Permalänk
Medlem

Byta drev på radiostyrd bil.

Tjena

Tänkte mig på att försöka byta motor på en radiostyrd bil, men drevet som sitter på den nya motorn är för stor, så jag tänkte se om jag kunde ta drevet från original-motorn och sätta på den nya motorn. Då till frågan, hur gör man för att lyckas få bort drevet från själva pinnen på motorn? Det känns som att det finns någon speciell teknik man ska använda. Och vad för fästmedel ska man använda när man limmar tillbaka drevet på den nya? Loctite? https://1drv.ms/u/s!AlanozL3drB-gtZP7f9xLU5JymAbQw?e=rBQa5t

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Tjena

Tänkte mig på att försöka byta motor på en radiostyrd bil, men drevet som sitter på den nya motorn är för stor, så jag tänkte se om jag kunde ta drevet från original-motorn och sätta på den nya motorn. Då till frågan, hur gör man för att lyckas få bort drevet från själva pinnen på motorn? Det känns som att det finns någon speciell teknik man ska använda. Och vad för fästmedel ska man använda när man limmar tillbaka drevet på den nya? Loctite? https://1drv.ms/u/s!AlanozL3drB-gtZP7f9xLU5JymAbQw?e=rBQa5t

Hej.
Bilderna fukar inte för mig.

Men med det sagt så brukar det sitta en liten insektskruv på sidan om/skaftet på kugghjulet som behöver skruvas ut.

Sedan när du skruvar fast det andra (om det passar) mot den platta delen på motor pinnen så är gänglås medel ett nästan måste för att det ska hålla.

Du kan också kolla om det går att flytta motorn/fästet. Men beordrade på vad det är för radiobil så kanske det inte är möjligt. Men om det skulle vara det så kolla då så att tänderna i de två kugghjulen som går mot varandra passar som de ska. Annars kan/kommer de gå sönder i förtid!

Som sagt, vet ej vad det är för bil du har. Så denna videon kan kanske vara rätt så overkil för dig

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

*hjälper till* Orignalläknken kräver MS-konto, här är bilen som TS länkar till:

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Tjena

Tänkte mig på att försöka byta motor på en radiostyrd bil, men drevet som sitter på den nya motorn är för stor, så jag tänkte se om jag kunde ta drevet från original-motorn och sätta på den nya motorn. Då till frågan, hur gör man för att lyckas få bort drevet från själva pinnen på motorn? Det känns som att det finns någon speciell teknik man ska använda. Och vad för fästmedel ska man använda när man limmar tillbaka drevet på den nya? Loctite? https://1drv.ms/u/s!AlanozL3drB-gtZP7f9xLU5JymAbQw?e=rBQa5t

Skrivet av KroesusSork:

*hjälper till* Orignalläknken kräver MS-konto, här är bilen som TS länkar till:

https://i.imgur.com/ZPYYN1A.png

Okej tack 🙂👍
Och ser nu att det jag har skrivit inte alls hjälper TS över huvud taget 😅.

Och när det gäller sådana bilar så kan jag tyvärr inte hjälpa dig särskilt mycket men om det är limmat så kanske värme kan få det att släppa lite. MEN det finns en risk att värmen också smälter skälva kugghjulet med. 🤔

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

*hjälper till* Orignalläknken kräver MS-konto, här är bilen som TS länkar till:

https://i.imgur.com/ZPYYN1A.png

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Okej tack 🙂👍
Och ser nu att det jag har skrivit inte alls hjälper TS över huvud taget 😅.

Och när det gäller sådana bilar så kan jag tyvärr inte hjälpa dig särskilt mycket men om det är limmat så kanske värme kan få det att släppa lite. MEN det finns en risk att värmen också smälter skälva kugghjulet med. 🤔

Nej tyvärr hjälper dina tips inte, men jag uppskattar att du försökte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Nej tyvärr hjälper dina tips inte, men jag uppskattar att du försökte!

Har inte kugghjulet bara pressats på motorns axel då? Går väl bryta med en flat mejsel eller liknande och se om det rör på sig.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem

Är axeln i samma diameter på båda motorerna ? Annars blir det ju svårt o flytta över drevet.

Drevet är troligen gjort i POM eller PA om det inte är en väldigt billig sak, skulle tro att det tål att värmas till 120 grader utan bekymmer om du vill ha hjälp o få loss det.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Är det inte limmat funkar en vanlig matkniv att bända loss det med vid axeln mellan drev och motor.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Är axeln i samma diameter på båda motorerna ? Annars blir det ju svårt o flytta över drevet.

Drevet är troligen gjort i POM eller PA om det inte är en väldigt billig sak, skulle tro att det tål att värmas till 120 grader utan bekymmer om du vill ha hjälp o få loss det.

Ja, nu är problemet att det ÄR en väldigt billlig sak, vill minnas att den kostade typ 400 nåt sånt. Men tror du att limmet som håller den smälter vid lägre temp än 120?

Edit: Ja, axlarna har samma diameter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är det inte limmat funkar en vanlig matkniv att bända loss det med vid axeln mellan drev och motor.

Nej så är det, men jag är rädd att den ska gå sönder om jag börjar bända

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Nej så är det, men jag är rädd att den ska gå sönder om jag börjar bända

Du får ju göra lite försiktigt. Alla sådana där små motorer jag mött har alla haft drev som varit påpressade. Kolla på axel änden om du kan någon form av lim. Gör du inte det är det stor risk att den bara är påpressad på axeln.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Du får ju göra lite försiktigt. Alla sådana där små motorer jag mött har alla haft drev som varit påpressade. Kolla på axel änden om du kan någon form av lim. Gör du inte det är det stor risk att den bara är påpressad på axeln.

Nu har jag äntligen testat, och det gick galant, som du skrev så var den bara pressad på axeln.

Stort tack för hjälpen allihopa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Nu har jag äntligen testat, och det gick galant, som du skrev så var den bara pressad på axeln.

Stort tack för hjälpen allihopa!

Kul att det löste sig!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.