802.11d problem med hotspotanslutning telefon till win11 laptop.

Permalänk
Medlem

802.11d problem med hotspotanslutning telefon till win11 laptop.

Uppgraderade mobilabonnemanget från 4G till 5G.
Har en Motorola G50 telefon med 5G obegränsad som jag tänkte använda som modem/router och åkte runt och kollade på hastigheterna som verkar lovande.
Fick från 377 till 597Mbit/s på bredbandskollen i telefon.

Skulle ansluta min bärbara HP win11 laptop till telefonens hotspot men där gick det bara ansluta med långsamma 2,4Ghz wifi som ligger under sega 50Mbit/s.

Min Android surfplatta ansluter däremot med 5Gz till Motorolans 5Ghz hotspot utan problem och får bortåt 300Mbit/s vilket verkar ok.

Laptopen säger bara anslutning misslyckas när man försöker med 5Ghz, den ser Motorola telefonens utdelade nätverk men vägrar ansluta trots rätt lösen osv. Kör jag istället telefonen i utökat kompatibilitetsläge där den istället bara går i 2.4Ghz går det ansluta till datorn men det blir för segt helt enkelt.

Efter flera timmars felsökande inkl kontroll av datorns drivrutiner så kom jag till sist på tanken att ändra en inställning på realtek nätverkskortet på datorn för 802.11d och om man avaktiverar den inställningen som är på som default så fungerar helt plötsligt 5Ghz ihop med Motorola G50 telefonen.

Nackdelen är att 802.11d vars funktion är att ställa in nätverket efter landet man är i så datorn inte sänder på olagliga kanaler då inte fungerar och det kan ju bli otrevliga konsekvenser i vissa länder om man har otur.

Dock har jag kört med min Samsung S10 4G mobil som hotspot mot datorn utan problem på 5Ghz med inställningen för 802.11d aktiv på datorn.

Så det är något i kombinationen Motorola G50 och Hp laptopen som inte lirar ihop. Eftersom datorn inte alls har det problemet med Samsung S10 telefonen.

Däremot är det svårt att avgöra om det är i datorn eller telefonen felet ligger.

Någon som varit med om detta förut? var rätt långsökt innan man hittade den där inställningen som kanske inte är det första man tänker på.

Permalänk
Hedersmedlem

Du borde kunna välja själv vilken regulatorisk domän (land) din dators nätverkskort ska arbeta efter. 802.11d är bara att routern talar om det för datorn så att du slipper välja.

En gissning då är att telefonen ger ut felaktiga uppgifter i 802.11d alt att datorn inte tycker att den stöder det land/kanaler som telefonen vill använda och att det är därför du får problem. Vad har du valt för land/region när du startat upp dator respektive telefon?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion