Kan bara använda en extern skärm åt gången på min bärbara dator

Permalänk
Medlem

Kan bara använda en extern skärm åt gången på min bärbara dator

Har sedan tidigare följande setup: bärbar dator som alltid är stängd samt två externa skärmar jag kopplat till denna. En med HDMI och en med DP. Detta har fungerat utan problem, tills det slutade fungera för ett tag sedan utan att jag gjort någonting.

Det som händer är ett när jag kopplar in den andra externa skärmen så hittas den inte av datorn. Om jag kopplar ur skärm 1 och sedan bara har skärm 2 inkopplad så fungerar det. Och vice versa. På min stationära dator så fungerar båda skärmarna tillsammans utan problem, så jag tror att jag kan utesluta att det är fel med skärmarna eller sladdarna.

Har testat uppdatera datorn samt drivrutiner utan lycka. Det är en nyare Lenovo dator.

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Börja med att återställa grafikinställningarna (WINDOWS + G).

Prova även att starta och starta om datorn uppfälld utan några skärmar inkopplade.

Ett alternativ kan vara någon konflikt i hur skärmarna hanterar inkommande signaler från bärbar och stationär dator.

Det här kan bero på om det är första eller andra porten på skärmen som används samt hur skärmen ska hantera icke inkopplade portar (svart skärm / standby eller hoppas över (ej valbar) när man byter ingång).

Ett alternativ som skulle kunna ha inträffat, om du byter kabel mellan datorerna ofta är någon liten skada antagligen i kabeln eller i den bärbara datorn. Någon form av konflikt (antagligen ett jordfel) som bara inträffar när båda kablarna är inkopplade.

Alternativet här skulle vara att prova att vända på kablarna. Jag skulle även se till att ha egna kablar som alltid är inkopplade till dom olika datorerna för att minska på slitage.

När det gäller skärmarna skulle jag göra en frabriksåterställning och se till att prioriteringsordningen och portar samt energisparläge hanterades så lika som möjligt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Detta löste sig efter en ominstallering av datorn, men nu är problemet tillbaka. Någon som vet vad jag kan testa? Undviker helst att installera om igen... Det är en Lenovo dator med Windows 11 (tidigare hade den 10 första gången problemet kom).

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!