Kan jag registrera min nya Gigabyte produkt som jag fick på garantin på Gigabytes hemsida?

Permalänk
Medlem

Kan jag registrera min nya Gigabyte produkt som jag fick på garantin på Gigabytes hemsida?

2021-10-18 bestämde jag mig för att köpa ett nytt grafikkort, ett RTX 3080Ti. Det kortet höll i lite över ett år sen var det stendött. Jag tog med kortet till Inet i malmö där jag köpte det och personen som serva mig tog med sig kortet in för att testa det och kunde snabbt konstatera att där var fel på grafikkortet så de skickade det på service.

Kort och gott så har jag nu ett nytt grafikkort som jag fick på garantin. Ett Gigabyte RTX 4070Ti AERO OC.

Nu till min poäng, jag vill alltså registrera mitt nya grafikkort på https://member.aorus.com/nordic/product/register , men hur ska jag göra?
Jag har all info om kortet som jag behöver för registrering förutom purchase receipt. Det enda kvittot jag har är från mitt förra grafikkort men jag har ingenting som överhuvudtaget kan bevisa att Kund X (jag) har fått produkt Y av butik Z (Inet). Det enda som finns i mitt Inet konto är bild nedan och ett A4 på samma sak.

Där står alltså ingenting om något 4070Ti någonstans.
Så hur ska jag göra för att registrera mitt 4070Ti hos Gigabyte? Eller är det ens möjligt i ett fall som detta?

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Rekordmedlem

Vet inte hur de hanterar garantier men reklamationsrätten gäller i 3 år efter köpet och en garanti kan aldrig ge sämre skydd än reklamationsrätten utan bara erbjuda bättre villkor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Föredetting

Du har ingen ny garanti på den nya produkten, du har en garanti och en reklamation på det ursprungliga köpet.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Du har ingen ny garanti på den nya produkten, du har en garanti och en reklamation på det ursprungliga köpet.

"Om du ger konsumenten en ny vara och fel uppstår även på den varan, oavsett om det är samma fel eller ett nytt, har konsumenten rätt till tre års reklamationsrätt. Reklamationsrätten gäller då från den dagen konsumenten fick den nya varan." - https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

"Om du ger konsumenten en ny vara och fel uppstår även på den varan, oavsett om det är samma fel eller ett nytt, har konsumenten rätt till tre års reklamationsrätt. Reklamationsrätten gäller då från den dagen konsumenten fick den nya varan." - https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Reklamationsrätt och garanti är inte samma sak. Som skrevs ovan, han har inte fått en ny garanti och kan därmed inte regga på Gigabytes hemsida för extra garanti.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av PeCe:

"Om du ger konsumenten en ny vara och fel uppstår även på den varan, oavsett om det är samma fel eller ett nytt, har konsumenten rätt till tre års reklamationsrätt. Reklamationsrätten gäller då från den dagen konsumenten fick den nya varan." - https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Reklamationsrätten har absolut ingenting med Gigabytes hemsida för garantiregistrering att göra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Föredetting

Jag klantade mig med att nämna reklamation i mitt inlägg över huvud taget. Det var på den gamla goda tiden däremot inte helt ovanligt att ersättningsprodukten (om det är en refurb) fick samma serienummer som den gamla. Om det är en helt ny produkt bör Inet kunna lösa ett kvitto med summan noll kronor för registrering om det prompt behövs.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Du har ingen ny garanti på den nya produkten, du har en garanti och en reklamation på det ursprungliga köpet.

Är väl medveten om det nu då jag frågade killen på Inet angående garanti på nya kortet och fick förklarat att garantitiden inte är förlängd utan jag har samma garantitid som förra kortet med start från 2021-10-18 upp till 3 år.

Skrivet av PeCe:

"Om du ger konsumenten en ny vara och fel uppstår även på den varan, oavsett om det är samma fel eller ett nytt, har konsumenten rätt till tre års reklamationsrätt. Reklamationsrätten gäller då från den dagen konsumenten fick den nya varan." - https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Skulle det nya kortet också pajja efter ett år så helt random så vet jag inte vad jag gör.

Skrivet av Partyprime:

Reklamationsrätt och garanti är inte samma sak. Som skrevs ovan, han har inte fått en ny garanti och kan därmed inte regga på Gigabytes hemsida för extra garanti.

Men Gigabyte borde vel kunna ge 3 år ordinarie garantitid (plus ett år extra om jag registrerar kortet på Gigabyte) på det nya kortet då jag är första ägare, eller?

Skrivet av DavidtheDoom:

Reklamationsrätten har absolut ingenting med Gigabytes hemsida för garantiregistrering att göra.

Håller med

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Reklamationsrätt och garanti är inte samma sak. Som skrevs ovan, han har inte fått en ny garanti och kan därmed inte regga på Gigabytes hemsida för extra garanti.

Skrivet av DavidtheDoom:

Reklamationsrätten har absolut ingenting med Gigabytes hemsida för garantiregistrering att göra.

Om ni läser inlägget jag citerade/svarade på så nämns dock reklamation där (vilket var anledningen till att jag kommenterade det).

Vad gäller garanti så är det som vanligt helt upp till garantigivaren att välja hur denne vill hantera det, med undantag för oskäliga villkor.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Om du kollar på din profil på hemsidan så bör du kunna se bytet av grafikkortet som en order. Gå in i den och tryck på skriv ut så har du ett kvitto för det nya kortet. Det bör duga som bevis hos Gigabyte för att registrera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyberly:

Om du kollar på din profil på hemsidan så bör du kunna se bytet av grafikkortet som en order. Gå in i den och tryck på skriv ut så har du ett kvitto för det nya kortet. Det bör duga som bevis hos Gigabyte för att registrera det.

Nej det är precis det jag inte kan! 😅 Där finns absolut ingenting om mitt 4070Ti, jag kontaktade inets kundservice och de sa att de kan se i deras eget system att jag fick ett 4070Ti i utbyte men att de inte kunde ge ut något papper eller liknande till mig av okänd anledning vilket jag tycker är väldigt konstigt.

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮