LGTV Companion - app for powering on or off your LG WebOS TV with your PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

New version v1.8.0 pushed on GitHub: https://github.com/JPersson77/LGTVCompanion

Changelog:

  • New optional feature to ensure that LGTV Companion will power on or power off your WebOS-devices in accordance with the enabled or disabled state of your PC's HDMI-outputs. I e, the app will now conform to the windows monitor topology. Please enable the feature in the global options and ensure to use the configuration guide.

  • Minor bugfixes and corrections

Som alltid, stort tack. Evigt tacksam för detta program.

Visa signatur

Fips!

Permalänk

Det här är ett problem jag stört mig på sen TVn köptes förra black friday men idag dök där äntligen upp en lösning på Google.
Bara testat lite snabbt men tack som fan!

Permalänk
Medlem

Uppdaterade min C2 till 03.30.16 och nu får jag inte LGTV Companion att stänga av TV:n. Men den startar fortfarande som den ska, bara att den inte stänger av.

Någon annan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Uppdaterade min C2 till 03.30.16 och nu får jag inte LGTV Companion att stänga av TV:n. Men den startar fortfarande som den ska, bara att den inte stänger av.

Någon annan?

Hejsan,

Ja, tyvärr har LG i senaste firmware för åtminstone 1- och 2-serien stängt ner möjligheten att kommunicera med API't på det sätt som har gjorts de senaste åtta åren i senaste firmware. Det är dåligt med förklaringar från LGs sida kring varför man gjort så, men man gissar att det beror på ett stort antal sk Common Vulnerabilities and Exposures.

Jag har dock en patchad version som funkar så se fram emot nästa release. Joina discorden om du vill ha den snabbare https://discord.gg/7KkTPrP3fq

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Jag är på CX 48 med 04.40.70 (senaste). Fungerar fint här med 1.8.0.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

Båda mina, en CX och en C2, funkar också fint eftersom jag inte fått firmware update ännu, och har den automatiska uppdateringen avstängd.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Hejsan,

Ja, tyvärr har LG i senaste firmware för åtminstone 1- och 2-serien stängt ner möjligheten att kommunicera med API't på det sätt som har gjorts de senaste åtta åren i senaste firmware. Det är dåligt med förklaringar från LGs sida kring varför man gjort så, men man gissar att det beror på ett stort antal sk Common Vulnerabilities and Exposures.

Jag har dock en patchad version som funkar så se fram emot nästa release. Joina discorden om du vill ha den snabbare https://discord.gg/7KkTPrP3fq

Strålande, då inväntar jag nästa release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Båda mina, en CX och en C2, funkar också fint eftersom jag inte fått firmware update ännu, och har den automatiska uppdateringen avstängd.

Jag var tyvärr tvungen att uppdatera för att få igång iTPG med Calman.

Permalänk
Medlem

New version v2.0 published here: https://github.com/JPersson77/LGTVCompanion

Changelog:

  • Support for LG's newest firmware which changed the connection method

  • Option to revert to legacy connection method for (presumably) older devices

  • New feature: support for NVIDIA Gamestream, Steam Link, Sunshine and RDP

  • Bugfix: fullscreen detection for user idle mode incorrectly triggered by the NVIDIA GFE overlay on a blank desktop

  • Improved logic for the monitor topology feature

  • More help texts and many small fixes and optimisations

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

New version v2.0 published here: https://github.com/JPersson77/LGTVCompanion

Changelog:

  • Support for LG's newest firmware which changed the connection method

  • Option to revert to legacy connection method for (presumably) older devices

  • New feature: support for NVIDIA Gamestream, Steam Link, Sunshine and RDP

  • Bugfix: fullscreen detection for user idle mode incorrectly triggered by the NVIDIA GFE overlay on a blank desktop

  • Improved logic for the monitor topology feature

  • More help texts and many small fixes and optimisations

Guldstjärna i himmelriket till dig.

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem

Kan man stänga av TV:n omedelbart med hjälp av tangentbordet eller musen (likt när man väljer Test i LG Companion)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Rekommenderar du att man avinstallerar tidigare build innan eller går det bra att installera över den gamla builden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Rekommenderar du att man avinstallerar tidigare build innan eller går det bra att installera över den gamla builden?

Tjena, det går fint installera över den tidigare

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balint:

Kan man stänga av TV:n omedelbart med hjälp av tangentbordet eller musen (likt när man väljer Test i LG Companion)?

Det finns en command line som stänger av TVn och den kan du ju använda på det sätt du vill. T ex kan du sätta den i en shortcut på startmenyn, skapa rn keyboard shortcut, binda till en makroknapp, fästa på stream deck, inkludera i ett autohotkey script etc etc. Cmd line reference här: https://github.com/JPersson77/LGTVCompanion#commandline-argum...

"C:/Program files/LGTV Companion/LGTV Companion.exe" -poweroff Device1

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Det finns en command line som stänger av TVn och den kan du ju använda på det sätt du vill. T ex kan du sätta den i en shortcut på startmenyn, skapa rn keyboard shortcut, binda till en makroknapp, fästa på stream deck, inkludera i ett autohotkey script etc etc. Cmd line reference här: https://github.com/JPersson77/LGTVCompanion#commandline-argum...

"C:/Program files/LGTV Companion/LGTV Companion.exe" -poweroff Device1

Mycket smidigt.

Då jag har dubbla bildskärmar så har jag genvägar för screenon/screenoff i start för o kunna släcka C2:n då jag använder andra skärmen längre stunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Mycket smidigt.

Då jag har dubbla bildskärmar så har jag genvägar för screenon/screenoff i start för o kunna släcka C2:n då jag använder andra skärmen längre stunder.

Fattar! Kika på "-autodisable" kanskw också då också som slår av automatisk managmemt tills vidare

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Det finns en command line som stänger av TVn och den kan du ju använda på det sätt du vill...

Tack för svar.

Undrar om det kan finnas någon långsiktig risk för TV:n om man har en aggressiv inställning av "Automatic user idle" (1-3 minuter) så att skärmen slås av och på ett stort antal gånger dagligen, eller har det ingen betydelse alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balint:

Tack för svar.

Undrar om det kan finnas någon långsiktig risk för TV:n om man har en aggressiv inställning av "Automatic user idle" (1-3 minuter) så att skärmen slås av och på ett stort antal gånger dagligen, eller har det ingen betydelse alls?

Förstår din oro men kan lugna dig med att user idle mode slår inte av TVn, den bara blankar skärmen med hjälp av ett inbyggt api. Så det skulle jag inte oroa mig över.

Om du däremot startar och stänger av PCn många gånger dagligen så kommer TVn också slå av och på ett liknande sätt och då är din frågeställning mer relevant. Jag har dock inte kikat på om OLED är känsligare än annan elektronik för en power cycle så jag kan egentligen inte uttala mig med säkerhet, men jag har heller inte sett någon indikation hittils på att det skulle vara problematiskt för en OLED att göra många power cycle. Man får väl också på något sätt bara anta att man betalat för en TV som inte går sönder av att slås av/på

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Det finns en command line som stänger av TVn och den kan du ju använda på det sätt du vill.

Det fungerar, men då stängs TV:n av och måste sättas igång igen med fjärrkontrollen.
Går det att istället få TV:n att "blanka" skärmen så den kan aktiveras med mus eller tangentbord precis som vid "Automatic user idle"?

Permalänk
Medlem

Det går inte styra user idle mode med cmd line för närvarande. Du kan dock blanka särmen med -screenoff

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Du kan dock blanka särmen med -screenoff

Kanske gör jag något fel, men efter -screenoff måste jag trycka på fjärrkontrollen 2 gånger för att få igång skärmen igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Fattar! Kika på "-autodisable" kanskw också då också som slår av automatisk managmemt tills vidare

Är inte riktigt på det klara med vad det innebär att slå av automatisk managment?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balint:

Kanske gör jag något fel, men efter -screenoff måste jag trycka på fjärrkontrollen 2 gånger för att få igång skärmen igen.

Låter annorlunda, vad har du för modell av TV?

Skrivet av weenan:

Är inte riktigt på det klara med vad det innebär att slå av automatisk managment?

Det innebär att appen inte längre kommer automatiskt slå av eller på din TV när din pc går in i sleep, resume etc. Samma effekt som att bocka ur checkboxen för "manage..." i main UI, förutom att förändringen bara kvarstår tills nästa gång servicen startar om (vid reboot, restart)

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leadc4ge:

Det innebär att appen inte längre kommer automatiskt slå av eller på din TV när din pc går in i sleep, resume etc. Samma effekt som att bocka ur checkboxen för "manage..." i main UI, förutom att förändringen bara kvarstår tills nästa gång servicen startar om (vid reboot, restart)

Ah ok då är det som jag trodde.

Ser faktiskt inget behov av att göra det då det funkar fint att bara släcka skärmen med screenoff. Den vaknar inte av sig själv då jag arbetar på andra skärmen och jag kan tända den då jag behöver med screenon. Samt att skulle jag slå av datorn så stängs TV:n av också ifall jag skulle glömma att den är på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balint:

efter -screenoff måste jag trycka på fjärrkontrollen 2 gånger för att få igång skärmen igen.

Skrivet av leadc4ge:

Låter annorlunda, vad har du för modell av TV?

Jag använder LG OLED 42 C2 (modell oled42c24la), uppdaterad med senaste firmware.
Kanske har problemet att göra med den nya versionen av firmware? Vet inte om det är möjligt att "neddatera" och gå tillbaka till den tidigare versionen för att testa.

En ledtråd: när TV:n stängs av med fjärrkontrollen lyser det vitt under skärmen, tidigare (innan installation av LGTV Companion) lyste det alltid rött.
När jag stänger av (blankar) skärmen med -screenoff lyser det också vitt (precis som med -poweroff). Men när LGTV Companion automatiskt blankar skärmen så lyser det ingenting.

Det verkar som -screenoff beter sig som -poweroff och stänger av TV:n istället för att bara blanka skärmen (med skillnaden att -screenoff kräver 2 tryckningar på fjärrkontrollen för att få igång skärmen, men efter -poweroff behövs bara en tryckning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balint:

Jag använder LG OLED 42 C2 (modell oled42c24la), uppdaterad med senaste firmware.
Kanske har problemet att göra med den nya versionen av firmware? Vet inte om det är möjligt att "neddatera" och gå tillbaka till den tidigare versionen för att testa.

En ledtråd: när TV:n stängs av med fjärrkontrollen lyser det vitt under skärmen, tidigare (innan installation av LGTV Companion) lyste det alltid rött.
När jag stänger av (blankar) skärmen med -screenoff lyser det också vitt (precis som med -poweroff). Men när LGTV Companion automatiskt blankar skärmen så lyser det ingenting.

Det verkar som -screenoff beter sig som -poweroff och stänger av TV:n istället för att bara blanka skärmen (med skillnaden att -screenoff kräver 2 tryckningar på fjärrkontrollen för att få igång skärmen, men efter -poweroff behövs bara en tryckning).

Jag har också 42" C2 med senaste firmware (03.30.16). Allting funkar som det ska för mig. Lysdioden under skärmen kan jag inte uttala mig om då jag har stängt av min.

När du väcker skärmen med fjärrkontrollen efter screen off så klickar du väl på hjulet och trycker inte på på/av knappen (eftersom att då stänger du ju av TV:n)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Jag har också 42" C2 med senaste firmware (03.30.16). Allting funkar som det ska för mig.

Tack för svar, då kan problem med firmware uteslutas.
.

Skrivet av weenan:

När du väcker skärmen med fjärrkontrollen efter screen off så klickar du väl på hjulet och trycker inte på på/av knappen (eftersom att då stänger du ju av TV:n)?

Efter att ha testat igen så visar det sig att du har alldeles rätt, jag måste ha använt på/av-knappen när jag först testade -screenoff. Mycket pinsamt.

Men den stora frågan kvarstår, varför aktiveras inte skärmen av mus/tangentbord efter -screenoff. Kanske borde jag radera inställningarna, installera om LGTV Companion, och göra om allt från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balint:

Tack för svar, då kan problem med firmware uteslutas.
.

Efter att ha testat igen så visar det sig att du har alldeles rätt, jag måste ha använt på/av-knappen när jag först testade -screenoff. Mycket pinsamt.

Men den stora frågan kvarstår, varför aktiveras inte skärmen av mus/tangentbord efter -screenoff. Kanske borde jag radera inställningarna, installera om LGTV Companion, och göra om allt från början.

Gjort det misstaget många gånger själv på min C1 i vardagsrummet.
Man sitter o kollare en film, också pausar man och stänger av skärmen för att gå på toa eller nått. Sen när man kommer tillbaka råkar man stänga av TV:n istället för o tända skärmen igen.

Screen off är inte samma som idle/sleep som kickar in efter ställd tid. Som @leadc4ge nämnde tidigare så går inte den funktionen att styra med command line. Men det kan nog han svara på bättre än jag. Enklast i sådant fall är nog att inte släcka skärmen manuellt utan låta LGTV Companion automatiskt göra det efter X-anta sekunder/minuter. Eller kanske göra en shortcut på tangentbordet för att slå på/av skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balint:

Jag använder LG OLED 42 C2 (modell oled42c24la), uppdaterad med senaste firmware.
Kanske har problemet att göra med den nya versionen av firmware? Vet inte om det är möjligt att "neddatera" och gå tillbaka till den tidigare versionen för att testa.

En ledtråd: när TV:n stängs av med fjärrkontrollen lyser det vitt under skärmen, tidigare (innan installation av LGTV Companion) lyste det alltid rött.
När jag stänger av (blankar) skärmen med -screenoff lyser det också vitt (precis som med -poweroff). Men när LGTV Companion automatiskt blankar skärmen så lyser det ingenting.

Det verkar som -screenoff beter sig som -poweroff och stänger av TV:n istället för att bara blanka skärmen (med skillnaden att -screenoff kräver 2 tryckningar på fjärrkontrollen för att få igång skärmen, men efter -poweroff behövs bara en tryckning).

Skrivet av Balint:

Tack för svar, då kan problem med firmware uteslutas.
.

Efter att ha testat igen så visar det sig att du har alldeles rätt, jag måste ha använt på/av-knappen när jag först testade -screenoff. Mycket pinsamt.

Men den stora frågan kvarstår, varför aktiveras inte skärmen av mus/tangentbord efter -screenoff. Kanske borde jag radera inställningarna, installera om LGTV Companion, och göra om allt från början.

Att standby-light lyser vitt är för att du aktiverat "always ready". Att skärmen inte går att aktivera med mus/tangentbord efter att du kört -screenoff via command line är normalt. Om du väntar tills user idle mode kickar in eller att windows skickat ett power message (suspend, off ,reboot etc) så kommer du dock kunna väcka den som vanligt.

Det är ett designval därför att appen "vet" inte kontinuerligt vilken status TVn har (av/på?). Detta därför att appen upprätthåller inte en kontinuerlig anslutning till TVn och jag vill heller inte kontinuerligt polla TVn för att minska resursanvändningen. Jag vill heller inte skicka en "power on"-ping varje gång musen rörs en pixel eller två eftersom det skulle bli väldigt mycket nätverkstrafik. För att försöka komma runt detta skulle jag endera kunna implementera kontinuerlig (asynkron) kommunikation med resp TV men jag skulle stöta på vissa problem när TVn är avstängd och därmed inte svarar, eller endera implementera en ny commandline switch som triggar user idle mode istf att bara stänga av skärmen. Jag kan absolut fundera på båda avlternativen lite.

Själv har jag i ett autohotkey script knutit ctrl+F12 till att försätta PCn i sleep och därmed slås ju även TVn av. Användbart när jag snabbt vill lämna allt jag håller på med

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Tack till leadc4ge och weenan för ert tålamod med att förklara.

Efter att ha blankat skärmen med -screenoff kan den aktiveras igen med valfri knapp på fjärrkontrollen (precis vilken knapp som helst). Men aktivering kan inte ske med mus/tangentbord förrän efter x antal minuter, beroende på hur många minuter man har ställt in "Automatic user idle" på i LGTV Companion.
Med user idle inställt på 2 minuter fungerar -screenoff i praktiken som jag vill.

En liten bugg (?) utan större betydelse: När jag tar bort någonting från Whitelist går det inte att spara ändringen (OK-knappen är dimmad), men så fort jag gör ytterligare en ändring i Additional Options så går det att spara. Så det är bara att ta bort en rad från Whitelist, göra en annan ändring i inställningarna och direkt ändra tillbaka, så kan Whitelist sparas.