Permalänk
Medlem

Kvalitet vs FPS

Har för första gången ett high-end grafikkort nu (7900xt) och kan kliva upp i inställningarna.
Får ut snitt 151 fps med extreme, men 220+ med lite lägre inställningar. Har en 240hz skärm (1440p).

Till min fråga till de mer erfarna bättre spelarna. Ska man satsa på så många fps som möjligt eller är ~150 dugligt med bästa grafiken? Hur gör ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITViking:

Har för första gången ett high-end grafikkort nu (7900xt) och kan kliva upp i inställningarna.
Får ut snitt 151 fps med extreme, men 220+ med lite lägre inställningar. Har en 240hz skärm (1440p).

Till min fråga till de mer erfarna bättre spelarna. Ska man satsa på så många fps som möjligt eller är ~150 dugligt med bästa grafiken? Hur gör ni?

Vilka spel lirar du?

Permalänk
Medlem

För mig är kvalité numero uno. Jag kör hellre med lägre FPS och maxad grafik. Sen beror det lite på spel också, FPS och framförallt online så vill man väl inte ha vråldålig FPS direkt. Men singleplayer third person t.ex. är det bara att maxa reglagen!

Permalänk
Medlem

SP maxad grafik
MP maxad FPS låg grafik
(oftast sänkta effekter men hög AA och texturer, gör det lättare att se fiender utan att det ser gräsligt ut).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITViking:

Har för första gången ett high-end grafikkort nu (7900xt) och kan kliva upp i inställningarna.
Får ut snitt 151 fps med extreme, men 220+ med lite lägre inställningar. Har en 240hz skärm (1440p).

Till min fråga till de mer erfarna bättre spelarna. Ska man satsa på så många fps som möjligt eller är ~150 dugligt med bästa grafiken? Hur gör ni?

Beror helt på spelaren och vad för spel. Jag är en balanserad competitive / kvalitet. Vissa vill ha mer, vissa mindre. Är det Warzone du lirar? Då finns det massa inställningar ingame som gör det mer Real samtidigt som det gör det svårare att se fiender, dom inställningarna kan man ju stänga av eller va på low. Samtidigt som Texture och AA kan vara värt att dra upp när du har ett så pass bra kort. Jag hade försökt hamna runt 180-200fps, målet är att det ska flyta på bra utan att du får nå visual issues osv, men där spelar skärmen väldigt stor roll i det hela också, oavsett vad du har för gpu. Sen beroende på vilken CPU du har så vill man ju inte att den ska ligga på för hög arbetsbelastning kontra GPUn. Så lägga allt på low är inte alltid det bästa.

Lycka till. /M

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

Vilka spel lirar du?

Mestadels Call of Duty multiplayer.
Men dags nu att börja köra alla single player-spel man väntat på typ Cyberpunk.

Men även online, är det någon competetive skillnad på 150 och 220?

Skrivet av Morrreee:

Beror helt på spelaren och vad för spel. Jag är en balanserad competitive / kvalitet. Vissa vill ha mer, vissa mindre. Är det Warzone du lirar? Då finns det massa inställningar ingame som gör det mer Real samtidigt som det gör det svårare att se fiender, dom inställningarna kan man ju stänga av eller va på low. Samtidigt som Texture och AA kan vara värt att dra upp när du har ett så pass bra kort. Jag hade försökt hamna runt 180-200fps, målet är att det ska flyta på bra utan att du får nå visual issues osv, men där spelar skärmen väldigt stor roll i det hela också, oavsett vad du har för gpu. Sen beroende på vilken CPU du har så vill man ju inte att den ska ligga på för hög arbetsbelastning kontra GPUn. Så lägga allt på low är inte alltid det bästa.

Lycka till. /M

Du hade nog en poäng där. Med högre grafik blev det lite svårare att se fienden så får ta o labba runt lite för en balanserad nivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITViking:

Mestadels Call of Duty multiplayer.
Men dags nu att börja köra alla single player-spel man väntat på typ Cyberpunk.

Men även online, är det någon competetive skillnad på 150 och 220?

Du hade nog en poäng där. Med högre grafik blev det lite svårare att se fienden så får ta o labba runt lite för en balanserad nivå

Ja, rätt många av "Effekt" inställningarna som någon nämnde ovan ger ju tyvärr en nackdel spelmässigt. Men vissa ger fortfarande väldigt fin kvalitet och så ser man fiender fortfarande helt okej. Kolla upp icemanisaac på youtube. prova hans inställningar. fast dra upp Texture från hans inställning LOW till NORMAL eller HIGH. Och se vad du tycker. Jag kör med hans inställningar och har min på Normal. jag tycker det funkar väldigt bra! Jag har 3080 och han har ett 3090.. Så du kanske ska ha Texture på HIGH. elr så räcker det med Normal för dig också, så länge CPUn hänger med. Kolla detta och återkom

Här är videon med hans inställningar.

/M

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem

Beror helt på vilka spel man spelar. I tävlingsinriktade spel där fokus ligger på att prestera är FPS viktigare än allt annat. För mycket onödiga effekter som reflektioner och motion blur kan t.o.m. vara störande.

Själv spelar jag för upplevelse/immersion och spelar simulatorspel, RPG o.s.v. Jag bryr mig väldigt lite om FPS så länge det inte gör att det faktiskt är svårt att kontrollera spelet (typ under 40-45 FPS i de flesta spel, under 20 FPS i vissa).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Väldigt titelbaserat, i vissa spel har jag dragit ner för att se andra spelare bättre och i andra så blir det någon form utav mellanläge.
Prio 1 hos mig är iaf att få det att se bra ut och ha så många fördelar som möjligt, i vissa spel så är skillnaderna minimala mellan låga och höga settings, inget man direkt märker i ett snabbt shoterspel men möjligtvis om man sitter och myser i tex Icarus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrreee:

Ja, rätt många av "Effekt" inställningarna som någon nämnde ovan ger ju tyvärr en nackdel spelmässigt. Men vissa ger fortfarande väldigt fin kvalitet och så ser man fiender fortfarande helt okej. Kolla upp icemanisaac på youtube. prova hans inställningar. fast dra upp Texture från hans inställning LOW till NORMAL eller HIGH. Och se vad du tycker. Jag kör med hans inställningar och har min på Normal. jag tycker det funkar väldigt bra! Jag har 3080 och han har ett 3090.. Så du kanske ska ha Texture på HIGH. elr så räcker det med Normal för dig också, så länge CPUn hänger med. Kolla detta och återkom

Här är videon med hans inställningar.

/M

Galet vad färgerna blev annorlunda med den färgprofilen! Men allt blev mycket tydligare nu med det där, får testa några multiplayermatcher. Tack!
Kopierade hans (grafik)inställningar rakt av förutom de två texture-inställningarna som du föreslog. Landade på 178fps i benchmarken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITViking:

Galet vad färgerna blev annorlunda med den färgprofilen! Men allt blev mycket tydligare nu med det där, får testa några multiplayermatcher. Tack!
Kopierade hans (grafik)inställningar rakt av förutom de två texture-inställningarna som du föreslog. Landade på 178fps i benchmarken

Nemas problemas! Jag gjorde också det! Tycker det flöt på riktigt bra!! mixa lite mellan texture inställningarna och kolla vilken som blir bäst. Normal eller High. 178 låter ju bra! hur mycket procent är bottleneck för GPU och CPU?

Du kan leta fram mina benchmark i en tråd som heter "CoD Benchmark resultat" här på Sweclockers. Så kan du se vad jag har för fps och procent på GPU och CPU.

/M

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morrreee:

Nemas problemas! Jag gjorde också det! Tycker det flöt på riktigt bra!! mixa lite mellan texture inställningarna och kolla vilken som blir bäst. Normal eller High. 178 låter ju bra! hur mycket procent är bottleneck för GPU och CPU?

Du kan leta fram mina benchmark i en tråd som heter "CoD Benchmark resultat" här på Sweclockers. Så kan du se vad jag har för fps och procent på GPU och CPU.

/M

Hittade tråden Verkar som de flesta bottleneckar i GPU, här var det lite annorlunda;

Vet inte om man bör tweaka mer vid det här laget?

Gameplay och visibilitet kändes riktigt bra iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITViking:

Hittade tråden Verkar som de flesta bottleneckar i GPU, här var det lite annorlunda;

<Uppladdad bildlänk>

Vet inte om man bör tweaka mer vid det här laget?

Gameplay och visibilitet kändes riktigt bra iaf

Jaa, du vill att det ska vara GPUn som arbetar hårdast. Men 7900xt är ju som 4090. Och det kortet är brutalt. Så vet inte hur mycket du kan ändra på det, men är ju fortfarande bra FPS. Vad händer om du maxar Texture? vad är högsta där? High? eller finns det en värre. och kolla vad du får då. Vet inte så mycket om AMD CPUs. Är din en av dom nya? Överklockad?

Visa signatur

Stationär: Låda: Fractal Design Define S. PSU:Corsair RM850. Moderkort: Asus Prime B660-Plus D4. CPU: i5 12400F 2.5 Ghz. Minne:32gb DDR4-3600 mhz. GPU: Asus TUF 3080 OC 12gb. OS: Win10 pro. Hårddiskar:Kingston KC3000 1TB & Samsung 970 EVO plus 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ITViking:

Men även online, är det någon competetive skillnad på 150 och 220?

Bara om du känner av det egentligen. Bara att testa dig fram och se vad du vill ha

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Single player maxad grafik så länge minimum FPS hålls på typ minst 30~40 FPS. För seriös online spelande så maxad FPS såklart och bonus om det går att stänga av alla massa effekter som ger bara sämre synlighet.

Men jo du vet själv bäst, när jag spelade online var det helt för att vinna (dock gameplayen är väl oxå viktigt, icke njutbar gameplay orkar man väl inte sätta sin tid på), när man vann och gjorde bra ifrån sig var vad man njöt av, grafiken spelade ingen roll men spelar jag single player är det ju förstås för upplevelsens skull då gör ju grafiken stor skillnad.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Den ärliga frågan är hur många som är så pass bra att gå från 150 fps till 210 fps spelar någon roll över huvud taget... En duktig spelare kommer spöa oss på 30 fps när vi har 500.

Tror att ändra belysningen i rummet kommer påverka ditt gameplay mer än att gå från 150 till 210 fps.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3