Permalänk

Ny dator 2023

Efter flera år utan "spelburk" så är det kanske dags igen.
Så jag tänkte kolla om all kunskap här kan hjälpa mig att få till något bra.
Jag har fått mycket bra hjälp vid tidigare inköp och det tackar jag för.

Hur mycket ute och cyklar är jag i denna lista?

Budget ligger nog egentligen under detta, men men

https://www.inet.se/datorbygge/b1344936/2023

Permalänk
Medlem

Om du ska primärt ska spela så känns den lite felbalanserad. Väldigt mycket pengar för icke-toppklass spelprestenda.

Behöver du verkligen en CPU med 16 kärnor / 32 trådar? Jag skulle välja något enklare men lika kompetent, typ 7700X eller 13600K för Intel och lägga mellanskillanden på en bättre GPU från den senaste generationen, till exempel ett 7900 XT/XTX om du är inne på AMD.

4070 ti ryktas lanseras inom kort. Ska prestera cirka 5% bättre än 3090 ti så kan vara ett intressant val beroende på vad det svenska priset kommer landa på.

Behöver du 64GB ram? 32GB kommer du mer är långt på idag. Nätagget känns orimligt dyrt det också. 850W kommer du långt på i dagsläget.

Windows 11 kan du köpa online för ett par hundralappar.

Permalänk
Medlem

Du kan få en så FANTASTISKT mycket bättre spelburk för pengarna om du bygger själv.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Annars kanske det här kan vara något? Med bygge på Inet.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/0woOAaL5w5ndhxRIuvRWi3n6Z_4/jollyholger

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Jollyholger:

Efter flera år utan "spelburk" så är det kanske dags igen.
Så jag tänkte kolla om all kunskap här kan hjälpa mig att få till något bra.
Jag har fått mycket bra hjälp vid tidigare inköp och det tackar jag för.

Hur mycket ute och cyklar är jag i denna lista?

Budget ligger nog egentligen under detta, men men

https://www.inet.se/datorbygge/b1344936/2023https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1344936/2023

Chassit är bra men kräver fläktar till förbannelse, dessutom är O11 egentligen ett "showchassi" dvs det som sitter i ska synas. Det är inte ett dåligt chassi men det finns betydligt mer prisvärda om du nu inte vill bygga RGB-kaos, valet av fläktarna säger mig att färgshower inte är din gebit.

Processor och moderkort funkar, men matchar inte direkt. Budget moderkort med flaggskeppsprocessor, 7950X förtjänar ett moderkort med x670 chipset. Som andra skrivit, är det spelande du är intresserad av främst så finns det betydligt mer prisvärda alternativ, 7700X eller 13600K från Intel.
Processorn är väldigt bra men också väldigt mycket overkill för gaming om du nu inte typ kör 4K VR.
När du är på jakt efter dator i den här prisklassen så rekommenderar jag att tänka över vad det är du kommer att använda datorn till och sen titta på lite benchmarks för att bilda dig en uppfattning om vad det är du faktiskt behöver ha.
Man kan lätt bli lurad när man är ute efter "det bästa" nuförtiden då många processorer är ganska ordentligt overkill om det bara är gaming du tänker syssla med och där du kan spara många tusenlappar på att "nedgradera" dig till en "sämre" processor där den "sämre" processorn faktiskt används istället för att du betalar tre tusen extra för att inte använda hälften av trådarna.

Behöver du 64GB ram? Om du håller på med 3D, CAD, streamar eller mer avancerad bildbehandling så visst men för spel finns inte mycket anledning att ta det just nu. Kör 32GB och snabbare istället.

M.2 diskarna är väldigt bra men också enormt dyra för prestandan. Se om du klarar dig på 2TB eller gå ned i läs- och skrivhastighet. Du märker i praktiken ingen skillnad mellan 7500MB/S och 3500MB/S ärligt talat. Speciellt om du går från vanlig SSD eller (Gud ha nåd) gammal klassisk HDD.

GPU borde du satsa på antingen ett Radeon 7900XTX eller Nvidia 4080. Ett 4090 kanske går men datorn riskerar att bli lite onödigt snål i andra avseenden om du vill att ex. Inet bygger. Om du bygger själv kan du kanske hitta ihop nåt men det kan blir svårt ändå.
Kom ihåg att GPUer i denna prisklass också kräver bra skärmar. Du vill ju inte sitta på en dator för 35 tusen och spela i 1080p direkt..

Processorkylaren kan du byta till en Arctic Liquid Freezer ii eller en från EK istället.

Permalänk

Jag tackar ödmjukast för de synpunkter som har inkommit.

Visst kan jag nog montera ihop en burk, men just nu vill jag nog bara packa upp och koppla in.
Börjar bli gammal och bekväm.

Jag har nog inte förklarat mig så bra, jag är inte ute efter toppskiktet.
Jag vill bara ha en snabb burk, 75-80% kommer den nog att användas för att kolla på film,serier, youtube och betala räkningar.
Men jag vill även kunna spela när suget kommer.

Inget bling alls, jag är totalt allergisk mot blinkade burkar.
In med några wunderbaum, krossad plysh och en LGF-skylt så är det en klockren Epa/farthinder.
Så lådan valdes enbart för att komponenterna fick plats.

Om jag uppdaterar bygget med ett moderkort med x670, det är ju prismässigt typ samma.
Vad ska man ha för hastighet på minnen och räcker 32GB?
64GB har jag nog bara härmat från "jobbdatorn".

Vad tappar jag om jag går "ner" till en 7700X och lite långsammare diskar?
Och vad tjänar jag på om jag väljer ett 7900XT istället?

Jag spelar inte några väldiga spel alls.
Jag har väl lagt några 1000 tim på Battlefield, dock inte dom senaste.
Annars brukar det vara mest strategi och blev lite sugen när jag hörde att Diablo 4 är på g.

Hjälper eller stjälper detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jollyholger:

Jag tackar ödmjukast för de synpunkter som har inkommit.

Visst kan jag nog montera ihop en burk, men just nu vill jag nog bara packa upp och koppla in.
Börjar bli gammal och bekväm.

Jag har nog inte förklarat mig så bra, jag är inte ute efter toppskiktet.
Jag vill bara ha en snabb burk, 75-80% kommer den nog att användas för att kolla på film,serier, youtube och betala räkningar.
Men jag vill även kunna spela när suget kommer.

Inget bling alls, jag är totalt allergisk mot blinkade burkar.
In med några wunderbaum, krossad plysh och en LGF-skylt så är det en klockren Epa/farthinder.
Så lådan valdes enbart för att komponenterna fick plats.

Om jag uppdaterar bygget med ett moderkort med x670, det är ju prismässigt typ samma.
Vad ska man ha för hastighet på minnen och räcker 32GB?
64GB har jag nog bara härmat från "jobbdatorn".

Vad tappar jag om jag går "ner" till en 7700X och lite långsammare diskar?
Och vad tjänar jag på om jag väljer ett 7900XT istället?

Jag spelar inte några väldiga spel alls.
Jag har väl lagt några 1000 tim på Battlefield, dock inte dom senaste.
Annars brukar det vara mest strategi och blev lite sugen när jag hörde att Diablo 4 är på g.

Hjälper eller stjälper detta.

X670 har oftast fler onödiga finesser och mer lagring.
32 eller 64gb är ingen skillnad för spel, angående hastighet är 6400MHz optimala men 4800-5600 passar dig och skulle valt de billigaste. Helst 5600MHz

7700x/7600x/7900x är mestadels antalet kärnor, I spel fungerar dem likvärdigt.
7900xt skulle få din PC att vara okej lite längre, ett bra kort för. 4k men utmärkt för 1440p betydligt bättre för plånboken än 4090

Långsammare lagring, så länge det är m2 så tappar du ingenting ännu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jollyholger:

Jag tackar ödmjukast för de synpunkter som har inkommit.

Visst kan jag nog montera ihop en burk, men just nu vill jag nog bara packa upp och koppla in.
Börjar bli gammal och bekväm.

Jag har nog inte förklarat mig så bra, jag är inte ute efter toppskiktet.
Jag vill bara ha en snabb burk, 75-80% kommer den nog att användas för att kolla på film,serier, youtube och betala räkningar.
Men jag vill även kunna spela när suget kommer.

Inget bling alls, jag är totalt allergisk mot blinkade burkar.
In med några wunderbaum, krossad plysh och en LGF-skylt så är det en klockren Epa/farthinder.
Så lådan valdes enbart för att komponenterna fick plats.

Om jag uppdaterar bygget med ett moderkort med x670, det är ju prismässigt typ samma.
Vad ska man ha för hastighet på minnen och räcker 32GB?
64GB har jag nog bara härmat från "jobbdatorn".

Vad tappar jag om jag går "ner" till en 7700X och lite långsammare diskar?
Och vad tjänar jag på om jag väljer ett 7900XT istället?

Jag spelar inte några väldiga spel alls.
Jag har väl lagt några 1000 tim på Battlefield, dock inte dom senaste.
Annars brukar det vara mest strategi och blev lite sugen när jag hörde att Diablo 4 är på g.

Hjälper eller stjälper detta.

Om du inte är ekonomiskt oberoende får du nog tillräckligt bra prestanda med mitt bygge för ca 11 500 kr. Med tanke på att du inte verkar göra superkrävande saker på datorn.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Denna kanske? Ta bort Windows om du kan fixa och installera det själv. Då sparar du in en tusenlapp.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/ERMOAezp5bzsMVJChk8E45OwZFA/namnlos

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jollyholger:

Jag tackar ödmjukast för de synpunkter som har inkommit.

Visst kan jag nog montera ihop en burk, men just nu vill jag nog bara packa upp och koppla in.
Börjar bli gammal och bekväm.

Jag har nog inte förklarat mig så bra, jag är inte ute efter toppskiktet.
Jag vill bara ha en snabb burk, 75-80% kommer den nog att användas för att kolla på film,serier, youtube och betala räkningar.
Men jag vill även kunna spela när suget kommer.

Inget bling alls, jag är totalt allergisk mot blinkade burkar.
In med några wunderbaum, krossad plysh och en LGF-skylt så är det en klockren Epa/farthinder.
Så lådan valdes enbart för att komponenterna fick plats.

Om jag uppdaterar bygget med ett moderkort med x670, det är ju prismässigt typ samma.
Vad ska man ha för hastighet på minnen och räcker 32GB?
64GB har jag nog bara härmat från "jobbdatorn".

Vad tappar jag om jag går "ner" till en 7700X och lite långsammare diskar?
Och vad tjänar jag på om jag väljer ett 7900XT istället?

Jag spelar inte några väldiga spel alls.
Jag har väl lagt några 1000 tim på Battlefield, dock inte dom senaste.
Annars brukar det vara mest strategi och blev lite sugen när jag hörde att Diablo 4 är på g.

Hjälper eller stjälper detta.

Ursäkta om jag är lite sen på bollen, men du har fått en del bra råd här, men några av byggena är lite skott i luften, men efter lite mer info, så tror jag du kommer vilja ha någonting i den här stilen:
https://www.inet.se/datorbygge/b1345114/2023dator

Du behöver inte bägge diskarna, utan välj en. En SATA SSD duger fullgott för spel idag, men vill du framtidssäkra så borde du göra det rejält med en M.2 SSD snabb nog att funka i en PS5'a.
Windows har medlemspris på 999:- just nu så kanske kan vara värt det, annars går det bra att använda en gammal nyckel och uppgradera eller köpa en digitalnyckel för endast ett par hundra efter att ha installerat det själv via ett USB-minne.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Är inte https://www.inet.se/produkt/5413220/sapphire-radeon-rx-7900-x...
Bättre pris per perf? Iaf för 4k

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nja, det är ganska lika mellan korten, 7900 XT är 10% bättre enligt techpowerup, medans det kostar cirka 20% mer, det ger dock bättre strålspårning och har mer minne samt kommer kanske komma några procent extra med nyare mjukvara.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Lite OT, men det är lite märkligt hur Lian-Li har blivit nån form av norm inom PC byggande. Lockar inte mig alls och tycker oftast de är ganska fula. Men sen är jag också av den äldre skolan som inte gillar massa RGB och glassidor på PC burken. 😄

On topic:
Du gav en dator för 37k som exempel för en dator som man ska kunna "kolla youtube, betala räkningar och kanske spela lite ibland"
Du behöver verkligen inte en dator för 37k för att göra detta, men om du ändå verkligen vill lägga den summan hade jag kört på 13600k, väntat in 4070ti, medelklass moderkort, ett par m.2 diskar, 32gb ddr5, en noctua cpu fläkt och sen byggt det själv!

Permalänk
Medlem

Vad är det för skärm det är tänkt att spela på? Låter som du skulle klara dig fint med en dator för runt 14k och resterande 23k kan du lägga på en solsemester eller något.

Permalänk
Medlem

Det är nåt i denna stilen jag är ute efter. Chassit och framför allt minnet har tio dagars leverans, rekommenderar du att vänta på fury beast eller kan man ersätta med lite mer budget (ca 14k)? Jag är en riktigt farmor på komponenter så inköpslista är guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magger:

Det är nåt i denna stilen jag är ute efter. Chassit och framför allt minnet har tio dagars leverans, rekommenderar du att vänta på fury beast eller kan man ersätta med lite mer budget (ca 14k)? Jag är en riktigt farmor på komponenter så inköpslista är guld

https://www.inet.se/produkt/5304531/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...

https://www.inet.se/produkt/6905643/lian-li-lancool-205m-mesh...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Du är grym, tack!