Permalänk

Köpa begagnad Switch

Halloj
Har varit sugen på att köpa en Nintendo Switch i flera år men varit lite snål. I dagsläget går en ny (ej OLED, 2019 års utgåva) för runt 3100-3400 kr med en HK utan spel. Verkar ju som priset på spel är rätt högt.

Sen har jag förstått att handkontrollerna är rätt dåliga från början, att det är bättre att köpa bättre.

Hur är det att köpa begagnad Switch? Något man bör tänka på för att slippa problem? Typ spel som blir ospelbara, skärmar som inte funkar, kontroller som dör, etc...

Permalänk
Medlem

Köp face 2 face och be att få se att det fungerar som det ska.
Kryllar av fulingar där ute som försöker blåsa folk när det kommer till Switch.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Är väl mer garantin jag hade varit orolig för, gäller det om du köper av nån i andra hand ? ska man köpa beg ska det vara bra skick på grejerna och inte för gamla tänker jag, men som sagt face to face är enklast så man inte blir lurad

köp annars en switch lite men antar du vill ha en vanlig så du kan växla mellan tv-läge och bärbar...

Permalänk
Medlem

Anledningen till att priserna är så höga på vissa äldre switch är för att dessa är eftertraktade då man kan köra EMU nand och cfw på dessa. = man kan spela ”backups” av spel.

Det är endast de tidiga serierna som inte kräver nån lödning etc. som de nya versionerna kräver.

Kolla här för mer info gällandes rcm https://switch.homebrew.guide/gettingstarted/checkingrcm.html

Permalänk

Priserna på switch-spel är höga för att dom åldras väl och Nintendos egna som dom flesta köper switch för, och dom finns ju bara till switch så dom ser ju ingen anledning att sänka. Dom där spelen som slaskar runt på alla plattformar är ju inte så dyra.
Klart switch nackdel, inte ovanligt att nytt är billigare än tradera. Sedan har nintendo ganska ofta hyfsade reor i deras digitala butik.

Har man is i magen så kan man ibland hitta nya som någon fått i present på Facebook marketplace eller blocket för 3000 (oled). Ibland även med kvitto.

Jag hade siktat på oled om jag hade köpt idag. Större skärm och lite bättre batteri-tid. Batteri-tiden märker man av på en switch när man haft den ett tag att den blir sämre och sämre.
Problemet med kontrollerna är lite överdrivna, däremot är inte den dockade handkontrollen så skön, men det finns många alternativ på marknaden att köpa även om deras pro är riktigt bra. Jag bytte dock ena joysticken på min ena, men har gen 1. Kostade mig 90.-

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Det enda är som tidigare sagts att det kryllar av scammers med just Switch, framförallt alla annonser som kom upp innan jul, och eventuellt joy con drift. Annars ska det vara lugnt.

Permalänk

Vad är det man blir scammad på när det gäller Switch? Trasig konsol? Dålig batteritid? Användarlåst?

Det jag egentligen är mest sugen på är ju Zelda, sen verkar det komma en hel del spel som ungarna skulle gilla.

Nu har jag förvisso en Wii som är fullt duglig och "chippad".

Frågan är om min budget täcker det. Är ju inte billigt att leva öht just nu.

Switch Lite låter lockande men den går väl inte att köra på TVn med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellesandare:

Vad är det man blir scammad på när det gäller Switch? Trasig konsol? Dålig batteritid? Användarlåst?

Det jag egentligen är mest sugen på är ju Zelda, sen verkar det komma en hel del spel som ungarna skulle gilla.

Nu har jag förvisso en Wii som är fullt duglig och "chippad".

Frågan är om min budget täcker det. Är ju inte billigt att leva öht just nu.

Switch Lite låter lockande men den går väl inte att köra på TVn med?

Mer att konsolen inte ens existerar men Swishkontot gör. Annars är set som sagt mest drift som är eventuellt problem, men det går att fixa själv med reservdelar.

Köpte min OLED begagnad när de knappt fanns i lager och har inget att klaga på. Lite är utmärkt om du bara spelar handhållet och inga spel som kräver lösa joycons, annars rekommenderar jag hellre vanliga eller OLED.

Men som sagt, bara från personer man verkligen kan lita på (omdömen eller liknande) om det ska skickas.

Permalänk

Jag kom hit för att jag var sugen på exakt samma sak, och tittade runt på begagnat. Känns väldigt märkligt att de säljs så dyrt som de gör på Tradera, såg en äldre modell säljas idag för 3050:- som kostar 3245:- ny.
Men det är väl pga "jailbreak" som nämndes ovan... Ändå dyrt, särskilt när den nyare versionen också går för nära nypris. Galet ju.

Kommer nog köpa en ny OLED snart alltså. Mest för att sambon gärna vill ha en. Men följer tråden, berätta gärna hur du gör till slut.

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem

Nu köpte vi till barnen en begagnad (1,5 år) av en vän där deras grabb gått över till pc. Så den var välskött och fick ett bra pris. Tror det ligger många oanvända hemma hos folk. MEN. Om inte detta varit fallet skulle jag aldrig köpt begagnat som priserna ser ut. Vänta på någon rea, brukar inte göra mer än ett par hundralappar. Men då har man nytt och garanti.

Och nu, efter två år, är det far i huset som använder den mest ska tilläggas. Bytt en joystick av fyra pga drift. Beställde något kit på nätet och det var smidigt.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Med tanke på batteriet kan vara slitet hade jag försökt hitta en ny på rea om budgeten tillåter sen har du dessutom garantin då

Permalänk
Medlem

Kan även tipsa om att dom dyker upp som fyndvaror på webhallen ibland - dom erbjuder 1 års garanti om något strular på fynd
https://www.webhallen.com/se/category/16093-Spel

Sen försök satsa på en OLED. Mycket bättre bild & batteri (än v1)

Permalänk

Jag har en som inte används pga i brist på tid. Den är i utmärkt skick och jag har aldrig märkt något konstigt med kontrollen. Du kan pm mig med ett bud så får vi se.

Permalänk

Läst bland tidigare kommentarer, kan någon förklara mer invecklat vad som är skillnaden på gamla och nya versionen av switch som gör den gamla versionen eftertraktad på tex tradera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddiefrank:

Läst bland tidigare kommentarer, kan någon förklara mer invecklat vad som är skillnaden på gamla och nya versionen av switch som gör den gamla versionen eftertraktad på tex tradera?

Original
Äldre versioner går att firmware hacka. Dvs installera custom Roms och liknande.
Nyare versioner har bättre batteri livslängd. Men går inte att firmware hacka.

Och sen har vi Oled.

Permalänk
Medlem

De tidiga serierna av switch hade en bootrom bugg vilket gör att man kan sätta switchen i recovery mode och därefter skicka en payload för hacka den.
Nintendo kan inte göra nått åt det öht.
https://nh-server.github.io/switch-guide/user_guide/rcm/

Så då såg de till att täppa till den buggen och släppa patchade nya serier av switch.

Dessa har sedan blivit hackade med, men alla de serierna/versionerna kräver chip som måste lödas in.
Chippet i sig funkar så att det ström glitchar cpun så att den hoppar över att kolla så boot signaturen är korrekt.

Enkelt förklarat, sen är själva hacken mer tekniskt avancerade än min simplifierade version.

Det som är roligt med just switchen är att många utav hacken finns disclosures/writeups på vilket gör att man kan läsa exakt hur de gjorde för att hitta buggarna/exploitsen och utnyttja dessa.

De är skrivna på så sätt att även om man inte kan särskilt mycket om just hackning så kan man ändå hänga med en del på hur de gjorde.

Permalänk

Hackade switchar kan man alltså använda för att spela hackade spel, helt enkelt? Är det en enkel affär att hitta dessa spel?

Mest av nyfikenhet, skulle nog inte orka lägga ner den tiden själv.

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicMonkey:

Hackade switchar kan man alltså använda för att spela hackade spel, helt enkelt? Är det en enkel affär att hitta dessa spel?

Mest av nyfikenhet, skulle nog inte orka lägga ner den tiden själv.

Det går att googla sig fram till.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicMonkey:

Jag kom hit för att jag var sugen på exakt samma sak, och tittade runt på begagnat. Känns väldigt märkligt att de säljs så dyrt som de gör på Tradera, såg en äldre modell säljas idag för 3050:- som kostar 3245:- ny.
Men det är väl pga "jailbreak" som nämndes ovan... Ändå dyrt, särskilt när den nyare versionen också går för nära nypris. Galet ju.

Kommer nog köpa en ny OLED snart alltså. Mest för att sambon gärna vill ha en. Men följer tråden, berätta gärna hur du gör till slut.

Sålde min extra jailbreakable (2017) för 3400kr i december, dock i toppskick.
Dvs mer än för en ny oled.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Om man beställer hem en ny switch, (kmr främst spela på tv). Vilka tillbehör utöver kan va bra att ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddiefrank:

Om man beställer hem en ny switch, (kmr främst spela på tv). Vilka tillbehör utöver kan va bra att ha?

Deras Handkontroll (Pro) är ett måste!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför folk har problem med Switch. Har en 2019 en Lite och en OLED och ingen av dem har problem med drifting eller annat med kontrollerna. Beror väl kanske på hur man kör.

Jag kör med PRO kontrollen i docked mode annars med de som följer med som sitter på.

Jag kan varmt rekommendera Switch då det finns mycket bra spel men själva fördelen med den är bärbarheten. Ska man bara köra på TV kan man lika gärna köra på bättre konsoler. Lite är riktigt skön men önskar den hade OLED skärm och mindre bezels som OLED versionen har. En Lite OLED hade varit perfekt då den är mer behändig än de stora varianterna. Kör mest OLED nuförtiden för bättre skärm dock.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Tänk på att den är funktionell och hel och ren sen är det inte så mycket mer än så! Att den inte har drift kanske. Att alla tillbehör är med (dockstation, grips, )Du borde rimligen hoppa in i ett spel och köra i 1 min. Jag skulle satsa på en OLED, eller varför inte en steam deck?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Deras Handkontroll (Pro) är ett måste!

Jag är rätt besviken på Pro Controllern. Rätt obekväm, knepigt att nå vissa knappar och hantera styrspakarna och inte minst känns plasten och byggnationen riktigt billig. Jag hade hellre tagit någon bra tredjeparts nu i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicMonkey:

Hackade switchar kan man alltså använda för att spela hackade spel, helt enkelt? Är det en enkel affär att hitta dessa spel?

Mest av nyfikenhet, skulle nog inte orka lägga ner den tiden själv.

Det är lika enkelt som att hitta annat piratat. In på någon valfri discord-kanal och sen länkar dom fina listor med spel. Det finns även appar med massa spel som i en playstore typ där man bara tankar och spelar. Väldigt enkelt. Följer man guider som finns så är det väldigt enkelt att jailbreaka.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VisualDarkness:

Jag är rätt besviken på Pro Controllern. Rätt obekväm, knepigt att nå vissa knappar och hantera styrspakarna och inte minst känns plasten och byggnationen riktigt billig. Jag hade hellre tagit någon bra tredjeparts nu i efterhand.

Det enda jag avskyr med Pro Controllern är de pyttesmå knapparna för plus, minus, home etc. som dessutom inte är upphöjda. Måste ofta titta ner på kontrollen för att hitta rätt knapp när de kommer till dem. Där är 8BitDo Pro 2 mycket bättre, och dessutom mycket bättre styrkors. Däremot beroende på personlig preferens och vilka spel man spelar kan det vara bra eller dåligt att layouten på spakarna och styrkorset matchar Sony snarare än Nintendo/Microsoft.

Vad gäller de sekundära knapparna är det dock tyvärr precis lika illa hos Microsoft och Sony numera. Varför har de bytt ut och Start och Back/Select mot intetsägande symboler? Av någon anledning för mig helt omöjligt att minnas vilken som sitter var. När spelets tutorial säger "tryck på hamburgaren" måste jag varje gång titta ner och påminna mig om vilken jävla knapp de refererar till.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SnowgubbeN:

Deras Handkontroll (Pro) är ett måste!

Nått billigare (funkar till PC med, bra mjukvara o kan uppdatera firmware)
https://www.webhallen.com/se/product/352268-8bitdo-Ultimate-W...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nått billigare (funkar till PC med, bra mjukvara o kan uppdatera firmware)
https://www.webhallen.com/se/product/352268-8bitdo-Ultimate-W...

Trådat är dock tråkigt om man vill använda switchen som skärm på ett bord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VisualDarkness:

Trådat är dock tråkigt om man vill använda switchen som skärm på ett bord.

Finns även trådlöst
https://www.amazon.se/-/en/6922621502470/dp/B0B9BDMWWN/

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga om någon vet hur man gör med de spel jag har online på mitt konto när man ska sälja, eller för dom som köper då, är det ge bort kontot med som gäller eller finns andra lösningar?

Nu har ni kanske redan köpt men jag ska nog sälja min med alla tillbehör, väldigt sparsamt använd. Spelar mest pc eller PlayStation och köpte en Rog ally nu så känner att switchen förmodligen inte kommer användas mer nu hehe (inte för att den gjorde det innan heller iof 😂)