Sony Playstation 5 kan gå sönder om den ställs vertikalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja du har rätt. Det har ju aldrig hänt förut att företag valt flytande metall för att det ser flashigt ut och sedan har det blivit problem. Eller att företag byggt små enheter för att det ser bra ut och sedan tryckt in komponenter som behöver mer kylning än det får plats. Nej aldrig någonsin

Och det har ju aldrig hänt att företag har byggt produkter som fungerar och där endast ett fåtal får problem.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nu är det väl så att det är Sony som applicerar kylpastan.. inte AMD som bara levererar APUn. Så hur exakt är detta ett problem för AMD?

AMD borde slå ihop avdelningarna som testar saker stående och som testar saker liggandes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nu är det väl så att det är Sony som applicerar kylpastan.. inte AMD som bara levererar APUn. Så hur exakt är detta ett problem för AMD?

Tror du läste något helt annat än vad jag skrev.
Var skrev jag att värmeproblemen för PS5 är AMDs fel?
(Att det är AMDs APUer som sitter i PS5an reflekterade jag inte ens över förrän du skrev det, hehe.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Håller med om att det inte är acceptabelt att det kan hända, samtidigt kanske dom inte har haft chans att testa att ha en stående i över två år (inte för att jag vet om dom exempel som finns hade stått i två år). Men förhoppningsvis gör de något för att lösa detta, oacceptabelt annars...

Alla produkter som har ett MTBF-värde har ju inte heller varit på så länge som skulle krävas för att få statistik baserat på riktiga produkter utan det har de metoder för att testa.

Då det finns reklam med stående enheter får man väl anta att vissa antagit att det var OK att ställa dem så. Men har de inte testat det så ska det ju finnas tydliga anvisningar som talar om att det är fel och att produkten kan gå sönder. Men de kanske inte tänkt så långt. Vi får som sagt se vad som händer. Blir det en ny "You're holding it wrong"-gate eller kompenserar de drabbade kunder? Vad de än gör är det det som folk kommer minnas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Och det har ju aldrig hänt att företag har byggt produkter som fungerar och där endast ett fåtal får problem.

Nu handlar det väl snarare i så fall om att "endast ett fåtal" ställt enheten på sidan eftersom det är en rätt udda sak att göra. De som aldrig ställer enheten på sidan kommer ju aldrig få problem och då inte ens känna till att det är fel på enheten, så att säga att fåtal får problem är inte samma sak som att ett fåtal har enheter där problemet uppstår.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maximo:

Delidd är när du tar bort IHS(metallocket på CPUn) och sätter kylaren direkt mot kislet. LM är när du ersätter kylpasta med flytande metall vilket har bättre prestanda men det kräver som du säger en del försiktighetsåtegärder och stor medvetenhet.

Du kan med fördel delidda och köra med vanlig kylpasta om du vill ha det underhålls och riskfritt.

Jepp, har jag sagt något annat? Jag vet mycket väl vad delidd är då jag har gjort det själv med LM och vanlig kylpasta.. även använt LM på mitt grafikkort med nagellack som isolering.

Deliddade Ivy bridge hela tiden, allt från I5or till i7or.

Eller du kanske citerade fel person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

AMD borde slå ihop avdelningarna som testar saker stående och som testar saker liggandes.

Vad tusan har AMD med saken att göra?! De levererar bara kretsen. Kylpastan appliceras av Sony själv vid montering av konsolen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Hade haft min PS5 horisontalt men blir så jävla ful.

Hela ps5 är ett stort misstag gällande Design. Förlåt men det är sant.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Hela ps5 är ett stort misstag gällande Design. Förlåt men det är sant.

Jag visste inte att prestanda påverkas av hur konsolerna "ser ut" men ja i så fall måste PS5, eller typ alla konsoler sedan N64 varit väldigt dåliga för de är fula som stryk allihop.

Synd för tillverkarna att det är utseendet och inte komponenterna inuti som avgör prestandan

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag visste inte att prestanda påverkas av hur konsolerna "ser ut" men ja i så fall måste PS5, eller typ alla konsoler sedan N64 varit väldigt dåliga för de är fula som stryk allihop.

Synd för tillverkarna att det är utseendet och inte komponenterna inuti som avgör prestandan

Tycker faktiskt att PS4 såg rätt clean ut (om man nu är tvungen att välja)

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Viking
Skrivet av Xinpei:

Vad tusan har AMD med saken att göra?! De levererar bara kretsen. Kylpastan appliceras av Sony själv vid montering av konsolen.

Första inlägget du besvarade syftade på kylarproblemen med 7900 XTX. Inte AMD-kretsen i PS5:an.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Över två år och stående än och kommer förbli så.. aja får se om min ps5 rasar snart då..

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

De fel jag fått fixa än så länge är avbrutna hdmi portar. Instoppade prylar i skivläsaren och forcerade usb portar. Något gemensamt för de flesta är att flytande pastan inte har täckt hela systemkretsen. Har varit en ganska stor fläck utan något på. Något läckage har en jag inte sett än.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Läste om detta igår och nu ligger min PS5a ner. Vill inte chansa, den kosta ju en slant. Designen gillar jag inte alls, men ser lite bättre ut ståendes, än liggandes tycker jag.

Känns lite som ett misslyckande för Sony, först svårt att få tag in en, sen olika fläktar i dom och nu detta. Plus är att dom laddar snabbt och är tysta. Den PS4 pro jag hade innan, lät som ett jetplan som skulle lyfta!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk

Frågan är väl om dom fall det har hänt på kan kopplas till dom som plockat isär sin PS5 och på så sätt bruttit förseglingen som använts för att hålla LM på plats, om det är brister i Sonys tillverkning som i vissa fall gör att förseglingen inte håller måttet eller om det är tidens tand som styr och att Sony inte räknat med det eller tagit riskerna på allvar.

Återstår väl att se vad Sony säger om det. Svårt att tro att dom kommer ligga på latsidan om något som kan orsaka dom ekonomisk skada även om garanti skulle ha hunnit gå ut så kan det orsaka stor skada ändå. Kan ju ta RROD spektaklet som var med Xbox360 där dom väl till och med förlängde garantier för att rädda ryktet i någon form.

Det är självklart bra att sånna här saker kommer fram men det återstår väl att se om det handlar om kvalitéts avikelser inom "rimliga" marginaler då det omöjligt att göra produktion 100% kvalitéts säker eller om det kommer börja gå sönder PS5or med samma problem i större mängder snart.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Corsair Vengeance RBG DDR5 32gb (2x16gb) 6000Mhz
Gigabyte X670 GAMIMG X AX
Sapphire RX 7900XTX

Permalänk
Medlem

Är konsolen plomberad?

Tänkte om man kan byta till en vanlig kylpasta själv.
Lär ju fungera bättre över tid.

Tanken va nog god när de tog detta beslut med flytande metall.

Permalänk
Medlem

Nu framöver kommer vi se PS5 annonser i stilen **STÅTT ENDAST HORISONTELLT** Som med grafikkort eller processorer "aldrig överklockad"

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Skrivet av CreativeX:

Nu framöver kommer vi se PS5 annonser i stilen **STÅTT ENDAST HORISONTELLT** Som med grafikkort eller processorer "aldrig överklockad"

Lätt marknadsföring som inte går att motbevisa på något sätt. Underbart eller hur?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
Corsair Vengeance RBG DDR5 32gb (2x16gb) 6000Mhz
Gigabyte X670 GAMIMG X AX
Sapphire RX 7900XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grankulan:

Jepp, har jag sagt något annat? Jag vet mycket väl vad delidd är då jag har gjort det själv med LM och vanlig kylpasta.. även använt LM på mitt grafikkort med nagellack som isolering.

Deliddade Ivy bridge hela tiden, allt från I5or till i7or.

Eller du kanske citerade fel person.

Det är väl jag som läser dåligt. Såg ut som du kallade isolera med nagellack för delidd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu handlar det väl snarare i så fall om att "endast ett fåtal" ställt enheten på sidan eftersom det är en rätt udda sak att göra. De som aldrig ställer enheten på sidan kommer ju aldrig få problem och då inte ens känna till att det är fel på enheten, så att säga att fåtal får problem är inte samma sak som att ett fåtal har enheter där problemet uppstår.

Det handlar om att det kan bli problem om den är stående. Dom lagras och säljs stående, majoriteten har dom stående och Sony har sålt minst 35miljoner enheter. Hur stort kan det här problemet vara egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det handlar om att det kan bli problem om den är stående. Dom lagras och säljs stående, majoriteten har dom stående och Sony har sålt minst 35miljoner enheter. Hur stort kan det här problemet vara egentligen?

Majoriteten har dem stående? En konsol... Stående? Ja jag säger då det...

Slutade iofs bry mig om konsoler efter SNES så är inte så uppdaterad vad man ska hitta på nuförtiden för att vara hip och cool med sin konsol.

Men i så fall, ja då är det förmodligen ett rätt litet problem... Om det nu inte är så att det sker efter en viss tid och de "fåtal" fall vi ser nu bara är början. Vi får se.

Men jag får väl i alla fall erkänna att jag hade helt fel om "normal" orientering på konsoler nuförtiden... Stående... Det låter helt sjukt, men är det normalt så är det väl snarare jag som är onormal som tycker det verkar helt konstigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Majoriteten har dem stående? En konsol... Stående? Ja jag säger då det...

Slutade iofs bry mig om konsoler efter SNES så är inte så uppdaterad vad man ska hitta på nuförtiden för att vara hip och cool med sin konsol.

Men i så fall, ja då är det förmodligen ett rätt litet problem... Om det nu inte är så att det sker efter en viss tid och de "fåtal" fall vi ser nu bara är början. Vi får se.

Men jag får väl i alla fall erkänna att jag hade helt fel om "normal" orientering på konsoler nuförtiden... Stående... Det låter helt sjukt, men är det normalt så är det väl snarare jag som är onormal som tycker det verkar helt konstigt.

Vet inte hur hipt och coolt det är men dom tar mindre plats stående och dom här TV bänkarna med VHS och förstärkare i är liksom på utgång sen 20 år tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu handlar det väl snarare i så fall om att "endast ett fåtal" ställt enheten på sidan eftersom det är en rätt udda sak att göra. De som aldrig ställer enheten på sidan kommer ju aldrig få problem och då inte ens känna till att det är fel på enheten, så att säga att fåtal får problem är inte samma sak som att ett fåtal har enheter där problemet uppstår.

https://www.playstation.com/sv-se/ps5/

Ja det är nog bara några stycken som ställer den upp…

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Majoriteten har dem stående? En konsol... Stående? Ja jag säger då det...

Slutade iofs bry mig om konsoler efter SNES så är inte så uppdaterad vad man ska hitta på nuförtiden för att vara hip och cool med sin konsol.

Men i så fall, ja då är det förmodligen ett rätt litet problem... Om det nu inte är så att det sker efter en viss tid och de "fåtal" fall vi ser nu bara är början. Vi får se.

Men jag får väl i alla fall erkänna att jag hade helt fel om "normal" orientering på konsoler nuförtiden... Stående... Det låter helt sjukt, men är det normalt så är det väl snarare jag som är onormal som tycker det verkar helt konstigt.

Som du själv konstaterat så är den byggd för att kunna stå.

Du får pluspoäng av mig för att du själv insåg att du inte hade koll och kunde ändra dig. Du har också rätt i att vi inte vet hur stort problemet är, men vi får avvakta och se

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Expertgissare

Jahopp!
Tråkigt att PS 5'an nu bara ska bli liggandes och samla damm...

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Vet inte hur hipt och coolt det är men dom tar mindre plats stående och dom här TV bänkarna med VHS och förstärkare i är liksom på utgång sen 20 år tillbaka

Har inte haft tv på 20 år heller så har inte hängt med i vad man ska ha för TV-bänk för att vara hip och cool med sin TV. Men det har jdg lättare att förstå. Är väl ingen som har VHS, DVD eller ens Bluray längre men antog väl att det såg likadant ut för att vissa har konsoler eller liknande. Men ja ja. Tiderna förändras väl.

Då blir det ju plötsligt ännu mer märkligt att problemet ens finns. Sony som gör konsolen borde väl veta ett folk har den stående om det nu är det som är det normala, och borde då ha testat om det finns några risker med den tydligen normala orienteringen. De kan ju liksom inte gå runt och anta att folk tycker det är naturligt att ha sin konsol liggande om det bara är gamla gubbar som jag som tycker det är det självklara sättet att ha dem på om jag nu skulle få ett hårt slag i huvudet och få för mig att köpa en

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Som du själv konstaterat så är den byggd för att kunna stå.

Du får pluspoäng av mig för att du själv insåg att du inte hade koll och kunde ändra dig. Du har också rätt i att vi inte vet hur stort problemet är, men vi får avvakta och se

Ska man ha någon trovärdighet alls får man backa och göra bot och bättring när man har eller gör fel. vi får hoppas Sony delar den inställningen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

En kraftig magnet på baksidan av moderkortet håller den flytande metallen på plats.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Hur många drabbas av detta egentligen? Storm i ett vattenglas förmodligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sony som gör konsolen borde väl veta ett folk har den stående om det nu är det som är det normala, och borde då ha testat om det finns några risker med den tydligen normala orienteringen.

Alla PlayStation förutom PS1 har varit designade för att kunna stå både horisontellt och vertikalt, så det finns inga tveksamheter om huruvida Sony kände till detta.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607