Köp råd och lite frågor och tänkt köpa bland de bästa av Intel och Nvidia så de klarar många år!

Permalänk
Medlem

Köp råd och lite frågor och tänkt köpa bland de bästa av Intel och Nvidia så de klarar många år!

Hej alla som tar sig tid för att hjälpa mig med detta, jag kommer förstå om folk avstår den här tråden det är något som jag vant mig vid under min livstid, jag har förståelse och jag tar inte illa upp och i värsta fall så får jag köpa och skicka tillbaka medans jag försöker läsa på och de hade jag nog gjort mer innan sån här tråd men det är lika jobbigt för mig att läsa och få det att fastna som att skriva det här och jag började skriva efter 04 i natt, de som har liknande problem förstår nog och skriver detta för att inte få svar om stavning och annat

Vill med säga att jag har dyslexi så har svårt med att sätta . och , och det kan bli mycket att läsa då jag kan upprepa samma sak ibland och försöker förklara mycket och vet inte om de bara har med min dyslexi att göra då de är möjligt att Asperger och ADHD kan va en orsak till detta, jag har suttit och skrivit i ca 5 timmar för att jag har skrivit om och försökt korta ner allt och läst igenom för att se om jag ens förstår vad jag skrivit så om de blir något som jag förklarat dåligt eller missat något och så ber jag om ursäkt för så mycket text och de fel ni hittar och ni som har tid och ork att ens försöka hjälpa mig på traven då jag inte haft koll på något sen jag byggde ihop dator senast tror jag va runt 2012-2013

Jag är Fan av Intel och Nvidia till att börja med och Asus moderkort har de varit som jag alltid köpt så vet inte så mycket om program som tillkommer med MSI och Gigabyte exempel, Asus har ju programvaran som automatiskt klockar och man kan ställa in fläktar så råd uppskattas men undrar med om de olika chipset alternativen och jag kollade efter SK Hynix Minnen DDR 5 men hittar inget av de men finns säkert annat bra men kan ju börja med de jag tänkt köpa och vad jag är osäker på och vill ha så fräscht med RGB på fläktar minnen osv och föredrar svart men för varje del kan jag skriva vad jag kollat på och inte kollat på då jag då under Black weekend började kolla runt och chassit jag skulle köpa försvann ju rean på då de byttes varje dag och innan jag blev så dålig att jag inte orkade att sitta vi dator och spela och har varit mest säng liggandes och till bringat över 1 år på sjukhus så ligger jag långt efter nu då jag innan spela minst 12 timmar om dagen och ibland 1-2 dagar i sträck och då jag kollat lite så finns de så fina byggen med RGB som videon för Lian-Li chassit som dom byggt i vitt som är fint men de skulle inte passa in och ska lägga till det med vad det gäller RGB kablar till moderkort och till Grafikkort och så ska de finnas RGB hubbar och fläkt hubbar och där behöver de va kompatibelt om jag förstått rätt läsa på och kolla delar och hittar jag något eller hittar fel så redigerar jag.
När jag hittat något och ändrat så skriver jag EDIT: som jag nu precis gjort med minnen.

RGB / Kablar / Hubbar: Finns det något mer? All hjälp uppskattas vad de gäller allt och om jag missat något?

CPU: Intel Core i9 13900K

Kylare: EK-AIO-Elite -360 D-RGB Vet att EK är bra grejer på vatten kylning och då jag såg denna nu så blev jag väldigt intresserad men då är de chassi jag vill ha den i toppen och den har fläktar radiotorn och fläktar igen så de passar och inte tar i moderkortet och kommer till chassi jag tänkt mig men skriver om de när jag kommer till chassi.

Moderkort:Har kollat lite på Asus korten med Chipset Z790, vet inte så mycket om dom andra Chipsen men som jag förstått de rätt så är Z790 senaste och kompatibel direkt utan att behöva köra bios uppdatering men tips på Moderkort som stödjer de PCI-E 5.0 men vet inte hur de blir med m.2 som ligger på 4.0 och vet inte när det kommer 5.0 men 4.0 är väl snabbt nog så de räcker till. som jag skrev så har jag bara kört Asus alla år men jag blev Kronisk sjuk och haft de jobbigt i ca 8 år så de har hänt en hel del men nu då jag börjat orka mer så vill jag återgå och köpa delar så man kan ha bra prestanda i många år och jag spelar och multitaskar mycket. Undrar om någon har koll när det kan tänkas komma Moderkort och m.2 för 5.0? Det kanske är tillräckligt snabbt med 4.0?

Minnen:EDIT: Dessa minnen 2st för att utnyttja 4 platserna så skulle väl dessa va bra val Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6200MHz CL36 Dominator Platinum RGB, dom verkar bra när jag läst lite snabbt men finns 3 kvar och behöver 2 men får se när jag hittat alla delar och de som är viktigt är kylningen att den passar i de chassi som blir av men om man läser dom som köpt Corsair chassit så är inte alla så nöjda men antar vad man har i och jag vill ha så de är öppet och fint så man ser RGB'n, nu blev de lite skrivet i fel men ska kolla chassi och kontakta inet och prata med dom.

Grafikkort: Här har jag inte kollat så mycket då mycket är slut men det är Nvidia jag vill ha men vet inte riktigt vad man ska sikta på som man klarar sig långt på och så

Chassi: Chassi så skulle jag ha köpt ett Lian-Li under Black weekend på inet men somna till så dagen efter va rean på den borta och nu finns inte hel svarta men grå finns det men de är bara en liten del som är det. Jag vill ha bra luft flöde och få datorn att gå så tyst som möjligt och Lian-Li Chassit kan man köpa lösa delar för att byta ut front och sätta grafikkortet i olika lägen Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Grå, sen nu så är det ett Corsair chassi men vissa klagar på vissa saker men här är chassit Corsair 5000D AIRFLOW Svart.
Jag har bara kollat på dom här 2 och jag vet inte hur jag ska se om kylarens Radiator med fläktarna på om de får plats så de inte tar i moderkortet, jag har tidigare haft Big Towers men köpte ett Phanteks Evolve X som jag satte i gamla data delarna men tyckte de va för litet för min smak men otroligt fint som jag tänkt sälja men inte blivit av då jag va som mest dålig så fanns inget ork och en vän fick köpa datorn jag hade men han ville ha de gamla chassit så har ett chassi som är som nytt då plast och allt är kvar och bara stått i kartong sen dess men de ska jag lägga ut på annons sen och har lite EK vatten kylnings delar med.
Men nu vill jag bara köra AiO med bra flöde men om någon kan rekommendera något annat Chassi så uppskattas det med! Något som kanske är väldigt vanligt idag men som jag vill ha är damm skydd och glas sida på vänster sida som kanske är det som är vanligt, Lian-Li där kan man lätt ändra så man får glaset på den sida man vill.

Nätagg: Jag har faktiskt glömt bort de helt men om något vet någon bra då de ska va av bra kvalitet och bör ha 1000W minst om de blir de nyare grafikkorten.

M.2 NWM 4.0 disk:De jag hade va Samsung PRO modell på 256gb och de va rätt nytt då och jag kommer förmodligen köpa mer vart efter men börjar med en och såg att WD är inne på den marknaden med nu och den jag såg hade kyl fläns men på något moderkort jag kollade på så skruvar man upp och fäster dessa under kyl fläns på moderkortet jag såg men kanske inte är så på alla och hur skulle man göra då om de inte får plats?

Permalänk
Medlem

Det är nästan aldrig en bra strategi att köpa svindyra grejer i hopp om att det ska hålla i många år i datorvärlden. Ge oss en budget du har nu och användningsområden så kommer du säkert få bra förslag här.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Det är nästan aldrig en bra strategi att köpa svindyra grejer i hopp om att det ska hålla i många år i datorvärlden. Ge oss en budget du har nu och användningsområden så kommer du säkert få bra förslag här.

Om man har en bra grund med schysst processor, chassi, ram, psu, moderkort etc, så att man bara kan tryck in i ett nytt grafikkort efter 2-4 år, så är det billigare än att köpa helt nytt efter 2-4 år igen. Men håller med om att det inte är en bra idé att köpa det dyraste grafikkortet för att "framtidssäkra". Kolla på dem som köpte 2080ti, efter 2 år var det midrange prestanda (3070) för typ halva priset. Så en bra grund + ett grafikkort som inte tillhör det absoluta toppsegmentet borde vara mest kostnadseffektivt över tid.

Permalänk
Medlem

Kan det här vara något kanske? AM5 ska ju ha en livslängd på fem år så då har du möjlighet att slänga in en ny CPU utan att byta moderkort.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/oswNAfScCpLHm-JHkc49rXeKxws...
M.2 disk
nätagg
Moderkort
Grafikkort

dom 4 saknar jag

Grafikort har jag inte tänkt de dyraste vill att de ska se fint ut och prestera dugligt och moderkort då jag ringde inet så rekommendera den jag prata med det här moderkortet https://www.inet.se/produkt/1903903/asus-prime-z790-p-wifi
de moderkortet och sen välja M.2 Disk, Grafikkort och nätagg om jag köra på de moderkortet och vet inte vad ni tycker om de andra men jag föredrar intel och Nvidia, men läst och hört att AMD har gjort bra comeback.

Användning kommer va multitasking kommer spela 2 spel samtidigt ett som inte kräver uppmärksamhet samtidigt och även rippa om mina blurays jag har till x265 så jag får lite mer plats över och brukar surfa runt.
Ska ut och äta en snabbis sen kommer jag tillbaka, tackar för upplägget med AMD men en del föredrar AMD men jag är IntelUNvidia person och som mitt liv är så får de kosta lite extra för med de sjukdomar jag har så kommer tyvärr livet bli betydligt kortare så vad tror ni om de jag valt och sen om de moderkortet blir bra samt nätagg på 1000w och en m.2 med en kyl fläns på 1-2tb sen behöver jag fläkt hub och sen rgb förlängnings kabel till grafikkort och moderkort det är vad jag tänkt men minnena jag valt kanske inte behöver vara på högsta hz med den cl 36 i varje fall.

Har en vän här som stressar mig för vi ska gå och äta men kommer läsa igenom allt noga när jag är tillbaka då jag är själv och kan fokusera bättre

Tack som tusan för råd och så de fick mig och tänka om lite och kolla lite mer noga på grejerna men har födelsedags rabatt på inet och försöker köra på rea prylar, nättagg har jag svårt att bestämma mig för och moderkort men får se om jag fått något svar när jag är tillbaka. Önskar er en trevlig dag och god fortsättning!

Permalänk
Medlem

Fått lite beslut ångest jag körde Amd mycket då jag va yngre men sen pröva jag intel och Nvidia och inte blivit Besviken och budget så räkna jag på 30k ungefär och vill ha Chassi jag blir nöjd med, m.2 beror på moderkort om platsen är utan kyl fläns eller eller om de ör plats där moderkortet kyler de och vill ha RGB och EK AiO kylaren är jag i stort intresse av då den ska va tyst och vill ha rymligt chassi och minnen med RGB men kanske ka gå ner i hz, ska kolla G.skill på Proshop som har många med låg CL men gillar Corsairs minnens RGB sen moderkort jag har haft ett Asrock för väldigt många år sedan men Asus har jag fastnat för samma som Intel CPU och Nvidia grafik kort och nu va de runt ca 15-20 år sedan som jag prövade ett Gigabyte grafikkort men vet inte om de va måndags exemplar men de skapade nå fel som jag inte minns exakt och sen dess är det bara Asus jag använt, men når 1080 och 1070 kom så för beställde jag ett Asus 1080 men just de jag valde va de sån försening på och va in på Butiken och dom hade då bara ett MSI 1070 och orkade inte vänta och då prövade jag de och var inte miss nöjd !

AMD har blivit riktigt bra vad det gäller CPU det vet jag men sen jag pröva Intel core 2 duo sen dess har jag bara kört intel och Asus moderkort men grafikort körde jag amd en tag till men provade sen på Nvidia och vet inte hur de är idag men de gjorde en skillnad i hur grafiken rörde sig och och jag får lätt beslut ångest som nu vilken moderkort ska jag välja och nätagg och lite vad de gäller minnen, det som jag jag vill ha utan besluts ångest det ör Intel CPU'n och CPU kylare och jag vill ha rRGB på fläktar minen och de som går och de är något som inte ör så mycket i de AMD delarna som Scarabeo lagt upp men de uppskattas men såg att chassit hade RGB fläktar men jag vill ha något större chassi med men något som nom är svårt är vilket Nvidia Grafikkort som är passande så som Sebulba80 skrev och vet inte riktigt om det är 30 serien jag ska gå på då och sen som jag skrev så vill jag ha kablarna i RGB och de chassit som jag valt har ingen fläkt hub och vet inte om jag kommer behlva RGB hub eller hur de blir men ska kolla lite extra på tester som gjorts om jag skulle pröva AMD CPU men grafik kort så kommer jag välja Nvidia, sen ska jag kolla de som Scarabeo skrev och de stämmer bra, Intel i7 920 som var ett bygge jag gjorde och den använd fortfarande då jag gav den till min Pappa och då va SSD rött nytt och de va en 60GB intel SSD och den datorn rullar på bra för de han använder den datorn till så jag skrev att de är intel jag ska ha men ska kolla lite på AMD men kylaren kommer jag köra på då jag vill ha AiO Vatten kylning då jag kört Noctua Luft kylning tidigare byggen och ber om ursäkt att jag jämn skriver mycket och ska försöka förklara hur jag känner och tänker då de är mycket pengar och som sjuk pensionerad så bör jag tänka till och jag är så slut så de svider i ögonen så får fortsätta imorgon och hippas att kylaren finns kvar det är den del jag inte kommer att byta ut men stort tack ni 3 ni har alla fptt mig att tänka om på de mesta.

Permalänk
Medlem

Bra pris på Disk just nu (2TB för 1399:-):
https://www.inet.se/produkt/4305436/crucial-p3-m-2-nvme-ssd-2...

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.