Digital Foundry: "Nintendo Switch Pro inte längre aktuell"

Permalänk
Melding Plague

Digital Foundry: "Nintendo Switch Pro inte längre aktuell"

När spelexperterna Digital Foundry rundar av året berättar de att en högre presterande variant av Switch inte längre är aktuell.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har Switch Pro nånsin varit mer än bara rykten?

Vid det här laget känns är det nog inte svårt att antaga att eventuella planer som må ha funnits mer eller mindre lagts på is då det aldrig kommit längre än ryktesstadiet trots att ryktena har diskuterats i flera år.

Permalänk
Hedersmedlem

Nintendo har släppt nytt i snitt vart femte-sjätte år de senaste årtiondena - give or take.
Ja utöver allt bärbart. Fast jag räknar in switchen till deras större konsoler ;).

Så det är väl egentligen "dags" för Nintendo att släppa en ny konsol nu om de vill fortsätta den trenden. I mars är switch 6 år gammal.

Så det är kanske inte så konstigt om pro-versioner av switch blir uträknade så här långt in av analytiker tänker jag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nintendo har släppt nytt i snitt vart femte-sjätte år de senaste årtiondena - give or take.
Ja utöver allt bärbart. Fast jag räknar in switchen till deras större konsoler ;).

Så det är väl egentligen "dags" för Nintendo att släppa en ny konsol nu om de vill fortsätta den trenden. I mars är switch 6 år gammal.

Så det är kanske inte så konstigt om pro-versioner av switch blir uträknade så här långt in av analytiker tänker jag.

Helsike, har det snart gått sex år?! Jäklar vad tiden bara rinner iväg...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Gött! Köpte en Switch oled till pojken i julklapp. Nu kommer den stödjas lite längre

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Känns som att Steam Deck gjorde Switch irrelevant för min del i alla fall. Synd att de inte släpper nya saker dock, det håller hela branchen tillbaka en del med så gamla specs

Permalänk
Medlem

Ett problem med Wii U var väl att namnet i kombination med marknadsföringen var dålig.
Många som trodde att Wii U bara var en touchplatta till Wii och inte förstod att det var en ny konsol.

Hur ska man sälja en ny produkt om folk inte ens vet att den finns och/eller inte förstår var det är för något??

Speciellt om man har HDTV med HMDI ingång så skulle jag påstå att Wii U faktiskt är betydligt bättre än Wii.
Men svårt när en stor del av de potentiella kunderna inte förstod det.

Annars om man sitter med CRT TV och vill ha en semi modern konsol så kan nog Wii vara den bästa. Eller åtminstone bland de bästa. Lite beroende på vad man föredrar.

Permalänk
Medlem

Har svårt förstå varför Nintendo envisas med bygga egna spelmaskiner. Deras IP är mycket uppskattad bland folk, men vet ingen har talat sig varm om deras hårdvara sen N64.

Min lillebror har en Switch, knapparna och styrspakarna känns som dom har samma kvalité som ett Tiger handheld på 90talet.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dyluck:

Har svårt förstå varför Nintendo envisas med bygga egna spelmaskiner. Deras IP är mycket uppskattad bland folk, men vet ingen har talat sig varm om deras hårdvara sen N64.

Min lillebror har en Switch, knapparna och styrspakarna känns som dom har samma kvalité som ett Tiger handheld på 90talet.

Wii kontrollern var hyfsad populär... Sen så säljer de knappast konsolerna med förlust om vissa andra gör.

Och vem har egentligen kombinerat bärbart och stationärt tidigare?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Har svårt förstå varför Nintendo envisas med bygga egna spelmaskiner. Deras IP är mycket uppskattad bland folk, men vet ingen har talat sig varm om deras hårdvara sen N64.

Min lillebror har en Switch, knapparna och styrspakarna känns som dom har samma kvalité som ett Tiger handheld på 90talet.

Har du sett deras försäljning av hårdvaran? Jag har inte svårt att förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Har svårt förstå varför Nintendo envisas med bygga egna spelmaskiner.

Kan ha att göra med att de inte hatar pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Och vem har egentligen kombinerat bärbart och stationärt tidigare?

Vartenda gaming-laptop?

Permalänk

Alla deras handhållna konsoler har sålt bra och switch är en hybrid. Med facit i hand känns det som ett öppet mål att fortsätta på hybridvägen då man får båda alternativ (undantaget switch lite).
Jag tycker de borde våga att för en gångs skull behålla varumärket och köra på Switch 2. Allt annat vore ju dårskap då de numera inte verkar ha planer på en handhållen konsol i stil med 3ds på marknaden.

Permalänk
Medlem

Nintendo har aldrig släppt en pro-version tidigare och med tanke på hur många utvecklare som hade svårt att anpassa spelen för handhållet så väl som dockat läge, så kan jag förstå att det inte blev någon pro. Bortsett från möjligtvis Nintendo 64 så har rå prestanda aldrig varit Nintendos fokus.

För egen del hoppas jag på att nästa generation ska vara fullständigt bakåtkompatibel så man slipper köpa om sina spel.

Skrivet av medbor:

Känns som att Steam Deck gjorde Switch irrelevant för min del i alla fall. Synd att de inte släpper nya saker dock, det håller hela branchen tillbaka en del med så gamla specs

Lustigt, för mig blev det precis tvärtom. Efter jag köpte en steam deck började uppskatta min switch mycket mer. Insåg att formatet och att den ger en mycket mer polerad upplevelse är mer intressant än högre prestanda och komplett steambibliotek.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Alla deras handhållna konsoler har sålt bra och switch är en hybrid. Med facit i hand känns det som ett öppet mål att fortsätta på hybridvägen då man får båda alternativ (undantaget switch lite).
Jag tycker de borde våga att för en gångs skull behålla varumärket och köra på Switch 2. Allt annat vore ju dårskap då de numera inte verkar ha planer på en handhållen konsol i stil med 3ds på marknaden.

Håller med, stora frågan för dem att lösa är bakåtkompatibiliteten ifall de vill fortsätta i switch-spåret. Jag hade gärna sett att de utvecklar sin webshop och låter folk som köpt spel på kassett ladda ner spelet på switch2 ifall kortläsaren inte ska leva vidare.

Jag vet inte hur stort jobb bakåtkompatibilitet är för switch, MS och Sony lyckas ju numera så man kan tycka att Nintendo borde komma ikapp snart.

Sen har vi problematiken med WiiU, där majoriteten av potentiella kunderna inte fattade att det var en ny konsol, utan tänkte "vi har redan Wii hemma". Av den anledningen kan det vara vört att branda om.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Nintendo har aldrig släppt en pro-version tidigare och med tanke på hur många utvecklare som hade svårt att anpassa spelen för handhållet så väl som dockat läge, så kan jag förstå att det inte blev någon pro. Bortsett från möjligtvis Nintendo 64 så har rå prestanda aldrig varit Nintendos fokus.

För egen del hoppas jag på att nästa generation ska vara fullständigt bakåtkompatibel så man slipper köpa om sina spel.

Lustigt, för mig blev det precis tvärtom. Efter jag köpte en steam deck började uppskatta min switch mycket mer. Insåg att formatet och att den ger en mycket mer polerad upplevelse är mer intressant än högre prestanda och komplett steambibliotek.

Absolut en avvägning med vad man prioriterar:
Kvantitet & frihet
Vs.
Polish och inlåsning (inlåsning är lite hårt kanske)

Håller med om att upplevelsen på Deck lämnar en hel del att önska i många fall, och leder till en del pill, men det är så spelupplevelsen alltid varit för mig sedan dos och glada nittiotalet fram till idag. Men jag väljer det tillsammans med friheten det ger varje dag i veckan. Vill jag köra emulatorer så kan jag, vill jag spela retro så kan jag. Bryr mig inte så mycket att allt ska vara slipat. Hellre att jag kan få det som jag vill ha det

Permalänk
Medlem

Spelar mer på min Switch när det kommer till offline spelande än PC, hoppas verkligen att nuvarande bibliotek följer med över till nästa konsol

har redan Switch OLED men mer FPS skulle inte skada i vissa titlar med en Switch Pro

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Nintendo har aldrig släppt en pro-version tidigare och med tanke på hur många utvecklare som hade svårt att anpassa spelen för handhållet så väl som dockat läge, så kan jag förstå att det inte blev någon pro. Bortsett från möjligtvis Nintendo 64 så har rå prestanda aldrig varit Nintendos fokus.

För egen del hoppas jag på att nästa generation ska vara fullständigt bakåtkompatibel så man slipper köpa om sina spel.

Lustigt, för mig blev det precis tvärtom. Efter jag köpte en steam deck började uppskatta min switch mycket mer. Insåg att formatet och att den ger en mycket mer polerad upplevelse är mer intressant än högre prestanda och komplett steambibliotek.

Du glömmer Nintendos Super FX chip till Super Nintendo. Men ja idag har de helt övergett prestandasegmentet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Du glömmer Nintendos Super FX chip till Super Nintendo. Men ja idag har de helt övergett prestandasegmentet.

Det var ju uppdatering inne i själva cartridgen vilket Nintendo gjorde redan med NESen.

4MB extra RAM kunde man köpa till N64.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Absolut en avvägning med vad man prioriterar:
Kvantitet & frihet
Vs.
Polish och inlåsning (inlåsning är lite hårt kanske)

Håller med om att upplevelsen på Deck lämnar en hel del att önska i många fall, och leder till en del pill, men det är så spelupplevelsen alltid varit för mig sedan dos och glada nittiotalet fram till idag. Men jag väljer det tillsammans med friheten det ger varje dag i veckan. Vill jag köra emulatorer så kan jag, vill jag spela retro så kan jag. Bryr mig inte så mycket att allt ska vara slipat. Hellre att jag kan få det som jag vill ha det

Switch Online kostar 150 spänn och då får man även emulera alla(?) Nintendo-spel upp till och med GameCube. Hittills har jag inte märkt något problem med något spel. Betalar ändå för att spela Mario vs ä kart online, så ser emuleringen som gratis och jättesmidigt

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Det var ju uppdatering inne i själva cartridgen vilket Nintendo gjorde redan med NESen.

4MB extra RAM kunde man köpa till N64.

Japp! Men Nintendo brydde sig endast efter Sony släppte PS. Då var det tydligen viktigt med prestanda sedan dess har de bara blivit sämre på att hålla uppe någon form av vettig prestanda. Jag tror Valves Steamdeck kommer vara en tuff konkurrent framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Switch Online kostar 150 spänn och då får man även emulera alla(?) Nintendo-spel upp till och med GameCube. Hittills har jag inte märkt något problem med något spel. Betalar ändå för att spela Mario vs ä kart online, så ser emuleringen som gratis och jättesmidigt

Switch expansion pack kostar 420kr för ett år o det finns inga gamecube spel

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Timmy Fox:

Har Switch Pro nånsin varit mer än bara rykten?

Vid det här laget känns är det nog inte svårt att antaga att eventuella planer som må ha funnits mer eller mindre lagts på is då det aldrig kommit längre än ryktesstadiet trots att ryktena har diskuterats i flera år.

Lite oklart, men som du säger är det nog inte orimligt att det oavsett lagts på is vid det här laget. En del av ryktena besannades med OLED, men det som handlat om diverse möjliga systemkretsar och stöd för DLSS och dylikt har väl aldrig blivit mer konkret än rykten riktigt. Det känns också som att det blev betydligt tystare om det efter Switch OLED lanserades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Nintendo har aldrig släppt en pro-version tidigare

New 3DS var väl definitivt en pro aktig mid life refresh,
kanske har det påverkat Nintendos beslutsfattare då det supportades av ca 7 spel.

Med switch var det ju ett solklart friläge att lansera en dubbelt så snabb pro då plattformen redan var flera år gammal och det räckte att förbereda utvecklarna med en knapp på devkitet som dubblade prestandan (med rejäla kylflänsar) och säga att den kommer snart....
...omedelbart hade alla spel varit förberedda för högre upplösning och framerate.

Men icke, Nintendo visade samma framtidsanda som square eunucks (autocorrect not my fault)

Jag tror däremot att Microsofts beslut att lansera xbox series s kan öppna för bra saker i framtiden. Sämre nu, men alla spel är förberedda på nästa steg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Switch Online kostar 150 spänn och då får man även emulera alla(?) Nintendo-spel upp till och med GameCube. Hittills har jag inte märkt något problem med något spel. Betalar ändå för att spela Mario vs ä kart online, så ser emuleringen som gratis och jättesmidigt

Jag hade ingen aning om att det fanns sanktionerat så. Föredrar dock hela steambiblioteket och alla gratisspel jag har från epic och emudeck och …

Finns så mycket man kan göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Nintendo har aldrig släppt en pro-version tidigare

Vad menar du?
GameBoy -> Color
GBA -> SP
DS -> 3DS
N64 -> expansion pass

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad menar du?
GameBoy -> Color
GBA -> SP
DS -> 3DS
N64 -> expansion pass

DS -> DS Lite
3DS -> 3DS XL mfl.
Wii -> Wii Mini

Visa signatur

ASRock 939DualSATA2 | AMD Athlon 64 3700+ San Diego @ 2,75 GHz| Twinmos 1024 MB DRR400 | PowerColor HD 2900 Pro @ 700Mhz | Samsung SATA 400 GB X 2 + Samsung SATAII 300GB | Samsung SyncMaster 940B | Zalman CNPS7000B-Cu | Corsair 520W | Antec Sonata I | ADDA 120mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Jag vet inte hur stort jobb bakåtkompatibilitet är för switch, MS och Sony lyckas ju numera så man kan tycka att Nintendo borde komma ikapp snart.

Vad gäller de bärbara så har Nintendo egentligen alltid haft bakåt-kompabilitet - GBC och GBA stödjer allt tillbaka till första GB, DS stödjer GBA innan det togs bort med DSi, och 3DS stödjer DS. Om man ser Switchen som en arvtagare till den traditionen så borde bakåtkompatibilitet vara självklart. Det som möjligen är risken där är att det är Nvidia som levererar SoCn. Nvidia är notoriskt svåra att ha att göra med (skälet till att varken MS eller Sony svarar när de ringer längre) och om Nintendo vill byta till någon annan så kanske det blir svårt. Det kan också vara så att Nvidia inte har lust att utveckla något nytt bärbart chip om Nintendo är den enda kunden.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag kanske är gammal, men tycker det är bra att man inte släpper ny hårdavara för tidigt.
Kör på den man har så länge spelutvecklarna kan göra bra spel till platformen och släpp ny hårdvara när det blir ett stort steg i prestanda/innovation/upplevelse.
Och har du inte bakåtkompabilitet gör du alla trogna fans upprörda och riskerar att dom lämnar platformen.

Har redan kommit många rykten om Steam Deck 2, när det fortfarande var kö för att köpa. Är entusiaster så sugna på ny hårdvara hela tiden?
Tycker Decken är helt fantastisk och hoppas inte Valve släppper en pro eller 2:a för snart. Det skulle bara segregera marknaden mer och lämna alla som har första versionen i sticket.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Förvånad att de inte släppte en Switch TV nu kring jul. Typ en switch utan skärm som man endast kan koppla till TVn.
Hade de bundlat tv konsol + två kontroller (typ enklare version av pro kontrollern) + Mario Kart för runt 1000kr
så hade de sålt som smör och de ha kunnat sälja med god marginal på produkten.