Permalänk
Medlem

Problem med äldre moderkort

Vänder mig nu hit då ja inte verkar kunna komma fram till vad ja gör för fel med hjälp av att googla mig fram längre.
Min 9åring har en dator med lite äldre hårdvara som strular, hade tänkt formatera datorn med usb sticka men kan inte få datorn att boota usbn tror den inte märker av att den är inkopplad alls.
Så gjorde en annan lösning och tog hans hårddiskar och satte in dom i min dator, formaterade dom och installera nytt windows 10 med samma usb sticka och satte tillbaka dom i hans dator men den hittar inget os? Vad är det som ja missar?

Hårdvaran är följande:
Gigabyte GA p55ud3
I7 860
16gb ddr3
Gtx 560ti
256gb Samsung ssd
80gb hdd

Visa signatur

I7 4770 Gtx 1060 6gb 16gb ddr3
Nintendo switch lite
PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Du kan vanligen inte göra operativ installation på en dator som funkar i en annan. Gör om i grabbens dator igen. Ha endast den disk som skall bära operativet aktiv. (Ingen ström till den andra under installationen. Gör om USB stickan med hjälp av MS media verktyget på din dator så att du har full kontroll. I med USB på grabbens PC och starta. Gå in i BIOS och välj stickan som bootenhet.
Då skall allt löpa som det är tänkt.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Vad jag kunde se när jag googlade så är det F12 som skall visa boot-menyn. Men det visade sig att vissa tangentbord hade lite problem med detta, det talades om någon sorts Funktions-lock..
Enklast är att köra vanliga DEL till BIOS-menyerna där du ställer USB-media före diskarna i boot-ordning.
Följ sen KjellO råd. PS. När du ändå håller på och inte är omedelbart beroende av datorn, uppdatera BIOS om det finns en betydligt nyare utgåva. Du bollar ju med USB-pinnen i alla fall.

Permalänk
Medlem

Som MC säger, så gäller det att komma in i BIOS och därifrån så brukar man kunna köra typ BOOT override så att den väljer USB stickan istället för nått annat.
Bara spamma DEL från det att datorn startar så borde du hamna i bios.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem och lyckades googla mig fram att man behöver skapa USB-stickan på ett annat sätt för äldre datorer. Skapa iso fil med windows verktyget för att skapa installationsmedia och sedan använda Rufus att lägga det på USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Du kan vanligen inte göra operativ installation på en dator som funkar i en annan. Gör om i grabbens dator igen. Ha endast den disk som skall bära operativet aktiv. (Ingen ström till den andra under installationen. Gör om USB stickan med hjälp av MS media verktyget på din dator så att du har full kontroll. I med USB på grabbens PC och starta. Gå in i BIOS och välj stickan som bootenhet.
Då skall allt löpa som det är tänkt.

Min erfarenhet är att det kan fungera tillfredsställande, så det är absolut inte en helt knäpp idé att testa

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Som ronnylov säger, du kan bocka i "Lägg till korrigeringar för äldre BIOS:ar" i Rufus.

Ytterligare en åtgärd är att inaktivera Fast boot i BIOS om funktionen är aktiverad, USB-enheter aktiveras inte förrän i Windows om den är igång. Aktivera alla funktioner i stil med "Enable USB Legacy support".
Kompatibiliteten hos äldre moderkort är oftast bäst om man kopplar in i USB 2 istället för USB3.

Permalänk
Medlem

Jag har lite att göra ser ja, gött att kunna vända sig nånstans när ens egna kunskap tryter, Tack gubbar uppdaterar om ja lyckas eller inte!

Visa signatur

I7 4770 Gtx 1060 6gb 16gb ddr3
Nintendo switch lite
PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Rufus verkar vara räddaren i nöden på många ställen på webben, stöter ständigt på denna programmvara.

Permalänk
Medlem

Har provat alla era förslag här och inget som funkar för mig, förstår inte vad det kan vara fastnar alltid i Loading operating system... Verkar som inte moderkortet detekterar usbet över huvudtaget, defekt moderkort kanske?

Visa signatur

I7 4770 Gtx 1060 6gb 16gb ddr3
Nintendo switch lite
PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Har du testat med ett annat usb-minne? Ibland kan det var lite kinkigt beroende på om det är usb2, usb3 och ev andra omständigheter.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Har inte provat det däremot gör ett sista försök innan ja börjar leta annat moderkort

Visa signatur

I7 4770 Gtx 1060 6gb 16gb ddr3
Nintendo switch lite
PlayStation 4

Permalänk
Medlem

Ja prova ett annat USB-minne. Koppla även bort allt som du inte behöver från moderkortet såsom chassits USB-portar och diskenheter som inte ska installeras på. Hade problem nyligen med att mitt chassis USB-kontakt hade glappkontakt eller kortslutning vilket ställde till stora problem när den var inkopplad till moderkortet. Med den urkopplad fungerade allting. Testa ändra inställningarna för USB i BIOS, kanske funkar det bättre med "USB Legacy Function" eller "USB storage function" i ena eller andra läget. Också kolla så att USB controllers är enabled i BIOS. Tryck F12 för att välja bootdisk vid uppstart. Då ska man kunna se och välja USB-minnet man vill boota på.

Permalänk
Medlem

Gör en liten uppdatering då problemet i sig med moderkortet inte är löst då inget av de som skrevs funkade men de löste sig ändå, fick plocka ihop en äldre burk med gamla delar ja hade liggandes och gjorde en installation av Windows på den och satte sedan över hårddisken från den till pojkens dator och då hittade den windows installationen. Mycket märkligt problem men kan släppa det nu iallafall, tack för tipsen man fick! 🙂

Visa signatur

I7 4770 Gtx 1060 6gb 16gb ddr3
Nintendo switch lite
PlayStation 4