Problem med tillfälliga vita band på monitor med nytt 4070Ti

Permalänk
Medlem

Problem med tillfälliga vita band på monitor med nytt 4070Ti

Har köpt ett NVIDIA 4070Ti några veckor efter min nya dator. Samma dag jag installerade mitt nya grafikkort visade sig detta problem lite då och då. Längst upp på bildskärmen blinkar ett horisontellt vitt band av varierande längd till några gånger med någon minuts mellanrum. Liknade fenomen har jag också sett när jag varit inne i BIOS fast då var det inget vitt band utan mer en störning längst upp på bildskärmen. Jag uppdaterade grafikdrivrutinerna för 4000 serien det första jag gjorde. Jag har aldrig sett detta problem tidigare med mitt 2070 Super kort.
När jag ringde Inet fick jag dessa råd,
Prova andra utgångar på kortet vilket inte gjorde någon skillnad
Dra ut och koppla in PCIe strömkablarna igen för kanske hade det blivit lite dålig kontakt. Gjorde så till ingen hjälp. Vad kan man göra mer en koppla in dessa kontakter och se att de sitter i ?

Permalänk
Medlem

Prova byt mellan HDMI och displayport.

Permalänk
Medlem

Du kan testa att ändra i bios till pcie 3. Har du fler skärmar testa gärna dem. För mig låter det som moderkortet kan ha fått nåt glapp i kontakten till ditt 4070ti.
Blir bilden samma om du kan testa att lägga datorn ner så grafikkortets vikt hamnar vinkelrätt mot pcie ingången?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Prova byt mellan HDMI och displayport.

Har gjort det nu. Med HDMI kabel så uppträder inte felet

Permalänk
Skrivet av jfri:

Har gjort det nu. Med HDMI kabel så uppträder inte felet

Med lite tur kan det ”bara” vara dp-kabeln som krånglar. Se om du kan byta och testa….?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EsoxLucius:

Med lite tur kan det ”bara” vara dp-kabeln som krånglar. Se om du kan byta och testa….?

Har provat med att ansluta monitor+kabel till annan dator då detekterades först inte att kabeln satt i och får bara bild emellanåt. Köpte ny DP kabel ändå meddelande om ingen kabel eller att DP inte detekteras.
Verkar snarare vara själva bildskärmen som krånglar