger obegränsat (över 180 grader) horisontell fov men med tillräcklig upplösning.
Men för det krävs nog lite mer än ett 3090 - än mer än det 2070S jag själv har idag.