Permalänk
Medlem

Få ihop nätverk

Hej Sweclockers,
Jag har en gård där vi har generationsboende på, totalt är gården på 9000kvm.
Där finns i dagsläget 5st bostäder +Gym och stall där alla bostäder/byggnader har en nätverkskabel draget till.
Vi har 1 fiber kabel ingående i bostad 1 där sedan all nätverk utgår ifrån.
Jag har idag byggt ihop ett mesh nätverk med Asus AC68U routrar (4st) Bostad 1 har 2x, bostad 2 har 1x och bostad 3 har 1x).
Jag vill utöka mitt nätverk då jag även vill ha internet i gymmet och stallet. Men även så att man får bra uppkoppling ute i trädgården. Jag känner att de kanske inte är de optimala att använda mig av Asus routrar för bygga mesh med och när jag nu ändå behöver investera i fler/nya routrar så tänker jag att de är bättre att köpa "rätt" grejer ifrån början för att få ett bra fungerande nätverk på hela gården.
Jag vill ha råd/förslag på vad jag ska köpa för något och vilka grejer som ska köpas och hur många routrar och AP punkter jag behöver köpa. Med kort sammanfattning en inköpslista och hur ni tänker man ska få ihop de.
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Förslag: https://www.dustinhome.se/product/5010999507/unifi-uap-ac-m-p...

Är långt ifrån en expert inom ämnet, men detta är vad jag tänkte att komplettera till mitt nätverk för att få wifi i garaget i framtiden om trådat inte går att få till.
https://www.youtube.com/watch?v=g31sVDNSoKI

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Om kabel redan finns till alla byggnader behövs ju bara en enkel switch för att där kunna ansluta trådbundna enheter (om de är fler än 1 st).
För att få wifi i resp. byggnad räcker det med ex. https://www.amazon.se/gp/product/B073QHS5D4/ref=ppx_yo_dt_b_s...
som jag själv använder. (finns för olika "effekter")
För wifi utomhus kan ju annan produkt behöva användas men jag har en sådan ASUS inne i altanen och en Sonoff-enhet i ett pumphus typ 6 meter bort och det fungerar, med en enkel glasvägg + en enkel trävägg som hinder.

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael63:

Om kabel redan finns till alla byggnader behövs ju bara en enkel switch för att där kunna ansluta trådbundna enheter (om de är fler än 1 st).
För att få wifi i resp. byggnad räcker det med ex. https://www.amazon.se/gp/product/B073QHS5D4/ref=ppx_yo_dt_b_s...
som jag själv använder. (finns för olika "effekter")
För wifi utomhus kan ju annan produkt behöva användas men jag har en sådan ASUS inne i altanen och en Sonoff-enhet i ett pumphus typ 6 meter bort och det fungerar, med en enkel glasvägg + en enkel trävägg som hinder.

Fungerar detta sömnlöst för dig? Alltså när man rör sig mellan husen/trädgården att den byter till den AP med bäst täckning osv?

Permalänk
Medlem

Är det separata "familjer" som bor i varje hus? I så fall tror jag inte ditt privatabonnemang tillåter dig att dela ditt internet.

Om du nu inte har nått speciellt abonnemang såklart

Men om du har sladd draget till varje hus från hus 1 så får du ta dig en funderare på följande fråga?

Är det OK att alla husen ser varandra?
Om så är fallet så sätter du en router i hus 1 och sen en switch i hus 1 efter routern som sen skickar vidare kabel till hus 2-5. Därefter sätter du en eller flera accesspunkter i varje hus.

Om det inte är ok att alla hus ser varandra på nätverket så behöver du kolla upp om du kan få 5 IP adresser av din leverantör. Antagligen inte, då får du lov att göra en specialare...detta kan andra här på forumet hjälpa dig med.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av benganmx:

Fungerar detta sömnlöst för dig? Alltså när man rör sig mellan husen/trädgården att den byter till den AP med bäst täckning osv?

Om du har samma SSID och samma lösenord på de olika nätverken så kommer din enhet att välja den AP med bäst förutsättningar helt automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Om du har samma SSID och samma lösenord på de olika nätverken så kommer din enhet att välja den AP med bäst förutsättningar helt automatiskt.

Ja, den här enheten har någon roaming-funktion för att hantera just sådant.
Utan en sådan funktion vill ju en ansluten enhet klamra sig fast vid sin "förra" accesspunkt oavsett hur svag den är.

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Är det separata "familjer" som bor i varje hus? I så fall tror jag inte ditt privatabonnemang tillåter dig att dela ditt internet.

Om du nu inte har nått speciellt abonnemang såklart

Men om du har sladd draget till varje hus från hus 1 så får du ta dig en funderare på följande fråga?

Är det OK att alla husen ser varandra?
Om så är fallet så sätter du en router i hus 1 och sen en switch i hus 1 efter routern som sen skickar vidare kabel till hus 2-5. Därefter sätter du en eller flera accesspunkter i varje hus.

Om det inte är ok att alla hus ser varandra på nätverket så behöver du kolla upp om du kan få 5 IP adresser av din leverantör. Antagligen inte, då får du lov att göra en specialare...detta kan andra här på forumet hjälpa dig med.

Det är samma familj i varje hus eller lägenhet så att säga fast med egna ingångar.
De är helt okej att alla hus ser varandra, som sagt de är samma familj och inget behöver vara hemligt eller så.

Vilken router och accespunkt rekommenderar du? Vill som sagt även ha en accespunkt som fungerar bra utomhus.
Såg längre upp att en länkat en Ubiquiti (har hört att de är bra märke).
Så om man vill ha så att inte alla ser tex Chromecast ifrån "grannen" så ska detta gå att lösa?

Permalänk
Medlem

Utmärkt om du kan utöka nätverket med kabel, det är alltid bäst. Stabilt och man slipper eventuellt krångel med trådlöst etc. och är det dessutom kortare avstånd så ska man absolut använda kabel om det är möjligt. Går bra med PEM rör och sedan in med kabel, glöm inte att 100m är gränsen för längden på TP-kabel.

Behöver man bra täckning med flera accesspunkter i samma fastighet är det bra med mesh-liknande system typ Ubiquiti eller något annat.

Det går att ha vanlig APs (D-link, Netgear, TP-link osv) i olika fastigheter så länge avståndet är tillräckligt långt mellan dessa enheter. Använder man samma SSID och lösenord kommer en smartphone att byta själv till den AP som är närmas när man förflyttar sig, det blir ett mindre avbrott när din smartphone byter AP men det är oftast inget man märker något av. Det är när avståndet inte är tillräckligt långt mellan APs och det blir ett överlapp som det kan uppstår problem. Sedan finns problemet med administration, har man många accesspunkter är det bättre med en enhet som styr dom andra enheterna. Som t.ex Ubiquitis system med kontroller och APs. Det kostar lite mer än enklare accesspunkter, beror lite på vad man föredrar, hur många APs man behöver etc.

Det går också att ha vanliga APs i samma fastighet på olika kanaler men då måste man logga in den AP man vill använda. Telefonen kommer sedan ihåg dom APs man en gång har loggat in på och så kopplar den upp sig automatiskt.

Lägg sedan till att det kanske behövs VLAN för att separera de olika nätverken från varandra om nu inte alla vill köra på precis samma LAN ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael63:

Ja, den här enheten har någon roaming-funktion för att hantera just sådant.
Utan en sådan funktion vill ju en ansluten enhet klamra sig fast vid sin "förra" accesspunkt oavsett hur svag den är.

Så fungerar det inte hemma hos mig. Jag har två olika accesspunkter. Båda två är konfigurerade med samma SSID och samma lösenord och när jag flyttar mig runt i huset så väljer telefonen den AP som ger bäst förutsättningar.

Permalänk
Medlem

Om dina mesh noder redan är kopplade med sladd till routern och det fungerar bra i de utrymmen du redan har så finns det ingen anledning till att byta lösning/leverantör . dra nya sladdar till gym och stall och sätt ett par asus routrar till.

att byta allt till en annan leverantör kommer att kosta mer än det smakar.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Om dina mesh noder redan är kopplade med sladd till routern och det fungerar bra i de utrymmen du redan har så finns det ingen anledning till att byta lösning/leverantör . dra nya sladdar till gym och stall och sätt ett par asus routrar till.

att byta allt till en annan leverantör kommer att kosta mer än det smakar.

Dem fungerar bra i dem rummen/inomhus.
Men vill utöka med att ha starkare Wifi utomhus, bla till grinden in på gården som går på wifi. (Den strular med nätverket ibland)
Kan inte sätta en Asus ac68u router utvändigt. Så är inne på att byta hela systemet till ett och samma märke även om de nu blir en högre kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Utmärkt om du kan utöka nätverket med kabel, det är alltid bäst. Stabilt och man slipper eventuellt krångel med trådlöst etc. och är det dessutom kortare avstånd så ska man absolut använda kabel om det är möjligt. Går bra med PEM rör och sedan in med kabel, glöm inte att 100m är gränsen för längden på TP-kabel.

Behöver man bra täckning med flera accesspunkter i samma fastighet är det bra med mesh-liknande system typ Ubiquiti eller något annat.

Det går att ha vanlig APs (D-link, Netgear, TP-link osv) i olika fastigheter så länge avståndet är tillräckligt långt mellan dessa enheter. Använder man samma SSID och lösenord kommer en smartphone att byta själv till den AP som är närmas när man förflyttar sig, det blir ett mindre avbrott när din smartphone byter AP men det är oftast inget man märker något av. Det är när avståndet inte är tillräckligt långt mellan APs och det blir ett överlapp som det kan uppstår problem. Sedan finns problemet med administration, har man många accesspunkter är det bättre med en enhet som styr dom andra enheterna. Som t.ex Ubiquitis system med kontroller och APs. Det kostar lite mer än enklare accesspunkter, beror lite på vad man föredrar, hur många APs man behöver etc.

Det går också att ha vanliga APs i samma fastighet på olika kanaler men då måste man logga in den AP man vill använda. Telefonen kommer sedan ihåg dom APs man en gång har loggat in på och så kopplar den upp sig automatiskt.

Lägg sedan till att det kanske behövs VLAN för att separera de olika nätverken från varandra om nu inte alla vill köra på precis samma LAN ?

Om man nu vill köra på ubiquitis grejer, vad är det jag behöver köpa då för att få de att funka ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av benganmx:

Om man nu vill köra på ubiquitis grejer, vad är det jag behöver köpa då för att få de att funka ?

Egentligen räcker det med deras APs och stänga av wifi-radion i nuvarande router.

Men enklast att konfigurera och "hålla lite koll", blir om du köper,

*Router till där fiber går in.
*switch i varje hus
*APs att koppla i varje hus
*Ev. AP utomhus på central plats.

Unifi's APs har "hand-over" på samma vis som gammal hederlig GSM, dvs sömlös, så att AParna tillsammans lägger enheterna på den antenn som har bäst signal utan att man som användare upplever ett avbrott.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha allt från Unifi så blir det billigaste jag kan få fram:
Vad Unifi Antal
Router Dream Router 1
Switch Switch Lite PoE 4
AP U6 Lite 7
AP U6 Mesh 1

Det är en AP i Gym/Stall kan behövas en till.
Varje hus har en PoE switch med 4 PoE portar och 4 vanliga portar.
Utomhus är det 1 U6 Mesh som drivs med PoE.
Billigt blir det inte, runt 17 000 Kr.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av benganmx:

Dem fungerar bra i dem rummen/inomhus.
Men vill utöka med att ha starkare Wifi utomhus, bla till grinden in på gården som går på wifi. (Den strular med nätverket ibland)
Kan inte sätta en Asus ac68u router utvändigt. Så är inne på att byta hela systemet till ett och samma märke även om de nu blir en högre kostnad.

Det behöver inte nödvändigtvis vara samma märke bland alla grejer. Du kan gott köpa en accesspunkt för utomhusbruk och mata fram nätverk och ström från en liten PoE-switch eller PoE-injektor. Du kopplar sedan in detta i ditt nuvarande nätverk.

https://www.dustinhome.se/product/5011261539/nebula-nwa55axe-...
https://www.dustinhome.se/product/5011118528/gs1005hp-5-port-...

Vill man bygga helt nytt nätverk så är det ju en relativt stor kostnad, du behöver ju en kraftfull router, en stor managerbar switch och så många accesspunkter och poe-switchar som du har behov av. Dustin säljer ett antal olika Zyxel-kit, där det som låter mest rimligt för dig är Flexibility, samt så många ytterligare accesspunkter och switchar som du har behov av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Om du vill ha allt från Unifi så blir det billigaste jag kan få fram:
Vad Unifi Antal
Router Dream Router 1
Switch Switch Lite PoE 4
AP U6 Lite 7
AP U6 Mesh 1

Det är en AP i Gym/Stall kan behövas en till.
Varje hus har en PoE switch med 4 PoE portar och 4 vanliga portar.
Utomhus är det 1 U6 Mesh som drivs med PoE.
Billigt blir det inte, runt 17 000 Kr.

Detta ser intressant ut faktiskt.
Men jag undrar om de går att montera denna utomhus AP U6 Mesh 1?
Alltså jag kan sätta den någonstans där den får utstå regn/snö och vind?
Hur bra tror du räckvidden är på den, tänkte montera den på östra sidan av huset. Där trädgård 1 är, tror du den kommer klara av att ge wifi till västra sidan då eller behöver jag 1 till där?
Är den bättre än tex denna? Unifi UAP-AC-M-PRO

Permalänk
Medlem

U6 Mesh och AC Mesh är de som gjoda för att vara utomhus.
De har IPX5 rating som väl motsvarar IP45. Så den skall tåla regn.
UAP-AC-M-PRO är också klassad för utomhusbruk men skulle nog hellre ta U6 Mesh som är Wifi-6.

Hur långt det räcker är alltid svårt säga. Att börja med en och se om man hittar nån plats som täcker in allt är ju alltid bäst.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av benganmx:

Detta ser intressant ut faktiskt.
Men jag undrar om de går att montera denna utomhus AP U6 Mesh 1?
Alltså jag kan sätta den någonstans där den får utstå regn/snö och vind?
Hur bra tror du räckvidden är på den, tänkte montera den på östra sidan av huset. Där trädgård 1 är, tror du den kommer klara av att ge wifi till västra sidan då eller behöver jag 1 till där?
Är den bättre än tex denna? Unifi UAP-AC-M-PRO

Det täcker nog rätt bra ganska långt ute. O dessutom om du har samma SSID o lösen på alla accesspunkter i hela setupen så kommer enheterna hoppa mellan varann så du kommer inte märka nåt.
Typ om du kopplar upp dig till utomhusenheten när du sitter på altanen. Men sen går mot gymet o det kanske inte räcker dit så har du en accesspunkt där ändå så hoppar den över. Så du kommer ha massor med wifi överallt utan att märka det.

Har du pengarna så tycker jag du ska köra på med ett helt Unifi setup. Då kan du kontrollera allt via ett eget UI oxå. Göra inställningar för alla AP o switchar o så på en o samma sida i din browser så att säga.
Vill du dela upp varje hus/lägenhet till varsitt eget LAN så kan du skapa VLANs. Det är en annan femma o kanske behövs ny tråd för att för att förklara det när du väl har köpt allt o kopplat ihop. O allt kommer styras med en o samma router.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det täcker nog rätt bra ganska långt ute. O dessutom om du har samma SSID o lösen på alla accesspunkter i hela setupen så kommer enheterna hoppa mellan varann så du kommer inte märka nåt.
Typ om du kopplar upp dig till utomhusenheten när du sitter på altanen. Men sen går mot gymet o det kanske inte räcker dit så har du en accesspunkt där ändå så hoppar den över. Så du kommer ha massor med wifi överallt utan att märka det.

Har du pengarna så tycker jag du ska köra på med ett helt Unifi setup. Då kan du kontrollera allt via ett eget UI oxå. Göra inställningar för alla AP o switchar o så på en o samma sida i din browser så att säga.
Vill du dela upp varje hus/lägenhet till varsitt eget LAN så kan du skapa VLANs. Det är en annan femma o kanske behövs ny tråd för att för att förklara det när du väl har köpt allt o kopplat ihop. O allt kommer styras med en o samma router.

Ja jag är nu 99 procent på att jag kommer köra på unifi för hela slanten.
VLAN och sånt får jag kolla på i senare skede isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benganmx:

Ja jag är nu 99 procent på att jag kommer köra på unifi för hela slanten.
VLAN och sånt får jag kolla på i senare skede isåfall.

Snöa in dig lite på youtube o kolla på olika setups o sånt.
Börja sen spåna på vad du ska köpa för AP o switchar.
Unifi Dream Router eller tom Dream machine pro lär du ha som router iaf.
Dream router är ju en liten cylider.
Dream machine pro är rack. Så du får kolla va som passar dig.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Snöa in dig lite på youtube o kolla på olika setups o sånt.
Börja sen spåna på vad du ska köpa för AP o switchar.
Unifi Dream Router eller tom Dream machine pro lär du ha som router iaf.
Dream router är ju en liten cylider.
Dream machine pro är rack. Så du får kolla va som passar dig.

Är de någon mer skillnad på dream router eller dream machine för övrigt?
Jag tänkte köra på dem AP och Switcharna som han användaren länkade högra upp i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benganmx:

Är de någon mer skillnad på dream router eller dream machine för övrigt?
Jag tänkte köra på dem AP och Switcharna som han användaren länkade högra upp i tråden.

Dream Machine är nåra år äldre än Dream Router.
DM har wifi 5.
Ingen PoE
Sämre CPU
inte Unifi fullt ut tror jag
DR har 128gig intern lagring.

Dream Machine PRO är en annan grej. Det är en rack monterad grej.

Notera att Dream Router o Dream Machine ser ty likadana ut.
Sök på nätet.

Skulle säga Gå på Dream Router o dom där swticharna o AP som han andra skrev.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Dream Machine är nåra år äldre än Dream Router.
DM har wifi 5.
Ingen PoE
Sämre CPU
inte Unifi fullt ut tror jag
DR har 128gig intern lagring.

Dream Machine PRO är en annan grej. Det är en rack monterad grej.

Notera att Dream Router o Dream Machine ser ty likadana ut.
Sök på nätet.

Skulle säga Gå på Dream Router o dom där swticharna o AP som han andra skrev.

Okej, kör på dream router då
Hur stor skillnad är på AP U6 Lite 7 mot en Ubiquiti UniFi U6 Pro Accesspunkt. Är det värt skillnaden i pengar att köpa sådana istället? (Dem lite finns inte i lager).

Permalänk
Medlem
Skrivet av benganmx:

Okej, kör på dream router då
Hur stor skillnad är på AP U6 Lite 7 mot en Ubiquiti UniFi U6 Pro Accesspunkt. Är det värt skillnaden i pengar att köpa sådana istället? (Dem lite finns inte i lager).

Pro tror jag är gjorda för att ha många fler klienter kopplade samtidigt utan att börja söla ner. Men tror inte det gör nån skillad i ett hemmabruk.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Slöseri med minst 15000kr men det viktiga är ju att man känner sig nöjd.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Slöseri med minst 15000kr men det viktiga är ju att man känner sig nöjd.

Vad hade du köpt/gjort istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

U6 Mesh och AC Mesh är de som gjoda för att vara utomhus.
De har IPX5 rating som väl motsvarar IP45. Så den skall tåla regn.
UAP-AC-M-PRO är också klassad för utomhusbruk men skulle nog hellre ta U6 Mesh som är Wifi-6.

Hur långt det räcker är alltid svårt säga. Att börja med en och se om man hittar nån plats som täcker in allt är ju alltid bäst.

Skrivet av Mullvaden83:

Pro tror jag är gjorda för att ha många fler klienter kopplade samtidigt utan att börja söla ner. Men tror inte det gör nån skillad i ett hemmabruk.

Är AP U6 Mesh den bästa accespunkten att köpa av ubiquiti eller finns de någon annan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av benganmx:

Är AP U6 Mesh den bästa accespunkten att köpa av ubiquiti eller finns de någon annan?

Vet inte.
Men dom som är Utomhusklassade o Wifi 6 är ju dom bästa.
Men onödigt o ha utomhusklassad inomhus.
Så ta inomhusklassad inne som är wifi 6 o AP U6 mesh ute.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Något sånt där så har du ett fantastiskt wifi nät.
Men köp från Ubiquiti store istället, verkar vara ganska mycket billigare där.

Tex Dream Router för 209 euro.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"