Använda andras APIer i egen applikation?

Permalänk

Använda andras APIer i egen applikation?

Hej!

Jag vill bygga en egen lite applikation och till den behöver jag viss data. Har identifierat vissa hemsidor vars APIer jag kan använda.
Det jag funderar på om jag kan använda vilka APIer jag vill från andra källor? Finns ingen dokumentation på dessa APIer, så jag hade behövt mappa och ta reda på hur APIerna används.

Permalänk
Medlem

Så länge du får åtkomst till APIet, antingen om det är öppet eller om du ansöker om åtkomst och får en nyckel, så är det fritt fram. Nästan alla APIer bör ha dokumentation, så det har du förmodligen missat.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Det bästa är så klart att be om lov, vissa större bolag har öppna API:er som man kan begära åtkomst till och då är det ju bara att tuta och köra.

Permalänk

Så t ex om jag kan surfa runt fritt på sidan utan att logga in så bör de vara OK att använda deras APIer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirrelito312:

Så t ex om jag kan surfa runt fritt på sidan utan att logga in så bör de vara OK att använda deras APIer?

Skicka alltid en skriftlig förfrågan

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Det brukar ju framkomma hur man får använda API:erna. Anrop / minut, kostnad osv (om det finns sådana regler). Eller om det krävs en ansökan t.ex.

Trafiklab som exempel:
https://www.trafiklab.se/sv/docs/using-trafiklab/

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirrelito312:

Så t ex om jag kan surfa runt fritt på sidan utan att logga in så bör de vara OK att använda deras APIer?

Om det är ett öppet API där du inte behöver betala eller registrera dig för att använda det så är det underförstått att det bara är att tuta och köra, med reservation för att det förmodligen finns en del begränsningar på hur mycket du kan använda APIet, även om du inte behövde godkänna några villkor eller om informationen inte finns utskrivet. Om du behöver registera dig för att få en så kallad API nyckel så behöver du oftast godkänna några villkor som specificerar hur du får använda APIet.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Om du är villig att ge något exempel så kan vi nog kolla om du missat något gällande dokumentation!

Permalänk

Det kan t ex vara från Ica, City Gross eller nån annan matbutik

Permalänk
Medlem

Det finns inget olagligt med att göra API-anrop även om det inte var avsett att APIet skulle vara allmänt tillgängligt.

Och såklart finns det inget som hindrar ägaren av APIet att göra det jobbigt för dig att använda det.

Däremot kan det i sin tur vara copyright-skydd på datan du hämtar och kan då inte återpublicera utan tillstånd.

Permalänk
Medlem

Det är inte sannolikt att det kommer fungera bra rent praktiskt. Om du tänker låta dina användares webbläsare göra anrop mot någons backend så har du CORS att ta hänsyn till.

Om du tänker göra anrop från din backend så fungerar det tills någon tittar i sina loggar och bestämmer sig för att du gör för många anrop… och helt enkelt brandväggar bort dig. Jag har varit med och gjort den manövern ett antal gånger. Hela länder kan ryka på ett bräde. Det här gäller även ren ”skrapning”.

Med andra ord: om du vill bygga något som fungerar i längden behöver du vara säker på att du har tillåtelse att använda API:et. Och inte ens då kan du vara säker på att den andra änden tänker hålla på och drifta API:et i evinnerlig tid. Dom avtal jag har sett har haft tre månaders uppsägningstid.

Permalänk
Avstängd

Ofta är ju API:er som inte är publika men ändå åtkomliga låsta till en viss klient-nyckel. Den går förstås att komma åt rätt lätt, från den öppna webbsidan som är en tillåten klient, men legaliteten är förstås mer tveksam.