Tjernobyl varm 13900KF – hjälp sökes😊

Permalänk

Tjernobyl varm 13900KF – hjälp sökes😊

Hej,
Har meckat med min 13900KF ett tag nu och blir inte klok på varför jag har så höga temperaturer och får termisk strypning i R23. Har inte mkt erfarenhet av undervolting men provat det också. Så nu postar jag här med förhoppning om, att få lite tips om åtgärder, ev. felsökning eller kanske bara svaret att ”det är så med 13th gen” 😊.

CPU: 13900KF, X.M.P påslaget DDR5 (Trident Z) + Thermal Grizzly contact Frame
(kunde använda originalskruvarna, de fick kontakt precis, vissa har haft problem)
MB: ASUS Z790-F
Kylning: XSPC Raystorm Pro vattenblock (med LGA1700 backplate), custom loop med en D5 pump på läge#4.
(samma kylning höll min förra 6700K med OC under 70C i R23)

Senaste inställningarna:
BIOS: Multi core enhancement = enabled remove all limits

Intel XTU:
Turbo boost max + short power = 300W
Proc. Core IccMax = 425A
Turbo boost time window = 96sekunder
Core voltage offset = - 0.050V (R23 blir ostabil med -0.060V)
Core ratio: 1-2 cores active = 59x // 3-8 cores active = 56x
E-cores = default dvs 16 x 43x

Resultat:
Cinebench R23: 39 424 pts
Boost frekvens ca snitt över 8 cores i R23 = 5445MHz
CPU hel temp = 100C (Se skärmdump från HWinfo)
Har provat multi core enhancement = disabled 90C också och då lägger den sig på 91C men stryper frekvensen hårt.
Tacksam för all ev. input 😊
//Patrik

edit:
I RDR2 så används CPU 40-60% och temp ligger på ca 75C efter en stunds spelande, maxar ut på 85C ibland. 4K, ultra, RT på maxat.

Permalänk
Sötast

Det är väl inte så himla konstigt tänker jag.
En 5600X kan du kyla på 200kr luft
En 5950X behöver du monsterkylning.

TDP / power draw skillnaden på 6700K och 13900KF är som natt och dag..

Den inte bara känns som tjernobylvarm, det är ju så intel konfar sina cpuer numera för att ha en chans

Permalänk
Entusiast

Tjenare.
Sitter själv med en 13700KF. Den gick också varmt som attan.
Gick över 100c i full load i prime95. Detta med en XSPC raystom kylare och en extern trippelradiotor.
Använde gammal Arctic silver pasta.
Jag körde även med full upplåst strömbudget.

Så jag skaffade mig en thermal grizzly contakt frame. Skaffade även debauers lapping kit för slipning.
Så jag slipade min cpu så att den blev plan. Sedan så applicerade jag thermal grizzly kryonat extreme pasta på proppen.
Resultatet blev att jag ligger på 87c max på den varmaste kärnan i prime95. Detta är när P-cores ligger på 5.7ghz, och coretemp visar att cpun surplar i sig 267 watt. Värt att nämna är att prime95 värmer upp cpun mer än cinebench R23. Temperaturerna är avsevärt lägre när jag kör cinebench. De håller sig på 70c någonting.

Jag har dock inte planslipat min XSPC raystorm kylare. Jag kollade på den och fann att den inte heller var helt plan. Därmed så finns det säkerligen ett par C till att hämta.

Hur som helst så har du fler kärnor som körs i högre frekvenser.
Så det är kanske inte så konstigt att den blir het som bara den.
Jag även slipat min cpu plan, vilket ger lägre temperaturer.

Permalänk
Medlem

Ställ tillbaka alla bios inställningar till intel factory (och då menar jag intel factory, inte asus orginal). Slå också av XMP och jämför prestanda och temp.

Min erfarenhet av 12900K är att den blir rätt varm bara den pressas minsta lilla och att överklockning i princip inte är värt det, den är väloptimerad från fabrik. T.o.m. asus egna bios visade sig lite väl generöst med volten och processorn mådde egentligen bättre när man ändrade till intels förinställningar istället för Asus bios.

Noctua D15 och bra luftflöde.

Permalänk
Medlem

Vad har du för Vcore under full last?

Permalänk

Det intressanta är hur mycket watt vi snackar om.
Ligger du över 250 watt så kan man tänka sig att du får dessa temps.
Edit: ser att du använder Intel XTU, gör inte det. Gå in i bios och undervolta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Det intressanta är hur mycket watt vi snackar om.
Ligger du över 250 watt så kan man tänka sig att du får dessa temps.
Edit: ser att du använder Intel XTU, gör inte det. Gå in i bios och undervolta.

250W plus ska inte vara något problem för en custom loop. Särskilt inte i Cinebench. Det är ungefär vad min 13600K drar, och den kan kylas med en AIO utan problem.

Temperatur efter ca 20 minuter (notera att max är korta temperaturspikar).

Permalänk
Skrivet av DasIch:

250W plus ska inte vara något problem för en custom loop. Särskilt inte i Cinebench. Det är ungefär vad min 13600K drar, och den kan kylas med en AIO utan problem.
<Uppladdad bildlänk>

Temperatur efter ca 20 minuter (notera att max är korta temperaturspikar).
<Uppladdad bildlänk>

Vid 200 watt ligger jag runt 69c i cinebech r23 efter 10 min.
Med trippla rads push/pull (800rpm).
Skulle gissa att runt 80watt mer skulle ge mig en temp på 90c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Vid 200 watt ligger jag runt 69c i cinebech r23 efter 10 min.
Med trippla rads push/pull (800rpm).
Skulle gissa att runt 80watt mer skulle ge mig en temp på 90c.

800rpm är ju väldigt lågt, så det är väl inget konstigt.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Vad har du för Vcore under full last?

Körde precis om R23 med samma inställningar som innan. Vcore enligt CPU-Z medans R23 gick = 1.208V (kort stund på 1.217)

Permalänk
Skrivet av moyozuz539:

Det intressanta är hur mycket watt vi snackar om.
Ligger du över 250 watt så kan man tänka sig att du får dessa temps.
Edit: ser att du använder Intel XTU, gör inte det. Gå in i bios och undervolta.

HWinfo noterade 279W på raden "CPU hela strömförbrukning"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik_lbg:

Körde precis om R23 med samma inställningar som innan. Vcore enligt CPU-Z medans R23 gick = 1.208V (kort stund på 1.217)

Det ser bra ut, inga problem där.

En sak du kan göra är att ta loss vattenblocket och kolla hur kontakten ser ut. Är du osäker på att spå i kylpasta kan du slänga upp en bild här. Jag vet inte hur XSPC är men många tillverkare tycks ha stressat ut LGA 1700-kit.

Hur ser din loop ut i övrigt? Vad kör du för radiator och fläktar, samt hur högt pressar du fläktarna?

Om allt det är i sin ordning skulle jag misstänkta att det är din contact frame som inte sitter så bra som du tror. Jag har samma moderkort och det är helt omöjligt att få dit den med originalskruvarna.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Det ser bra ut, inga problem där.

En sak du kan göra är att ta loss vattenblocket och kolla hur kontakten ser ut. Är du osäker på att spå i kylpasta kan du slänga upp en bild här. Jag vet inte hur XSPC är men många tillverkare tycks ha stressat ut LGA 1700-kit.

Hur ser din loop ut i övrigt? Vad kör du för radiator och fläktar, samt hur högt pressar du fläktarna?

Om allt det är i sin ordning skulle jag misstänkta att det är din contact frame som inte sitter så bra som du tror. Jag har samma moderkort och det är helt omöjligt att få dit den med originalskruvarna.

Jag har dragit mig lite för att tömma loopen och ta loss blocket (trevligt att ha fungerande dator) men vet att det är kvar på att-kolla listan. Det jag gjorde var att addera ytterligare en bricka (kom fyra till med XSPC lga1700 kit men var otydligt om de skulle adderas utöver de 1+1 som kommer med blocket) under spännfjädrarna till blocket, vilket ger lite högre "mountingpressure" och samtidigt "vigglade" jag lätt på blocket, gjorde ingen skillnad.

Loopen har en D5 pump på läge 4, 1st 420mm radiator (top) med 3x140mm noctua fläktar + 1st 240mm radiator (front) med 2x120mm noctua fläktar. Vid testerna har jag kört fläktarna manuellt på 100%. Idle ligger vattentempen på 26C

Jag har längre skruvar liggandes så kan lika gärna byta till dem då, fick på orginalskruvarna utan allt för mycket problem dock.

Håller på och kikar på denna guide och pillar lite just nu: https://www.youtube.com/watch?v=ApxJU28tp7Q
Får se om det blir vettigt. Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik_lbg:

Jag har dragit mig lite för att tömma loopen och ta loss blocket (trevligt att ha fungerande dator) men vet att det är kvar på att-kolla listan. Det jag gjorde var att addera ytterligare en bricka (kom fyra till med XSPC lga1700 kit men var otydligt om de skulle adderas utöver de 1+1 som kommer med blocket) under spännfjädrarna till blocket, vilket ger lite högre "mountingpressure" och samtidigt "vigglade" jag lätt på blocket, gjorde ingen skillnad.

Loopen har en D5 pump på läge 4, 1st 420mm radiator (top) med 3x140mm noctua fläktar + 1st 240mm radiator (front) med 2x120mm noctua fläktar. Vid testerna har jag kört fläktarna manuellt på 100%. Idle ligger vattentempen på 26C

Jag har längre skruvar liggandes så kan lika gärna byta till dem då, fick på orginalskruvarna utan allt för mycket problem dock.

Håller på och kikar på denna guide och pillar lite just nu: https://www.youtube.com/watch?v=ApxJU28tp7Q
Får se om det blir vettigt. Tack för svar!

Idle tempen på vattnet är inte intressant, vad händer vid en längre tids last? Rusar vattentemperaturen iväg ordentligt, så är genomdraget för snålt tilltaget. Alltså dina fläktar vispar för dåligt.

Spontant känns det som att dina radiatorer ska kunna äta upp den här biffen, visst du kan ju prova att öka pumpen till sitt femte och sista steg för ett litet bättre vattenflöde, men det bör inte vara felet.

Troligen ligger problemet med att processorn och blocket inte fullt riktigt kilas till ett.

Permalänk
Skrivet av GooGeL:

Idle tempen på vattnet är inte intressant, vad händer vid en längre tids last? Rusar vattentemperaturen iväg ordentligt, så är genomdraget för snålt tilltaget. Alltså dina fläktar vispar för dåligt.

Spontant känns det som att dina radiatorer ska kunna äta upp den här biffen, visst du kan ju prova att öka pumpen till sitt femte och sista steg för ett litet bättre vattenflöde, men det bör inte vara felet.

Troligen ligger problemet med att processorn och blocket inte fullt riktigt kilas till ett.

Loop temperaturen går upp och stabiliserar sig på 30.0C under 10min R23, CPU´n ligger då på 90C konstant (throttle) fläktkurvan lägger dem på 100% i stort sett hela tiden. Så inget fel radiatorerna/fläktarnas kapacitet tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik_lbg:

Hej,
Har meckat med min 13900KF ett tag nu och blir inte klok på varför jag har så höga temperaturer och får termisk strypning i R23. Har inte mkt erfarenhet av undervolting men provat det också. Så nu postar jag här med förhoppning om, att få lite tips om åtgärder, ev. felsökning eller kanske bara svaret att ”det är så med 13th gen” 😊.

CPU: 13900KF, X.M.P påslaget DDR5 (Trident Z) + Thermal Grizzly contact Frame
(kunde använda originalskruvarna, de fick kontakt precis, vissa har haft problem)
MB: ASUS Z790-F
Kylning: XSPC Raystorm Pro vattenblock (med LGA1700 backplate), custom loop med en D5 pump på läge#4.
(samma kylning höll min förra 6700K med OC under 70C i R23)

Senaste inställningarna:
BIOS: Multi core enhancement = enabled remove all limits

Intel XTU:
Turbo boost max + short power = 300W
Proc. Core IccMax = 425A
Turbo boost time window = 96sekunder
Core voltage offset = - 0.050V (R23 blir ostabil med -0.060V)
Core ratio: 1-2 cores active = 59x // 3-8 cores active = 56x
E-cores = default dvs 16 x 43x

Resultat:
Cinebench R23: 39 424 pts
Boost frekvens ca snitt över 8 cores i R23 = 5445MHz
CPU hel temp = 100C (Se skärmdump från HWinfo)
Har provat multi core enhancement = disabled 90C också och då lägger den sig på 91C men stryper frekvensen hårt.
Tacksam för all ev. input 😊
//Patrik
<Uppladdad bildlänk>

edit:
I RDR2 så används CPU 40-60% och temp ligger på ca 75C efter en stunds spelande, maxar ut på 85C ibland. 4K, ultra, RT på maxat.

Testa den här guiden fick ner min vcore till ca 1.2 och 85-88 grader i cinebench r23
https://www.overclock.net/threads/asus-maximus-z790-extreme-a...

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik_lbg:

Jag har dragit mig lite för att tömma loopen och ta loss blocket (trevligt att ha fungerande dator) men vet att det är kvar på att-kolla listan. Det jag gjorde var att addera ytterligare en bricka (kom fyra till med XSPC lga1700 kit men var otydligt om de skulle adderas utöver de 1+1 som kommer med blocket) under spännfjädrarna till blocket, vilket ger lite högre "mountingpressure" och samtidigt "vigglade" jag lätt på blocket, gjorde ingen skillnad.

Loopen har en D5 pump på läge 4, 1st 420mm radiator (top) med 3x140mm noctua fläktar + 1st 240mm radiator (front) med 2x120mm noctua fläktar. Vid testerna har jag kört fläktarna manuellt på 100%. Idle ligger vattentempen på 26C

Jag har längre skruvar liggandes så kan lika gärna byta till dem då, fick på orginalskruvarna utan allt för mycket problem dock.

Håller på och kikar på denna guide och pillar lite just nu: https://www.youtube.com/watch?v=ApxJU28tp7Q
Får se om det blir vettigt. Tack för svar!

Kylningen borde i varje fall ha kapacitet för typ 5 likadana CPU;er. Problemet måste vara någonstans i värmeledningen mellan kärna och vattenblock. Förhoppningsvis är det bara dålig kontakt mot värmespridaren. Annars kan det ju vara så att du behöver delidda för att få ner temperaturen. Lödningen mellan kärna och värmespridare kan ju variera i kvalitet, och du kanske hade otur och fick ett sämre exemplar.

Permalänk
Skrivet av Pe3:

Testa den här guiden fick ner min vcore till ca 1.2 och 85-88 grader i cinebench r23
https://www.overclock.net/threads/asus-maximus-z790-extreme-a...

Yes! Hittade den också efter et tag, kommit 75% av stegen och det ser väl bättre ut iaf (R23 maxar dock fortfarande ut tempen oavsett), återkommer när jag kommit hela vägen genom guiden.

Permalänk
Medlem

Det vanligaste problemet är värmeöverföringen mellan IHS och kylblocket.

Intel gör deginitivt inte plana IHS:er.

Sen de började löda IHS igen på chipet är normalt inte värmeöverföringen där lika dålig som när de hade kass kylpasta.

Jag har en 13900KF, den ville gå nära 100C i prime95 med en H150i och den fabriksmonterade kylpastan. (Första gången jag provat sån fabriksmonterad.)

Med planslipad/läppad IHS och conductonaut är CPU-tempen runt 10-15 grader lägre.
Köpte Thermal Grizzlys Contact frame och lapping tool, men det blev så bra att det inte är monterat/använt.

Multi core enhancement enabled, remove all limits
XMP2
Originalclock (2cores: 5.8gHz, 8 cores 5.5gHz, e-cores stock, 4.3 väl?)
Har inte behövt överclocka då CPU inte är limit i de spel jag kör. Första gången sen 1997 i princip.

Skulle vilja påstå att det ofta inte hår få till bra värmeledning mellan IHS och Kylblock utan planslipning/lappning då IHS:erna är långt ifrån plana och man bör använda flytande metall för att öka värmeledningen.

Efter planslipning har jag väldigt jämna temperaturer mellan kärnorna, mer eller mindre exakt samma, kanske 3-4 graders skillnad mellan kärnorna i stresstest.
Jämn temperatur mellan är ett tecken på bra kontakt på mellan IHS och kylblock.
Har man gjort allt helt rätt och fortfarande har ojämn temp, då kan man nog överväga delid.

Det är klart att delid kan ge lite, men inte 25 grader som för 10 år sedan när Intel hade tveksam kylpasta under IHS.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk

Lite återkoppling
Har nu gått igenom denna guiden fram tills den "avancerade" delen. Tillräckligt nöjd för att inte mecka mer, har nått "good enough" för mig.

Inställningar (inte alla)
OC TVB: +2 Boost
MCE: Enforce ALL (den håller tillbaka vid 90C)
"Load Line": LLC#4
"Add.TM CPU voltage": 1.460
AC_LL: 0.25
Multipliers
P: 58x2_57x4_56x6_55x8 (med boost +2 så blir det 6.0GHz under lätt last på 2 kärnor osv)
E: 47x4_45x8_44x16"
XMP: på, XMP1

Resultat:
Cyberpunk, 4K, Ultra, RT: 130-155FPS
CPU: 140w, 1.34v, 5500x8, 68C avg. max.temp: 92C
GPU: 364w, max.TDP:396w, 3000MHz, 56C avg., max.temp: 60C
System TDP: max: 691w

R23-10min: 38 944pts, thermal throttle på 90C konstant, boostar ner till 5300MHz på alla 8.
GeekBench 5: 25 698pts
TimeSpy free version: Score: 35 387, Graphics: 38 937, CPU: 23 338

I framtiden när det är dags för underhåll tex så tar jag en titt på montaget mellan block, contact frame och IHS´en. Kanske även gör en BIOS profil med effektivare/lättare inställningar för att hålla igen på watten.

Tack till er alla som kommit med input!
//P