Permalänk
Medlem
Skrivet av Musse69:

Nu är jag så pass ny så jag inte ens vet vad pcvr är haha! Om det inte är så enkelt så att du menar om man ska spela pc spel? Låter dock väldigt bra att allt sitter i headsetet då jag vill ha det smidigt att bara starta utan att ha fram en massa kablar mm

Ska du enbart köra standalone dvs VR spel du har på headsetet utan att använda PC. Så kan det vara värt att veta att Pico inte har ett lika stort utbud som Quest.
Utbudet är inte dåligt och det växer men har också märkt att uppdateringar kommer senare till Pico 4 också jämfört med Quest på vissa spel.
Pico 4 kan man säga är still work in progress

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Inhandlade en Pico 4 igår, och måste säga att utefrån det lite begränsade testandet det blev igår kväll så funkar PCVR (spela från PC'n) via WiFi och Virtual Desktop helt klockrent!
Jag testade inte Pico's egen streamingprogramvara för hade läst VD var bättre, men nu har jag läst att det kommit en hel del uppdateringar till den så att den också fungerar väldigt bra. Kan vara bra om man vill spara 200kr.

För mig som har speldatorn på "hemmakontoret" men utrymme till VR i vardagsrummet är det fantastiskt. Nu slipper jag släpa PC'n fram och tillbaka, vilket så klart gör tröskeln till att hoppa in i ett VR-spel betydligt mindre.

Mitt tidigare headset var en Oculus CV1 och såklart är skillnaden som dag och natt med denna. Jag gick runt i HL:Alyx och bara tittade på alla detaljer i säkert en timme. Sitter väldigt skönt på mitt ansikte också. Man behöver inte skruva åt det så att det klämmer, och det är stadigt ändå.

Permalänk
Avstängd

Fick precis tag på en begagnad i bra skick för 2600kr.
Ljudet är dock lite burkigt om man jämför med Quest 1. Tips på BT hörlurar att använda?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Kaleid:

Fick precis tag på en begagnad i bra skick för 2600kr.
Ljudet är dock lite burkigt om man jämför med Quest 1. Tips på BT hörlurar att använda?

Avsaknaden av 3.5mm var en av anledningarna till att jag skickade tillbaka Picon, och har inga direkta produkt-tips förutom: var jäkligt noga med att se till att det är några med låg latency.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag har också en Pico 4. Valde den pga att främsta användningsområdet är DCS och då spelar nativt mjukvaruutbud mindre roll. Har ändå skaffat Beat Saber och det funkar helt bra via Virtual Desktop. Har ingen Wifi6-router, men så länge jag inte har ngt annat igång så går det bra. DCS funkar också bra, över förväntan till och med.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

Är sugen på att köpa en begagnad Pico 4 som ersätter min gamla trotjänare Rift S. Kommer användas nästan uteslutande till sim-racing. Funderar dock på om alla kostnader runtom kommer vara värt bytet. Har i nuläget endast WiFi 5 via Tele2 (tidigare comhem) coax så inte fiber. Routern står precis bredvid datorn. Kommer jag behöva skaffa en WiFi 6-router för att få märkbart bättre bild eller kommer det endast vara liten skillnad i komprimering? Förstår att Pico kommer vara mer tungdrivet med högre native res men hoppas att jag klarar mig med ett 6950xt ett tag framöver.

Rekommendation på router om WiFi 6 är ett måste?

Vilken version av Virtual Desktop ska jag skaffa? Finns det någon version som inte låser in mig till en plattform utifall jag vill byta till Meta längre fram igen eller måste jag köpa specifikt för Occulus-store eller Pico-store?

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av BostonGurkan:

Är sugen på att köpa en begagnad Pico 4 som ersätter min gamla trotjänare Rift S. Kommer användas nästan uteslutande till sim-racing. Funderar dock på om alla kostnader runtom kommer vara värt bytet. Har i nuläget endast WiFi 5 via Tele2 (tidigare comhem) coax så inte fiber. Routern står precis bredvid datorn. Kommer jag behöva skaffa en WiFi 6-router för att få märkbart bättre bild eller kommer det endast vara liten skillnad i komprimering? Förstår att Pico kommer vara mer tungdrivet med högre native res men hoppas att jag klarar mig med ett 6950xt ett tag framöver.

Rekommendation på router om WiFi 6 är ett måste?

Vilken version av Virtual Desktop ska jag skaffa? Finns det någon version som inte låser in mig till en plattform utifall jag vill byta till Meta längre fram igen eller måste jag köpa specifikt för Occulus-store eller Pico-store?

Gällande router så är det lite sekundärt vilken version av Wifi du har, det viktiga är bandbredden, finns relativt långsamma routrar av båda. Helst ska routern vara dedikerad till VR och inget annat, vilket jag lite löst tolkar det som att din inte är.

Tycker personligen att TP-Link AX72 fungerar bra för min del, använder dock Airlink och inte VD.
Tyvärr verkar priset ha slirat uppåt en hel del de senaste månaderna efter att ha legat och pendlat mellan typ 1000-1200 :-.

Virtual desktop kommer du behöva skaffa igen om du byter enhet. Om du skulle skaffa en Quest så finns det mig veterligen fortfarande referrals som ger dig typ 20-30$ att handla för i shopen om du löser in när du registrerar enheten och det räcker till Virtual Desktop.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Är sugen på att köpa en begagnad Pico 4 som ersätter min gamla trotjänare Rift S. Kommer användas nästan uteslutande till sim-racing. Funderar dock på om alla kostnader runtom kommer vara värt bytet. Har i nuläget endast WiFi 5 via Tele2 (tidigare comhem) coax så inte fiber. Routern står precis bredvid datorn. Kommer jag behöva skaffa en WiFi 6-router för att få märkbart bättre bild eller kommer det endast vara liten skillnad i komprimering? Förstår att Pico kommer vara mer tungdrivet med högre native res men hoppas att jag klarar mig med ett 6950xt ett tag framöver.

Rekommendation på router om WiFi 6 är ett måste?

Vilken version av Virtual Desktop ska jag skaffa? Finns det någon version som inte låser in mig till en plattform utifall jag vill byta till Meta längre fram igen eller måste jag köpa specifikt för Occulus-store eller Pico-store?

Jag upplevde skillnad i virtual desktop med quest 2 bara med att byta till wifi 6.
Virtual desktop klarade inte "beat saber testet" med Wifi5 men med wifi 6 router gick det bra

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Gällande router så är det lite sekundärt vilken version av Wifi du har, det viktiga är bandbredden, finns relativt långsamma routrar av båda. Helst ska routern vara dedikerad till VR och inget annat, vilket jag lite löst tolkar det som att din inte är.

Tycker personligen att TP-Link AX72 fungerar bra för min del, använder dock Airlink och inte VD.
Tyvärr verkar priset ha slirat uppåt en hel del de senaste månaderna efter att ha legat och pendlat mellan typ 1000-1200 :-.

Virtual desktop kommer du behöva skaffa igen om du byter enhet. Om du skulle skaffa en Quest så finns det mig veterligen fortfarande referrals som ger dig typ 20-30$ att handla för i shopen om du löser in när du registrerar enheten och det räcker till Virtual Desktop.

Skrivet av Molotov:

Jag upplevde skillnad i virtual desktop med quest 2 bara med att byta till wifi 6.
Virtual desktop klarade inte "beat saber testet" med Wifi5 men med wifi 6 router gick det bra

Tack för input. Får hålla utkik efter lämplig router på rea. Får jag tag på en beg Pico så testar jag nog med min gamla router först och ser om jag märker av hög latens. Quest 3 verkar ju vara runt hörnet också...

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Tack för input. Får hålla utkik efter lämplig router på rea. Får jag tag på en beg Pico så testar jag nog med min gamla router först och ser om jag märker av hög latens. Quest 3 verkar ju vara runt hörnet också...

bara för att timingen var bra, och om du inte redan har sett: https://www.sweclockers.com/marknad/208323-vr-headset-pico-4-...

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

bara för att timingen var bra, och om du inte redan har sett: https://www.sweclockers.com/marknad/208323-vr-headset-pico-4-...

Tack, men den var lite för dyr. 🙂

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Lyckats få tag i en Pico 4 nu. Efter lite pillande är jag ändå hyfsat nöjd. Markant bättre FOV och Sweet-spot jämfört med mitt gamla Rift S. Däremot är färgerna rätt tråkiga, men det kan jag leva med. Kör Virtual Desktop med min WiFi 5-router som funkar ok men kommer nog skaffa en dedikerad router framöver. Även annat face cover kommer behövas då det som många andra beskrivit är sjukt oskönt mot ansiktet och i mitt fall så får jag ganska markant ljusläckage och reflektioner i linsen på sidorna.

Ett huvudbry jag stött på är att jag inte lyckas få igång OpenXR toolkit för mina steam-spel. Bland annat Dirt rally 2.0 har fungerat mycket bättre med den vs SteamVR. Efter lite googlande tolkar jag det som att Pico 4 ändå ska kunna stödja OpenXR via Virtual Desktop men jag får det helt enkelt inte att funka. Har installerat det enligt instruktionerna och aktiverat det via opencomposite men det enda sättet att starta upp spel via VD är via steamVR eller Games-tabben i VD och då öppnas det automatiskt via SteamVR vilket då ändrar tillbaka inställningarna i opencomposite till SteamVR som default.

Någon som lyckats med denna combo eller är det bara att acceptera att man måste ha SteamVR med Pico 4?

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Har tydligen kommit en ny beta till virtual desktop som fixar hvec-artifakterna med AMD-gpu:er. Fattar inte hur jag ska göra för att få ned betan till headsetet dock. På deras officiella github så länkas en apk-fil. Är det bara att föra över den till headsetet eller?

PS: lyckades få till openxr genom att manuellt ersätta openvr-filerna i målmappen till spelen. Funkade alltså inte med att bara använda opencomposite.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Har tydligen kommit en ny beta till virtual desktop som fixar hvec-artifakterna med AMD-gpu:er. Fattar inte hur jag ska göra för att få ned betan till headsetet dock. På deras officiella github så länkas en apk-fil. Är det bara att föra över den till headsetet eller?

PS: lyckades få till openxr genom att manuellt ersätta openvr-filerna i målmappen till spelen. Funkade alltså inte med att bara använda opencomposite.

Vad jag vet kan man inte köra beta versionen på Pico.
Det är bara på Quest man kan växla till beta releaser.
Så har det iaf varit tidigare. Så Pico användare måste vänta till VD uppdaterar officiella versionen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad jag vet kan man inte köra beta versionen på Pico.
Det är bara på Quest man kan växla till beta releaser.
Så har det iaf varit tidigare. Så Pico användare måste vänta till VD uppdaterar officiella versionen.

Väldigt konstigt att han länkar till en apk som specifikt är för Pico då? Försöker hitta någon slags tutorial men det enda jag hittar är hur man piratar spel via Sideloader...

https://github.com/guygodin/VirtualDesktop/releases

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Väldigt konstigt att han länkar till en apk som specifikt är för Pico då? Försöker hitta någon slags tutorial men det enda jag hittar är hur man piratar spel via Sideloader...

https://github.com/guygodin/VirtualDesktop/releases

Ja fel av mig. Det är beta via "storen" som inte finns på Pico.
Ja du installerar APKn genom att koppla headsetet till datorn med usb
Fick många träffar på google/youtube

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Det var simplare än jag trodde. Laddade bara ned filen via pico browser och öppnade så uppdaterade den VD. Trodde inte Pico hade native stöd för installation av apk!

Edit: Verkar kunna köra med hvec 10-bit nu med mitt 6950xt utan problem. Får leka runt lite med optimala mbits men verkar inte ge märkbart högre latency än h.264 med min setup.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|