Veckans fråga: Jobbar du med IT?

Permalänk
Medlem

IT-administratör på sjukhus.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Jobbar med FoU i kemi-industrin så landar bland hobbyisterna.

Vi tillverkar/utvecklar förvisso lite grejer som används i tillverkning av dator-hårdvara men det är så nära IT det blir.

Permalänk
Medlem

IT 20 timmar om dygnet, men i olika roller.
Det avlönade arbetet är systemadministration och 2-3 line support på noet gammalt skit jag är ganska trött på. Skall bytas ut snart™

Visa signatur
Permalänk
Medlem

QC på elkraftutrustning. IT förekommer inom yrket men det är inte min huvudsakliga uppgift.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jobbar med GIS på kommun. Kartor och data är gött.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Jobbar med IT säkerhet (cybersäkerhet)

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem

Jag är gasexpert

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

<Uppladdad bildlänk>

Du råkar inte sitta på den där fast i typ 1440p-upplösning?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk

Gör inte det men pillar mycket med datorer, bygger själv, felsöker, är en sån som folk ringer till om det är fel på "Datan!
tar vara på datorer i skrotbingen och senaste hittar jag en laptopp med trasig ljudutgång. Det var bara att löda (Tog mickontakten till ljudutgången så var det fixat).

Att flasha hårdvara eller fixa nyare bios är gjort i sömnen och det är väl ingen merit att installera "Windows".
har inget mot att sitta och glo på system heller, har vart med otroligt länge och egentligen så är mitt första insteg att helt på egen hand mata in programkod på en VIC20 ett enkelt spel ( Då som tioåring när den kom på 80 talet). Pillat i alla Windows sen DOS Stufit expander (Eller vad det hette) det var grejer det

Löder olika kitt som ren hobby. Håller på lite med fusion 360 och har egen skrivare en liten hobby.

Jag vill byta karriär och skulle gärna vilja vara den där som man ställer i burken hos och får den lagad. Det är kring det jag främst skulle vilja jobba med till att börja med men vet inte riktigt var jag ska börja och fattar ju att det är svårt att få foten in.
Linux, Nätverk. Pentest och sånt lär jag läsa på om av rent intresse framöver bara för att det är kul och ska precis köpa mig nån hårdvarubrandvägg mest för att kunna labba lite.

Jag vill absolut inte hålla på med programmering Webb eller folks inloggningar eller något sådant, är inte helt främmande för agil tillverkning.

Jag vet inte vad jag ska satsa på så jag kör på det som är kul och jag tycker är lätt till att börja med. Misstänker att det kan vara något tuffare för 50+ att ta sig in. Jag kommer inte stirra mig blind på lön utan kommer ta det som finns, så klart kommer jag inte tillåta mig bli utnyttjad heller. Kommer inte glo på lönenivåer inom vissa yrken före vad som är intressant att hålla på med. Jag vill bara ta mig in i IT branschen för att jag tycker det är kul att hålla på med.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Jag är gasexpert

Käkar mycket bruna bönor och sånt?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av enterthewoid:

Jag är gasexpert

Vilket sammanträffande, jag är också gasexpert.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Hehe. Fasiken vad bra bildmontage. Ser nästan ut som FMV satsar på Black Metal - band.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

Liksom på vissa arbetsplatser är Quality Assurance / testning bortglömt och inte med som eget alternativ.
Men jag är inte bitter!

Nej då men så kan det ju vara ibland.
Jag kodar åtminstone i formen av testautomation så jag svarade utvecklare. Det lär oavsett glida lite mer åt utvecklingshållet framöver nu när man ska kunna lite av varje.

Permalänk
Medlem

IT-konsult med projektansvar här. Lönen är inget att hurra för än så länge.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Du råkar inte sitta på den där fast i typ 1440p-upplösning?

I wish... Hittade den måfå på google. Kanske finns i större format, vem vet. Om den finns i större format är det bara att lägga till texten efteråt.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

IT-chef på brittisk myndighet, så visst blev hobbyn min karriär, även om jag jobbar ganska långt bort från hårdvaran numera. Bråkar mest med systemarkitekter, IBM-konsulter och diverse devops-team. Service Management för en stor hybrid on-prem/molnapplikation. ITIL som gäller.

Innan dess var jag Samsung-engineer, och när jag fortfarande bodde i Sverige så drev jag egen ”datafirma”. Mycket ”data” har det blivit!

Visa signatur

R5 3600 | Sapphire 5700XT Pulse | B450-F Strix | 2x8 Corsair 3000MHz | Seasonic Prime 650W | FD Meshify C | BeyerDynamic DT-990 | Nintendo Switch | Steam Deck | PS5 | 12TB HP Microserver | MacBook Air M1 | Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Du råkar inte sitta på den där fast i typ 1440p-upplösning?

Hittade bakgrundsbilden i 4K-format nu när jag bytte webbläsare.
Vill du ha med eller utan text?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Hittade bakgrundsbilden i 4K-format nu när jag bytte webbläsare.
Vill du ha med eller utan text?

OMG! Gärna båda om du orkar lägga upp 😇

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av andreas_dock:

Daaatttaaa säger man juh.

Tänk skånskt uttal.

Man måste ta i ännu mer, DAAUUHDAAAA.

Eller så kan man vara dryg stockholmare som jag, och nöja sig med daaataa

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

OMG! Gärna båda om du orkar lägga upp 😇

U got PM

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

IT och IT, jag sitter och kör CAD mjukvara.. Räknas väl kan jag tycka eftersom jag spenderar 8+ timmar per dag framför en skärm xD

Samma här, tyckte att nej-alternativet inte heller passade eftersom teknik är rätt mycket bredare än IT...

MVH besviken professionell virtuell plåtknycklare, aka mekkonstruktör

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Jobbar med IT, integrationsarkitekt/utvecklare.

Jag tror även migrationsverket även behöver en integrationsarkitekt...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

En bra dag skriver jag kod.

Haha, exakt så.

Sitter mest och babblar om vad som bör eller ska göras, har jag märkt. Borde finnas ett babbel-mätetal för en produkt.

Permalänk
Medlem

Snart tio år som utvecklare. Innan moddade jag spel, byggde banor och satte upp spelservrar nätterna i ända på fritiden. Nu är det lyx när man slipper se på en skärm. Men det var väntat. Min plan var att bli bra på programmering sen ändra yrkesbana och sen få tillbaka det kreativa suget igen. Få se om det lyckas.. livet är långt.