Permalänk

HD crash

De e ju typiskt att reorna är över , eller ?
Jag har en Netgear 314 NAS som har precis crachat en hd och då skulle jag va glad om tips på någon prisvärd HD
maxnivå runt 1500:- tänkte byta 2 st

Permalänk
Medlem

Seagate IronWolf Pro 4TB ligger på ganska exakt 1500 kr/st.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Och köp också en extern USB-snurrdisk tillräckligt stor för att kunna göra backup på all data i NAS:en och sedan köra typ en synkning per kvartal eller halvår och när mycket har ändrats i NAS:en - och mellan backupperna skall disken vara urkopplad - både på spänningsmatning och USB-sladd och helst undanlagd.

Detta gäller alla nasar oavsett hur mycket redundansdiskar och andra strategier man har inklusive molntjänster - en pajad nätagg kan grilla alla diskarna samtidigt eller en ransomware som hittar in och krypterar upp all din data, och sedan synkas mot eventuell molntjänst och dess gamla ej krypterade data försvinner[1]. - då kommer du vara glad över den undanställda backuppdisken i det läget. Dessutom går det mycket snabbare att återställa från disk än att tanka tillbaka från en molntjänst.

[1] beror på vilken molntjänst - blackblaze har 30 dagars retension på gammal data även om det synkas upp och skrivs över med ny data med ransomware-krypterade filer - men långt ifrån alla molntjänster har den servicen.

Permalänk

Jag tittade lite på Seagate IronWolf Pro 4TB och den utan Pro , den utan Pro är lite billigare så jag undrar om jag inte ska satsa på den lite billigare med tanke på att NASen använd enbart för att spara bilder/filmer/dokument inga spel eller sånt på den