Permalänk
Medlem

HUAWEI MateView GT27 - Bra eller kass?

Häpp. Jag kikar på 27" 1440p skärm som julklapp till min dotter. Hon spelar mest Valorant och även lite LoL på senare tid. I dagsläget har hon en HP X24 IH (IPS) som hon är nöjd med och som fungerat bra. Inget jättebehov av att byta m.a.o. men jag tänkte att det kan vara kul med något större skärm i 1440 kanske.

Så till min fråga. Hur tror ni att nedanstående skärm står sig i jämförelse med den befintliga? VA kontra IPS, kan den ändå vara värd att snegla på tror ni eller är det upplagt för besvikelse? Det går ju givetvis att testa och lämna tillbaka men enklare om det går att undvika.

Produkt: HUAWEI MateView GT 27"

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...

Pris: 1490kr

Permalänk
Medlem

Jag gick från en 24" 1080p IPS till en 34" VA 1440p skärm, en MSI som jag köpte begagnad här på forumet. Jag blev riktigt nöjd med den, nu tycker jag nästan att 24" är lite för litet. Vilket var en faktor till varför jag faktiskt köpte en likadan skärm som du länkade.

Det är en liten skillnad på färgerna mellan min VA och IPS. Men skulle inte säga att den är superstor. Jag fick ställa in lite inställningar i VA-skärmen och fick den att se bättre ut. Så frågan är nog egentligen mer hur kräsen din dotter är.

Jag kollade även upp några Youtube-recensioner. Skärmen verkar lovande, men jag läste någonstans att det är några personer som har haft problem med ghosting och smearing på skärmen. Jag får se hur det blir när jag får hem skärmen, mycket kan nog bero på att man har haft fel / dåliga inställningar på skärmen.

Permalänk
Medlem

Är nog helt klart en prisvärd budgetskärm men den är VA med allt vad det innebär och saknar gsync/freesync. IPS skärmar med samma specs ink sync har gått mellan 2500-3000 senaste månaden på rea.

Är budgeten under 2k är den nog väldigt bra jämfört med alternativen men personligen hade jag inte velat vara utan freesync.
Har 2st 27" 1440p 165Hz IPS skärmar åt barnen och 34" 1440p ultrawide VA 165Hz själv, alla med freesync. Detta pga VA problemen stör mig inte i närheten lika mycket som tearing.

En av IPS skärmarna köpte jag för 2222kr för nån månad sen.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Är nog helt klart en prisvärd budgetskärm men den är VA med allt vad det innebär och saknar gsync/freesync. IPS skärmar med samma specs ink sync har gått mellan 2500-3000 senaste månaden på rea.

Är budgeten under 2k är den nog väldigt bra jämfört med alternativen men personligen hade jag inte velat vara utan freesync.
Har 2st 27" 1440p 165Hz IPS skärmar åt barnen och 34" 1440p ultrawide VA 165Hz själv, alla med freesync. Detta pga VA problemen stör mig inte i närheten lika mycket som tearing.

En av IPS skärmarna köpte jag för 2222kr för nån månad sen.

Den har Freesync om man kollar specifikationen. Dem stoltserar bara inte med det, dvs ingen garanti för full funktion men den har möjligheten.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Bildexpert 📺

Huawei GT27 listas inte av AMD som Freesync-certifierad: https://www.amd.com/en/products/freesync-monitors

VESA Adaptive är en självklarhet med så gott som alla spelskärmar från 2015 och framåt. Detta eftersom funktionen är inbyggt i de vanligaste kretsuppsättningarna. Däremot är det som skrivet inget garanti för att adaptiv synk faktiskt fungerar bra. Dess alldeles fullt förväntade existens kan inte klassas som en fördel innan någon testat och bekräftat hur väl det fungerar.

Permalänk
Avstängd

Läste på om denna eftersom den var billig från Elgiganten. Freesync verkar funka bra vad jag läst mig till. Den fick lite kritik för att den inte var lika funktionsrik som konkurrenter i samma prisklass, men nu kostar den ju typ hälften så det är väl ok. Bara en HDMI och en DP är väl lite snålt, och funktionen i USB C-porten är oklar. Annars är det väl vanliga VA-problem med inte så bra svärta, lite eftersläpningar och så, men bra färger. För runt 3000 är den inte så bra men för 1500 är den väldigt bra skulle jag säga. Svårt att hitta en 27 tummare med 1440p för det priset, än mindre en med hög uppdateringshastighet och så.

Permalänk
Medlem

Tänkte slå till men just nu slut, skulle duga som en andra gamingskärm i hushållet.
Får se om någons kassa eller kundkorg timear ut det närmsta...

Edit: som väntat blev det en tillgänglig efter en stund.. hoppas den fungerar någorlunda vettigt

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Finns reviews på youtube där de testar freesync och säger att det är katastrof under 150fps typ. Det i min värld är icke freesync.
Själva sync delen fungerar som den ska men massor av flickering/brightness shift.

Hade själv en samsung c34f791 med freesync med exakt de problemen vissa beskriver med GT27an och det var oanvändbart.

Enklast är ju att testa, är ju enkelt att lämna tillbaka om det blir fel.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Tack för input hör ni. Inte superviktigt att landa under 2-3000 men det är ju onekligen ett bra pris på skärmen och det gjorde mig nyfiken. Får se vad jag landar i. Går det att hitta en bra deal på en IPS 1440 så blir det sannolikt ändå en sådan.

Permalänk
Skrivet av Molvin:

Jag kollade även upp några Youtube-recensioner. Skärmen verkar lovande, men jag läste någonstans att det är några personer som har haft problem med ghosting och smearing på skärmen. Jag får se hur det blir när jag får hem skärmen, mycket kan nog bero på att man har haft fel / dåliga inställningar på skärmen.

Spännande! Hur blev ghosting och smearing, när du testat med inställningar och så, tycker du?
(särskilt text, spelar bara ibland)

Hur tycker du Freesyncen funkar?

Skrivet av tuomi:

Tänkte slå till men just nu slut, skulle duga som en andra gamingskärm i hushållet.
Får se om någons kassa eller kundkorg timear ut det närmsta...

Edit: som väntat blev det en tillgänglig efter en stund.. hoppas den fungerar någorlunda vettigt

Kul! Lyckades med nått liknande. 😊
Hur funkar ditt exemplar, tycker du?

Hur upplever du Freesyncen?

Permalänk
Skrivet av snajk:

Bara en HDMI och en DP är väl lite snålt, och funktionen i USB C-porten är oklar.

Enligt Elgiganten, Huawei eng- och sve-sidor så är USB-C till för att strömförsörja skärmen i sig enbart (om jag fattat rätt) Det nämns också en extern USB-C strömadapter på 65W:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...
https://consumer.huawei.com/en/monitors/mateview-gt-27-se/spe...
https://consumer.huawei.com/se/monitors/mateview-gt-27-se/spe...

Strömadaptern nämns även hos Elgiganten
Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Spännande! Hur blev ghosting och smearing, när du testat med inställningar och så, tycker du?
(särskilt text, spelar bara ibland)

Hur tycker du Freesyncen funkar?

Kul! Lyckades med nått liknande. 😊
Hur funkar ditt exemplar, tycker du?

Hur upplever du Freesyncen?

Jag tycker skärmen funkar fint, har som i signaturen en XF270HUA och den kommer fortsatt vara min primära skärm.
Bildmässigt tycker jag den mäter sig bra med föregående men jag antar att där kommer finnas eftersläpningar.

Har inte hunnit spela något på denna ännu eller bekräfta freesync-funktion.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlexCooper:

Enligt Elgiganten, Huawei eng- och sve-sidor så är USB-C till för att strömförsörja skärmen i sig enbart (om jag fattat rätt) Det nämns också en extern USB-C strömadapter på 65W:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...
https://consumer.huawei.com/en/monitors/mateview-gt-27-se/spe...
https://consumer.huawei.com/se/monitors/mateview-gt-27-se/spe...

Jo jag har läst det, men läser man recensioner så blir det mer otydligt, exempelvis från TechRadar: "In terms of inputs, there’s a rather paltry total of two usable ports - 1x HDMI, and 1x DisplayPort. The USB-C connection is used for power, or you can plug in your laptop to use it as a secondary screen." Wut? Hur många laptops stöder video-in via USB C? Det måste vara fel. Andra recensioner verkar växla mellan att säga att den inte har någon USB connectivity, vilket väl stämmer typ om den bara är för ström, och att säga att den har en USB C input och lista den tillsammans med HDMI och DP. Men även "USB C för strömförsörjning" kan ju betyda både att skärmen drivs av ström från den porten eller att skärmen kan tillhandahålla ström till exempelvis en laptop via den, men det hade förstås varit konstigt om den kunde ge ström den vägen men inte överföra bild.

Permalänk

Köpte två och kommer lämna tillbaka dem. Färgerna är toppen men ghostingen/smearingen är på tok för illa för spel som CSGO. Testade också lite Rocket League, Sea of Thieves och GTa och för dem funkade det ok. Så kör man bara casual så är det riktigt bra value. För mina behov funkar det dock inte alls.

USB-C är endast för ström till skärmen.

Permalänk
Skrivet av snajk:

”… The USB-C connection is used for power, or you can plug in your laptop to use it as a secondary screen." Wut? Hur många laptops stöder video-in via USB C? Det måste vara fel. … Men även "USB C för strömförsörjning" kan ju betyda både att skärmen drivs av ström från den porten eller att skärmen kan tillhandahålla ström till exempelvis en laptop via den, men det hade förstås varit konstigt om den kunde ge ström den vägen men inte överföra bild.

När jag läser den texten så uppfattar jag det som att skärmen är secondary screen, inte laptopen.

Håller med dig om att endast "USB C för strömförsörjning" kan betyda både och. Det som förtydligade för mig att det är strömförsörjning av själva skärmen var att innehållsförteckningen specifikt anger en USB-C nätadapter. (Eftersom ingen annan adapter nämns.)

Men att ge enbart ström via USB-C är en vanlig sak - tänk på alla laddare med USB-C. (Apples inte minst.)

Jag tror att USB-C generellt är lite som HDMI2.1 - en specifikation för många möjliga funktioner - som i en apparat kan innehålla en eller flera av dessa. Ungefär som en uppdaterad version av en kokbok, där en kock (tillverkare) kan välja fritt vilket eller vilka recept (funktioner) denne vill använda för en restaurangs (produkt) meny.

Bra att nedanstående som fått skärmen upplyste om att USB-C för den skärmen är för att strömförsörja skärmen.

Tanken slår mig nu… Man får alltså en 65W-laddare som kan ladda/driva vad som helst med USB-C? 🤔 Kan kanske vara användbart, t.ex. vid resa eller så. Nåväl, ett sidospår.

Skrivet av ostrichboy:

Köpte två och kommer lämna tillbaka dem. Färgerna är toppen men ghostingen/smearingen är på tok för illa för spel som CSGO. Testade också lite Rocket League, Sea of Thieves och GTa och för dem funkade det ok. Så kör man bara casual så är det riktigt bra value. För mina behov funkar det dock inte alls.

USB-C är endast för ström till skärmen.

Tack för info.! Spelar inte CS:GO, så då kan de bli bra ändå. 👍

Permalänk
Skrivet av tuomi:

Jag tycker skärmen funkar fint, har som i signaturen en XF270HUA och den kommer fortsatt vara min primära skärm.
Bildmässigt tycker jag den mäter sig bra med föregående men jag antar att där kommer finnas eftersläpningar.

Har inte hunnit spela något på denna ännu eller bekräfta freesync-funktion.

Tackar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlexCooper:

När jag läser den texten så uppfattar jag det som att skärmen är secondary screen, inte laptopen.

Håller med dig om att endast "USB C för strömförsörjning" kan betyda både och. Det som förtydligade för mig att det är strömförsörjning av själva skärmen var att innehållsförteckningen specifikt anger en USB-C nätadapter. (Eftersom ingen annan adapter nämns.)

Jo, det hade ju varit ganska dumt att ha samma ingång för strömförsörjning av skärmen som för inkoppling av enheter, då måste enheten ge tillräckligt med ström över USB för att driva skärmen för att det ska gå att använda ingången alls.

Citat:

Men att ge enbart ström via USB-C är en vanlig sak - tänk på alla laddare med USB-C. (Apples inte minst.)

Tja, en laddare är ju en laddare så det är ju rätt naturligt att den bara ger ström. Men att ge ström till en enhet som ska använda skärmen, men inte skicka bilden i samma kabel utan kräva en separat DP eller HDMI hade ju varit väldigt konstigt. Har en skärm (eller docka eller liknande) möjlighet att ge ström till en ansluten dator eller annan enhet via USB C så är det kopplingen den använder för allt liksom. Tvärtom däremot finns ju, min docka till jobbdatorn är USB C exempelvis men kontakten är en kombination av en USB C och en "Thinkpad strömkontakt" som sitter ihop. Det går att ta loss den konstiga kabeln och köra bara USB C men då får man inte så mycket ström så min dator laddas ju ur om jag kopplar så, men en enhet med mindre krav funkar det ju på, som min telefon exempelvis som får ström och allt från dockan med USB, skärmutgångar och så.

Citat:

Jag tror att USB-C generellt är lite som HDMI2.1 - en specifikation för många möjliga funktioner - som i en apparat kan innehålla en eller flera av dessa. Ungefär som en uppdaterad version av en kokbok, där en kock (tillverkare) kan välja fritt vilket eller vilka recept (funktioner) denne vill använda för en restaurangs (produkt) meny.

Jo lite så. Det har ju inneburit en väldig förbättring när det gäller återanvändning av dockor och så, men helt hundra är det inte än enligt min erfarenhet. Jag körde en Dell-docka med USB C till min Thinkpad exempelvis, med strömmen kopplad separat, vilket fungerade hjälpligt men inte alla skärmutgångar och så, och det strulade ofta. Inte ens Thinkpad-dockorna är ju hundra med de Thinkpads de är byggda för utan det krävs toggling av skärmar typ varje gång för att datorn ska hitta dem och så. Hemma funkar det bättre då jag bara kör med en (stor) skärm numera, men mer än en så blir det fipplande.

Citat:

Bra att nedanstående som fått skärmen upplyste om att USB-C för den skärmen är för att strömförsörja skärmen.

Jo det var absolut bra med ett förtydligande. Samtidigt vet jag inte om jag nödvändigtvis litar mer på någon här på swec jämfört med en recensent på en hyfsat etablerad tekniksida. Det är ju generellt ett problem med dagerns sjukt avancerade produkter, ibland krävs det att man ändrar inställningar eller liknande för att saker ska fungera korrekt eller på bästa sätt, och journalister eller recensenter har sällan tiden att sätta sig in i produkter på den nivån som hade krävts. Exempelvis läste jag på om ett par hörlurar för ett tag sedan, hälften hyllade dem och hälften sågade dem typ, gemensamt för de som hyllade dem var att de kommit på att man behövde stoppa i batterier för att NC skulle funka och att de observerade att det också höjde ljudkvaliteten rejält även när NC var avstängt, vilket inga av de som sågade nämnde. Sen kan man förstås anse att det borde vara antingen uppenbart på produkten eller tydligt förklarat i manualen, men vi vet ju inte om det var det och många bara inte läste eller inte fick med en.

Citat:

Tanken slår mig nu… Man får alltså en 65W-laddare som kan ladda/driva vad som helst med USB-C? 🤔 Kan kanske vara användbart, t.ex. vid resa eller så. Nåväl, ett sidospår.

Tja, den funkar säkert. Jag gillar ju tanken på att använda USB C som strömkontakt för typ allt där den räcker till, det hade underlättat väldigt när adaptrar går sönder och så. Samtidigt känns det som en skärm är mer av en permanent installation så att börja gräva bakom skrivbordet för att få med sig en laddare är väl kanske inte något jag hade gjort i första taget. Sen brukar man ju få med en laddare som räcker när man köper en produkt, undantaget är ju telefoner och liknande som inte har så höga krav, men för laptops och liknande som laddas med USB C så får man med passande laddare.

Citat:

Tack för info.! Spelar inte CS:GO, så då kan de bli bra ändå. 👍

Jag tror den kan vara rätt bra. En del recensioner laborerade lite med overdrive och liknande vilket kunde förbättra eftersläpningarna en del.

Permalänk
Medlem

Jag har nu smackat upp skärmen och hunnit testa den. Har inte märkt några eftersläpningar alls. Testade att hoppa in i CS:GO och tyckte att det flöt på bra. Känns riktigt bra att gå upp från 24" på denna rigg.

Färgerna tycker jag ser bra ut, jämför man med min äldre BenQ XL2411T så är det en stor förbättring. Inga döda pixlar följde med skärmen, vilket var väldigt skönt.

Det enda negativa om skärmen jag stött på är armen till skärmen. Jag tycker att den tar upp alldeles för mycket plats och är i vägen för musen, speciellt om man har skärmen någorlunda nära sig. Så en ny arm med gasfjädring är väl näst i tur på inköpslistan.

Lätt sagt så är jag helnöjd med skärmen.

Permalänk

Liten mini-update bara. Har också satt upp en av två köpta för ett tag sen nu. Funkar fint till kontorsarbete - som extraskärm, men ytan används fullt ut. (Min andra hälft/apelsin hade bra flyt o koll på ca. tio fönster lite här o var, inkl. video. Och dessutom funkar jobb-dockan till HPn riktigt bra med en 34”-are och den skärmen - via DP-portar båda. Allt är där det ska vara.)

Har också senare satt upp den på en skärm-arm. En Andersson (NetOnNets märke), som faktiskt funkar riktigt bra.

Har inte testat vare sig video eller spel själv på den. Men inget fel hittills. 😊