Skrivet av serverfel:
Jag tror starkt på att konsumenten bestämmer var marknaden tar vägen. Om Windows hade varit så dåligt hade det inte blivit det dominerande operativsystemet. Sen vet jag att det har sina brister och speciellt förr var det extremt instabilt. Men samtidigt var det väldigt lätt att använda direkt och saker "bara funkar".
Microsoft var tidiga med att göra något som folk bara förstod.
Folk kan ha fel under en begränsad period, men nu har Windows varit det dominerande operativsystemet i snart 30 år. Jag vägrar tro att det beror på att folk bara är dumma. Folk idag glömmer lätt bort hur innovativt tex Windows 95 var när det kom. Det kunde du satt upp som referens istället för Win 3.X. Jag VET att Windows var buggigt och hade sina brister, men om jag minns rätt så var Apples System 7 det med. Usch.
Men nu glider vi ifrån Linux in i ett uttjatat ämne.
Vad Microsoft gjorde helt rätt med Windows var erbjuda en (någorlunda) enhetlig och komplett miljö för att skriva applikationer i, kombinerat med en klassledande utvecklingsmiljö för ändamålet (desktop applikationer).
Vad Apple gjorde helt rätt med iOS var erbjuda en (någorlunda) enhetlig och komplett miljö för att skriva applikationer i, kombinerat med en klassledande utvecklingsmiljö för ändamålet (mobilapplikationer). Här väl kanske lite undantaget ändå givet att Android är större, iOS är mer lönsamt för app-utveckling men det är begränsat av att man explicit valt att inte gå mot lågprismarknaden (kollar man vad en iPhone kostar är det faktiskt precis så osannolikt som Steve Ballmer trodde att det skulle bli sådana volymer).
Vad "open source community" gjorde helt rätt med Linux var erbjuda en (någorlunda) enhetlig och komplett miljö för att skriva applikationer i, kombinerat med en klassledande utvecklingsmiljö för ändamålet (servers/datacenter, inbyggda system, superdatorer, etc). Inom inbyggda system har Linux i praktiken raderat ut alla konkurrenter, undantaget de områden som faktiskt behöver "hård realtid" (där lever några enstaka RTOS kvar). Inte ens Microsoft håller emot Linux i sina egna datacenter längre, så är trots allt möjligt att vinna på teknisk överlägsenhet men var nog ingen självklarhet givet hur pass många som körde (och fortfarande kör) Windows på servers.
Det handlar om att vara tillräckligt bra kombinerat med, vid tillfället, klassledande finesser på ett par kritiska saker.
Råder inget tvivel om att det är fullt möjligt att använda Linux som daily-driver på skrivbordet för de flesta, gjorde det själv mellan 2001 till 2019 (primärt på jobbet, switchade lite mellan Linux, MacOS och Windows privat).
Att Linux ändå har svårt att ta fart på skrivbordet i någon större skala har flera orsaker. En av de absolut viktigaste är att man i praktiken måste göra "opt-out" från Windows då det är standardvalet. För de flesta är Windows tillräckligt bra, framförallt givet att de redan känner till det.
Men på ett tekniskt plan är valfriheten bra inom vissa områden, men just för skrivbordet är en sak som gett Linux rejäl uppförsbacke just att det framförallt efter millennieskiftet när Microsoft låg mer i skottgluggen och det fanns en del rätt seriösa försök att gå till Linux på sina håll var: ska jag skriva mina program mot Gtk, Qt, Motif, Swing, något annat?
Ska jag fokusera på KDE, Gnome, eller någon av de andra femtielva miljöerna? Det var inte alls självklart att en så för användarna självklar sak som klippa och klistra mellan program funoutgerade på konsekvent sätt på den tiden.
Även om just detta inlägg faktiskt skrivs på en laptop körandes Ubuntu, så har jag väl personligen lite gett upp Linux på skrivbordet. Det fungerar helt klart, handlar mer om att Windows och MacOS (som i nuläget är förstahandsvalet både för hem och jobb) är det som officiellt stöd och, detta är det kritiska, båda har idag direkt lysande stöd för att köra och utveckla Linux-program, Windows via WSL2 och MacOS via t.ex. Docker (+ de flesta *nix program går ju att köra direkt under MacOS via t.ex. Brew).
Slutligen: just spel har ju sina utmaningar då PC-spel i praktiken helt utvecklas med Windows som enda målplattform. Visst kan man köra proton och liknande, men det är upplagt för problem då det rent tekniskt handlar om att implementera nödvändiga Windows APIer ovanpå Linux för att kunna spelen (alla problem inom mjukvara kan lösa med ett extra abstraktionslager...).
Vissa spelmotorer, t.ex. Unity och UE4/UE5 har officiellt stöd för Linux, är rätt bra snurr på Vulkan backend!
Det lite trista är att Linux får rätt lite testning och redan i dokumentationen står det i praktiken: vi har bara testat detta med Nvidias propretära drivare, så vill ni ha någon form av garanti det ska fungera använde dessa! Ofta fungerar det också på AMD och numera även på Intel, men finns (eller fanns i alla fall ett par månader sedan då jag sist kollade) kända problem på icke Nvidia HW (vilket inte är fallet med samma spelmotorer körandes under Windows).