Kan ett för svagt nätaggregat påverka prestandan i ett system?

Permalänk
Medlem

Kan ett för svagt nätaggregat påverka prestandan i ett system?

Jag har googlat om det. Men ni är så satans kunniga, så jag känner mig alltid så trygg när jag får svar här
Bara en liten undran, och den ligger ju lite i rubriken. Har skapligt nyligen uppgraderat moderkort, processor och grafikkort, men min PSU är kvar sen förra konfigurationen.
Och jag kan verkligen ha fel här, men jag vill tro att min prestanda borde vara aningen bättre än vad den är. Raytracing är det inte riktigt tal om, om har vill komma upp i några höga FPS. Undantaget är om spelet är ruggigt bra optimerat á la Doom Eternal.
Min konfiguration är som följande:

ASUS ROG STRIX B550-F Gaming
AMD Ryzen 5 5600X 6 core 3,7 GHz
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200 MHz 2X8 GB
ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Ti 8 GB
Samsung SSD 860 Evo 1 TB
Corsair CX650M 80 Plus Bronze 650 W

Permalänk
Medlem

Ja, du kan ha ett nätagg som inte ger tillräckligt med ström till dina komponenter. Jag skulle säga att det inte är fallet här dock, 650W med det nätagget bör inte orsaka problem. Vi behöver mer information om varför du inte är nöjd om vi ska hjälpa dig bättre.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Sämre prestanda? Nej!
Ett ostabilt system som ofta kan krascha/blåskärma heller ha mindre/större frysningar? ABSOLUT!

Och med frysningar menar jag att tex ett spel fryser till i en halv sek heller ännu längre.
Dvs det blev ett fel i cpu/gpu/minne men inte så pass allvarligt att datorn blåskärmade.

Talar vi överklockning så finns det risk för att datorn blir ostabil tack vare ojämn strömförsörjning innan man egentligen nått upp till vad cpu/gpu/minne klarar av.
Vilket man givetvis kan säga att det påverkar prestandan.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Precis som andra säger blir systemet inte stabilt, blåskärm eller att datorn plötsligt startar om eller bara dör etc. I moderna datorer kan det bli problem om man använder ett mycket gammalt nätagg. Mestadels för att man numera drar mycket mer ström från 12v linan, de flesta äldre nätagg hade betydligt med ström på 5v linan. Men det gäller bara om du har modernare grafikkort som ska dra en massa ström. Om det bara är en stationär datorn med basic grafik och standard komponenter (en helt normal vanlig dator med lite hårddiskar etc) märker du inget och allt fungerar som vanligt.

@Okiloc tja, man får titta på specifikationerna men jag skulle kanske inte känna mig så bekväm med bara 650w, allt beror på vad du får ut på 12v i amper. Jag skaffade en Corsair rm750x när det var rea så jag sparade en hel del pengar. Hade tur för jag upptäckte att jag behövde ett nätagg just då till en låda där jag saknade. Hade riktigt gamla äldre på vinden men dom kunde jag inte använda.

+3.3V - 20 A
+5V - 20 A
+12V - 62.5 A
-12V - 0.3 A
+5VSB - 3 A

Mitt rm750x har följande, inga problem att driva saker då man får ut cirka 60 amp på 12v linan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Ja, du kan ha ett nätagg som inte ger tillräckligt med ström till dina komponenter. Jag skulle säga att det inte är fallet här dock, 650W med det nätagget bör inte orsaka problem. Vi behöver mer information om varför du inte är nöjd om vi ska hjälpa dig bättre.

Ja, det är mer eller mindre prestandan när jag kör spel med Raytracing som jag inte riktigt är nöjd med. I Cyberpunk 2077 kan jag inte köra med det på om jag vill ha en stabil framerate (över 80 fps). Även Deathloop, The Witcher 3 med patch 4.0 och Far Cry 6 är sådär. Fast det kan ju även bero på optimering från utvecklarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Okiloc:

Ja, det är mer eller mindre prestandan när jag kör spel med Raytracing som jag inte riktigt är nöjd med. I Cyberpunk 2077 kan jag inte köra med det på om jag vill ha en stabil framerate (över 80 fps). Även Deathloop, The Witcher 3 med patch 4.0 och Far Cry 6 är sådär. Fast det kan ju även bero på optimering från utvecklarna.

Cyberpunk är otroligt tungdrivet med Ray Tracing, även på 1080P, så kan du inte förvänta dig jättehög FPS med ett 3070 ti. Kör du 1440P så är det ännu värre. Även Witcher 3 efter uppgraderingen är dåligt optimerat som fan om du kör med RT.

Så det förklarar saken.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Cyberpunk är otroligt tungdrivet med Ray Tracing, även på 1080P, så kan du inte förvänta dig jättehög FPS med ett 3070 ti. Kör du 1440P så är det ännu värre. Även Witcher 3 efter uppgraderingen är dåligt optimerat som fan om du kör med RT.

Så det förklarar saken.

Skulle säga att det var ett ganska klokt beslut av CDPR att gå över till Unreal Engine

Permalänk
Medlem

Hade en polare som endast kopplade 1x4 istället för 1x4+1x8 för cpu och då var det låg prestanda. Dubbelkolla sådant

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Hade en polare som endast kopplade 1x4 istället för 1x4+1x8 för cpu och då var det låg prestanda. Dubbelkolla sådant

Detsamma gäller strömkablarna till grafikkortet. Om man inte har en separat strömkabel till varje kontakt på grafikkortet kan prestanda påverkas negativt (daisychain:ade, dvs om man använder sladd som har en kontakt i änden mot nätagget och 2 kontakter in i grafikkortet).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att 650w är i snålaste laget, men det borde ge blåskärmar och hängningar om det påverkade kraftigt.
Om du kan se vad din dator drar i väggen så borde ett nätagg med 200% effekt vara optimalt eftersom nätagg i princip ger maximal effekt vs spill vid 50% last.

Hurvida det påverkar dina fps är antagligen 0, såvida du inte får påverkan på stabiliteten i övrigt, men det borde avslöjats i benchmarking-program. Tror mer att din CPU eller GPU avgör där och mängden RAM.

Som föregående talare sa. Använda alla kablar för CPU och GPU. Men det borde ge en mer generell prestandaförlust. Inte för få fps.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Ray tracing är en riktig prestanda bov som mest genererar mer värme och sänker fps för en väldigt marginell skillnad mot utan det.

Personligen känner jag skillnaderna för små för att jag äns skulle lägga energi på att äns aktivera det.

Men att psu är för klen skulle visa sig i krasher eller plötsliga omstarter inte bara lägre prestanda.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vad spelar du med för upplösning? Övriga grafikinställningar i exempelvis cyberpunk?

Jag tror du har lite för stora förväntningar på ditt 3070ti.

Ditt nätagg är inte av bästa kvalisort men som skrivits, har du inga stabilitetsproblem skulle jag inte vara orolig. Har drivit liknande system fast 3080ti på 650W gold nätagg.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic