Körkort år 2024 - Manuell eller Automat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Faktum kvarstår att man inte får köra manuellt alls om du inte tar körkort med just manuell låda, man får inte framföra något som körs med manuell. Kan säga såhär, man byter inte ut fordon/utrustning i en fordonspark i onödan och speciellt inte för att en "potentiell" anställd inte kan framföra det. Då har man ett femtio - hundratal CVs till att kolla igenom.

Dem flesta bilar som rullar idag är ju inte spritt nya från -20 + det är äldre bilar med, 90 - 00 uppåt.

Med tanke på hur bra man kan klara sig helt utan något körkort så ser jag inte ett B-kort med begränsning för endast automat som något problem.

Men självklart ska man ju känna till begränsningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Med tanke på hur bra man kan klara sig helt utan något körkort så ser jag inte ett B-kort med begränsning för endast automat som något problem.

Men självklart ska man ju känna till begränsningarna.

Säg till de som bor i Lill-pite att man kan minsann klara sig utan körkort. Man klarar sig utan mycket, men har man väl en gång smakat på friheten så är det svårt att vara utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Säg till de som bor i Lill-pite att man kan minsann klara sig utan körkort. Man klarar sig utan mycket, men har man väl en gång smakat på friheten så är det svårt att vara utan.

Är samma visa här i Lyrestad, kollektivtrafik finns, MEN den går ej så det skulle fungera att jobba på annan ort och här i byn finns det i stort sett inget att välja på vad gäller arbete så körkort är ett måste om man vill bo kvar enligt mig.
Jag brukar säga att bli av med körkortet hade vart lika med döden, hade fan blivit tokig

Men för att svara på vilket körkort man bör ta säger jag manuellt, visst är automat väldigt vanligt och lär bli mer oxå.
Hyrt en del fordon genom jobbet senaste 2 åren och många har faktiskt haft manuella lådor så tråkigt att låsa sig pga en sån sak.
Sen kan jag förstå om man helt enkelt inte kan lära sig köra manuellt ordentligt eller har ett handikapp som gör att det ej går så tar man automat, bättre än inget

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slipbit:

Säg till de som bor i Lill-pite att man kan minsann klara sig utan körkort. Man klarar sig utan mycket, men har man väl en gång smakat på friheten så är det svårt att vara utan.

Skrivet av Krilon:

Är samma visa här i Lyrestad, kollektivtrafik finns, MEN den går ej så det skulle fungera att jobba på annan ort och här i byn finns det i stort sett inget att välja på vad gäller arbete så körkort är ett måste om man vill bo kvar enligt mig.
Jag brukar säga att bli av med körkortet hade vart lika med döden, hade fan blivit tokig

Jag är helt med på att det är svårt att ge upp friheten som körkort och egen bil innebär när man väl fått smak på det. Men småstäder är väl ändå de bästa ställena att typ klara sig med en cykel i? Jag har aldrig varit i Lyrestad men på Maps ser det ut som en liten ort där inget ligger mer än typ en kilometer från något annat, inklusive de busshållplatser och tågstationen som ändå finns. Perfekt för cykel ju.

Bor man verkligen på landet är bil i princip ett måste. I en större stad kan man klara sig med kollektivtrafiken men den är ju inte så smidig för de flesta, utan kräver en massa planerande och byten. Cykel kan däremot vara ett bra alternativ, men en storstad är ju just stor så det är inte alls säkert att man har "cykelavstånd" till jobbet exempelvis. Å andra sidan är ju inte bil så bra i en storstad heller, man fastnar i köer och parkeringsavgifter och liknande kan vara en hyfsat stor utgift (17 per timme vid mitt jobb exempelvis).

Citat:

Men för att svara på vilket körkort man bör ta säger jag manuellt, visst är automat väldigt vanligt och lär bli mer oxå.
Hyrt en del fordon genom jobbet senaste 2 åren och många har faktiskt haft manuella lådor så tråkigt att låsa sig pga en sån sak.
Sen kan jag förstå om man helt enkelt inte kan lära sig köra manuellt ordentligt eller har ett handikapp som gör att det ej går så tar man automat, bättre än inget

Min förhoppning är att de tar bort detta från körkorten. Låt folk öva och köra upp med vad de vill, sen kan man lära sig manuell låda (om man inte körde med det) vid behov, annars får man lära sig automat vid behov, precis som idag, utan att köra upp igen eller så. Det är lite konstigt att vi gör denna distinktion tycker jag. Man har inte olika körkort för fram- och bakhjulsdrivet exempelvis, eller småbil och stor SUV, det är ju saker som påverkar säkerheten långt mer än vilken växellåda man har i mina ögon.

Permalänk

När zombieapokalypsen startat och bara de gamla hederliga volvobilarna funkar kommer du vara glad att du valde manuell.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Avstängd
Skrivet av brickerbro:

När zombieapokalypsen startat och bara de gamla hederliga volvobilarna funkar kommer du vara glad att du valde manuell.

Du tror att polisen i det läget kommer att vara fokuserad på att kontrollera folks växellåde-behörighet på körkorten? Annars är det väl bara learn by doing helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag är helt med på att det är svårt att ge upp friheten som körkort och egen bil innebär när man väl fått smak på det. Men småstäder är väl ändå de bästa ställena att typ klara sig med en cykel i? Jag har aldrig varit i Lyrestad men på Maps ser det ut som en liten ort där inget ligger mer än typ en kilometer från något annat, inklusive de busshållplatser och tågstationen som ändå finns. Perfekt för cykel ju.

Bor man verkligen på landet är bil i princip ett måste. I en större stad kan man klara sig med kollektivtrafiken men den är ju inte så smidig för de flesta, utan kräver en massa planerande och byten. Cykel kan däremot vara ett bra alternativ, men en storstad är ju just stor så det är inte alls säkert att man har "cykelavstånd" till jobbet exempelvis. Å andra sidan är ju inte bil så bra i en storstad heller, man fastnar i köer och parkeringsavgifter och liknande kan vara en hyfsat stor utgift (17 per timme vid mitt jobb exempelvis).
Min förhoppning är att de tar bort detta från körkorten. Låt folk öva och köra upp med vad de vill, sen kan man lära sig manuell låda (om man inte körde med det) vid behov, annars får man lära sig automat vid behov, precis som idag, utan att köra upp igen eller så. Det är lite konstigt att vi gör denna distinktion tycker jag. Man har inte olika körkort för fram- och bakhjulsdrivet exempelvis, eller småbil och stor SUV, det är ju saker som påverkar säkerheten långt mer än vilken växellåda man har i mina ögon.

Så är det, och ja det funkar alldeles utmärkt att ta cykel eller gå här, det gör jag jämt. De få gångerna jag tar bilen åker jag oftast och storhandlar i stan (Mariestad) eller ska hälsa på hos någon som inte bor här. De gånger jag har tagit bilen inom byn och ej åkt utanför så har jag oftast något otympligt att hämta ut som man köpt.

Så är det, anser att det är vad man behöver här med om man verkligen inte vill bli låst, för det blir du verkligen. Inte särskilt kul att ta tåget in till stan för en enkel grej sen vänta i 5 timmar på nästa hem... räckte med de 7 månader jag var arbetslös efter gymnasiet och skulle in till AF/andra aktiviteter genom dem (hade ej körkort då) Men klart man skulle klara sig här utan så sett. Hade jag bott i större stad hade jag troligtvis åkt kollektivt då det förmodligen går stadstrafik som även går minst 1 gång per timme.
Nej det finns ju inte körkort för i vilken ände bilens hjul driver, men jag tycker ändå det är okej med olika för manuell/automat. Jag hade nog hellre satt mig i en bil med en förare som kört Toyota Yaris i 10 år som sen ska köra en större SUV än med en person som aldrig kört med manuell låda, jag tror det är en större risk åt det hållet. Man borde ju ganska logiskt sett fatta att SUVen tar mer plats och ser något gör man förhoppningsvis med... detta påminner om när min fars sambo körde hans arbetsbil, en VW Crafter, ganska mycket längre hjulbas så man får ta ut snäva kurvor, det gjorde inte hon så hon va uppe på 8/10 trottoarer med bakänden...då vart jag lite sketnödig när det gick folk på trottoarerna kan jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du tror att polisen i det läget kommer att vara fokuserad på att kontrollera folks växellåde-behörighet på körkorten? Annars är det väl bara learn by doing helt enkelt.

Polisen är inte problemet, utan att automatnissarna kommer bli varse om hur pilsner smakar när dom ska försöka lägga in 1an och komma iväg när en hjord zombies närmar sig..

OT: Manuellt kort tar man, varför begränsa sig?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Om handikappet begränsar möjligheten att köra ett fordon på ett säkert sätt förutom med automat innan man tagit kortet för första gången så definitivt bästa alternativet, är väl egentligen anledningen till begränsningen som krav på glasögon (nya körkort med nummer koder).

Det va lite ironiskt menat,det jag menar är att om man har inte har grava problem med manuell växlat fordon borde man ta det då vissa jobb kräver det.
Känns som dom unga gör det lite lätt för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Med tanke på hur bra man kan klara sig helt utan något körkort så ser jag inte ett B-kort med begränsning för endast automat som något problem.

Men självklart ska man ju känna till begränsningarna.

Jag skulle inte ens ha ett jobb kvar om jag inte hade körkort. För manuell låda dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Det va lite ironiskt menat,det jag menar är att om man har inte har grava problem med manuell växlat fordon borde man ta det då vissa jobb kräver det.
Känns som dom unga gör det lite lätt för sig.

Så är det nog, kanske 3 anledningar förutom genuint handikapp att ha begränsningen automat på kortet:
- För lat att lära sej köra med manuell växellåda
- Låg mental kapacitet att hantera manuellt växlad fordon samtidigt kunna bedöma och agera under rådande trafikläge
- Bråttom att få ut kortet alternativt ekonomiskt hinder ta de körlektioner som krävs

Sistnämnda går dock att fixa lite senare med ny uppkörning och man behöver inte göra teorin eller andra kursmoment som krävs. Men gör polisen en körkortskontroll och manuellt växlad bil framförs med begränsning automat så gör man sej skyldig till olovlig körning med dagsböter eventuellt också indraget körkort.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krilon:

Så är det, och ja det funkar alldeles utmärkt att ta cykel eller gå här, det gör jag jämt. De få gångerna jag tar bilen åker jag oftast och storhandlar i stan (Mariestad) eller ska hälsa på hos någon som inte bor här. De gånger jag har tagit bilen inom byn och ej åkt utanför så har jag oftast något otympligt att hämta ut som man köpt.

Så är det nog för många. Och pendling blir ju rutin på ett annat sätt än spontanresor förstås. Jag har exempelvis några kollegor som bor i förorter eller städer kanske 2-7 mil bort och de åker vanligtvis tåg (ofta buss-tåg-buss) till jobbet utan problem, men ska de åka till stan för att typ gå på liseberg med familjen, AW med kollegorna (nykter AW för dem), köpa julklappar eller liknande så tar de ju bilen typ varje gång för det går utanför deras rutin och blir därför mycket jobbigare. Och det är ju lite samma för mig med cykeln. Cyklar jag till jobbet känns det jobbigt typ första två dagarna eller så, speciellt nu på vintern, men sen blir det rutin och inget problem. Däremot är jag inte så sugen på att cykla och handla exempelvis trots att det ju är mycket närmare till affären, eller att cykla och hälsa på min farsa som bor typ halvvägs till mitt jobb.

Citat:

Så är det, anser att det är vad man behöver här med om man verkligen inte vill bli låst, för det blir du verkligen. Inte särskilt kul att ta tåget in till stan för en enkel grej sen vänta i 5 timmar på nästa hem... räckte med de 7 månader jag var arbetslös efter gymnasiet och skulle in till AF/andra aktiviteter genom dem (hade ej körkort då) Men klart man skulle klara sig här utan så sett. Hade jag bott i större stad hade jag troligtvis åkt kollektivt då det förmodligen går stadstrafik som även går minst 1 gång per timme.

Precis. Men hade du haft ett jobb så hade du haft koll på vilket tåg du behövde ta och när du behövde gå från jobbet för att passa tåget hem igen, kanske. Om det går tåg förstås, men det brukar ju gå ungefär när folk börjar och slutar jobba.

Citat:

Nej det finns ju inte körkort för i vilken ände bilens hjul driver, men jag tycker ändå det är okej med olika för manuell/automat. Jag hade nog hellre satt mig i en bil med en förare som kört Toyota Yaris i 10 år som sen ska köra en större SUV än med en person som aldrig kört med manuell låda, jag tror det är en större risk åt det hållet. Man borde ju ganska logiskt sett fatta att SUVen tar mer plats och ser något gör man förhoppningsvis med... detta påminner om när min fars sambo körde hans arbetsbil, en VW Crafter, ganska mycket längre hjulbas så man får ta ut snäva kurvor, det gjorde inte hon så hon va uppe på 8/10 trottoarer med bakänden...då vart jag lite sketnödig när det gick folk på trottoarerna kan jag säga.

Tja jag vet inte. Den första bilen jag körde var en automat, men sen övningskörde jag med- och körde bara-, manuella i några år tills jag började jobba med att flytta bilar på Volvo. Första gången jag fick en automat där blev jag nästan påkörd när jag tänkte stanna försiktigt då jag råkade bromsa med vänsterfoten när jag försökte trycka ner kopplingen. Det "svåra" med en manuell låda är ju att komma iväg, med dragläge och så (speciellt i en backe), när man väl kör så är det ju inte komplicerat alls, så det känns inte som det är en så stor säkerhetsrisk egentligen. När jag jobbade där fick jag en kollega som var amerikan som hade vart i landet mindre än ett år, han kunde inte köra manuella bilar alls men lärde sig på typ en kvart. Han var förstås inte lika bekväm med dem som oss andra, och högerstyrda manuella vägrade han (vilket han inte var ensam om dock), men det gick ju väldigt bra ändå. De som hamnade i flest olyckor där var mer de som hade en övertro på sin egen förmåga, jag hade en kollega som körde som en riktig idiot, jag såg honom gasa på och faktiskt hoppa över en vall, som alla andra körde runt, flera gånger exempelvis och när man sa att det kanske inte var så smart sa han bara att han var utbildad yrkeschaufför (senare fattade jag att det innebar att han hade gått fordonsprogrammet på gymnasiet) och därför visste bättre än oss andra hur man körde.

Skillnaden mellan exempelvis bakhjulsdrift och framhjulsdrift är ju knappt märkbar i vanlig körning, men i halka så är det ju väldigt olika upplevelser. Jag säger inte att det är motiverat med olika körkort för dem, bara att det är mer motiverat än det är för typ av växellåda. Storlek på bil kan också ställa till det om man är ovan förstås. Men det finns ju fler saker som inte spelar någon roll rent juridiskt, vem som helst med körkort i Sverige får köra en högerstyrd bil exempelvis, vilket är en sak som gör mig något osäker trots att jag nog kört mer högerstyrt än de flesta. Att gå från en Micra med 67 hästar till en Tesla med 800 är inte heller ett problem, trots att sånt lär vara en mycket större olycksrisk än att behöva växla manuellt. Och så vidare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

Med tanke på hur bra man kan klara sig helt utan något körkort så ser jag inte ett B-kort med begränsning för endast automat som något problem.

Men självklart ska man ju känna till begränsningarna.

Folk tar ju körkort av olika anledningar. Många här nämner jobb men det är inte min anledning till att vilja ta körkort. Sen kräver långt ifrån alla jobb körkort. Bor man dessutom i stan så behöver man inte ens bil till eller från jobbet.

Jag tror de flesta som tar automatkörkort är införstådda med begränsningen och för mig är det ingen begränsning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaimor:

Jag skulle inte ens ha ett jobb kvar om jag inte hade körkort. För manuell låda dessutom.

Utan körkort kanske du hade haft ett annat jobb?

Jag hade ett antal "skitjobb" i min ungdom och för flera av dem var körkort ett krav, och det var aldrig automat, men det var inte direkt de bästa jobben heller. Hade jag inte börjat köra budbil exempelvis så kanske jag hade jobbat på lager eller i restaurang. Det hade inte varit hela världen på något sätt. Å andra sidan var det en stor fördel när jag jobbade som "konsult" på lägsta nivå på Volvo, de utan körkort fick verkligen göra hjärndöda jobb inne i fabriken, typ kontrollera gängor på hundratusen skruvar eller liknande, medan jag fick köra runt bilar och sedermera provköra.

Skrivet av oceanic:

Så är det nog, kanske 3 anledningar förutom genuint handikapp att ha begränsningen automat på kortet:
- För lat att lära sej köra med manuell växellåda
- Låg mental kapacitet att hantera manuellt växlad fordon samtidigt kunna bedöma och agera under rådande trafikläge
- Bråttom att få ut kortet alternativt ekonomiskt hinder ta de körlektioner som krävs

En anledning är väl att man inte har något behov och det därför är onödigt att lägga tiden och/eller pengarna som krävs för att lära sig manuell?

Citat:

Sistnämnda går dock att fixa lite senare med ny uppkörning och man behöver inte göra teorin eller andra kursmoment som krävs. Men gör polisen en körkortskontroll och manuellt växlad bil framförs med begränsning automat så gör man sej skyldig till olovlig körning med dagsböter eventuellt också indraget körkort.

Jo såklart. Samtidigt är ju den risken minimal ändå. Jag säger verkligen inte att man ska bryta mot lagen eller så, har man behovet av att köra manuella bilar så får man skaffa manuellt kort. Men under mina dryga 20 år med körkort och väldigt mycket bilkörning både i städer och mellan städer, i landet och i Europa, privat och professionellt, så kan jag räkna de gånger jag har blivit stoppad på ena handen och ändå ha fingrar kvar. Vad jag minns så har jag fått visa mitt körkort för en trafikpolis två gånger, ena gången för att jag körde i en bussfil och andra för att jag körde utan bälte (det var en annan tid). Ingen av gångerna kollade polisen vad jag hade för växellåda dock. Sen har jag fått blåsa någon gång också men då kollade de inte ens körkortet.

Permalänk
Medlem

Känns som att när denna trådens diskussion till slut lagt sig så får man inte längre köra bil alls och självkörande bilar är normen. Då kommer det istället diskuteras om man ska investera i tillstånd för enskild pod eller nöja sig med licensen för delad pod, med tanke på att man ’aldrig’ ändå ska till samma ställe som okända

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oceanic:

Så är det nog, kanske 3 anledningar förutom genuint handikapp att ha begränsningen automat på kortet:
- För lat att lära sej köra med manuell växellåda
- Låg mental kapacitet att hantera manuellt växlad fordon samtidigt kunna bedöma och agera under rådande trafikläge
- Bråttom att få ut kortet alternativt ekonomiskt hinder ta de körlektioner som krävs

Sistnämnda går dock att fixa lite senare med ny uppkörning och man behöver inte göra teorin eller andra kursmoment som krävs. Men gör polisen en körkortskontroll och manuellt växlad bil framförs med begränsning automat så gör man sej skyldig till olovlig körning med dagsböter eventuellt också indraget körkort.

Hört talas om prioriteringar och behov? Alla har inte samma prioriteringar eller behov, även om det låter som det på många i tråden. Bara för att ni ser växellåda som en självklarhet eller för att ni behöver det i yrket så betyder inte det att alla andra gör det också.

Man prioriterar utifrån behov. Varför ska jag lägga ner tid och energi eller pengar på något jag inte behöver eller värdesätter? För att det finns folk som påstår att jag inte är lika bra som de för att jag använder modern teknik?

Förr var det absolut sämre utbud för automat och automatlådorna var kanske inte lika bra. Nu med elbilar och all automatisering som sträcker sig till mer än lådan så känns det lite komiskt att höra hur vissa fortsätter att vurma för manuell växellåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Hört talas om prioriteringar och behov? Alla har inte samma prioriteringar eller behov, även om det låter som det på många i tråden. Bara för att ni ser växellåda som en självklarhet eller för att ni behöver det i yrket så betyder inte det att alla andra gör det också.

Man prioriterar utifrån behov. Varför ska jag lägga ner tid och energi eller pengar på något jag inte behöver eller värdesätter? För att det finns folk som påstår att jag inte är lika bra som de för att jag använder modern teknik?

Förr var det absolut sämre utbud för automat och automatlådorna var kanske inte lika bra. Nu med elbilar och all automatisering som sträcker sig till mer än lådan så känns det lite komiskt att höra hur vissa fortsätter att vurma för manuell växellåda.

Är det en prioriteringsfråga som man väljer automat istället för manuell? Om man inte har några fysiska begränsningar. Så det är komiskt att försöka reducera det här till en prioriteringsfråga istället för att säga, jag är lat och vill göra det lätt för mig. Därför tar jag automat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slipbit:

Är det en prioriteringsfråga som man väljer automat istället för manuell? Om man inte har några fysiska begränsningar. Så det är komiskt att försöka reducera det här till en prioriteringsfråga istället för att säga, jag är lat och vill göra det lätt för mig. Därför tar jag automat.

Använder du tvättmaskin? Då är du lat. Använder du diskmaskin? Då är du lat. Använder du bil? Ja, då är du också lat oavsett automat eller manuell växellåda.

"Lat" är ett skitord som används för att tala nedsättande om folk trots att hela mänskligheten egentligen är lat då alla våra uppfinningar handlar om att göra allt bekvämare för oss.

Alla vill göra det enkelt för sig, den som påstår något annat ljuger. Sen vad som anses enkelt eller värt det skiljer sig från person till person utifrån igen - behov, prioriteringar och erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Folk tar ju körkort av olika anledningar. Många här nämner jobb men det är inte min anledning till att vilja ta körkort. Sen kräver långt ifrån alla jobb körkort. Bor man dessutom i stan så behöver man inte ens bil till eller från jobbet.

Jag tror de flesta som tar automatkörkort är införstådda med begränsningen och för mig är det ingen begränsning.

För de som bor centralt blir det nog mer och mer jobbet som avgör om körkort eller ej behövs.

Skrivet av kaimor:

Jag skulle inte ens ha ett jobb kvar om jag inte hade körkort. För manuell låda dessutom.

Samma här. Mitt yrkesval kräver att jag har ett körkort. Dock har vi alltid endast haft bilar med automatlåda så där hade man ej varit begränsad om man endast hade haft körkort för automat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Använder du tvättmaskin? Då är du lat. Använder du diskmaskin? Då är du lat. Använder du bil? Ja, då är du också lat oavsett automat eller manuell växellåda.

"Lat" är ett skitord som används för att tala nedsättande om folk trots att hela mänskligheten egentligen är lat då alla våra uppfinningar handlar om att göra allt bekvämare för oss.

Alla vill göra det enkelt för sig, den som påstår något annat ljuger. Sen vad som anses enkelt eller värt det skiljer sig från person till person utifrån igen - behov, prioriteringar och erfarenheter.

Din analogi är ju fel. Att ta ett körkort för ett fordon är utökning av en persons kompetens. Lite som att välja allmän matte istället för särskild. Eller att man satsar på ett lägre betyg istället för ett högre pga lägre ambitionsnivå och är lat pga det. Men vissa här vill ju att det ska framstå att man är duktig/smart för att välja en lägre kompetensnivå. Annars hade det ju varit att kortkort för manuell växlad fordon enbart tillåtit framföra manuellt växlade fordon. Nu är det inte så. Vill du diskutera mera semantik så föreslår jag att du köper din NAS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slipbit:

Din analogi är ju fel. Att ta ett körkort för ett fordon är utökning av en persons kompetens. Lite som att välja allmän matte istället för särskild. Eller att man satsar på ett lägre betyg istället för ett högre pga lägre ambitionsnivå och är lat pga det. Men vissa här vill ju att det ska framstå att man är duktig/smart för att välja en lägre kompetensnivå. Annars hade det ju varit att kortkort för manuell växlad fordon enbart tillåtit framföra manuellt växlade fordon. Nu är det inte så. Vill du diskutera mera semantik så föreslår jag att du köper din NAS

På vilket sätt är körkort kompetens om den är outnyttjad på arbetet? Alla jobb kräver som sagt inte körkort eller har någon betydelse för utfört arbete. Om jag lär mig att spela ett instrument men inte använder det i yrket så är det också en "utökning av min kompetens"? För vem skaffar man kompetens? För att skryta eller för att man har användning för en viss kompetens?

Ingen satsar på låga betyg men vissa kanske inte bryr sig om att kämpa för högre betyg. Då har man kanske inte inte superenkelt för sig eller så väljer man att prioritera annat t.ex. arbeta mer (beroende på ålder) eller skaffa större socialt umgänge. Önskar själv att jag hade lagt mer tid på att bygga relationer framför betyg då jag inte har nån användning av mina betyg idag medan de som gjorde tvärtom har barndomsvänner.

Vem här påstår att man är duktig eller smart för att välja en lägre kompetensnivå? Alla här verkar ju snarare förespråka manuell växellåda vilket tydligen innebär att man har ambitioner enligt dig. Du och jag har olika syn på ambitioner helt enkelt. Jag uppfattar inte en person som vare sig mer eller mindre ambitiös baserat på om hen har tagit körkort med automat eller manuell växellåda. Jag prioriterar helt andra ambitioner i livet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slipbit:

Säg till de som bor i Lill-pite att man kan minsann klara sig utan körkort. Man klarar sig utan mycket, men har man väl en gång smakat på friheten så är det svårt att vara utan.

Jag känner tvärtom.. jag tycker cykel ger mer frihet.. mycket mer frihet.

Bil måste man hela tiden vara stressad, kan inte parkera utan att leta efter en automat att pröjsa.. betala betala betala betala.. stress stress stress.. får man köra där, betyder den skylten även på denna väg? Vad var nu hastigheten här, hmmm.

Sen håller man hastigheten och man har ett släp av bilar efter sig för man MÅSTE hålla minst 5km/h över förbjudet.

Sedan jag tog körkort har jag bara upplevt stress och bekymmer.

En cykel, kla't.

(Gäller oss som bor mer centralt, icke folk utanför städerna)

Körkort för mig är bara en dyr förmån som folk blivit beroende av.

-Igen, för folk inom städerna-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grankulan:

Jag känner tvärtom.. jag tycker cykel ger mer frihet.. mycket mer frihet.

Bil måste man hela tiden vara stressad, kan inte parkera utan att leta efter en automat att pröjsa.. betala betala betala betala.. stress stress stress.. får man köra där, betyder den skylten även på denna väg? Vad var nu hastigheten här, hmmm.

Sen håller man hastigheten och man har ett släp av bilar efter sig för man MÅSTE hålla minst 5km/h över förbjudet.

Sedan jag tog körkort har jag bara upplevt stress och bekymmer.

En cykel, kla't.

(Gäller oss som bor mer centralt, icke folk utanför städerna)

Körkort för mig är bara en dyr förmån som folk blivit beroende av.

-Igen, för folk inom städerna-

Utanför städerna är det tvärt om, det finns typ bara nackdelar med cykeln.

Man syns dåligt och ser dåligt.
Det är kallt och blött på höst/vinter/vår.
Förenat med livsfara på samtliga landsvägar, finns inga cykelbanor.
Man får ett släp med bilar efter sig så fort det är backkrön eller skymd kurva, som alla tvingas hålla cykelfart istället för 10km/h över vad skyltarna säger.

Bara stress och bekymmer. Bilen är varm, bekväm och smidig att använda i jämförelse.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grankulan:

Jag känner tvärtom.. jag tycker cykel ger mer frihet.. mycket mer frihet.

[...]

Körkort för mig är bara en dyr förmån som folk blivit beroende av.

-Igen, för folk inom städerna-

Man får cykla även om man har körkort, alltså har man per definition minst lika stor frihet som cyklisterna.

Kan man cykelpendla till jobbet så är det förstås bra, men det är väldigt många som inte kan det även i storstäderna. Det är inte så billigt och enkelt att skaffa sig en bostad i närheten av jobbet, och byter man jobb så måste man ju då byta bostad också.

Permalänk
Skrivet av Grankulan:

Jag känner tvärtom.. jag tycker cykel ger mer frihet.. mycket mer frihet.

Då borde du pröva moped 👍

Permalänk
Medlem

Automat, såvida man inte har planerat att köra manuellpetade veteranbilar resten av livet (eftersom manuellpetare kommer sluta nysäljas inom snar framtid, så i slutändan kommer det bara finnas veteranbilar kvar).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grankulan:

Jag känner tvärtom.. jag tycker cykel ger mer frihet.. mycket mer frihet.

Bil måste man hela tiden vara stressad, kan inte parkera utan att leta efter en automat att pröjsa.. betala betala betala betala.. stress stress stress.. får man köra där, betyder den skylten även på denna väg? Vad var nu hastigheten här, hmmm.

Sen håller man hastigheten och man har ett släp av bilar efter sig för man MÅSTE hålla minst 5km/h över förbjudet.

Sedan jag tog körkort har jag bara upplevt stress och bekymmer.

En cykel, kla't.

(Gäller oss som bor mer centralt, icke folk utanför städerna)

Körkort för mig är bara en dyr förmån som folk blivit beroende av.

-Igen, för folk inom städerna-

Även som cyklist måste man ju lyda alla skyltar, hålla hastighetsbegränsningen och stanna vid rödljus (undras just hur många cyklister som faktiskt har koll på det). Och stressen av bilar och särskilt lastbilar som blåser om en alldeles för nära där det inte finns cykelväg är mycket högre än att sitta i en bil och ha en svans efter sig.

Sen är ju risken för stöld när man lämnar cykeln parkerad allt annat än låg, och det är svårt att skydda sig riktigt bra utan att måsta släpa på kedja och minst två lås, och hitta en säkerhetsmässigt fördelaktig förankringspunkt.

Om man kan hålla sig på cykelväg största delen av tiden så är det förstås mycket mindre att hålla koll på. Max 30 km/h dock, vilket ju lätt överskrids om man inte tänker på det och har hastighetsmätare. Och så dräller det ju inte sällan med folk på gång/cykelväg som man måste kryssa mellan. Både irriterande och potentiellt riskabelt.

Märk väl att jag älskar att cykla och det är min primära träningsform (förutom på vintern), men för ren transport så är bil oftast bättre. Särskilt i jävelväder.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av backfeed:

Automat, såvida man inte har planerat att köra manuellpetade veteranbilar resten av livet (eftersom manuellpetare kommer sluta nysäljas inom snar framtid, så i slutändan kommer det bara finnas veteranbilar kvar).

Men eftersom det inte finns nått förbud för manuella lådor så kommer de att säljas till 2035 i en del nya bilar för det är då fosilbilarna ska sluta säljas inom EU och det innebär troligen slutet på det tekniska behovet att behöva kunna ändra utväxling under färd på nysålda bilar.

Ju mer jag funderat på det hela desto mer lutar jag åt att man snarare inte borde tillåta rena automatkort till andra än handikappade som är medicinsk oförmögna att växla. De som är så stirriga, okoncentrerade och nervösa att de inte kan klara av att växla borde helt enkelt inte få inneha något körkort för de är troligen riskförare även på andra sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men eftersom det inte finns nått förbud för manuella lådor så kommer de att säljas till 2035 i en del nya bilar för det är då fosilbilarna ska sluta säljas inom EU och det innebär troligen slutet på det tekniska behovet att behöva kunna ändra utväxling under färd på nysålda bilar.

Men det betyder inte att de bilarna slutar finnas (jo, jag såg ordet "nysålda"). Jag skulle räkna med 2050-2055 som en ungefärlig slutpunkt för den sista generationen manuellt växlade bilar, utanför entusiastsfären.
Om man är 25 år i dag är man alltså kanske närmare 60 år när behovet helt försvinner.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ju mer jag funderat på det hela desto mer lutar jag åt att man snarare inte borde tillåta rena automatkort till andra än handikappade som är medicinsk oförmögna att växla. De som är så stirriga, okoncentrerade och nervösa att de inte kan klara av att växla borde helt enkelt inte få inneha något körkort för de är troligen riskförare även på andra sätt.

Man kan ha motoriska svårigheter. Jag har dålig grovmotorik och kan inte alls lära mig dans eller spela instrument eller nåt sånt på mer än dagisnivå. Manuell växling tog betydligt längre för mig att lära mig jämfört med snittet. Det funkar finfint nu, men jag kan absolut förstå att man vill spara pengar och tid på att skippa den delen om man kan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S