Hur tar jag bort mitt användarnamn från filer??

Permalänk
Medlem

Hur tar jag bort mitt användarnamn från filer??

Har försökt med allt, ändrat datornamn, men sparar jag en fil står det fortfarande mitt namn vid sökplats samt mitt namn under ägare. Hur tar jag bort så mitt namn inte syns??
Vill inte att mitt namn syns på filens sökväg eller som ägare till filen, hur kan jag ta bort eller ändra namn via datorn så mitt namn försvinner från allt jag sparar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lagamba:

Har försökt med allt, ändrat datornamn, men sparar jag en fil står det fortfarande mitt namn vid sökplats samt mitt namn under ägare. Hur tar jag bort så mitt namn inte syns??
Vill inte att mitt namn syns på filens sökväg eller som ägare till filen, hur kan jag ta bort eller ändra namn via datorn så mitt namn försvinner från allt jag sparar?

Varför vill du göra det? Filens sökväg och ägare är på din dator och inget som följer med när du skickar den till nån.

Permalänk
Medlem

Men om jag skickar filer till någon så får de väl fram information om filen?

Permalänk
Medlem

Vem som äger filen osv?

Permalänk
Medlem

Vilka filer taler vi om?

Menar du Word-dokument så kommer "författare" alltid synas oberoende var du skickar dokumentet här i världen.

Finns verktyg som kan rensa sådant.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av lagamba:

Men om jag skickar filer till någon så får de väl fram information om filen?

Du säger sökväg, det är ju plats på datorn. Om du skickar en fil så kommer ju personen som du skickar till spara ner den och då har den ju en annan sökväg.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Bild och videofiler, mitt namn står som ägare. Står även datorns namn. Jag vill ta bort mitt namn helt och hållet från datorn. Men hittar inte hur jag ska göra detta.

Permalänk
Medlem

Lyckas inte heller ta bort mitt namn som användare..hur byter man namn?

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är enklare att du tar två kliv tillbaka och försöker berätta vilket problem du försöker lösa. Samtliga läsare här blir förvirrade av dina försök, då de framstår som ologiska.

Permalänk
Medlem

Jag vill ändra användarnamn på datorn, men hittar inte hur.. Är det omöjligt kanske? Går det bara att göra en gång vid uppstart av ny dator?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan byta anv. namn hur mycket du vill men det var inte ursprungsfrågan ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av lagamba:

Jag vill ändra användarnamn på datorn, men hittar inte hur.. Är det omöjligt kanske? Går det bara att göra en gång vid uppstart av ny dator?

Berätta vilket problem du vill lösa istället för att ställa nya frågor i varje inlägg så tror jag att det här kommer gå enklare för samtliga inblandade.

Permalänk
Medlem

Jag vill ändra namnet på min dator, vill inte ha några av mina uppgifter skrivna någonstans, datorn ska användas av flera så jag vill inte ha någon personlig information på den. Och inte heller på filer eller framtida filer osv.

Permalänk
Medlem

Så att ändra filinformation gör ju fortfarande att andra filer kommer innehålla mitt namn som sparas av andra. Vill ta bort allt som har med mitt namn att göra på denna dator, utan att behöva återinställa allt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lagamba:

Jag vill ändra namnet på min dator, vill inte ha några av mina uppgifter skrivna någonstans, datorn ska användas av flera så jag vill inte ha någon personlig information på den. Och inte heller på filer eller framtida filer osv.

Om datorn ska användas av flera personer så är det lämpligast att ha olika användarkonton för respektive person eller funktion.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lagamba:

Jag vill ändra namnet på min dator, vill inte ha några av mina uppgifter skrivna någonstans, datorn ska användas av flera så jag vill inte ha någon personlig information på den. Och inte heller på filer eller framtida filer osv.

Du ska dela dator med andra trots att du inte vill att de ska fatta vem du är eller?

Hela upplägget låter rätt korkat, dela inte dator med folk du inte litar på.

Permalänk
Medlem

Vill ha samma användarkonto så alla har tillgång till allt utan att behöva logga in och ut och begära behörighet osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lagamba:

Jag vill ändra namnet på min dator, vill inte ha några av mina uppgifter skrivna någonstans, datorn ska användas av flera så jag vill inte ha någon personlig information på den. Och inte heller på filer eller framtida filer osv.

Logga ut från Microsoftkonto/onedrive/googledrive elller vad du nu har loggat in med och se till att du aldrig loggar in igen. Ändra sedan datorns namn via windowsinställningar som vanligt. Du vill ha ett "lokalt konto".

Permalänk
Medlem
Skrivet av lagamba:

Så att ändra filinformation gör ju fortfarande att andra filer kommer innehålla mitt namn som sparas av andra. Vill ta bort allt som har med mitt namn att göra på denna dator, utan att behöva återinställa allt.

Det är fortfarande inte tydligt vilken info du menar, ta en screenshot och skicka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Du ska dela dator med andra trots att du inte vill att de ska fatta vem du är eller?

Hela upplägget låter rätt korkat, dela inte dator med folk du inte litar på.

Nej är inga jag inte litar på, vill inte ha mitt namn synligt bara. Trodde bara det var jag som inte fattade hur man raderar sitt namn från alla komponenter i datorn men vi verkar vara fler..
Ingen annan som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Logga ut från Microsoftkonto/onedrive/googledrive elller vad du nu har loggat in med och se till att du aldrig loggar in igen. Ändra sedan datorns namn via windowsinställningar som vanligt. Du vill ha ett "lokalt konto".

Tack snälla ska testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Det är fortfarande inte tydligt vilken info du menar, ta en screenshot och skicka.

Visste inte man kunde det, här kommer bild. Undrar hur jag kan ändra vad som ska stå under dessa två rubriker. Vilken inställning går jag in på.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du har inte prövat "Ta bort egenskaper och personliga uppgifter" ? Vad är syftet? Vad tjänar du på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lagamba:

<Uppladdad bildlänk>

Visste inte man kunde det, här kommer bild. Undrar hur jag kan ändra vad som ska stå under dessa två rubriker. Vilken inställning går jag in på.

Skapa ett nytt konto och radera det gamla. Alternativt blås hela datorn.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du har inte prövat "Ta bort egenskaper och personliga uppgifter" ? Vad är syftet? Vad tjänar du på det?

Just Ägare och Dator verkar inte gå att klicka bort, i alla fall inte på Word och PDF-filer.

Permalänk
Medlem

Det är information som ligger i filsystemet på datorn, inget som följer med om du skickar filen till någon annan.

Ska datorn delas av folk så vill du väl inte lagra dina filer lokalt, så vad är problemet egentligen? Tar du bort ditt konto syns inte ditt namn på eventuella skapade filer. OS bör ju också återskapas efter varje användare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du har inte prövat "Ta bort egenskaper och personliga uppgifter" ? Vad är syftet? Vad tjänar du på det?

Går inte att göra det tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Skapa ett nytt konto och radera det gamla. Alternativt blås hela datorn.

Lutar mer t andra alternativet om jag ska vara ärlig..en sån simpel lösning tänkte jag men finns ju ingen lösning. Tänkte google visar säkert gå in i den inställningen, välj ändra namn, klart men nej ingen verkar veta heller....

Permalänk
Medlem

Under säkerhetsfliken kan du ändra ägare.

Men det räcker som sagt att ta bort ditt konto så kommer inte namnet synas längre. Tänk bara på att det kan ligga rester i registret o.s.v.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SizzlingSnow:

Just Ägare och Dator verkar inte gå att klicka bort, i alla fall inte på Word och PDF-filer.

Det finns funktioner för digital signatur i dokumentformatet just för att man absolut ska kunna veta vem det kommer ifrån, det är ju främst företagsverktyg och har det signerats så får man skriva om det i ett osignerat system.

Vad är en digital signatur?
En digital signatur är en elektronisk, krypterad säkerhetsstämpel för verifiering av digital information som e-postmeddelanden, makron och elektroniska dokument. En signatur bekräftar att informationen kommer från den som signerade den och att informationen inte har ändrats.

https://support.microsoft.com/sv-se/office/l%C3%A4gga-till-el...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.