Permalänk
Medlem

Blir Meteor Lake långsammare i spel?

Läste en artikel om att meteor lake kommer gå på lägre klockfrekvenser/lägre watt. Och i något forum läste jag att det ev kunde få negativa resultat i kraftigt CPU beroende spel så som MS Flightsim.

Är oron befogad? Vore märkligt om Intel lanserade nästa generation som sämre spel-CPU? Sitter lite och funderar på om man skall köra på 13900K nu eller vänta (den klassiska frågan)

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Är du osäker så väntar du tills de släppts och tester kommit. Efter det kan du antingen välja att köpa den äldre processorn på REA eller den nya processorn för ordinarie pris. Såvida du har tid att vänta och inte måste ha en dator nu på studs.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Är du osäker så väntar du tills de släppts och tester kommit. Efter det kan du antingen välja att köpa den äldre processorn på REA eller den nya processorn för ordinarie pris. Såvida du har tid att vänta och inte måste ha en dator nu på studs.

Tack,

jo det är förstås det mest rimliga valet och förstår att det är omöjligt att svara på. Behöver väl egentligen inte uppgradera nu men har för avsikt att göra en ordentlig upgrade i omgångar. Vill ha just nu = 4090 + 13900K men har bara råd med processoruppgraderingen. Så tänkte börja där och ta GPUn när den gått ner i pris så vanliga dödliga kan överväga ett köp.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av flightsim18:

Tack,

jo det är förstås det mest rimliga valet och förstår att det är omöjligt att svara på. Behöver väl egentligen inte uppgradera nu men har för avsikt att göra en ordentlig upgrade i omgångar. Vill ha just nu = 4090 + 13900K men har bara råd med processoruppgraderingen. Så tänkte börja där och ta GPUn när den gått ner i pris så vanliga dödliga kan överväga ett köp.

Så länge du inte spelar i låg upplösning med väääldigt hög FPS som mål, får du ju betydligt mer pang för pengarna utav en grafikkorts-uppgradering (förutsatt att din dator är den du har i signaturen). Så börja där, blir mitt råd

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Det kan mycket väl vara så att Intel har problem att få upp Intel 4 i lika högra frekvenser som mogna Intel 7, men vad jag vet så är inte Meteor Lake-S bekräftad för 2023. Så kan bli så som det var på 14nm/10nm, att desktop stannar kvar på den äldre noden längre. Finns även roadmaps som bekräftar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Så länge du inte spelar i låg upplösning med väääldigt hög FPS som mål, får du ju betydligt mer pang för pengarna utav en grafikkorts-uppgradering (förutsatt att din dator är den du har i signaturen). Så börja där, blir mitt råd

Tack! Ja, det stämmer att det är datorn i signaturen. Kör uteslutande Flightsim 2020 i VR - dvs i princip det mest krävande som finns. Har funderat på att gå direkt på 4090 men är rädd att min CPU kommer flaska rätt rejält. I låg upplösning får jag knappt 30 fps och stutters idag. Men det är klart, i 4K så tar väl GPUn över men har svårt att se att den kan boosta FPSen om inte processorn hänger med i grundarbetet.

Oh well...decisions decisions

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flightsim18:

Tack,

jo det är förstås det mest rimliga valet och förstår att det är omöjligt att svara på. Behöver väl egentligen inte uppgradera nu men har för avsikt att göra en ordentlig upgrade i omgångar. Vill ha just nu = 4090 + 13900K men har bara råd med processoruppgraderingen. Så tänkte börja där och ta GPUn när den gått ner i pris så vanliga dödliga kan överväga ett köp.

Varför inte en AMD 7XX0X3D som kommer i februari? De kommer antagligen att spöa Intels nya och gamla CPU:er i spel.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Varför inte en AMD 7XX0X3D som kommer i februari? De kommer antagligen att spöa Intels nya och gamla CPU:er i spel.

Jag hoppas verkligen det men min erfarenhet är att Intels single-core prestanda i toppskiktet ALLTID spöat AMDs dito i MS Flightsim. Men det kanske blir skillnad nu.

Samma med GPU. Intel+Nvidia har alltid varit goto lösningen för det sanslöst krävande MSFS. Nu i VR dessutom. Huga...

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flightsim18:

Jag hoppas verkligen det men min erfarenhet är att Intels single-core prestanda i toppskiktet ALLTID spöat AMDs dito i MS Flightsim. Men det kanske blir skillnad nu.

Samma med GPU. Intel+Nvidia har alltid varit goto lösningen för det sanslöst krävande MSFS. Nu i VR dessutom. Huga...

Ta en titt på denna video så kanske du inte är så Intel-inriktad längre? Tänk på att de nya inte finns med här. Dock är detta om vrchat men ändå.

Denna är lite om de kommande X3D.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Tack! Ja, det stämmer att det är datorn i signaturen. Kör uteslutande Flightsim 2020 i VR - dvs i princip det mest krävande som finns. Har funderat på att gå direkt på 4090 men är rädd att min CPU kommer flaska rätt rejält. I låg upplösning får jag knappt 30 fps och stutters idag. Men det är klart, i 4K så tar väl GPUn över men har svårt att se att den kan boosta FPSen om inte processorn hänger med i grundarbetet.

Oh well...decisions decisions

Det finns en funktion för att få upp frame times för både CPU och GPU i FS2020.

Använd den så ser du var du får bäst pang gör pengarna.

Jag kör 13900KF, DDR5 6200mhz + 4090 OC och i DCS i VR som är singlecorespel precis som FS2020 blev det riktigt bra skillnad från 9900KS.
Nu är inte CPU i närheten av begränsande någon gång, utan det är GPU hela tiden.
CPU frametime är runt hälften av GPU’s dito.

Har bara provat FS2020 en gång efter uppgraderingen, det fu gwrade riktigt bra (i VR)
Kollade inte frametimes/fps i konsollen så jag vet inte vad som var begränsande.

Bägge spelen ovan lovar väl multicore i framtiden så är man kall och tror att de löser det inom din tidsram för CPU - GPU upgrade kanske man kan sikta på GPU först?

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.