Permalänk

Ser inte mitt egna 5Ghz nät

Sitter på en uppkoppling via Tele2 och har nu efter ominstallation av datorn fått problem med att se mitt egna 5G nät. Jag använder ett trådlöst nätverkskort (Asus PCE-AC68) och har provat samtliga drivrutiner med samma resultat. Fungerade bra innan ominstallation med Win 11.

Jag ser andras/grannarnas 5G nät med svag signal under Internetåtkomst på min Win 10 PC. Jag hittar även mitt 5G nät på mobilerna i hushållet och kan logga in på dessa. Däremot så dyker inte mitt 5G nät upp på PC'n vilket gör att jag inte kan logga in på det utan bara köra på 2.4Ghz nätet som syns.

Någon som har något tips på vad det kan bero på? Eftersom jag ser grannarnas 5G-nät och kommer åt dessa så funkar ju nätverkskortet som det ska. Likaså så verkar ju routern "slänga" ut nätet som det ska i och med att vi surfar på det via telefonerna.

Lite smått irriterande i och med att hastighetsskillnaden är så stor.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

vilken kanal kör du 5GHz på?

Permalänk
Skrivet av varget:

vilken kanal kör du 5GHz på?

Routern står på "Auto" och har valr kanal 108.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk

Det löste sig. Ändrade till kanal 36 och då dök det upp. Tack för frågan om kanalen som ledde mig i rätt riktning. Märkligt att Tele2 supporten inte hade det som förslag.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Det löste sig. Ändrade till kanal 36 och då dök det upp. Tack för frågan om kanalen som ledde mig i rätt riktning. Märkligt att Tele2 supporten inte hade det som förslag.

Ev kan du ställa in land på ditt wifikort så kan den ansluta. Men h-bandet är inte helt problemfritt ändå. Så kör vidare på 36 om det inte är ett problem.