köpa 49" ultra wide 5120x1440 vs 3840x1080 Sim Racing

Permalänk
Medlem

köpa 49" ultra wide 5120x1440 vs 3840x1080 Sim Racing

Tjenare jag har planerat att uppgradera min sim rigg till en 49" ultra wide men ser att dem finns i olika resolution.
Tror ni dem blir mycket tyngre att köra med 5120x1440 vs 1080p?
och jag har inte lirat i 1080p på väldigt länge och undrar om jag kommer att störa mig på en lägre resolution?
Jag har ett 3090 med 9900k som jag kommer lira acc och iracing med.
Är dessa jag tittat på
https://www.komplett.se/product/1174584/gaming/spelutrustning...
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/acer-nitro-ei4...

Permalänk
Medlem

1080p på en 49" skulle inte vara speciellt skarpt.

Ett 3090 klarar dock 5120x1440 utan problem, prestandamässigt så är det lättare att driva än 4k.

Permalänk
Medlem

49" 32:9 motsvarar två 27" 16:9 bredvid varandra, så när det gäller pixeltäthet blir det som 27" 2560x1440 vs 27" 1920x1080. Hur du själv kommer uppleva det kan vi förstås inte säga, men om du upplever 1920x1080 på 27" som för låg upplösning så lär du alltså tycka samma sak om 3840x1080 på 49".

När det gäller prestanda så får du kolla tester på spelen du spelar. Ultrabreda upplösningar brukar sällan vara med i såna tester, men 3840x1080 är aningen högre upplösning än 2560x1440 medan 5120x1440 är aningen lägre än 3840x2160 (4K).

Permalänk
Medlem

Antal pixlar:
1920*1080=2073600
5120*1440=7372800

7372800/2073600=3,5556

FPS på 1080p / 3,5556 = FPS på 5120*1440

Tänker jag.. Sen om det är DLSS eller något som ökar prestandan kommer de såklart inte stämma alls.
Det gör det säkert inte ändå

Permalänk
Medlem

Jag kör samsungs crg9 skärm, 49 tum 1440p upplösning. Driver det med 1080ti 32gb 3200 mhz och i7 8700k kör mestadels iracing. Inga problem alls med prestanda, du lär kunna köra allt på max i den simulator ialf och ändå ha 120 fps i 1440p konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Antal pixlar:
1920*1080=2073600
5120*1440=7372800

7372800/2073600=3,5556

FPS på 1080p / 3,5556 = FPS på 5120*1440

Tänker jag.. Sen om det är DLSS eller något som ökar prestandan kommer de såklart inte stämma alls.
Det gör det säkert inte ändå

Det är en rimlig tumregel men inte alltid "korrekt" Brukar gå efter nåt sånt också när jag räknar FPS.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

49" 32:9 motsvarar två 27" 16:9 bredvid varandra, så när det gäller pixeltäthet blir det som 27" 2560x1440 vs 27" 1920x1080. Hur du själv kommer uppleva det kan vi förstås inte säga, men om du upplever 1920x1080 på 27" som för låg upplösning så lär du alltså tycka samma sak om 3840x1080 på 49".

När det gäller prestanda så får du kolla tester på spelen du spelar. Ultrabreda upplösningar brukar sällan vara med i såna tester, men 3840x1080 är aningen högre upplösning än 2560x1440 medan 5120x1440 är aningen lägre än 3840x2160 (4K).

Tack för hjälpen det som jag var lite fundersam på hur det funkade
Okej då blir det att köpa 5120x1440 nu när det inte är så stor prisskillnad.
Jag var tyvärr lite orolig när jag köpte pico 4 och datorn knappt orkar driva det i ACC och är inte sugen på att uppgradera min dator ännu.

Skrivet av GETSOME:

Jag kör samsungs crg9 skärm, 49 tum 1440p upplösning. Driver det med 1080ti 32gb 3200 mhz och i7 8700k kör mestadels iracing. Inga problem alls med prestanda, du lär kunna köra allt på max i den simulator ialf och ändå ha 120 fps i 1440p konstant.

Nice då borde jag kunna köpa en skärm utan att blir orolig

Permalänk
Medlem

Vet inte var pico 4 ligger jämfört med g2an i upplösning men en sak vet jag ialf...
Acc får många datorer att svettas, och då talar vi inte vr..

Iracigg är relativt lättdrivet.
Köpte ams2 idag å testar det lite för skojs skull.
Verkar flyta bättre än iracing på min rigg.

Permalänk
Medlem

enkelt val, 1440p då 1080p tar bort för mycket på höjden

Permalänk

Jag tycker det rotten skriver inte är riktigt korrekt eller inte med den sparsamma förklaringen iaf... men jag också hade valt en 1440p.

Hur mycket som visas på din skärm har ju att göra med din fov-inställning i spelet och avståndet till skärmen.
FOV är/borde vara samma för en 49" ultrawide skärm oavsett upplösning om de står på samma avstånd.

Men med en "1440p" kommer det som visas där kunna representeras av flera pixlar = högre detaljrikedom.
Av den anledningen kan man ju ställa en skärm med högre upplösning närmare ögonen med bibehållen detaljrikedom och därmed justera fov-inställningarna, vilket i praktiken skulle ge "mer på höjden" (men även på bredden).

Finns ett ganska bra verktyg för detta här:
https://simracingsetup.com/tools/sim-racing-fov-calculator/

När man ändå är inne på det där med fov så tycker jag det är den absolut största nackdelen med VR mot triples är att man får så otroligt smalt synfält i VR.
Jag kör med Reverb G2 och upplösningen är ju absolut tillräcklig där, men horisontell FOV är för låg. Det blir "strutkänsla" när man kör sim-racing. Skulle man "stretcha ut" de där tillgängliga pixlarna i en Reverb G2 för att få 180 graders horisontell fov så kanske antalet pixlar inte skulle räcka till, jag vet inte?!
Men så småningom kommer det väl kunna komma ut nåt minst lika prisvärt headset som ger obegränsat (över 180 grader) horisontell fov men med tillräcklig upplösning.
Men för det krävs nog lite mer än ett 3090 - än mer än det 2070S jag själv har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd81:

Antal pixlar:
1920*1080=2073600
5120*1440=7372800

7372800/2073600=3,5556

FPS på 1080p / 3,5556 = FPS på 5120*1440

Tänker jag.. Sen om det är DLSS eller något som ökar prestandan kommer de såklart inte stämma alls.
Det gör det säkert inte ändå

Nu jämför du ju två aspect ratios. 1080p ultrawide är 3840x1080, precis som OP skriver i första inlägget.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverpoolarn:

Jag tycker det rotten skriver inte är riktigt korrekt eller inte med den sparsamma förklaringen iaf... men jag också hade valt en 1440p.

Hur mycket som visas på din skärm har ju att göra med din fov-inställning i spelet och avståndet till skärmen.
FOV är/borde vara samma för en 49" ultrawide skärm oavsett upplösning om de står på samma avstånd.

Men med en "1440p" kommer det som visas där kunna representeras av flera pixlar = högre detaljrikedom.
Av den anledningen kan man ju ställa en skärm med högre upplösning närmare ögonen med bibehållen detaljrikedom och därmed justera fov-inställningarna, vilket i praktiken skulle ge "mer på höjden" (men även på bredden).

Finns ett ganska bra verktyg för detta här:
https://simracingsetup.com/tools/sim-racing-fov-calculator/

När man ändå är inne på det där med fov så tycker jag det är den absolut största nackdelen med VR mot triples är att man får så otroligt smalt synfält i VR.
Jag kör med Reverb G2 och upplösningen är ju absolut tillräcklig där, men horisontell FOV är för låg. Det blir "strutkänsla" när man kör sim-racing. Skulle man "stretcha ut" de där tillgängliga pixlarna i en Reverb G2 för att få 180 graders horisontell fov så kanske antalet pixlar inte skulle räcka till, jag vet inte?!
Men så småningom kommer det väl kunna komma ut nåt minst lika prisvärt headset som ger obegränsat (över 180 grader) horisontell fov men med tillräcklig upplösning.
Men för det krävs nog lite mer än ett 3090 - än mer än det 2070S jag själv har idag.

Tack för hjälpen alla det blev skärmen AGON AG493UCX2 som får bli min nya skärm till min "budget sim" Nu blev det mer ett pengar slukande monster dock xD
Jag var besviken från början men efter att jag fick in korrekta inställningar på FOV så är jag nästan lika snabb som med mitt VR och ser bättre än vad jag gjorde förut.
Jag har tyvärr inte plats med Trippel skärmar så 48" är det bästa jag kan använda just nu men vill såklart uppgradera i framtiden.
Jag har lite ghosting men tror inte det går att göra någonting åt med tanke på skärmens panel..
Jag hoppas dock om några år att VR blir bättre till sim racing utan att man behöver så starka grafikkort med tanke på att VR är sjukt coolt/kul när allt fungerar