Permalänk
Medlem

Ny hårddisk, hjälp!

Hej
Jag behöver mer utrymme i min dator. Har 500gb som snabbt fylls om jag har ett par spel installerade.
Har en sss idag. Tänker att man ska (väl?) köpa nvme om man köper nu? Behöver inte jättemycket mer men kanske 1 tb i kombination med min ssd.

Här nedan är en länk till min dator. Har kollat moderkortet (MSI Z170i gaming pro ac)… har lite svårt att fatta vad jag ska köpa… och om man ska ha nån kyl-grej på disken eller ej.
Skulle gärna få lite köpråd. Har förstått att ”fullstora” diskar inte funkar, det är nån maxlängd på 60mm?

Är klart förvirrad😅 jättetacksam för hjälp och gärna länkar.

Mina delar i datorn

Och en bonusfråga.. bör jag har mer ram?
Använder bara för spel.

Permalänk
Rekordmedlem

Du verkar blanda ihop ssd med hårddisk för inga hårddiskar ansluts via nvme och hårddiskar brukar inte heller ha kylare.
Vad är du ute efter och hur mycket utrymme vill du ha ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som du säger så behöver du en disk som är max 60mm lång, men i princip alla som säljs i butiker idag är 80mm. Så i ditt fall hade jag nog valt en SATA SSD istället, så kan du spara lite, alt köpa en större ssd för samma peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du verkar blanda ihop ssd med hårddisk för inga hårddiskar ansluts via nvme och hårddiskar brukar inte heller ha kylare.
Vad är du ute efter och hur mycket utrymme vill du ha ?

Jag är ute efter mer utrymme och gärna snabbt sådant.
Gärna 1 tb som jag skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Som du säger så behöver du en disk som är max 60mm lång, men i princip alla som säljs i butiker idag är 80mm. Så i ditt fall hade jag nog valt en SATA SSD istället, så kan du spara lite, alt köpa en större ssd för samma peng.

Även om jag köper en vanlig ssd, vad ska man ha, och hur vet man vad som funkar? En till eller byta den jag har till större? Finns snabbare vanliga ssd eller är de samma lika?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av majep:

Även om jag köper en vanlig ssd, vad ska man ha, och hur vet man vad som funkar? En till eller byta den jag har till större? Finns snabbare vanliga ssd eller är de samma lika?

Köp en till 2,5" SATA SSD, då ditt moderkort stöder endast 2260 och 2242 M.2 NVME/SATA.
SATA gränsnitt är maxat, så någon högre prestanda kommer du inte att få, tveksamt om du märker någon skillnad vid vanligt användande.
Den @Scarabeo länkar är prisvärd, finns även på Inet och Netonnet för 699 kr, om du har någon i närheten.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5348164

Mer RAM är inget du behöver till spel.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

2260 är väldigt ovanligt och jag tror inte du kommer kunna hitta en NVMe 2260 1tb till ett vettigt pris (om du ens hittar någon).
Jag köpte en liten NVMe 2230 256GB för ett tag sedan till mitt gamla Z170 (det var ju ändå en väldigt ny standard när de här chipseten var aktuella), men de går nog inte upp till särskilt höga kapaciteter, alltså typ 1tb som du är ute efter. Isåfall väldigt dyrt.

Det finns också M.2 Sata III diskar, men då kommer du likt förbannat vara cappad på standarden och nå max 600MB/s read och write.

Som andra nämnt är det då nog billigare och bättre med en "vanlig" 2,5" sata-disk. Om du inte vill byta moderkort.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Skrivet av majep:

Jag är ute efter mer utrymme och gärna snabbt sådant.
Gärna 1 tb som jag skrev.

detta är prisjakts utbud av 2260 diskar oavsett överförings protokoll på m.2 porten.

https://www.prisjakt.nu/c/solid-state-diskar-ssd?36303=27592&...

inte direkt prisvärt eller speciellt mycket utrymme så 2.5" är nog ditt bästa alternativ.

överföringshastigheten på sata är inte helt skit i spel gör det typ ingen skillnad största skillnaden kommer vara vid nedladdning från t.ex steam om du inte är begränsad av din internethastighet <600MByte/s (4800Mbit/s)

https://www.inet.se/produkt/4302318/samsung-870-evo-sata-ssd-...

är väl bland toppen av ligan finns säkert fler liknande som är jämförbara men denna har jag själv en av och rullat på fint i ett par år nu.

har även denna som bootdisk i min server och rullat nu ganska bra tag utan problem
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4433368#properties

men för 100:- mer får du typ 200TBW mer på en 870 SSD vilket iaf teoretiskt ska innebära att den kommer hålla ca 50% längre tid med samma dataskrivtakt.

men hittar du WD disken för typ 750-800:- som jag köpte min för är den en helt ok SSD.

köpte mig ett par Samsung 870 QVO här om dagen men inte installerat dem än så kan inte ge något utlåtande men rätt dass TBW på dem men för priset jag kom över dem så kommer de troligen fungera utmärkt som extra lagring för spel i min USB docka.

som sagt skillnaderna mellan SSD och SSD är oftast ganska minimala om man inte primärt ska använda dem för att skyffla filer fram och tillbaka.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack alla för svar!
Det låter som att den här är mitt bästa alternativ.

Hur vet jag om jag har utrymme för den? Har bara en ssd i nuläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av majep:

Tack alla för svar!
Det låter som att den här är mitt bästa alternativ.

Hur vet jag om jag har utrymme för den? Har bara en ssd i nuläget.

Enligt https://www.msi.com/Motherboard/Z170I-GAMING-PRO-AC/Specifica... har moderkortet 4 SATA portar. Så du har utrymme för den och flera till

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av majep:

Tack alla för svar!
Det låter som att den här är mitt bästa alternativ.

Hur vet jag om jag har utrymme för den? Har bara en ssd i nuläget.

Du har även 6 st platser till 2,5" enheter i chassit. Inga problem att få plats. Se till att du har en extra sata kabel bara, de brukar inte följa med.

https://www.computersalg.se/i/2089854/deltaco-sata-03-sata-kabel-sata-hona-till-sata-hona-30-cm-rak-kontakt-r%c3%b6d?sq=sata%20

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

Enligt https://www.msi.com/Motherboard/Z170I-GAMING-PRO-AC/Specifica... har moderkortet 4 SATA portar. Så du har utrymme för den och flera till

Toppen, tack!

Hur bör man dela upp diskarna anser ni. Behålla windows på nuvarande ssd och bara addera denna som mer utrymme? Eller finns poäng att byta plats för windows av nån anledning?

Permalänk
Medlem

Just denna disk saknar DRAM cache, vilket din nuvarande har, vilket gör att den inte lämpar den sig riktigt lika bra som systemdisk. Så skulle bara addera den som en extra speldisk i ditt fall. Vill du byta ut din systemdisk kan du istället kolla på en med DRAM (ex Samsung 870 EVO), men de är generellt dyrare per TB än de utan DRAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Just denna disk saknar DRAM cache, vilket din nuvarande har, vilket gör att den inte lämpar den sig riktigt lika bra som systemdisk. Så skulle bara addera den som en extra speldisk i ditt fall. Vill du byta ut din systemdisk kan du istället kolla på en med DRAM (ex Samsung 870 EVO), men de är generellt dyrare per TB än de utan DRAM.

Tack.
Vad säger du om denna? Fick ett ”erbjudande”. Kan jag ha den? 😅 vad jag förstår funkar den men skulle önska att nån bekräftar innan köp.

”Samsung 870Q (MZ-77Q1T0BW) SSD, 1 TB”

Permalänk
Medlem
Skrivet av majep:

Tack.
Vad säger du om denna? Fick ett ”erbjudande”. Kan jag ha den? 😅 vad jag förstår funkar den men skulle önska att nån bekräftar innan köp.

”Samsung 870Q (MZ-77Q1T0BW) SSD, 1 TB”

Den är alldeles utmärkt för dig skulle jag säga!