Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Avtalad leasingkostnad för min EV6 RWD 1500Mil/år var 4759

Nu 2 justeringar senare så ligger kostnaden på 5345, en ökning med 586kr, så totalt sett procentuellt: 12%
Även om det är en surt, så känns det ändå lågt emot vissa andra här inne. Får säga att jag är ändå glad jag han med en leasing runda av elbil innan miljöbonusen försvann. Känns som det blir sista leasingen nu.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

https://www.aftonbladet.se/bil/a/kEMRlv/privatleasingavgiften...
https://www.expressen.se/ekonomi/leasingbolag-hojde-avgift-ar...
https://www.leasing.se/rantor-leasing.htm

Har man kommit överens om fast avgift kan det kanske fungera bättre, första är artikeln låst. värt att titta vad som står eller vad man kom överens om

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

https://alltomelbil.se/tesla-dumpar-priserna-pa-tesla-model-3...

Tesla dumpar priserna rejält och en M3 börjar nu på 520 och en MY på 540! Rätt stora sänkningar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

https://alltomelbil.se/tesla-dumpar-priserna-pa-tesla-model-3...

Tesla dumpar priserna rejält och en M3 börjar nu på 520 och en MY på 540! Rätt stora sänkningar.

Jag satt och kikade på sidan igår kväll och ojjade mig över hur dyrt det är, duktig sänkning!

Förhoppningsvis följer fler biltillverkare efter

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Jag satt och kikade på sidan igår kväll och ojjade mig över hur dyrt det är, duktig sänkning!

Förhoppningsvis följer fler biltillverkare efter

Det här kommer att ändra hela prisbilden på elbilar om de håller den prissättningen. De har nu satt stor press på övriga tillverkare, lär ske många "krismöten" hos flera märken under de kommande timmarna.

Permalänk
Medlem

Någon som ha tips på prispressad privatleasing omkring Västra Götaland/Jönköping? Carplus har blivit dyrare.

Permalänk
Medlem

Tänker lite samma. BYD Atto 3 kostar 530k medan en MY nu kostar 540k. Har man inga problem med interiören så är det ju bara stt gratulera

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

https://alltomelbil.se/tesla-dumpar-priserna-pa-tesla-model-3...

Tesla dumpar priserna rejält och en M3 börjar nu på 520 och en MY på 540! Rätt stora sänkningar.

Oj, det var en rätt rejäl skillnad. Nästan så att man börjar fundera om man ändå kan leva med MY's brister för att få all teknik till ett lägre pris.

Skrivet av Sp0de:

Det här kommer att ändra hela prisbilden på elbilar om de håller den prissättningen. De har nu satt stor press på övriga tillverkare, lär ske många "krismöten" hos flera märken under de kommande timmarna.

Jo, frågan är om det kommer med fler nerkapningar. Blev förvånad över att t.ex dragkrok fortfarande ingår. Dom är ju på väg tillbaka med sensorer istället för att köra bara kameror så frågan är ju då om det kommer segmenteras till att man måste ha köpt FSD för att få sensorerna t.ex, eller om priserna går upp då.

Oavsett så sätter det ju en hel del press. Prutade ju ca 50000 på min Enyaq så frågan är om jag ändå redan fått det pris som dom kanske kan tänkas pressa ner det till nu, eller om det här gör att dom tvingas sträcka sig ännu längre...

Permalänk
Medlem

Fantastiska nyheter, hoppas andra följer efter nu då, känns rent spontant att dom borde göra det?

Kanske rentav kan bli en elbil som nästa bil nu, hoppas!

Visa signatur

Bara för idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av AddeC:

Fantastiska nyheter, hoppas andra följer efter nu då, känns rent spontant att dom borde göra det?

Kanske rentav kan bli en elbil som nästa bil nu, hoppas!

Kan tänka mig att många som väntar på bil som har blivit försenade eventuellt avbryter sin order och blickar mot Tesla.
Detta kan nog medföra pressade priser ganska snabbt från andra tillverkare.

Permalänk
Medlem

Man blir ju lite sugen på en M3 igen, men "tyvärr" lite för stor skillnad mot den MG4 som jag väntar på för 415 - 50k => 365k.

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Fick den med, störigt att de inte kan informera om hur mycket utan att man ska sitta och ha ångest till nästa faktura dimper ner.

Fick också samma, tog ut bilen i slutet av okt precis innan de ändrade miljöbonusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Kan tänka mig att många som väntar på bil som har blivit försenade eventuellt avbryter sin order och blickar mot Tesla.
Detta kan nog medföra pressade priser ganska snabbt från andra tillverkare.

Precis min sits. Skoda Enyaq IV80x med i stort sett all utrustning förutom blingbling-grill, panoramatak, Canton-ljud och HUD, 700k inkl vinterdäck på dubb minus 50k miljöbonus = 650k. Detta att jämföra med MY för 673k i metallic-svart (för att jämföra metallic mot metallic). Då är vi tillbaka på förra vårens priser med 70k bonus och ett pris på 699k. Visserligen hade jag ju ratat Tesla redan då, men nu sägs dom ju ha jobbat på ljudisolering och fjädringskomfort (men det kanske bara på Performance?) så det är ju möjligt att man hade kunnat tolerera bilen.

Får ta en funderade när vi får ett preliminärt tillverkningsdatum för Skodan förhoppningsvis snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Får ta en funderade när vi får ett preliminärt tillverkningsdatum för Skodan förhoppningsvis snart.

Lite relaterat till det, någon som vet hur det fungerar?
Vilka rättigheter/skyldigheter har man att fullfölja kontraktet när man väl gjort en beställning?

Kanske skiljer mellan tillverkare och återförsäljare iof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Lite relaterat till det, någon som vet hur det fungerar?
Vilka rättigheter/skyldigheter har man att fullfölja kontraktet när man väl gjort en beställning?

Kanske skiljer mellan tillverkare och återförsäljare iof.

Kan bara svara för Skoda, eller kanske främst vår handlare, men det var inga problem att avboka när som helst. Dom har lagt en order till fabrik för ett givet pris och så länge den inte börjat tillverkas kan den ordern avbrytas när som helst, inga kostnader alls, inga handpenningar vi lagt ut eller nåt.

Har svårt att se att vi skulle ångra oss och köpa en Tesla istället, men klart att man hajar till lite när en sån atombomb släpps. Lixom vad gör jag om Skoda dumpar priserna med 70k för att haka på? Avbryta och beställa på nytt? Försöka pruta?

Permalänk
Medlem

Det var som fan. Då får vi hoppas att alla lycksökare på begagnatmarknaden får ändra sina priser också!

Hade lätt kunnat snegla på en tesla 3/my om den hade legat runt 2-300k beggad

Permalänk
Medlem

Oj rejäla sänkningar. Nu kostar Model 3 370k i Norge och Model Y 400k.
En VW Golf med 1-liters bensinmotor startar på 419k.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av azni:

RAV4 hybrid kan du köra på 0.55 utan problem. Billigare, bättre än elbil.

Berätta gärna service på 3 år.

Toyota har den klart högsta servicekostnaden i Vi Bilägares jämförelse. De Toyotamodeller vi testat kostar 13 757 kr att serva under de första tre åren eller 6 000 milen. Det blir 2,30 kr per mil bara för service.

https://www.vibilagare.se/nyheter/toyota-dyrast-att-serva-elb...

Min milkostnad i december för båda elbilar ligger i snitt på 3kr milen.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Funderar faktiskt lite på om man ska avboka sin MG4 för 415 - 50k, och satsa på en beg Model 3.
Just finns det standard range hos tex Carla för runt 400k, och priserna lär justeras nerat iom prissäkningarna så man antingen får lägre pris eller long range med färre mil för samma pris.

Min nuvarande leasing går ut i juli, så jag har rätt mkt tid att vänta och aktivt leta efter rätt bil/pris.

Gillade verkligen min förra M3 och tror de rent tekniskt är bättre och får fler uppdateringar än MG:n, MG:n är dock helt ny och har lägre pris för försäkring och vinterdäck. Litar dock inte helt på att man faktiskt får någon miljöbilsbonus.

Galet svårt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Funderar faktiskt lite på om man ska avboka sin MG4 för 415 - 50k, och satsa på en beg Model 3.
Just finns det standard range hos tex Carla för runt 400k, och priserna lär justeras nerat iom prissäkningarna så man antingen får lägre pris eller long range med färre mil för samma pris.

Min nuvarande leasing går ut i juli, så jag har rätt mkt tid att vänta och aktivt leta efter rätt bil/pris.

Gillade verkligen min förra M3 och tror de rent tekniskt är bättre och får fler uppdateringar än MG:n, MG:n är dock helt ny och har lägre pris för försäkring och vinterdäck. Litar dock inte helt på att man faktiskt får någon miljöbilsbonus.

Galet svårt!

Ifall du inte gjort det än, kolla vad en begagnad M3 har för försäkringskostnad, oftast mycket dyra efter att vagnskadegaranti löpt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Ifall du inte gjort det än, kolla vad en begagnad M3 har för försäkringskostnad, oftast mycket dyra efter att vagnskadegaranti löpt ut.

Ja det är helt klart något som måste kollas upp. Även däckkostnaden är betydligt högre.

(Men kan kanske till viss del kompenseras av ett potentiellt högre restvärde)

Permalänk
Medlem

Kanske biltillverkarna börjar inse att deras happy hour med helt sinnessjuka prispåslag på eldrift inte är hållbart i längden.

Permalänk
Medlem

Testade TryggHansa på en Tesla M3 standard range, då LF inte kan ge på Tesla av någon anledning.
582kr/mån för halv och 1238kr/mån för hel.

Betalar idag 260kr/mån för min MG5 (dock med vagnskadegaranti då)

Permalänk
Medlem

Var väldigt väntade prissänkningar, gav rådet till min Holländska kompis senast igår att vänta lite för jag var säker på att priserna på en standard range Model 3 skulle ner till åtminstone 46k EUR inom 6 månader. Nu sänkte de till 45k EUR idag så hyfsat rätt ändå, stora frågan är väl om efterfrågan kommer bli tillräckligt hög efter prissänkningarna eller om det kommer komma ytterligare under 2023. Det kommer nog till stor del avgöras av vad som händer med världsekonomin under året, jag hade inte blivit förvånad om priserna är lägre i utgången av året än de är nu.

Permalänk
Hedersmedlem

Självklart bra för oss konsumenter att priser pressas nedåt. Det är dock ett tydligt tecken på att Tesla har lite problem med att få sina bilar sålda. Självklart sänker de inte för att vara snälla utan konkurrensen är äntligen så pass stor att de känner sig nödgade att sänka priser för att konkurrera. Musks twitter-kaos hjälper säkert inte Tesla även om det inte direkt är relaterat eftersom Musk som namn är så pass förknippat med Tesla så negativa rubriker påverkar en del även när det gäller Tesla.

Ska bli intressant om andra följer med eller om de kör på och räknar med att de fortfarande kan sälja till samma priser. Hittills har de väl egentligen inte haft problem att sälja till de höga priserna. Men märker de att folk avbokar/minskade bokningar så kommer vi säkert se svar från de andra.

Om jag var ute efter en bil idag skulle jag not ha is i magen och vänta lite för att se reaktionen från andra märken.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Självklart bra för oss konsumenter att priser pressas nedåt. Det är dock ett tydligt tecken på att Tesla har lite problem med att få sina bilar sålda. Självklart sänker de inte för att vara snälla utan konkurrensen är äntligen så pass stor att de känner sig nödgade att sänka priser för att konkurrera. Musks twitter-kaos hjälper säkert inte Tesla även om det inte direkt är relaterat eftersom Musk som namn är så pass förknippat med Tesla så negativa rubriker påverkar en del även när det gäller Tesla.

Ska bli intressant om andra följer med eller om de kör på och räknar med att de fortfarande kan sälja till samma priser. Hittills har de väl egentligen inte haft problem att sälja till de höga priserna. Men märker de att folk avbokar/minskade bokningar så kommer vi säkert se svar från de andra.

Om jag var ute efter en bil idag skulle jag not ha is i magen och vänta lite för att se reaktionen från andra märken.

Jo, hade man inte haft en order sen 7 månader tillbaka hade man ju lugnat sig lite. Hoppas att eventuella sänkningar hos VAG bara innebär att dom applicerar samma prutning jag gjorde på hela prislistan, dvs att jag hade fått samma slutpris men utan att ha haft möjlighet att pruta nåt. Om inte annat lär inte prissänkningen bli större än klimatbonusen som jag skulle gå miste om genom att backa.

Tror största anledningen till att just Tesla pressar så hårt är att just deras marginaler är så stora, tror nog de flesta tillverkare har rätt smala marginaler och vi lär knappast se sänkningar på 100k hos konkurrenterna. Men spännande att se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Berätta gärna service på 3 år.

Toyota har den klart högsta servicekostnaden i Vi Bilägares jämförelse. De Toyotamodeller vi testat kostar 13 757 kr att serva under de första tre åren eller 6 000 milen. Det blir 2,30 kr per mil bara för service.

https://www.vibilagare.se/nyheter/toyota-dyrast-att-serva-elb...

Min milkostnad i december för båda elbilar ligger i snitt på 3kr milen.

Eftersom det är toyota är det bara de 3 första åren som är tvång som är jobbiga

https://elfordon.se/ny-undersokning-elbilar-strular-mer-an-be...
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/el...

första är betal, kan det bero på att all teknik är ny?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Bilpriserna kommer gå ner 700000kr 7% ränta blir hela 49000kr/år tveksam på att bilar i den prisklassen är en svensonbil längre. Kommer komma bra elbilar i 3-450’000kr klassen senast 2024. Så sitta på en +8år gammal elbil utan garantier kommer bli utmanande att få bra betalt för.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Tesla är nog bättre rustade för att hantera lägre priser på elbilar än konkurrenterna, så att sänka priserna och ta bort lyxstämpeln skadar nog andra tillverkarna mer och gynnar därmed Tesla långsiktigt som redan byggt upp moderna tillverkningslinjer utan fossil legacy

Permalänk
Medlem

Har funderat på en Model Y LR i några månader. Verkar dock inte riktigt som att begagnade Model Y sänks lika mycket. Har svårt att motivera en begagnad Model Y LR för runt 600-650 (som jag tidigare funderat på) när en ny kostar 630.

Blir att beställa!