Bärbart kraftpaket utmanar Calles stationära arbetshäst

Permalänk
Testpilot
Skrivet av medbor:

Men är det värt dubbla priset för det?

Kort svar ja?

Betalade runt 14 000kr för min dator i sign (5800H/RTX 3070 130W/16 GB/1TB). Sedan gjorde jag ett kap på 64GB 3200 MHz RAM-uppgradering för drygt 1 800kr, samt en 2TB SSD för drygt 1 500kr eller vad det var (för totalt 3TB lagring). Allt som allt blev det strax norr om 17 000kr i alla fall.

Är så himla skönt att kunna flytta datorn mellan kontoret och TV-möbeln på några sekunder med fördragna kablar vid respektive station. Sedan har jag möjligheten att enkelt kasta ned maskinen i väskan om jag ska iväg på något (tex när jag åker till skolan på annan ort vid intensivveckor).

Gjorde bytet till bärbart för drygt ett år sedan och har inga som helst önskningar att gå tillbaka och vara bunden på heltid. Självklart har jag fått ge upp absolut prestanda, och likväl har jag säkert kunna komma undan billigare med en stationär - men den flexibiliteten jag har är värt alla nackdelarna

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Kort svar ja?

Betalade runt 14 000kr för min dator i sign (5800H/RTX 3070 130W/16 GB/1TB). Sedan gjorde jag ett kap på 64GB 3200 MHz RAM-uppgradering för drygt 1 800kr, samt en 2TB SSD för drygt 1 500kr eller vad det var (för totalt 3TB lagring). Allt som allt blev det strax norr om 17 000kr i alla fall.

Är så himla skönt att kunna flytta datorn mellan kontoret och TV-möbeln på några sekunder med fördragna kablar vid respektive station. Sedan har jag möjligheten att enkelt kasta ned maskinen i väskan om jag ska iväg på något (tex när jag åker till skolan på annan ort vid intensivveckor).

Gjorde bytet till bärbart för drygt ett år sedan och har inga som helst önskningar att gå tillbaka och vara bunden på heltid. Självklart har jag fått ge upp absolut prestanda, och likväl har jag säkert kunna komma undan billigare med en stationär - men den flexibiliteten jag har är värt alla nackdelarna

Sweclockers vinterdator med 3070 kostade ju mer än din total och har verkligen inte 3TB SSD och vettig skärm och andra saker

Tycker du ska vara nöjd och inte alls har betalat dubbla någonting faktiskt

Permalänk
Testpilot
Skrivet av medbor:

Sweclockers vinterdator med 3070 kostade ju mer än din total och har verkligen inte 3TB SSD och vettig skärm och andra saker

Tycker du ska vara nöjd och inte alls har betalat dubbla någonting faktiskt

Ja nej alltså är ju väldigt nöjd på så vis, hade väldigt tur med Black Friday och fynd i allmänhet. Min respons var väl i allmänhet kring bärbara kontra stationära när det kommer till pris och eventuella kompromisser, och oftast är det en premium för likvärdig prestanda - en premium som för de flesta inte är motiverat nog (med all rätt om man endast har datorn på fast position hela tiden).

Lite bakgrund:

Det ska det väl sägas att jag hade en stationär med en i5 11600K, 32GB 3600 MHz och ett 3070 som såldes i förmån för den bärbara. Den maskinen kostade då mindre ny än vad denna bärbara gjorde då jag fick allt för MSRP (då även GPU). Tekniskt sett gick jag ned mig i prestanda (3070 mobile är mer av ett 2080S på desktop-sidan), men höga gpu-priser gjorde dock det hela till en plus/minus noll affär i slutändan. En lyx de flesta inte får vid övergång till bärbart i snarlik prestandaklass.

Men även utan ovannämnda situation med lyckligt utfall hade jag kunnat tänka mig köpa en vettig bärbar spelmaskin idag igen. Speciellt nu med facit i hand, bärbara idag är kraftfulla nog att fullgott tillgodose mina behov. Nästa dator blir nog fortsatt en bärbar, och är beredd att betala upp emot det dubbla för formafaktorn så länge det "känns prisvärt" för det jag förväntar mig göra på den. Ska man sätta en prislapp går väl smärtgränsen runt 30tn då jag brukade bygga stationära system för runt 15-16 laxar.

Fixade struktur och kontext.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Min första fråga är varför man i H-vete sätter touchpad rakt under WASD och inte i mitten som den bör bara för att detta skall bli korrekt i spelande.. för om man inte kör med externt tangentbord och touchpad av så kommer detta resultera i många dragningar med musen.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Ekorrism:

Min första fråga är varför man i H-vete sätter touchpad rakt under WASD och inte i mitten som den bör bara för att detta skall bli korrekt i spelande.. för om man inte kör med externt tangentbord och touchpad av så kommer detta resultera i många dragningar med musen.

Tjenare, lättast är att man genom inaktiverar touchpaden när extern mus är inkopplad. Detta görs genom mjukvaran eller med fn+f10.

Permalänk

Jag tycker att ni behöver få in mer bedömningar runt sånt som kan hända under årens lopp, vad kostar en ny strömadapter på 300W som måste vara Lenovo Original när coil whinet till slut gör att adaptern packar ihop.

Är laddkontakten modulär eller fastlödd? Vad kostar en reparation vid modulär resp. fastlödd? Vad kostar nytt tangentbord? Vanliga slitagedelar som ingen pratar om i it-pressen är dags att börja belysa.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Vem har egentligen råd med denna?

En bekant har 11 miljoner i kontanter på sitt bankkonto, har fått se det själv.

Då är inte allt annat han har ens inräknat i den summan.

Så det finns nog ett gött gäng som har det oförskämt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vem har egentligen råd med denna?

* Normalt jobb 25-30tkr i lön
* Normalt boende
* Inga skulder
* Inga barn som bor hemma
* Ingen bil
* Ingen annan lyxkonsumtion
= Inte så svårt att spara ihop 50.000kr på ett år

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Nautilus011:

* Normalt jobb 25-30tkr i lön
* Normalt boende
* Inga skulder
* Inga barn som bor hemma
* Ingen bil
* Ingen annan lyxkonsumtion
= Inte så svårt att spara ihop 50.000kr på ett år

Jag sparar ca 20K om året mmed allt detta med 20K efter skatt och bolån.. Så kanske efter 3 år.
Poängen är att det är på tok för mycket att slänga på en laptop, du kommer aldrig kunna utnyttja fulla prestandan iom chassi undermålig kylning och iom 16" skärm är den relativt släpbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag sparar ca 20K om året mmed allt detta med 20K efter skatt och bolån.. Så kanske efter 3 år.
Poängen är att det är på tok för mycket att slänga på en laptop, du kommer aldrig kunna utnyttja fulla prestandan iom chassi undermålig kylning och iom 16" skärm är den relativt släpbar.

Själv sparar jag mellan 30k-40k om året på ett "köp va du vill konto", sen har jag ett buffertkonto som jag skulle klara mig på i 6 månader om livet skiter sig.
Håller med dig om laptop biten. Men det är för att jag själv inte gillar laptop.
Har inga problem lägga 50.000kr på en stationär PC. Men det handlar ju bara om personliga val och prioriteringar.
Jag hakar bara upp mig på att en del får det att låta som att 50.000 är en förmögenhet och ouppnåligt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Jag tycker att ni behöver få in mer bedömningar runt sånt som kan hända under årens lopp, vad kostar en ny strömadapter på 300W som måste vara Lenovo Original när coil whinet till slut gör att adaptern packar ihop.

Är laddkontakten modulär eller fastlödd? Vad kostar en reparation vid modulär resp. fastlödd? Vad kostar nytt tangentbord? Vanliga slitagedelar som ingen pratar om i it-pressen är dags att börja belysa.

Jag har aldrig behövt ersätta något av det du nämner på någon bärbar dator jag ägt trots att jag byter dator sällan och kört bärbart i en bra bit över tio år nu. Är detta ett vanligt förekommande problem?

Permalänk
Skrivet av Herr K:

Jag har aldrig behövt ersätta något av det du nämner på någon bärbar dator jag ägt trots att jag byter dator sällan och kört bärbart i en bra bit över tio år nu. Är detta ett vanligt förekommande problem?

Har datorverkstad sen 12år tillbaka, svullna batterier allt vanligare, även på datorer från 2018. Trasiga laddkontakter har blivit vanligare när storleken på stiften krympt. Sen att plastfästen inuti datorn går sönder så kontakten åker in i datorn är hyggligt vanligt.

Visa signatur
Permalänk

Jag får 40k av jobbet att köpa en "arbets"- (gaming host-host) laptop var tredje år och nu är det dags igen. Vad för värsting kan jag få för 40k?

Permalänk
Medlem

Har sedan en period tillbaka funderat på just detta. Flyttade till 2plans radhus för ett år sedan och har kontoret med spelburken(stationär) på övervåningen och det känns ibland riktigt skönt att kunna gå ifrån en stund och spela lite där. Men för det mesta känns det trist att inte kunna hänga med sambon som glor på Tv:n i vardagsrummet en trappa ner, eller koppla upp en dator mot just Tv:n och spela där. Med eller utan sambo.
Som nämndes i artikeln och även av några av er blir det någon kompromiss såklart och det börjar jag landa i att det är OK för mig.
Jag kommer fortfarande kunna ha kvar min kontorsplats men får docka in laptoppen för att använda de två skärmar jag har. Visst, den kanske kommer surra mer än min stationära men det är väl kanske den enda kompromissen där.
Att kunna koppla laptoppen till Tv:n var något jag faktiskt inte tänkt på, med eller utan handkontroll. Detta var ju en fantastiskt kul grej som blev ett stort plus för laptoppen kände jag när jag läste artikeln.
Har så länge jag kan minnas haft och byggt stationära speldatorer hemma, mer sällan de senaste åren för jag känt att behovet av uppgradering inte funnits (och priserna, tillgängligheten etc..) med det sagt har jag dragit mig från att jag skaffa mig en PS5a för att jag tyckt att de varit otroligt dyra och kanske inte riktigt är den next-gen känsla jag hoppats på. Så när det presenterades en laptop för 55kkr känns en PS5a helt plötsligt som en billig investering och ger då möjligheten att kunna spela nere vid Tv:n för en klart lägre slant.

Tack för en bra artikel, nu fick jag ännu mer att grubbla på 🤯