Datorn startar om sig ibland när jag går in i strömsparläge

Permalänk
Medlem

Datorn startar om sig ibland när jag går in i strömsparläge

När jag går och lägger mig för dagen brukar jag sätta datorn i strömsparläge. Detta har alltid funkat men nu på den senaste tiden har datorn valt att starta om slumpmässigt när jag gör detta. Ingen blåskärm eller något. Loggboken visar inte heller något. Någon som varit med om något liknande? Tänker att det är windows som spökar men kanske är något hårdvarumässigt? Det enda jag gjort hårdvarumässigt är att bytt ut min äldre Fractal design PSU till ett splitternytt Corsair 1000 AX, nyaste modellen, så en rejäl uppgradering vilket får mig att vilja utesluta det men jag har ingen aning

Permalänk
Medlem

När jag har min USB hub inkopplad så vägrar datorn sova. Kanske den kopplade utrustningen som vill "ringa hem"?

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk

När du säger starta om menar du då att datorn sätter igång sig själv bara? Eller menar du att den gör en hel omstart från strömsparläge?

Jag har haft detta fenomen med de flesta datorer jag har haft och jag tror att det kan bero på att det på något sätt går från eller in i tangentbord, mus eller liknande som då väcker datorn. Denna funktion kan du stänga av i Enhetshanteraren genom att hitta t.ex din mus och högerklicka på enheten, gå in på Egenskaper och leta efter Energisparfunktioner som ska ligga sist och sedan bocka av "Tillåt att den här enheten tar datorn ur vänteläge". Det fungerar för mig, det enda störiga är att man behöver göra om proceduren om man kopplar ur sladdarna från moderkortet.

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReconHavoc:

När du säger starta om menar du då att datorn sätter igång sig själv bara? Eller menar du att den gör en hel omstart från strömsparläge?

Jag har haft detta fenomen med de flesta datorer jag har haft och jag tror att det kan bero på att det på något sätt går från eller in i tangentbord, mus eller liknande som då väcker datorn. Denna funktion kan du stänga av i Enhetshanteraren genom att hitta t.ex din mus och högerklicka på enheten, gå in på Egenskaper och leta efter Energisparfunktioner som ska ligga sist och sedan bocka av "Tillåt att den här enheten tar datorn ur vänteläge". Det fungerar för mig, det enda störiga är att man behöver göra om proceduren om man kopplar ur sladdarna från moderkortet.

Bra att du frågar, skulle förtydligat det. Den gör alltså en hård omstart när jag sätter den i sparströmläge, ibland. Inte bara att den vaknar som kan bli när man har någon USB skit i som aktiverar den, utan den startar om helt utan varning eller blåskärm