Permalänk
Medlem

Mitt lån är uppdelat i två delar med 1.5mkr vardera, ena delen går ut nu i mars 2023 och den andra 2025.

Dåligt läge när det gäller att förhandla med andra ord. Är det ens ”värt” att lägga energi på att få en bra deal på att binda på två år så de går ut samtidigt?

Är ensamstående så en fast och trygg kostnad uppskattas, samtidigt börjar vi (förhoppningsvis) närma oss toppen och om två år är antagligen räntan lägre så jag tänker att utslaget på två år är antagligen totala kostnaden lägre med rörligt än bundet, även om kostnaden blir högre initialt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Är det bara jag som tycker att Stabelo, Hypoteket och SBAB alla nu börjat erbjuda allt från dålig till vedervärdigt dålig rörlig ränta?

Exempelvis Stabelo ligger nästan 0,9 procentenheter högre än min ränta från Handelsbanken omförhandlad nyligen. Vissa av storbankerna höjde dock aldrig listräntan efter senaste höjningen från Riksbanken dock, så troligen delvis därför.

Frågan är väl vad du har far rabattsats hos Handelsbanken? För skall du ligga 90 punkter under Stabelos 3-månaders just nu så behöver du ha typ 160 punkters rabatt hos Handelsbanken ifall du går på nuvarande räntor. Inte omöjligt men en jäkligt bra rabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Frågan är väl vad du har far rabattsats hos Handelsbanken? För skall du ligga 90 punkter under Stabelos 3-månaders just nu så behöver du ha typ 160 punkters rabatt hos Handelsbanken ifall du går på nuvarande räntor. Inte omöjligt men en jäkligt bra rabatt.

Tittar man på november låg Stabelo lite under SHB i snittränta på 3 månader, men då är det ju med specialkraven. Mest markant är dock de andra bindningstiderna där Stabelo ligger på nästan samma, eller över. Då är det lite svårt att se vad poängen är. SBAB hade exakt samma snittränta på 3 mån som SHB i november och resten var lite högre. Billigt blir det alltså automatiskt inte, men man slipper gaffla om vad räntan ska vara när det bara är en räknesnurra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Tittar man på november låg Stabelo lite under SHB i snittränta på 3 månader, men då är det ju med specialkraven. Mest markant är dock de andra bindningstiderna där Stabelo ligger på nästan samma, eller över. Då är det lite svårt att se vad poängen är. SBAB hade exakt samma snittränta på 3 mån som SHB i november och resten var lite högre. Billigt blir det alltså automatiskt inte, men man slipper gaffla om vad räntan ska vara när det bara är en räknesnurra.

Fast nu pratade vi rörligt eller 3-månaders, snitträntan blir svår att kolla på i perioder där man höjt räntan kraftigt då olika institut gjort det vid olika tidpunkter vilket kommer göra att snittet påverkas rätt kraftigt av det. Snitträntan i januari kommer bli mer intressant att jämföra då det förmodligen inte sker några stora skiften närmsta månaden.

Skall du hamna 90 punkter under Stabelo idag behöver man som sagt en väldigt hög rabatt hos Handelsbanken och så högt tror jag faktiskt inte de flesta får. Sedan kan man såklart enkelt hamna lite under Stabelo om man förhandlar fram en okej rabatt men det är inte heller något konstigt att Stabelo ligger högre ibland eftersom man inte behöver förhandla den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Frågan är väl vad du har far rabattsats hos Handelsbanken? För skall du ligga 90 punkter under Stabelos 3-månaders just nu så behöver du ha typ 160 punkters rabatt hos Handelsbanken ifall du går på nuvarande räntor. Inte omöjligt men en jäkligt bra rabatt.

Jag avrundade lite (därav "nästan"), så är mer exakt 0,84 procentenheter högre hos Stabelo. Har 150 punkters rabatt (tidigare 135 punkter). Jag använde bland annat ett erbjudande från Söderberg & Partners (ger ut bolån via Borgo) som motbud i förhandlingen.

Baserat på diskussioner tidigare i tråden hade jag sett att folk börjat få högre rabatter, men eftersom detta inte avspeglade sig i erbjudandena från de klassiska utmanarna fick jag vända mig åt annat håll denna gång.

Skrivet av Aktsu:

Fast nu pratade vi rörligt eller 3-månaders, snitträntan blir svår att kolla på i perioder där man höjt räntan kraftigt då olika institut gjort det vid olika tidpunkter vilket kommer göra att snittet påverkas rätt kraftigt av det. Snitträntan i januari kommer bli mer intressant att jämföra då det förmodligen inte sker några stora skiften närmsta månaden.

Ja, snitträntan på rörligt är som du säger mycket svårare att göra korrekta jämförelser med då snittet alltid laggar efter en del. Brukar själv inte fästa något större värde vid den, annat än att ha som målsättning att alltid ligga under den.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag avrundade lite (därav "nästan"), så är mer exakt 0,84 procentenheter högre hos Stabelo. Har 150 punkters rabatt (tidigare 135 punkter). Jag använde bland annat ett erbjudande från Söderberg & Partners (ger ut bolån via Borgo) som motbud i förhandlingen.

Baserat på diskussioner tidigare i tråden hade jag sett att folk börjat få högre rabatter, men eftersom detta inte avspeglade sig i erbjudandena från de klassiska utmanarna fick jag vända mig åt annat håll denna gång.

Ja, snitträntan på rörligt är som du säger mycket svårare att göra korrekta jämförelser med då snittet alltid laggar efter en del. Brukar själv inte fästa något större värde vid den, annat än att ha som målsättning att alltid ligga under den.

Ja det var en bra rabatt faktiskt, för ta ett snack med min kontakt på banken tror jag om att höja min rabatt för att hålla kvar mig. Kan man spara lite pengar på iaf.

Permalänk
Medlem

En annan stor fördel till de utan förhandling är ju att du inte behöver förhandla om den när den där rabatten går ut. Dvs det dröjer inte ett par månader då du undrar var alla pengar tog vägen utan rabatt innan du kommer på att du behöver återigen prata med banken och förhandla ner den. I mitt fall är det klart värt att betala lite extra (även om det sällan är högre ränta). Men då är jag nog latare än snittet med

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

En annan stor fördel till de utan förhandling är ju att du inte behöver förhandla om den när den där rabatten går ut. Dvs det dröjer inte ett par månader då du undrar var alla pengar tog vägen utan rabatt innan du kommer på att du behöver återigen prata med banken och förhandla ner den. I mitt fall är det klart värt att betala lite extra (även om det sällan är högre ränta). Men då är jag nog latare än snittet med

Åtminstone till mig säger Handelsbanken att de automatiskt förlänger samma rabatt efter att ett år har passerat. Har dock aldrig testat det då det alltid känts som läge att förhandla oavsett, något jag även gör då och då innan dess. Lägger alltid in en årlig påminnelse i kalendern ändå. Känns personligen inte alltför betungande om det samtidigt innebär att jag kan prismatcha alla andra banker och långivare.

Förstår dock absolut att folk tycker det är smidigt att inte behöva lägga delar av sin tid på att kommunicera med banken. Hade inte den typen av långivare som inte fulhöjer räntan efter ett år funnits hade nog inte vissa av bankerna ha slutat med det heller, så det är tur att de finns.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jensa86:

En annan stor fördel till de utan förhandling är ju att du inte behöver förhandla om den när den där rabatten går ut. Dvs det dröjer inte ett par månader då du undrar var alla pengar tog vägen utan rabatt innan du kommer på att du behöver återigen prata med banken och förhandla ner den. I mitt fall är det klart värt att betala lite extra (även om det sällan är högre ränta). Men då är jag nog latare än snittet med

Skrivet av blunden:

Åtminstone till mig säger Handelsbanken att de automatiskt förlänger samma rabatt efter att ett år har passerat. Har dock aldrig testat det då det alltid känts som läge att förhandla oavsett, något jag även gör då och då innan dess. Lägger alltid in en årlig påminnelse i kalendern ändå. Känns personligen inte alltför betungande om det samtidigt innebär att jag kan prismatcha alla andra banker och långivare.

Förstår dock absolut att folk tycker det är smidigt att inte behöva lägga delar av sin tid på att kommunicera med banken. Hade inte den typen av långivare som inte fulhöjer räntan efter ett år funnits hade nog inte vissa av bankerna ha slutat med det heller, så det är tur att de finns.

Timpenningen här kan ju bli rätt hög beroende ju på hur stort bolån man har.

Om vi säger att man sparar 20 räntepunkter på att hela tiden traggla med rabatter hos storbankerna så sparar man 2 000 kr per år och MSEK i bolån (före ränteavdrag). Om det tar en ett par timmar att göra varje år är det ändå värt det skulle jag säga

Utöver själva principen att man ska bli så lite skinnad som möjligt på sitt bolån, förstås!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Timpenningen här kan ju bli rätt hög beroende ju på hur stort bolån man har.

Om vi säger att man sparar 20 räntepunkter på att hela tiden traggla med rabatter hos storbankerna så sparar man 2 000 kr per år och MSEK i bolån (före ränteavdrag). Om det tar en ett par timmar att göra varje år är det ändå värt det skulle jag säga

Utöver själva principen att man ska bli så lite skinnad som möjligt på sitt bolån, förstås!

Det är inte särskilt betungande (några meddelanden till bankkontakten) och man kan samtidigt prismatcha alla konkurrenter. För mig känns det värt det.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Är den allmänna rekommendationen att köra rörligt ett tag framöver? Belåningsgrad på ca 65% där alla bindningstider går ut sista mars i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Är den allmänna rekommendationen att köra rörligt ett tag framöver? Belåningsgrad på ca 65% där alla bindningstider går ut sista mars i år.

Beror på din ekonomiska situation, binder du så får du inga överraskningar medan kör du rörligt får du smaka tidigare på de förmodade sänkningarna.

Lär ju inte bli ner till 0% direkt snabbt ändå. Gissar att i mars så spelar nog bundet eller rörligt mindre roll då det är efter den förmodligen sista ökningen på räntan

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Är den allmänna rekommendationen att köra rörligt ett tag framöver? Belåningsgrad på ca 65% där alla bindningstider går ut sista mars i år.

Just nu har vi negativa realräntor, jag vet inte hur länge man kan ha det innan banksystemet tar skada. Tänk dig att du har massa pengar att låna ut, inflationen är 10% kan vi säga. Hur skulle du sätta räntorna när du lånar ut?
Skulle du sätta räntan till lägre än inflationen så du förlorar pengar eller skulle du sätta räntan högre än inflationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Just nu har vi negativa realräntor, jag vet inte hur länge man kan ha det innan banksystemet tar skada. Tänk dig att du har massa pengar att låna ut, inflationen är 10% kan vi säga. Hur skulle du sätta räntorna när du lånar ut?
Skulle du sätta räntan till lägre än inflationen så du förlorar pengar eller skulle du sätta räntan högre än inflationen?

utveckla gärna vad du menar med "banksystemet tar skada".

Det funkar inte riktigt så att bankerna har massa pengar på hög som de vill låna ut.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Har köpt bostad och ska ha möte med banken nästa vecka.

Hur bör jag förbereda mig? Är väldigt novis på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Har köpt bostad och ska ha möte med banken nästa vecka.

Hur bör jag förbereda mig? Är väldigt novis på detta.

Börja genom att ta in "offert" från så många banker som möjligt. Varierar alltid vilka banker som söker kunder och vilka som "cashar in". Se snitträntor här: https://www.compricer.se/borantor/

Dessutom så kolla vad du får via SBAB's räntesnurra. Det ger en bild för hur just din ekonomi är (storlek på lån osv) och vad du kan förvänta dig gentemot snittet.

Permalänk
Medlem

Hej, är också novis och ska köpa bostad. Har fått ett lånelöfte beviljat men är tveksam till banken (Swedbank) som säger att vi först måste skriva kontrakt innan vi kan få exakta räntor? Låter ju sjukt udda. Medans via SBAB fick vi direkt en siffra

(Gav iofs exempel på listränta på 4 något)

Permalänk
Medlem
Skrivet av druwan:

Hej, är också novis och ska köpa bostad. Har fått ett lånelöfte beviljat men är tveksam till banken (Swedbank) som säger att vi först måste skriva kontrakt innan vi kan få exakta räntor? Låter ju sjukt udda. Medans via SBAB fick vi direkt en siffra

(Gav iofs exempel på listränta på 4 något)

SBAB gav den siffran som gäller idag, drar det ut till nästa räntehöjning är gjord blir det högre när ni skriver kontraktet.
Mer ärligt av Swedbank i det fallet skulle jag säga.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av druwan:

Hej, är också novis och ska köpa bostad. Har fått ett lånelöfte beviljat men är tveksam till banken (Swedbank) som säger att vi först måste skriva kontrakt innan vi kan få exakta räntor? Låter ju sjukt udda. Medans via SBAB fick vi direkt en siffra

(Gav iofs exempel på listränta på 4 något)

Det vanliga är att räntan sätts på tillträdesdagen. Då man lånar pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av druwan:

Hej, är också novis och ska köpa bostad. Har fått ett lånelöfte beviljat men är tveksam till banken (Swedbank) som säger att vi först måste skriva kontrakt innan vi kan få exakta räntor? Låter ju sjukt udda. Medans via SBAB fick vi direkt en siffra

(Gav iofs exempel på listränta på 4 något)

Fråga vilken rabatt på listräntan ni kan få via Swedbank, så kan ni jämföra med vad SBAB erbjuder.

Räntan ni får på lånet är satt efter listräntan - er rabatt, på dagen ni lånar.

Permalänk

Jag sitter lite dumt till. Tog bolån för flertalet år sedan, då heltidsarbetande med allt vad det innebär i bankernas kalkyl. Nu är jag tjänstledig på 100% för att jag studerar. Vill såklart inte ljuga för banken och säga att jag jobbar heltid (även om jag har rätt att återgå till arbetet som "grundtrygghet").
Har väl egentligen två frågor. Jag fick en offert från Handelsbanken som kunde ge mig en indikativ ränta nästan 0.50 procentenheter lägre än nuvarande (innan jag berättade att jag är studerande, då tryckte de på ABORT-knappen direkt). Kan jag spela ut den offerten mot min nuvarande bank tro?

Fråga två. Om jag kollar med fler banker, hur illa är det att inte berätta att jag studerar på heltid? Antar att de kan bryta mitt avtal om de får reda på det.
Någon som har erfarenhet av liknande förhandlingar tidigare?

Permalänk
Medlem

Detta matchar min erfarenhet i närtid (se ovan):

https://www.di.se/nyheter/storbanken-bradade-bolaneuppstickar...

SEB har ju inte heller höjt listräntan sedan innan Riksbankens senaste 0,75-höjning så de borde ju också kunna ligga bra till rent teoretiskt, men har dålig koll på hur stora rabatter de kan tänkas ge numera. Någon som vet?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Detta matchar min erfarenhet i närtid (se ovan):

https://www.di.se/nyheter/storbanken-bradade-bolaneuppstickar...

SEB har ju inte heller höjt listräntan sedan innan Riksbankens senaste 0,75-höjning så de borde ju också kunna ligga bra till rent teoretiskt, men har dålig koll på hur stora rabatter de kan tänkas ge numera. Någon som vet?

Runt 1 procentenhet iaf..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pansardöden:

Jag fick en offert från Handelsbanken som kunde ge mig en indikativ ränta nästan 0.50 procentenheter lägre än nuvarande (innan jag berättade att jag är studerande, då tryckte de på ABORT-knappen direkt). Kan jag spela ut den offerten mot min nuvarande bank tro?

I krig, kärlek och boränteförhandling är allt tillåtet Du begår ingen kriminell handling genom att visa offerten och låta nuvarande bank dra sina egna slutsatser.

Skrivet av Pansardöden:

Fråga två. Om jag kollar med fler banker, hur illa är det att inte berätta att jag studerar på heltid? Antar att de kan bryta mitt avtal om de får reda på det.
Någon som har erfarenhet av liknande förhandlingar tidigare?

Men här däremot.... Jag är inte bankman eller jurist men det skulle jag starkt avråda ifrån. Att skarva på sanningen vid förhandling med nuvarande bank är en sak men att ingå ett nytt avtal och ljuga rakt ut kan knappast vara värt det för att spara några räntepunkter...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pansardöden:

Fråga två. Om jag kollar med fler banker, hur illa är det att inte berätta att jag studerar på heltid? Antar att de kan bryta mitt avtal om de får reda på det.

Det som jag skulle fundera på är om jag klarar av att betala ränta och amortering. Någon procentenhet upp eller ner är av mindre betydelse.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det vanliga är att räntan sätts på tillträdesdagen. Då man lånar pengarna.

Kan bara utgå från min egen erfarenhet men SEB gav mig en ränta på ett möte och så hade jag 2 veckor på mig att skriva på bolån. Så att inte ge en ränta förrän det är påskrivet tycke jah låter märkligt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Kan bara utgå från min egen erfarenhet men SEB gav mig en ränta på ett möte och så hade jag 2 veckor på mig att skriva på bolån. Så att inte ge en ränta förrän det är påskrivet tycke jah låter märkligt.

För min del på Swedbank så garanterade de mig en ränterabatt men räntan sattes på tillträdesdagen. Det blev grymt för oss eftersom en dag innan sänktes listräntan rätt mycket. Detta var lite över två år sedan.

Permalänk
Medlem

Hej,

Räntan sätts på tillträdesdatum. Du kan alltså skriva på en ansökan där det står en ränta men den kan sen ändras under tiden tills du tillträder bostaden. Du har dock möjlighet att räntesäkra ditt lån vilket innebär att du och banken kommer överens om en ränta innan tillträdesdatum, dock får du då en högre ränta. I dagsläget skulle jag inte säga att det är intressant att räntesäkra om du tänker köra på rörlig ränta.

Jag köpte själv hus september 2021 med tillträde mars 2022. Fick 1,19% bundet 3 år i september vilket hade ändrats till 1,53% bundet 1 år när det var dags för tillträde. Att jag inte räntesäkrade redan i september kommer antagligen ha kostat mig runt 200 000 över de 3 åren..

Permalänk
Medlem

Jag är lite nyfiken och jag tror det hör hemma i denna tråd, men hur höga boräntor skulle ni klara av innan ni fick sälja boendet.
Om jag räknar baklänges så hamnar jag på ca 18% ränta innan det blir ohållbart. Och dit upp når vi nog aldrig förhoppningsvis.

Jag har räknat på följande sätt
Lön - genomsnittliga utgifter (ink mat, driftkostnader, fasta osv) * 12 / bolån
Tror jag räknat rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Jag är lite nyfiken och jag tror det hör hemma i denna tråd, men hur höga boräntor skulle ni klara av innan ni fick sälja boendet.
Om jag räknar baklänges så hamnar jag på ca 18% ränta innan det blir ohållbart. Och dit upp når vi nog aldrig förhoppningsvis.

Är det nåt vi lärt oss av 2022 är att fler saker rör på sig än räntor. Elpris, Matpriser osv. Så jag kan inte svara på vid vilken räntenivå vi får problem, mer än att det största problemen skulle vi få vid långvarig arbetslöshet eller arbetsoförmåga pga sjukdom/olycka.

Visa signatur

Apple