Fråga om tv abonnemangsutbudet och Apple TV

Permalänk
Skrivet av Emma242:

Det finns små inomhusantenner för digitala marksända TV-kanaler. Men TV:n behöver stödja DVB-T2, är den riktigt gammal (före 2010) så kanske den inte gör det.

Okej hittade en på Biltema men har svårt att tro att den ger bra kvalitet när den bara kostar 129kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej hittade en på Biltema men har svårt att tro att den ger bra kvalitet när den bara kostar 129kr.

Man måste ju inte köpa det billigaste på Biltema heller, den välrenommerade butiken för hemelektronik… 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Välj inte Telia bara, tecknade paket som skulle innehålla HBO & CMore, efter en månad togs CMore bort och kundtjänstens svar var typ "skyll dig själv om du inte gick in och läste alla finstilta villkor" och att de kan ändra innehåll precis hur och när de vill.

Jag skaffade precis Telia med CMore, HBOMax och Netflix. Vad är det i villkoren man ska ska läsa? Varför försvann CMore?

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vet inte om du försöker trolla bordsantenn? Analoga tv nätet är nedsläckt sedan 2007.

Här kommer jag med riktiga lösningar på dina föräldrars problem och du kallar mig troll? Du kanske inte vill ha någon hjälp och bara trollade oss med din tråd?

Skrivet av Dinkefing:

Okej hittade en på Biltema men har svårt att tro att den ger bra kvalitet när den bara kostar 129kr.

Varför skulle en antenn för 129kr inte kunna ge bra kvalitet? Det är inte direkt krävande att ta emot en liten digital signal. För övrigt påstår du själv att dom har en 20" TV som knappt är värd 50kr så kvalitet på bilden är garanterat värdelös oavsett källa.

Dina föräldrar har i princip fyra alternativ.

1. Behåll nuvarande precis som det är.
2. Betala för kanalpaket precis som idag men använd appar, Apple TV eller Android TV. Betala för kanaler dom inte vill ha.
3. Som ovan men betala endast för dom tjänster/kanaler dom vill ha.
4. Köp en bordsantenn och titta på gratiskanalerna.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Här kommer jag med riktiga lösningar på dina föräldrars problem och du kallar mig troll? Du kanske inte vill ha någon hjälp och bara trollade oss med din tråd?

Varför skulle en antenn för 129kr inte kunna ge bra kvalitet? Det är inte direkt krävande att ta emot en liten digital signal. För övrigt påstår du själv att dom har en 20" TV som knappt är värd 50kr så kvalitet på bilden är garanterat värdelös oavsett källa.

Dina föräldrar har i princip fyra alternativ.

1. Behåll nuvarande precis som det är.
2. Betala för kanalpaket precis som idag men använd appar, Apple TV eller Android TV. Betala för kanaler dom inte vill ha.
3. Som ovan men betala endast för dom tjänster/kanaler dom vill ha.
4. Köp en bordsantenn och titta på gratiskanalerna.

Läser du ovan så förklarade killen att vissa antener fortfarande tar emot digital signaler. Visste inte att det fanns sådana.

Nej de har en stor ny tv som primär tv, den andra är mer som en frukost tv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Creutz:

Jag skaffade precis Telia med CMore, HBOMax och Netflix. Vad är det i villkoren man ska ska läsa? Varför försvann CMore?

Telia tramsar hela tiden med avtal med olika leverantörer. Jag gissar att de låter avtalen löpa ut om de inte är nöjda med kontraktsförslag de får när avtalen ska förnyas. Oftast kommer kanalerna tillbaka efter någon månad. För mig som kund är det ganska tramsigt.

CMore ägs av Telia, så jag vet inte varför avtal skulle vara problem i det fallet dock.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Läser du ovan så förklarade killen att vissa antener fortfarande tar emot digital signaler. Visste inte att det fanns sådana.

Nej de har en stor ny tv som primär tv, den andra är mer som en frukost tv.

Vet inte om man bara ska anta att en användare som kallar sig @Emma242 är kille.

Hur som helst så påverkar ingenting lösningarna. Samma lösningar gäller för båda deras TV-apparater, oavsett om dom är värda 50kr eller 50 000kr.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nu1mlock:

Här kommer jag med riktiga lösningar på dina föräldrars problem och du kallar mig troll? Du kanske inte vill ha någon hjälp och bara trollade oss med din tråd?

Varför skulle en antenn för 129kr inte kunna ge bra kvalitet? Det är inte direkt krävande att ta emot en liten digital signal. För övrigt påstår du själv att dom har en 20" TV som knappt är värd 50kr så kvalitet på bilden är garanterat värdelös oavsett källa.

Dina föräldrar har i princip fyra alternativ.

1. Behåll nuvarande precis som det är.
2. Betala för kanalpaket precis som idag men använd appar, Apple TV eller Android TV. Betala för kanaler dom inte vill ha.
3. Som ovan men betala endast för dom tjänster/kanaler dom vill ha.
4. Köp en bordsantenn och titta på gratiskanalerna.

Ja, eller en kombination förstås. Man kan ha en bordsantenn (eller en "riktig antenn" på taket) och köra gratisutbudet den vägen, och köra streaming för annat. Är TV-apparaterna riktigt gamla så kan det behövas en digitalbox för gratisutbudet, men de kostar ju inte mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja, eller en kombination förstås. Man kan ha en bordsantenn (eller en "riktig antenn" på taket) och köra gratisutbudet den vägen, och köra streaming för annat. Är TV-apparaterna riktigt gamla så kan det behövas en digitalbox för gratisutbudet, men de kostar ju inte mycket.

Javisst, och den väldigt lilla TVn kanske är så gammal att den inte har HDMI-ingångar och då blir det krångligt om man vill streama med en Chromecast t.ex.

I det läget kanske en bättre lösning är att kolla Blocket efter en begagnad TV som har en HDMI-ingång. Finns garanterat någon som vill bli av med sin gamla TV gratis mot upphämtning. Då blir deras frukost TV större också (om den får plats).

Men att blanda marksända gratiskanaler och streaming känns mest onödigt i mina ögon. Ska man ändå hålla på och byta kanal eller input så kan man ju bara byta app. Men det finns väl kanske någon gratiskanal med app som inte har direktsänt material om man nu känner att man absolut måste titta på linjär-TV, och då får man väl ha en bordsantenn för den kanalen kanske.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creutz:

Jag skaffade precis Telia med CMore, HBOMax och Netflix. Vad är det i villkoren man ska ska läsa? Varför försvann CMore?

De påstår nu att det var tillfälligt pga att viasat-kanaler saknades. Stod inte ett ord om det när jag tecknade och inte heller upplyste de mig om det (skaffade det via telefon och vi pratade specifikt om det stora paketet med HBO och CMore.).
Har kikat i bekräftelsen men där har de smart nog bara kallat det "Stor" utan specificera vad som ingår.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag är helt obevandrad när det kommer till tv-utbud då jag inte tittar på tv. Jag får ingen sans på vilka tv utbud det finns. Så försöker ta det kort.

Mina päron har ett tv abonnemang från tele2 via någon slags tv hub för stor tvn och en till hub för andra tvn. De har nästan 30 kanaler men tittar majoriteten av deras tid bara på våra svenska standardkanaler svt, tv4, kanal 5 etc. De kommer nu chockhöja priset dvs dubbla priset mot vad de betalar nu och då känns det ovärt på hur lite de egentligen använder tjänsten, de tittar alltså på bara fåtal kanaler mot de nästan 30 kanaler som erbjuds dem.

Som jag uppfattat det nu finns de vanliga tv operatörerna som Telia, Boxer och även Tele2 ingår där? Sedan finns det tv streaming där fler operatörer verkar.

Vad är det billigaste alternativet enligt er som har koll? Skulle det istället vara värt att köpa Apple TV och köra streaming? Om man har två tvs hur gör man då måste man ha två Apple TVs?

Har också upptäckt att det inte finns någon vettig sida där man kan jämföra tv-abonnamng.

Jag har inte tittat på linjär-tv på över 10 år. Rekommenderar apple-tv pga. det enkla gränssnitet och att du kan ladda ned alla appar du vill titta på.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

Jag har inte tittat på linjär-tv på över 10 år. Rekommenderar apple-tv pga. det enkla gränssnitet och att du kan ladda ned alla appar du vill titta på.

Kan man titta på svt och tv4 och de utan att behöva installera några appar eller liknande i apple tv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kan man titta på svt och tv4 och de utan att behöva installera några appar eller liknande i apple tv?

Nej, du måste alltid installera apparna.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kan man titta på svt och tv4 och de utan att behöva installera några appar eller liknande i apple tv?

Men alltså... Om dom vill fortsätta med linjär-TV så får dom fortsätta betala för kanalpaket där det ingår kanaler som dom inte vill titta på. Eller se på gratiskanaler via antenn.

Alla andra lösningar innefattar appar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Men alltså... Om dom vill fortsätta med linjär-TV så får dom fortsätta betala för kanalpaket där det ingår kanaler som dom inte vill titta på. Eller se på gratiskanaler via antenn.

Alla andra lösningar innefattar appar.

Så i Apple TV måste de ha en app för svt och en annan för tv4 tex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så i Apple TV måste de ha en app för svt och en annan för tv4 tex?

SVT Play har SVTs kanaler (SVT1, 2, Barnkanalen osv.), TV4 Play har sin kanal osv. Men att byta app är inte mycket svårare än att byta kanal. Allt är väldigt lätt att förstå och att lära sig även om man inte är intresserad.

Samma sak gäller på Chromecast med Google TV och samma sak gäller för deras nya TVs inbyggda operativsystem.

Men är det så att dom absolut måste kunna zappa mellan TV-kanaler på samma sätt som tidigare så är det just samma sätt som tidigare som gäller.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

SVT Play har SVTs kanaler (SVT1, 2, Barnkanalen osv.), TV4 Play har sin kanal osv. Men att byta app är inte mycket svårare än att byta kanal. Allt är väldigt lätt att förstå och att lära sig även om man inte är intresserad.

Samma sak gäller på Chromecast med Google TV och samma sak gäller för deras nya TVs inbyggda operativsystem.

Men är det så att dom absolut måste kunna zappa mellan TV-kanaler på samma sätt som tidigare så är det just samma sätt som tidigare som gäller.

Hur sköter Chromecast och Apple TV när man enkelt bara villa surfa runt på kanalerna. Måste man öppna apparna konstant för att byta kanal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur sköter Chromecast och Apple TV när man enkelt bara villa surfa runt på kanalerna. Måste man öppna apparna konstant för att byta kanal?

Alla appars primära mål är att du ska kunna titta på exakt det du vill se på, när du vill se på det. Vill man titta på Fångarna på Fortet så startar man TV4-appen, navigerar till det programmet och väljer avsnitt. Samma sak gäller Allsång på Skansen, SVT Nyheter eller vad det nu skulle kunna tänkas vara.

Man zappar helt enkelt inte mellan olika kanaler på samma sätt som man gör med linjär-TV (där du inte får välja program själv, utan är låst till det som visas just nu).

Vissa appar visar även det som annars kallas linjär-TV, dvs. istället för att man väljer ett specifikt program så väljer man att starta direktsändningen. SVT är ett exempel där man kan titta på det som sänds just nu via antennkabel.

Det är dock otroligt enkelt att lära sig även om man annars är totalt ointresserad av teknik etc. Allt är logiskt upplagt och enkelt att förstå sig på.

Vill dom zappa mellan kanalerna på fjärrkontrollen precis som tidigare så får dom som sagt fortsätta betala för massa extra kanaler precis som idag, eller börja titta på enbart gratiskanalerna via antenn.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Alla appars primära mål är att du ska kunna titta på exakt det du vill se på, när du vill se på det. Vill man titta på Fångarna på Fortet så startar man TV4-appen, navigerar till det programmet och väljer avsnitt. Samma sak gäller Allsång på Skansen, SVT Nyheter eller vad det nu skulle kunna tänkas vara.

Man zappar helt enkelt inte mellan olika kanaler på samma sätt som man gör med linjär-TV (där du inte får välja program själv, utan är låst till det som visas just nu).

Vissa appar visar även det som annars kallas linjär-TV, dvs. istället för att man väljer ett specifikt program så väljer man att starta direktsändningen. SVT är ett exempel där man kan titta på det som sänds just nu via antennkabel.

Det är dock otroligt enkelt att lära sig även om man annars är totalt ointresserad av teknik etc. Allt är logiskt upplagt och enkelt att förstå sig på.

Vill dom zappa mellan kanalerna på fjärrkontrollen precis som tidigare så får dom som sagt fortsätta betala för massa extra kanaler precis som idag, eller börja titta på enbart gratiskanalerna via antenn.

Låter otroligt jobbigt att behöva öppna apparna när man vill zappa mellan kanalerna. Okej jag har fått en bra bild nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Låter otroligt jobbigt att behöva öppna apparna när man vill zappa mellan kanalerna. Okej jag har fått en bra bild nu.

Då får dom behålla samma lösning som idag.

Det finns liksom inget alternativ om kravet är att dom ska kunna trycka på sifferknapparna på fjärren eller på "Program +/-" och byta kanal stup i kvarten. Då är enda lösningen att dom fortsätter betala för kanalpaket som innehåller en massa kanaler som dom aldrig tittar på.

Eller gratiskanaler via antenn.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Läser du ovan så förklarade killen att vissa antener fortfarande tar emot digital signaler. Visste inte att det fanns sådana.

Nej de har en stor ny tv som primär tv, den andra är mer som en frukost tv.

Alla radiosignaler är analoga, innehållet som skicka med radio kan däremot vara digitalt. En antenn designas utifrån vilken frekvens och antennförstärkning/riktningskarraktär den ska ha och bryr sig inte nått särskilt om huruvida tvsystemet överför bilden analogt eller digitalt.
Däremot är det inte säkert att en bordsantenn fungerar bra pga att den ofta är väldigt liten och brukar placeras inomhus, signalerna dämpas när de passerar genom byggnadens väggar för att nå antennen så en inomhusantenn borde alltså vara större än en utomhusantenn för att kompensera för väggarnas dämpning men så är det ju inte i verkligheten.
Är tv för gammal för att ha en dvb t2 mottagare så går de att köpa lösa från ca 300 kr som det verkar om man söker efter en sådan.

Personligen så slutade jag bruka marksänd tv när analognätet släcktes ned för playtjänsterna var bra nog för att ersätta det och idag finns det ju dessutom strömmingstjänster på ett helt annat sätt än för 15 år sedan så jag har inte saknat marksänd tv.

Jag tycker att man ska prova (gratis) playtjänsterna först och räcker inte det fundera på streaming och vill man ha ännu mer så kan man efter det ta "kanalpaket"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Låter otroligt jobbigt att behöva öppna apparna när man vill zappa mellan kanalerna. Okej jag har fått en bra bild nu.

Ja, man måste tänka annorlunda. Istället för att tänka "Nu vill jag titta på TV, låt oss titta vad som sänds" så behöver man tänka "Vilket program vill jag titta på". Jag styr vad jag vill titta på istället för att TV'n styr vad jag ska titta på. Helt crazy!

De flesta program finns att titta på gratis, så det är väldigt konstigt att man ska behöva betala för att vara styrd till ett linjärt utbud där man inte själv kan bestämma när man ska titta på ett visst program. Sjukt bakåtsträvande, eller!?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Ja, man måste tänka annorlunda. Istället för att tänka "Nu vill jag titta på TV, låt oss titta vad som sänds" så behöver man tänka "Vilket program vill jag titta på". Jag styr vad jag vill titta på istället för att TV'n styr vad jag ska titta på. Helt crazy!

De flesta program finns att titta på gratis, så det är väldigt konstigt att man ska behöva betala för att vara styrd till ett linjärt utbud där man inte själv kan bestämma när man ska titta på ett visst program. Sjukt bakåtsträvande, eller!?

Tja, samtidigt vet man ju inte vad man vill se på ibland och då kan det vara trevligt att bli serverad ett antal saker som bara är att bläddra mellan. Jag har inte haft linjära kanaler på typ femton år men på typ hotell och liknande så kan det vara trevligt en stund, tills det blir reklam gärna samtidigt på typ alla kanaler förstås.

Jag föredrar ju verkligen streaming men det händer ju att jag och tjejen lägger en halvtimme på att dividera om vad vi ska kolla på liksom, och då hade det kanske varit bättre att hoppa på typ Grand Designs eller någon gammal sitcom halvvägs in i ett avsnitt istället. Netflix har ju försökt hjälpa till med detta med en funktion som bara spelar upp något som de anser borde passa en, tyvärr är deras algoritmer inte så bra så det är ju sällan något man vill se alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Netflix har ju försökt hjälpa till med detta med en funktion som bara spelar upp något som de anser borde passa en, tyvärr är deras algoritmer inte så bra så det är ju sällan något man vill se alls.

Till skillnad mot linjär-TV som alltid har något man vill se, menar du? 🤣

Jag håller dock helt med om att det kan ibland vara svårt att aktivt välja vad man ska titta på. Gångerna jag inte "känner mig sugen" på något speciellt så har jag några enstaka Youtube-kanaler med typ "dolda kameran" (likt t.ex. Impractical Jokers or sådant) som jag faller tillbaka på.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nu1mlock:

Till skillnad mot linjär-TV som alltid har något man vill se, menar du? 🤣

Nej så är det förstås inte. Men det är väl en kombination av att ha sådär 10-12 kanaler att välja mellan (med gratisutbudet) och någon känsla av att det inte behöver passa lika bra som något som jag streamar från början till start. Investeringen är väl större där för antingen kommer jag att kolla på det eller så kommer jag att stänga av det.

En TV-kanal kan jag kolla några minuter i mitten av ett program, inse att det kanske inte är så bra, "zappa runt" lite och kanske kolla på något annat några minuter för att sen komma tillbaka och se lite till eller liknande. Trycker jag på "feeling lucky"-knappen på Netflix eller vad den nu heter så sätter det ju ändå igång något från början och så. Ofta någon film som börjar med tio minuter förtexter, som jag får hoppa över, följt av en halvtimme uppbyggnad innan det börjar hända något intressant och så, som är svårare att hoppa om det ska vara någon poäng med att se på det.

Normalt föredrar jag ju som sagt streaming men det riktiga slötittandet får man ju inte riktigt på samma sätt där helt enkelt. Med linjär-TV kan jag ju se fem minuter "Border Patrol Australia" sen kolla några minuter mitt i "Storage Wars" när det hettar till lite där, sen när det blir reklam kanske jag kollar på något random avsnitt av Seinfeld eller Vänner en liten stund varefter jag fastnar på någon historisk dokumentär på Kunskapskanalen eller så. Dessa saker hade jag ju aldrig satt igång på någon streamingtjänst liksom, möjligtvis förutom komediserierna men då är det mer någon binge-grej eller så, inte ett random avsnitt som jag kommer in i tio minuter efter start.

Det sagt så har jag ju inga linjära kanaler hemma för jag har inte känt att det är värt det. Jag beställde en gratis box från någon leverantör som min hyresvärd erbjuder för ett par år sedan, den var ju gratis och jag tänkte att det kanske kunde vara kul med lite nostalgi eller ge möjligheter till slötittande, men lyckades inte få den att funka över WiFi och så kul var det inte att det var värt att dra en kabel snyggt.

Citat:

Jag håller dock helt med om att det kan ibland vara svårt att aktivt välja vad man ska titta på. Gångerna jag inte "känner mig sugen" på något speciellt så har jag några enstaka Youtube-kanaler med typ "dolda kameran" (likt t.ex. Impractical Jokers or sådant) som jag faller tillbaka på.

Jo just Youtube är nog det som närmast ersatt "zappande" för mig också. Men man hittar ju sällan något annorlunda där utan då blir det sånt som Google anser att jag borde gilla, baserat på vad jag tittar på men också min sons fruktansvärda kanaler med Tomu och liknande.