Körkort år 2024 - Manuell eller Automat?

Permalänk
Medlem

Klart, automat är enklare än manuellt. Men det är inte svårt att lära sig manuellt om man klarat grundskolan.

Tänk bara på alla hyrbilar/lånebilar i Sverige och framförallt utomlands som man får som är manuella. Trevligt att reda ut en manuell låda då, och som sagt- det är inte svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Vet inte om det nämnts men personligen tycker jag att man är mer aktiv och vaken med en manuellt växlad bil. Med automat så är det lättare såsa till och tappa uppmärksamhet.

En vän till mig sa: "Det är jättebra med automat, man kan göra massa saker samtidigt som man kör!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Detta var ju lite intressant. Vad är ni för typ av företag?

Här i Kalmar kan jag säga att iallafall 95% av alla hantverkarbilar är manuella. På mitt jobb har vi bara 1 automatare, resterande 37 är manuella Citroen Berlingo och WW Caddys.

Snickarna, Målarna, Murarna, Kommunen, Varuhusen kör manuella. Konkurrerande verksamheter kör också bara manuella billiga servicebilar. Vi leasar alla våra bilar och jag är i tur att få en ny bil om några månader. Plockade ihop en ny bil häromveckan på skoj via hemsidan och med en automatlåda kostade bilen en 15k mer. Detta är inte pengar en arbetsgivare vill lägga.

Sedan beror det väll lite på vad man utbildar sig till. En kontorsnisse har kanske inte så stor nytta av en manuell bil. Privat idag så kan man ju också själv välja att köpa just en automat, lite nyare bil. Dock som 18åring så kanske man vill ha en lite äldre bil man kan köra in i en stolpe eller ner i diket. Sedan om man vill ha en lite äldre sportbil som Miata, äldre Nissan, Toyota etc så är det manuella.

Min första bil som jag köpte och började övningsköra med va en Volvo 850 manuell som jag övningskörde med farsan med under 1år. Sedan som ngn annan nämnde så, när du känner dig redo för uppkörning så ta och kör upp. Lyssna inte på trafikskolan då dem vill hålla kvar dig så länge som möjligt. Min uppkörning gick galant då man ändå skärper till sig lite. Första teorin 2p under, andra 2 dagar senare 2p över. Beror ju helt på frågorna och om man då som mig fick konstiga p-regler för sth som vi inte har här nere i Kalmar.

Sedan är ju manuella bilar betydligt roligare att köra och man är betydligt mer uppmärksam samt lättare med eco driving och planera sin körning med manuell bil. Med min nuvarande Audi A6 Automat så är det betydligt mer ta sig från punkt a till b enbart, nästan så man sitter och somnar för det är så tråkigt. Tyst och inte så mkt stimulans, sitter bara med ett finger på ratten och styr lite. Kan inte tänka mig de nyare bilarna med lineassist och adaptiv farthållare. Då är ju all bilföring borta. Betydligt roligare med manuell och man är mer alert och planerar sin körning och växlar ner inför korsning etc. Automat så sitter man bara och trycker på bromsen hela tiden. Aldrig bromsat så mkt som med min A6 Automat.

Utbildar han sig till ngt serviceyrke, manuellt kort 100%.
Utbildar han sig till ngt kontorsjobb/där han kommer ta sin privatbil till jobbet, kanske automatkort räcker.

Service elektriker i Stockholm. Vi leasar, kostnaden är detsamma fast förslitning av knän är avsevärt mindre. Mycket vanligt med knä problem under bilkörning för vissa yrken.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extremaz:

Detta var ju lite intressant. Vad är ni för typ av företag?

Här i Kalmar kan jag säga att iallafall 95% av alla hantverkarbilar är manuella. På mitt jobb har vi bara 1 automatare, resterande 37 är manuella Citroen Berlingo och WW Caddys.

Snickarna, Målarna, Murarna, Kommunen, Varuhusen kör manuella. Konkurrerande verksamheter kör också bara manuella billiga servicebilar. Vi leasar alla våra bilar och jag är i tur att få en ny bil om några månader. Plockade ihop en ny bil häromveckan på skoj via hemsidan och med en automatlåda kostade bilen en 15k mer. Detta är inte pengar en arbetsgivare vill lägga.

Sedan beror det väll lite på vad man utbildar sig till. En kontorsnisse har kanske inte så stor nytta av en manuell bil. Privat idag så kan man ju också själv välja att köpa just en automat, lite nyare bil. Dock som 18åring så kanske man vill ha en lite äldre bil man kan köra in i en stolpe eller ner i diket. Sedan om man vill ha en lite äldre sportbil som Miata, äldre Nissan, Toyota etc så är det manuella.

Min första bil som jag köpte och började övningsköra med va en Volvo 850 manuell som jag övningskörde med farsan med under 1år. Sedan som ngn annan nämnde så, när du känner dig redo för uppkörning så ta och kör upp. Lyssna inte på trafikskolan då dem vill hålla kvar dig så länge som möjligt. Min uppkörning gick galant då man ändå skärper till sig lite. Första teorin 2p under, andra 2 dagar senare 2p över. Beror ju helt på frågorna och om man då som mig fick konstiga p-regler för sth som vi inte har här nere i Kalmar.

Sedan är ju manuella bilar betydligt roligare att köra och man är betydligt mer uppmärksam samt lättare med eco driving och planera sin körning med manuell bil. Med min nuvarande Audi A6 Automat så är det betydligt mer ta sig från punkt a till b enbart, nästan så man sitter och somnar för det är så tråkigt. Tyst och inte så mkt stimulans, sitter bara med ett finger på ratten och styr lite. Kan inte tänka mig de nyare bilarna med lineassist och adaptiv farthållare. Då är ju all bilföring borta. Betydligt roligare med manuell och man är mer alert och planerar sin körning och växlar ner inför korsning etc. Automat så sitter man bara och trycker på bromsen hela tiden. Aldrig bromsat så mkt som med min A6 Automat.

Utbildar han sig till ngt serviceyrke, manuellt kort 100%.
Utbildar han sig till ngt kontorsjobb/där han kommer ta sin privatbil till jobbet, kanske automatkort räcker.

Det finns en hel del äldre skrotbilar med automat också. Det är klart att man begränsar sig en aning, mer så om man verkligen kollar på gamla bilar, men jag tror ni underskattar andelen. Kollar jag bilar från 2002 och framåt på blocket (äldre än så kanske man bör vara försiktig med om man är nybliven förare och dessutom inte har så mycket pengar) så är det just nu ungefär 114000 i hela landet, av dessa är 35000 manuella och således 79000 automat. Kollar man bara det äldre spannet där, 2002-2012, så är det en övervikt manuella men inte så stor, ~16000 mot ~11000.

Angående hantverksbilar så har det ju hängt kvar i en del branscher ganska länge, men även de kommer nog att gå mot automat så småningom. Framför allt nu när de faktiskt börjar dra mindre soppa på riktigt. Räknar man på en bil som går väldigt långt, som sådana bilar ofta gör, så tjänar man ju in merkostnaden som automat innebär hyfsat snabbt. Hållbarheten är också generellt bättre, om man undviker vissa dubbelkopplingslådor i kombination med vissa motorer.

Sen att det är roligare med manuell är ju absolut en smaksak.

Skrivet av Svensktiger:

Att ens överväga att ha automat som villkor på körkortet trots att man är fysiskt kapabel att framföra en manuell bil ser jag som häpnadsväckande.
Om man har så stora problem att framföra en bil att man inte skulle klara det med en manuell växellåda så skulle jag vilja hävda att man inte bör framföra något fordon i trafiken, oavsett växellådstyp.
De som har legitima (fysiska) skäl att inte kunna köra manuella fordon är såklart undantagna.

Att senare i livet föredra automatväxel är ju såklart en helt annan sak.
Men att redan i utbildningen begränsa sig p.g.a. oro/dumhet/lathet/osäkerhet är korkat.

Det handlar väl inte om att klara det eller inte, utan vad som är lättast, snabbast och billigast, att lära sig. Kör du mattetentor med kulram också? Det ger ju mer manuell kontroll och "känsla" jämfört med en miniräknare och för en del med väldig erfarenhet så kan det vara snabbare i vissa situationer?

Permalänk

Jag kör 99% av tiden automat. Men är väldigt glad att jag har manuell på mitt körkort, för det kan vara väldigt användbart utomlands.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag har kört manuellt växlad bil i närmare 20 år, så det är inte frågan om att "klara" det utan jag sade vad jag föredrar.

"för att inte behöva lägga någon uppmärksamhet på växlingen" vilket jag påpekade.

Permalänk

Manuellt, har själv automat då mina föräldrar bara hade det när jag skulle ta körkort. Testade lite bilar av släktingar och det gick väldigt bra med en äldre Honda Civic när dem hade möjlighet att låna ut. Men när jag körde upp och var i körskolan så var det diesel Volvo som gällde fick aldrig kläm på att köra dem, kändes nästan obehagligt. Civicen kände man att man hade kontroll och växla väldigt snabbt och lätt, skillnaden var så stor mellan bilarna.

Stör mig idag på att jag gjorde valet, kört upp en gång till med manuellt 7 år senare gick åt skogen. Då med en diesel Volvo igen som trafikverket och körskolor verkar så förbannat glada för som känns extremt seg i växlingarna. Tycker det är rätt konstigt att regeln finns, tråkigt att bli bestraffad av att bli låst till automat för att man inte riktigt har samma möjlighet att träna i manuell bil. jaja vi får hoppas att alla uppkörningar görs i automat i framtid precis som i usa

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddie-97:

Manuellt, har själv automat då mina föräldrar bara hade det när jag skulle ta körkort. Testade lite bilar av släktingar och det gick väldigt bra med en äldre Honda Civic när dem hade möjlighet att låna ut. Men när jag körde upp och var i körskolan så var det diesel Volvo som gällde fick aldrig kläm på att köra dem, kändes nästan obehagligt. Civicen kände man att man hade kontroll och växla väldigt snabbt och lätt, skillnaden var så stor mellan bilarna.

Stör mig idag på att jag gjorde valet, kört upp en gång till med manuellt 7 år senare gick åt skogen. Då med en diesel Volvo igen som trafikverket och körskolor verkar så förbannat glada för som känns extremt seg i växlingarna. Tycker det är rätt konstigt att regeln finns, tråkigt att bli bestraffad av att bli låst till automat för att man inte riktigt har samma möjlighet att träna i manuell bil. jaja vi får hoppas att alla uppkörningar görs i automat i framtid precis som i usa

Du kan alltid köra upp med vilken bil du vill så länge du tar med den till uppkörningen.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du kan alltid köra upp med vilken bil du vill så länge du tar med den till uppkörningen.

Måste inte bilen dock vara utrustad med dubbelkommando?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Måste inte bilen dock vara utrustad med dubbelkommando?

Bör inte behövas när man redan har körkort och bara vill ta bort automatvillkoret. Sedan borde man väl kunna köra även en Volvo-diesel av någon sort om man kan köra en manuell bil. Det är knappast racekoppling eller osynkad låda.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Bör inte behövas när man redan har körkort och bara vill ta bort automatvillkoret. Sedan borde man väl kunna köra även en Volvo-diesel av någon sort om man kan köra en manuell bil. Det är knappast racekoppling eller osynkad låda.

Om något bör det nästan va lättare av egen erfarenhet sen man bytte till diesel behöver en diesel knappt äns gasa för att komma igång tack vare det högre vridet. Typ alla dieslar ja kört har i princip bara vatt å dumpa kopplingen på tomgång så ä man igång.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Måste inte bilen dock vara utrustad med dubbelkommando?

Inte på uppkörning, du skall ju ta körkort inte lära dig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Inte på uppkörning, du skall ju ta körkort inte lära dig

Dubbelkommando är ett krav när du kör upp för B från början, men som sagt bör det inte krävas i det fall den här delen av diskussionen rör.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Om något bör det nästan va lättare av egen erfarenhet sen man bytte till diesel behöver en diesel knappt äns gasa för att komma igång tack vare det högre vridet. Typ alla dieslar ja kört har i princip bara vatt å dumpa kopplingen på tomgång så ä man igång.

Tycker dem var en ren tortyr att köra den lilla tiden jag fick köra dem. I och för sig körde jag bara dem 10-15 gånger i skolan. Kanske gav upp lite lätt, men lätt att tänka så nu jämfört med när jag skulle ta körkortet

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Medlem

Kanske blivit sagt 100ggr men inga fler manuella bilar kommer tillverkas efter 2035 men så klart kommer det finnas gamla bilar.
Med runt 50k mil körda skulle jag säga skaffa manuell.
Efter att ha tittat på folk som våndas i onödan när de ska ta körtkort - ta automat kort.
Växelmomentet tar typ 90% av koncentrationen i början för de flesta, speciellt om det lutar det minsta uppåt.
Med automat kan du fokusera till 100% på att inte mölja över någon stackare.
Det finns knappt inte ett tillfälle längre då du är tvingad till en växlad bil

Permalänk
Skrivet av Freddie-97:

Tycker dem var en ren tortyr att köra den lilla tiden jag fick köra dem. I och för sig körde jag bara dem 10-15 gånger i skolan. Kanske gav upp lite lätt, men lätt att tänka så nu jämfört med när jag skulle ta körkortet

Du kan inte riktigt jämföra en körskolas bilar med en vanlig bil...

Jag körde med körskolan i deras toyota corolla för sådär en 25 år sen eller nått som var typ 1-2 år gamla då men växellänkaget och kopplingen va slappare än på farsans 20+ år gamla ford sierra. Omman säger såhär så är körskolans bilar väldigt misshandlade väldigt fort...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du kan inte riktigt jämföra en körskolas bilar med en vanlig bil...

Jag körde med körskolan i deras toyota corolla för sådär en 25 år sen eller nått som var typ 1-2 år gamla då men växellänkaget och kopplingen va slappare än på farsans 20+ år gamla ford sierra. Omman säger såhär så är körskolans bilar väldigt misshandlade väldigt fort...

En ganska meningslös jämförelse om det inte är samma drivlina. Skillnaden på en kärv koppling i 240, via en normal 850/S70 till vissa småbilar där pedalerna går i botten när man tittar på dem är rätt stor. Vissa bilar har haft löjligt inexakta växellådslänkage redan från fabrik också. Däremot kan man nog förvänta sig att det inte går helt obemärkt förbi att man hänger på en pedal till med länkage för dubbelkommandot, helt utan något annat slitage alls.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du kan inte riktigt jämföra en körskolas bilar med en vanlig bil...

Jag körde med körskolan i deras toyota corolla för sådär en 25 år sen eller nått som var typ 1-2 år gamla då men växellänkaget och kopplingen va slappare än på farsans 20+ år gamla ford sierra. Omman säger såhär så är körskolans bilar väldigt misshandlade väldigt fort...

Du sa ju i förra inlägget att en diesel är enklare om något? Hur som haver när jag tog körkort så gjorde jag det enklaste och snabbaste lösningen. Ångrar det lite idag, dock inte varit med om någon situation det hindrat mig

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Avstängd

Jag valde manuell, vet egentligen inte varför.. men alla andra i familjen tog manuellt så varför inte jag också.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Bör inte behövas när man redan har körkort och bara vill ta bort automatvillkoret. Sedan borde man väl kunna köra även en Volvo-diesel av någon sort om man kan köra en manuell bil. Det är knappast racekoppling eller osynkad låda.

Håller med, för att klara en manuell uppkörning så ska det inte spela någon roll vilken bil. Hade jag bara lagt mer tid och energi från början hade jag klarat det vilket jag ångrar nu. Men läget var som det var och ville ha körkort snabbt för att kunna komma till och från jobbet. Nu har jag spenderat 1000 tals mil i min bil och det var inte konstigt att jag kugga för ett tag sedan när jag testade köra upp för manuell. Så gå från automat till manuell senare tror jag inte är en vidare ide. Då ska man göra det från början

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Medlem

Manuell så klart

bättre att ha men inte behöva, än att behöva och inte ha.

Även om bilen du ska köpa och köra 99% av tiden blir automat, rätt var det är ska du hyra nått på macken. har hänt att jag fått en lastbil (B-körkort) så sent som förra året som var manuellväxlad.

lånebil från verkstad? Vem vet

jobbil? Låna bil från kompis?

Även om det händer en gång per år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

Manuell så klart

bättre att ha men inte behöva, än att behöva och inte ha.

Även om bilen du ska köpa och köra 99% av tiden blir automat, rätt var det är ska du hyra nått på macken. har hänt att jag fått en lastbil (B-körkort) så sent som förra året som var manuellväxlad.

lånebil från verkstad? Vem vet

jobbil? Låna bil från kompis?

Även om det händer en gång per år...

Lånebil får du alltid automat, det är oftast automat då det sliter mindre på lådan. Man får alltid likvärdig.

Jag har själv manuell låda och har aldrig fått något annat än automat senaste 5 åren, varken lånebil,macken, jobb, kompis eller hyra billift.

Man behöver inte en manuellt kort egentligen. Men kan man ta det så kan man väl ta det. Men det är obsolete ganska snart

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Lånebil får du alltid automat, det är oftast automat då det sliter mindre på lådan. Man får alltid likvärdig.

Jag har själv manuell låda och har aldrig fått något annat än automat senaste 5 åren, varken lånebil,macken, jobb, kompis eller hyra billift.

Man behöver inte en manuellt kort egentligen. Men kan man ta det så kan man väl ta det. Men det är obsolete ganska snart

Jag får inte ihop det.

"Alltid automat" och "oftast automat".

Det är ingen garanti att du ska få en automat från en verkstad.

Har själv jobbat inom fordonsbranschen i många många år, där vi ett flertal tillfällen
endast haft manuella bilar som lånebilar, trots att de varit helt nya (tex årsmod -16)

Jag kan nästan garantera av egen erfarenhet, att majoriteten bilar på en bensinmack i Stockholm har automatlåda, medans flertalet i Skåne-trakten har en salig blandning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Lånebil får du alltid automat, det är oftast automat då det sliter mindre på lådan. Man får alltid likvärdig.

Jag har själv manuell låda och har aldrig fått något annat än automat senaste 5 åren, varken lånebil,macken, jobb, kompis eller hyra billift.

Man behöver inte en manuellt kort egentligen. Men kan man ta det så kan man väl ta det. Men det är obsolete ganska snart

nu sa du att du inte fått nått annat än automat. Jag sa att jag fått manuellt på macken. Jag jag har kompisar och familj som fortfarande kör manuellt så behöver jag köra någon av deras (eller de köra min) så krävs manuellt.

så bevisligen finns kunskapsbehoven kvar för manuellt. sen vill man inte, fine. men man begränsar sig själv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cirap:

Manuell så klart

bättre att ha men inte behöva, än att behöva och inte ha.

Även om bilen du ska köpa och köra 99% av tiden blir automat, rätt var det är ska du hyra nått på macken. har hänt att jag fått en lastbil (B-körkort) så sent som förra året som var manuellväxlad.

lånebil från verkstad? Vem vet

jobbil? Låna bil från kompis?

Även om det händer en gång per år...

En annan sida av samma mynt är ju att, när det gäller hyr- och lånebilar, så är automaterna ofta lyxigare. Om du exempelvis ska hyra en bil i jobbet av någon anledning så finns det ju en chans att de kommer att hyra den minsta billigaste skitbilen åt dig, men om du bara kan köra automat så måste de gå upp ett par storlekar. Samma om du ska ha en lånebil från en större verkstad med olika alternativ, de kan inte ge dig några av de sämsta bilarna för de får du inte köra liksom.

Jag var med om det för några år sedan då mitt jobb skulle boka en bil, men en som var med hade bara automatkort så istället för någon småbil så blev det en Audi A6 exempelvis.

I övrigt blir man förstås begränsad med automatkort, det finns fler manuella bilar i trafik liksom även om nya bilar är automater i väldigt stor utsträckning. Fördelen är ju att man slipper lära sig att växla, dragläge och det, men ärligt talat är det väl saker man lär sig hyfsat fort och sen sitter det i ryggmärgen liksom. Många bilar har ju också någon form av "hill-hold" funktion idag även med manuella lådor, så start i backe och liknande är inte så komplicerat längre, samtidigt har man ju alltid haft en handbroms att använda i riktigt jobbiga backar och så, så jag vet inte varför det har varit så jobbigt för en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Jag får inte ihop det.

"Alltid automat" och "oftast automat".

Det är ingen garanti att du ska få en automat från en verkstad.

Har själv jobbat inom fordonsbranschen i många många år, där vi ett flertal tillfällen
endast haft manuella bilar som lånebilar, trots att de varit helt nya (tex årsmod -16)

Jag kan nästan garantera av egen erfarenhet, att majoriteten bilar på en bensinmack i Stockholm har automatlåda, medans flertalet i Skåne-trakten har en salig blandning.

Om du lämnar in automat så får du en automat tillbaka? Jag formulerade mig klantigt, jag har alltid fått automat. Privatbil är manuell, fått automat 5/5 ggr. Jobbbilen automat, där är det iofs självklart.

Aldrig varit med om att man får manuell tillbaka vid lånebil... Dock bor jag i Stockholm

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du lämnar in automat så får du en automat tillbaka? Jag formulerade mig klantigt, jag har alltid fått automat. Privatbil är manuell, fått automat 5/5 ggr. Jobbbilen automat, där är det iofs självklart.

Aldrig varit med om att man får manuell tillbaka vid lånebil... Dock bor jag i Stockholm

Det har oftast varit så för mig också, på märkesverkstäder och liknande, men på mindre ställen så är det absolut inte givet. Jag har fått sunkiga, dock välservade, femton år gamla bilar många gånger. Och det har hänt att jag fått ta typ en manuell demobil även från Bilia eller liknande trots automat på min bil, men då har det handlat om en reparation eller service som tog längre tid än förväntat och ingen lånebil bokad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det har oftast varit så för mig också, på märkesverkstäder och liknande, men på mindre ställen så är det absolut inte givet. Jag har fått sunkiga, dock välservade, femton år gamla bilar många gånger. Och det har hänt att jag fått ta typ en manuell demobil även från Bilia eller liknande trots automat på min bil, men då har det handlat om en reparation eller service som tog längre tid än förväntat och ingen lånebil bokad.

Jo använder mest märkesverktsad pga garanti samt de ligger nära

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag hade nog valt automat om jag hade tagit körkort idag som gubbe med massa stressmoment och ont om tid. Men är man 18 och inte har så mycket annat för sig, varför inte manuell på en gång? Då får man tillgång till hela fordonsparken.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Inaktiv

Har man enkelt för manuell växellåda och samtidigt full fokus på körningen så kan man ju ta manuellt körkort. Om man däremot som jag är stresskänslig och behöver fokusera mer på det viktiga (körningen) så är automat vettigare. Fokus bör ligga på säkerhet och inte prestige.

Tycker inte man behöver oroa sig för utbudet av bilar. Automat blir vanligare och är framtiden. Vet man om att man kan behöva manuellt körkort i yrket så tar man ju manuellt förstås. Det är dock långt ifrån alla som behöver det.