Varför blir det konstigt ljud vid stark bas?

Permalänk
Medlem

Varför blir det konstigt ljud vid stark bas?

Om jag spelar stark bas hörs det vid lägre frekvenser ett sorts svagt smiskande ljud från höghalarna (har testat med flera stycken olika högtalare). Varför skapas detta ljud? Är det porten som inte klarar luftmängden eller är det något annat?

Kan tillägga att den har en inbyggd förstärkare så det är inte så att jag har en egen amp utanför som kör högtalaren in i väggen.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Rekordmedlem

Svårt att förstå exakt vad som händer på din beskrivning men låter det dåligt ska du alltid omedelbart sänka nivån för att undvika skador, det kan vara att slaglängden inte räcker till eller att förstärkaren klipper och det kommer att ge permanenta skador på ljudsystemet om du fortsätter att spela med den nivån.
Blåsljud i portar brukar man ofta kunna skilja från andra oljud för de uppstår verkligen i porten och det brukar även blåsa väldigt kraftigt när de uppstår.
Det brukar vara enklare att testa via en tongenerator än att spela musik om man vill leta oljud så prova tex med Tone från https://www.tolvan.com/
Men var försiktig så du inte förstör något.

Du skriver att du testat med flera högtalare men antyder också att det handlar om aktiva högtalare, har du flera likadana aktiva högtalare eller hur menar du ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Svårt att förstå exakt vad som händer på din beskrivning men låter det dåligt ska du alltid omedelbart sänka nivån för att undvika skador, det kan vara att slaglängden inte räcker till eller att förstärkaren klipper och det kommer att ge permanenta skador på ljudsystemet om du fortsätter att spela med den nivån.
Blåsljud i portar brukar man ofta kunna skilja från andra oljud för de uppstår verkligen i porten och det brukar även blåsa väldigt kraftigt när de uppstår.
Det brukar vara enklare att testa via en tongenerator än att spela musik om man vill leta oljud så prova tex med Tone från https://www.tolvan.com/
Men var försiktig så du inte förstör något.

Du skriver att du testat med flera högtalare men antyder också att det handlar om aktiva högtalare, har du flera likadana aktiva högtalare eller hur menar du ?

Ja alltså ljuden uppstår när jag använder tongenerator. Märker inte i musik men det kanske uppstår där också. Tycker inte ljudet är speciellt jättehögt. Kan testa senare när jag kommer hem.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

@mrqaffe
Testade igen. Lät mer som ett väldigt svagt blåsljud. Svårt att säga vart ljudet kom ifrån. Sitter ett tätt packat "myggnät" framför woofern ifall det skulle vara så att det skapas lite ljud där. Ljudet är inget jag riktigt stör mig på då det uppstår vid obekväma volymer vid tongenerator men skulle vara intressant att veta vad det beror på.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kladdpapper:

@mrqaffe
Testade igen. Lät mer som ett väldigt svagt blåsljud. Svårt att säga vart ljudet kom ifrån. Sitter ett tätt packat "myggnät" framför woofern ifall det skulle vara så att det skapas lite ljud där. Ljudet är inget jag riktigt stör mig på då det uppstår vid obekväma volymer vid tongenerator men skulle vara intressant att veta vad det beror på.

Det blir alltid dist när man överbelastar högtalarna så om det endast är vid för hög nivå så är det nog bara att låta bli att spela så starkt och vill du kunna spela starkare får du byta utrustning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Om det inte är något som är trasigt är det nog ett ljud som är där hela tiden, från en viss ljudnivå/lufthastighet.

När du använder tongenerstorn spelas generellt endast en frekvens (med tillhörande harmonier), du har alltså inga andra ljud som kan dölja missljudet.

Visa signatur

.:bjorn