Söndagsmatiné: Svårigheterna med fusion

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Kombinationen av en mycket kraftig utbyggnad av havsbaserad vindkraft och batteriutjämning klarar enkelt att försörja oss om 7-10 år om man gör investeringarna i dag.

Vindkraft är värdelöst som stabil basförsörjning och fullständigt obrukbart i stor skala (majoritetskomponent i ett elnät) och ska aldrig användas ändamålet basförsörjning. Du kanske tänker att Danmark gör ju detta, och vissa andra länder också, men ja, dom är kopplade till länder vars baslast genereras av just något pålitligt, som kärnkraft eller vattenkraft. Dom hade aldrig klarat sig själva, frånkopplade. Dom kan bara köpa effekt när det inte blåser och på så sätt klara sig.

Jag vet inte vilka morötter du har rökt men tänk ett extra varv kring hur elnätet fungerar. Ström skapas och konsumeras direkt. Det innebär också att när efterfrågan ökar måste det finnas ström tillgängligt direkt. Det är anledningen att du varken kan basera samhällets behov i Norden på varken vind eller sol. Du har en dynamisk produktion, som dessutom är opålitlig i effekt.

Om du tittar på vad som händer med samhället när det inte blåser så inser du rätt snabbt att det är obrukbart som energikälla. Kylan går upp, då går även förbrukningen upp.

Att tro att du kan spara el i batterier, i den mängd det behövs, tWh så tänk om igen. Om alla batterier (kapacitetsmässigt) som producerades exempelvis 2021, kopplades in i Svenska elnätet skulle man kunna lagra ca 2 dagar av energi. Låt den siffran sjunka in lite, det är alltså fullständigt omöjligt penningmässigt,teknikmässigt, produktionsmässigt eller hålbarhetsmässigt att tro att vind och batterier ska driva ett samhälle som Sverige. Sen är bara vi ett land i mängden, och ett litet sådant. Du inser snart att produktionsbehovet och mängden råvaror inte går ihop. Det går inte att basera ett samhälle (miljontals människor, industrier, sjukvård, skolor.. ja du vet..) på ett energislag som inte är tillgängligt när det behövs. Batterier i den skalan du drömmer är endast drömmar, och kommer aldrig bli verklighet.

Kärnkraft är stabilt och kan byggas otroligt bra. Det är det absolut bästa energislaget vi har idag och mängden avfall är försummbar. Fusionskraftverk, den dagen när dom kommer (i stil med Helion, små effektiva), tror jag, kommer att eliminera kol, gas, olja och förmodligen även fissionskraftverk och vindkraftsparker. Pris/prestanda/hållbarhet, allt man behöver för all framtid så länge det finns vatten på planeten.

Har du någon vetenskaplig artikel som referens som hävdar att detta är en sund investeringsstrategi samt tekniskt och samhällsmässigt möjligt detaljgranskar jag den gärna.

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Från hans facebook flöde finns det dammar som skapar vatten såklart

Vilken usel ton dock, vi har straxt över 4000 vindkraftverk. Kina äger ca 2400 av dem. Och nästan alla som byggs i dagsläget ägs av samma statliga kinesiska investerare.

https://svenskvindenergi.org/fakta/agare-av-elproduktion
6,6% ägs av CGN år 2024, har de endast minivindkraftverk eller hur får du det till ungefär 2400 stycken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

visste inte att det fanns flera typer av vattenkraft?, att lagra energi i form av stora vattenmassor för att sedan öppna kranen och låta vattnet flöda vet jag finns... men inte mycket mer än det. vad finns det mer?

Olika sätt att ta till vara krafter i havet, strömmar och vågor i första hand.

Permalänk
Citat:

*bort/mod*

Du får gärna själv berätta lite mer om din allmänbildning inom elsystemet. Jag har ett par års erfarenhet.

Det är betydligt mer sunt att investera i kärnkraft för att försörja ett land, än vindkraft och strömkraft och tro att det ska rädda industri och välfärd. Vattenkraften är redan utbyggd i Sverige och kan inte expanderas mycket mer. Det finns gott om uran i världen för över 100 år fram över och befintligt kärnbränsle kan upparbetas och förbrukas igen, bara man investerar i tekniken för det. Hade inte politkerna straffskattat sönder och avecklat våra kärnkraftverk och fördärvat våran energivälfärd hade medelsvensson (mig inkluderad) haft en relativt normal vinter. Det hade också gjort att våran industri kunde fortsätta vara konkurranskraftig och fortsätta utvecklas i Sverige.

Vind är en opålitlig energikälla som endast är gott nog för att dryga ut baslasten med.

Om du nu är så allmänbildad på energisystem, så var vänlig och återkom med en kalkyl / hållbara argument där du ser att vi kan driva ett helt land, pålitligt med vindkraft, och spara överskottet i batterier som täcker Sveriges förbrukning över perioder där det inte blåser tillräckligt, en period som kan vara ett par veckor, eller ännu längre. Det hade vart klokt att faktorera in att Sverige är sammankopplat med resten av EU, ett system där vi hjälper varandra när det blir produktionsbortfall. Konsekvenserna av att i stor utsträckning förlita sig på vind, skulle få katastrofala konsekvenser när pålitlig baskraft inte längre är tillgänglig. Men det har du säkert koll på.

Även om du kombinerar vind med sol och vågkraft, är det totala effekttillskottet alldeles för litet. Har du också någon uppfattning, hur mycket batterier som behövs för att lyckas med detta och vad det skulle innebära produktionsmässigt, kostnadsmässigt, miljömässigt? Finns otroligt många faktorer som gör detta argument helt omöjligt.

Det är lätt att haspla ur sig saker utan att räkna på det, eller för den delen vara insatt i hur energisystemen fungerar, hur tillverkningsindustrin fungerar, hur råmaterial upphandlas och förädlas och hur batterier byggs. Den lilla detaljen som att hela västvärlden håller på med elektrifiering pekar redan på idag problem att bygga batterier i tillräcklig skala (baslast exkluderat)

Jag har mer flit vart kortfattad ovan, det finns väldigt mycket att använda som argument utöver det som har sagts.

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Medlem

Tror det finns en tråd om kärnkraft redan? (fission)

Bjuder på en fin bild av en Novatron så länge, kul med lite svensk design:

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vill ni bemöta andras inlägg får ni göra det på ett sakligt och trevligt sätt alt. låta bli tangentbordet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inga problem att bygga det:
https://www.energy.vic.gov.au/renewable-energy/batteries-ener...

För flera år sedan byggde de 300MW på några månader

Förstod inte det jag skrev? Momentant 1200MW. Du kan inte ta ut den effekten från batteripacket utan att värmeutvecklingen sätter stopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkepenke:

Du får gärna själv berätta lite mer om din allmänbildning inom elsystemet. Jag har ett par års erfarenhet.

Det är betydligt mer sunt att investera i kärnkraft för att försörja ett land, än vindkraft och strömkraft och tro att det ska rädda industri och välfärd. Vattenkraften är redan utbyggd i Sverige och kan inte expanderas mycket mer. Det finns gott om uran i världen för över 100 år fram över och befintligt kärnbränsle kan upparbetas och förbrukas igen, bara man investerar i tekniken för det. Hade inte politkerna straffskattat sönder och avecklat våra kärnkraftverk och fördärvat våran energivälfärd hade medelsvensson (mig inkluderad) haft en relativt normal vinter. Det hade också gjort att våran industri kunde fortsätta vara konkurranskraftig och fortsätta utvecklas i Sverige.

Vind är en opålitlig energikälla som endast är gott nog för att dryga ut baslasten med.

Om du nu är så allmänbildad på energisystem, så var vänlig och återkom med en kalkyl / hållbara argument där du ser att vi kan driva ett helt land, pålitligt med vindkraft, och spara överskottet i batterier som täcker Sveriges förbrukning över perioder där det inte blåser tillräckligt, en period som kan vara ett par veckor, eller ännu längre. Det hade vart klokt att faktorera in att Sverige är sammankopplat med resten av EU, ett system där vi hjälper varandra när det blir produktionsbortfall. Konsekvenserna av att i stor utsträckning förlita sig på vind, skulle få katastrofala konsekvenser när pålitlig baskraft inte längre är tillgänglig. Men det har du säkert koll på.

Även om du kombinerar vind med sol och vågkraft, är det totala effekttillskottet alldeles för litet. Har du också någon uppfattning, hur mycket batterier som behövs för att lyckas med detta och vad det skulle innebära produktionsmässigt, kostnadsmässigt, miljömässigt? Finns otroligt många faktorer som gör detta argument helt omöjligt.

Det är lätt att haspla ur sig saker utan att räkna på det, eller för den delen vara insatt i hur energisystemen fungerar, hur tillverkningsindustrin fungerar, hur råmaterial upphandlas och förädlas och hur batterier byggs. Den lilla detaljen som att hela västvärlden håller på med elektrifiering pekar redan på idag problem att bygga batterier i tillräcklig skala (baslast exkluderat)

Jag har mer flit vart kortfattad ovan, det finns väldigt mycket att använda som argument utöver det som har sagts.

Heheh, alltid lika roligt att prata med polarna på SVK. Folk tror, men vet inget. Du visar kompetens. El är som sagt inte två hål på väggen. Att folk inte tittar på tyskarna. De har ju precis gjort det , lagt ned kkv och kört fullt ös på vind och sol. Fransmännen får ju skämmas för att de inte skött underhållet på sina kkv.
Men har man MASSOR med baskraft och reglerkraft så är vind i rätt mängd helt ok. Men man bygger inte elsystem med sol och vind som bas. Det går inte.

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Men har man MASSOR med baskraft och reglerkraft så är vind i rätt mängd helt ok. Men man bygger inte elsystem med sol och vind som bas. Det går inte.

Fransmännen har dessvärre chablat sig något otroligt. Jag vet dessvärre inte bakgrunden till deras massiva problem med kkv denna vintern men allvarligt är det. Också Tysklands bortgång från kkv är alldeles för aggresiv då den gör att vi bränner fossilt för att kompensera i alldeles för stor utsträckning. Någon form av EU-enighet då nätet är ihopkopplat hade vart önskvärt innan enskilda länder börjar skruva ner det vi tar för givet. Det är inte så att jordklotet blir en bättre plats bara för att vi bränner mindre fossilt i sverige och tyskarna istället ökar.

Håller med till 100% vad gäller vind.

Lite vind och sol är aldrig fel som komplement till baskraften, även vågkraft fungerar för att toppa upp effekten med samt försörja avskurna samhällen och mindre områden.

Dock är fusionkraftverk väldigt intressant! Jag undrar hur fusionskraft om den kommer in på energimarknaden kommer att te sig. Det beror givetvis på vilken teknik som hinner först, jag hoppas den småskaliga, typ Helion och liknande aktörer före Iter/Demo varianter (alldeles för gigantiska projekt för att kunna påverka energisystemem under kort tid vilket vi har problem med nu).

Tänk dig vad mycket enklare det hade vart att bygga bort problem i elsystemet med små flexibla anläggningar som bara rullar på i ur och skur. Rena guldgruvan att hinna först med detta. Kan man dessutom sätta upp en produktionslina för dom i en fabrik skulle man kunna rulla ut flera anläggningar per år, globalt. Otroligt spännande.

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Förstod inte det jag skrev? Momentant 1200MW. Du kan inte ta ut den effekten från batteripacket utan att värmeutvecklingen sätter stopp.

Du får gärna utveckla varför det skulle vara omöjligt. Om värmeutvecklingen sätter stopp så är det väl bara att sprida ut grejerna?

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Drömmen om oändlig gratis energi är och förblir en ouppnåelig dröm.

Kul att forskarna försöker, de får de gärna göra men vi har billiga tekniker för att framställa el idag som inte skapar något som helst farligt avfall, sol, vind och vatten. Politiker som gör detta till vetenskaplig ignorans borde straffas. Det har inget med politik att göra.

Den heliocentriska världsbilden krackelerade, det gjorde även teorin om att jorden var platt.
Det gör hoppningsvis även din illusion om elsystemet.

Fusion, på liknande sätt som fission är ingen omöjlighet. Det gäller att nå breakeven och det går åt rätt håll. https://phys.org/news/2022-12-major-nuclear-fusion-breakthrou...

Om du läser på lite hur långt plasmafysik och fusionkraft är gånget så tror jag du kan korrigera ditt misstag ovan. Och nej, fusion är inte gratis, långt i från det. Om du kan fysik, så borde du också inse att fusionsenergi inte skapas från ingenting, det kräver mängder med energi för att lyckas. Någonstans i ekvationen finns dock en möjlighet att plocka ut mer energi än det går åt att skapa den och den satsningen och är för mänskligheten värd otroligt mycket.

Bränslet är nästintill (kommer finnas tillgängligt till sista droppen vatten dunstat på vår planet) oaändligt vilket gör att det är extremt fördelaktigt att lyckas med den här typen av forskning. Utsläppen är noll.

Finns det en chans att äta upp kakan och behålla den, är det med den här typen av energislag. Smått unikt i sammanhanget.

felstavning
Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du får gärna utveckla varför det skulle vara omöjligt. Om värmeutvecklingen sätter stopp så är det väl bara att sprida ut grejerna?

Det är batterierna som sätter stopp. Det här är så basic att jag rekommenderar en grundkurs i ellära/elkraft för att förstå det mest fundamentala. Jag är ingen pedagog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkepenke:

Fransmännen har dessvärre chablat sig något otroligt. Jag vet dessvärre inte bakgrunden till deras massiva problem med kkv denna vintern men allvarligt är det. Också Tysklands bortgång från kkv är alldeles för aggresiv då den gör att vi bränner fossilt för att kompensera i alldeles för stor utsträckning. Någon form av EU-enighet då nätet är ihopkopplat hade vart önskvärt innan enskilda länder börjar skruva ner det vi tar för givet. Det är inte så att jordklotet blir en bättre plats bara för att vi bränner mindre fossilt i sverige och tyskarna istället ökar.

Håller med till 100% vad gäller vind.

Lite vind och sol är aldrig fel som komplement till baskraften, även vågkraft fungerar för att toppa upp effekten med samt försörja avskurna samhällen och mindre områden.

Dock är fusionkraftverk väldigt intressant! Jag undrar hur fusionskraft om den kommer in på energimarknaden kommer att te sig. Det beror givetvis på vilken teknik som hinner först, jag hoppas den småskaliga, typ Helion och liknande aktörer före Iter/Demo varianter (alldeles för gigantiska projekt för att kunna påverka energisystemem under kort tid vilket vi har problem med nu).

Tänk dig vad mycket enklare det hade vart att bygga bort problem i elsystemet med små flexibla anläggningar som bara rullar på i ur och skur. Rena guldgruvan att hinna först med detta. Kan man dessutom sätta upp en produktionslina för dom i en fabrik skulle man kunna rulla ut flera anläggningar per år, globalt. Otroligt spännande.

Ja, just Helion är ju intressant. De verkar ju i alla fall i teorin löst det bättre med hur tillförseln av fusionsmaterial och uttag av energi ska se ut. Ska bli intressant att följa Novatron också, som ju är ett svenskt forskningsiniativ på KTH.

Är regeringen smarta, vilket de inte visat prov på hittills i alla fall imo, så kunde ju stöd till hemmabatterisystem vara en väg att satsa på. Kanske inte löser hela problematiken med reglerkraft, men decentraliserad energiförsörjning hade varit mer hållbart och smart på sikt tror jag. Se bara på säkerhetsaspekten i och med Ukraina nuförtiden.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkepenke:

Den heliocentriska världsbilden krackelerade, det gjorde även teorin om att jorden var platt.
Det gör hoppningsvis även din illusion om elsystemet.

Fusion, på liknande sätt som fission är ingen omöjlighet. Det gäller att nå breakeven och det går åt rätt håll. https://phys.org/news/2022-12-major-nuclear-fusion-breakthrou...

Om du läser på lite hur långt plasmafysik och fusionkraft är gånget så tror jag du kan korrigera ditt misstag ovan. Och nej, fusion är inte gratis, långt i från det. Om du kan fysik, så borde du också inse att fusionsenergi inte skapas från ingenting, det kräver mängder med energi för att lyckas. Någonstans i ekvationen finns dock en möjlighet att plocka ut mer energi än det går åt att skapa den och den satsningen och är för mänskligheten värd otroligt mycket.

Bränslet är nästintill (kommer finnas tillgängligt till sista droppen vatten dunstat på vår planet) oaändligt vilket gör att det är extremt fördelaktigt att lyckas med den här typen av forskning. Utsläppen är noll.

Finns det en chans att äta upp kakan och behålla den, är det med den här typen av energislag. Smått unikt i sammanhanget.

Absolut teoretiskt möjligt (bevisat) i praktiken kommer vi inte se en fungerande applikation under vår livstid, då har jorden brunnit upp för länge sedan om vi inte gått över helt till sol/vind/vatten vilket bevisats möjligt såväl praktiskt som teoretiskt i en massa studier, inklusive lagring/grid-balancing. Fission har enorma miljökonsekvenser i realtid men framförallt för en eventuell framtida planet. Förutom att det tar evigheter att bygga, är extremt dyrt och har bevisade faktiska risker som sätter miljontals liv i fara bara genom sin existens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Tråd rensad*

Vill ni bemöta andras inlägg får ni göra det på ett sakligt och trevligt sätt alt. låta bli tangentbordet.

Får man sprida lögner hur som helst utan att få aggresiva mothugg?

Permalänk
Medlem

Helt otroligt vilka lögner man för basunera ut utan att ifrågasättas.

Som att industrin vill ha kärnkraft, den enda industrin som vill ha kärnkraft är just kärnkraftsindustrin.
https://etn.se/index.php/nyheter/68885-svensk-industri-vill-h...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det är batterierna som sätter stopp. Det här är så basic att jag rekommenderar en grundkurs i ellära/elkraft för att förstå det mest fundamentala. Jag är ingen pedagog.

Den största batterianläggningen är på 400MW, ha 3 stycken bredvid varandra och du har 1200MW. Det går inte för att batterierna sätter stopp? Ingen källa eller förklaring till varför det inte går?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Mordekai:

Får man sprida lögner hur som helst utan att få aggresiva mothugg?

Det är såklart du får säga emot men då ska du göra det sakligt och utan att vara otrevlig.
Det är ju inte svårt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Helt otroligt vilka lögner man för basunera ut utan att ifrågasättas.

Som att industrin vill ha kärnkraft, den enda industrin som vill ha kärnkraft är just kärnkraftsindustrin.
https://etn.se/index.php/nyheter/68885-svensk-industri-vill-h...

Vindkraften:) vi svenskar får frysa nu. Tänk om man struntade i vindkraften och byggde 5GWe i Barsebäck. Skulle vi få skyhöga priser? Just det.

Permalänk
Medlem

30 år bort? Nästan...
Den 5:e mars 2059 får vi kommersiell fusionsteknologi,
Sim City 2000 har aldrig haft fel!

In another note, utomjordingarna uppenbarar sig snart... :S

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Olika sätt att ta till vara krafter i havet, strömmar och vågor i första hand.

inget av det är något alternativ.
1. Det producerar för lite energi
2. Det är för ineffektivt
3. Det är små prototyper ifrån labbmiljö. (man kan inte skala upp allt till industriskala som alla verkar tro p.g.a. minskad avkastning)
4. Det är för dyrt

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Det är såklart du får säga emot men då ska du göra sakligt och utan att vara otrevlig.
Det är ju inte svårt

Problemet idag är ju att oavsett om man har kunskap eller inte så tror man att man är expert på elnät. Det är befängt att man tror att det räcker med batterier för att rädda elnätet från en brownout , tappar man ett par gigawatt så faller frekvensen och var får man den reaktiva effekten och svängmassa som räddar det. Ger vindkraft svängmassa? Vet folk ens här vad det är? Vi har 12GW installerad effekt vindkraft. Varför behöver vi importera? Varför inte ett batteri på 12GWh?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slipbit:

Vindkraften:) vi svenskar får frysa nu. Tänk om man struntade i vindkraften och byggde 5GWe i Barsebäck. Skulle vi få skyhöga priser? Just det.

Detta har diskuterats så många gånger i så många trådar, men det har uppenbarligen inte gått fram. "Elkrisen" vi har nu, som är en kostnadskris inte en tillförlitlighetskris eller liknande, beror på externa faktorer. När vi hade mer kärnkraft och mindre vindkraft importerade vi mycket mer el än vi har behövt sedan vi började lägga ned kärnkraften och satsa mer på vind. Hade vi haft ett gäng reaktorer färdiga, men på något sätt byggt dem utan att bygga ut kapaciteten i överföring mot "kontinenten", så hade det förstås sänkt priserna här. Samma om vi hade mer vindkraft, mer vattenkraft eller vad som egentligen. Men vi hade inte byggt mer elproduktion utan att bygga ut överföringskapaciteten för då hade vi fått överproduktion en stor del av tiden som inte hade haft någonstans att ta vägen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slipbit:

Problemet idag är ju att oavsett om man har kunskap eller inte så tror man att man är expert på elnät. Det är befängt att man tror att det räcker med batterier för att rädda elnätet från en brownout , tappar man ett par gigawatt så faller frekvensen och var får man den reaktiva effekten och svängmassa som räddar det. Ger vindkraft svängmassa? Vet folk ens här vad det är? Vi har 12GW installerad effekt vindkraft. Varför behöver vi importera? Varför inte ett batteri på 12GWh?

Man behöver inte vara "expert på elnät" för att läsa vad de faktiska experterna säger. Det är att kärnkraft är för dyrt och långsamt för att lösa de akuta problem med höga kostnader vi har nu, och att vindkraft är den enda vägen framåt om vi inte ska öka utsläppen kraftigt.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Förutom att det tar evigheter att bygga, är extremt dyrt och har bevisade faktiska risker som sätter miljontals liv i fara bara genom sin existens.

Jag anar en obefogad rädsla kring allt annat än s,v,v i dig. Varför är du så livrädd för kärnkraft? Det är det mest säkra energiframställningssättet som vi har producerat. Statistiskt sätt är det absolut längst människor som skadats. Tom sol och vind har skadat fler människor än vad kkv har gjort.

https://www.statista.com/statistics/494425/death-rate-worldwi...

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av slipbit:

Problemet idag är ju att oavsett om man har kunskap eller inte så tror man att man är expert på elnät. Det är befängt att man tror att det räcker med batterier för att rädda elnätet från en brownout , tappar man ett par gigawatt så faller frekvensen och var får man den reaktiva effekten och svängmassa som räddar det. Ger vindkraft svängmassa? Vet folk ens här vad det är? Vi har 12GW installerad effekt vindkraft. Varför behöver vi importera? Varför inte ett batteri på 12GWh?

Dock fortfarande ingen ursäkt för att vara otrevlig (i.o.m att du citerade mig)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Den största batterianläggningen är på 400MW, ha 3 stycken bredvid varandra och du har 1200MW. Det går inte för att batterierna sätter stopp? Ingen källa eller förklaring till varför det inte går?

@slipbit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Får man sprida lögner hur som helst utan att få aggresiva mothugg?

Om du syftar på det jag skrev, vilket var det som bla togs bort ihop med det du skrev (vilket jag inte riktigt förstår varför eftersom det jag tog upp kring omröstningen inte på något sätt var fel eller otrevligt enligt mig i varje fall) så var det kanske för jag tog upp hur frånkopplat omröstningen kändes ett politiskt ord jag inte ska ta upp igen.

Oavsett. Jag blir gärna rättad gällande på vilket sätt någon av linjerna inte gällde en avveckling av kärnkraften, för jag vet inte hur jag annars ska tolka linjerna i varje fall?

Linje 1:
"Kärnkraften avvecklas i den takt som är möjlig med hänsyn till behovet av elektrisk kraft för upprätthållande av sysselsättning och välfärd. För att bl.a. minska oljeberoendet och i avvaktan på att förnybara energikällor blir tillgängliga används högst de 12 kärnkraftsreaktorer som i dag är i drift, färdiga eller under arbete. Ingen ytterligare kärnkraftsutbyggnad skall förekomma. Säkerhetssynpunkter blir avgörande för den ordning i vilken reaktorerna tas ur drift."

Alltså avveckling.

Linje 2:
Sid 1
"Kärnkraften avvecklas i den takt som är möjlig med hänsyn till behovet av elektrisk kraft för upprätthållande av sysselsättning och välfärd. För att bl.a. minska oljeberoendet och i avvaktan på att förnybara energikällor blir tillgängliga används högst de 12 kärnkraftsreaktorer som i dag är i drift, färdiga eller under arbete. Ingen ytterligare kärnkraftsutbyggnad skall förekomma. Säkerhetssynpunkter blir avgörande för den ordning i vilken reaktorerna tas ur drift."

Sid 2
"Energihushållningen bedrivs kraftfullt och stimuleras ytterligare. De svagaste grupperna i samhället skyddas. Åtgärder vidtas för att styra elkonsumtionen bl.a. för att förhindra direktverkande elvärme i ny permanentbebyggelse.

Forskning och utveckling av förnybara energikällor forceras under samhällets ledning.

Miljö- och säkerhetsförbättrande åtgärder vid kärnkraftverken genomförs. En särskild säkerhetsstudie görs vid varje reaktor. För medborgarnas insyn tillsätts vid varje kärnkraftverk en säkerhetskommitté med lokal förankring.

Elproduktion genom olje- och kolkondensverk undviks.

Samhället skall ha ett huvudansvar för produktionen och distributionen av elektrisk kraft. Kärnkraftverk och andra framtida anläggningar för produktion av elektrisk kraft av betydelse skall ägas av stat och kommun. Övervinster i vattenkraftproduktionen indrages genom beskattning."

Alltså avveckling, fast med extra steg.

Linje 3:
Sid 1
"NEJ till fortsatt utbyggnad av kärnkraften.

Avveckling av nuvarande sex reaktorer i drift inom högst tio år. En hushållningsplan för minskat oljeberoende genomförs på grundval av

- fortsatt och intensifierad energibesparing

- kraftigt ökad satsning på förnybara energikällor.

Reaktorerna i drift underkastas skärpta säkerhetskrav. Icke laddade reaktorer tas aldrig i drift.

Uranbrytning tillåts inte i vårt land."

Sid 2
"Om pågående eller kommande säkerhetsanalyser så kräver, innebär detta förslag självfallet att omedelbar avstängning skall ske.

Arbetet mot kärnvapenspridning och atomvapen skall intensifieras. Ingen upparbetning tillåts och export av reaktorer och reaktorteknologi upphör.

Sysselsättningen ökas genom alternativ energiproduktion, effektivare energihushållning samt förädling av råvaror."

Alltså aggressiv avveckling.

Jag vet som sagt inte hur jag inte ska tolka alla linjerna som att resultatet från omröstningen leder till avveckling hur man än röstade. Men återigen, upplys mig gärna om jag missuppfattat något.

Jobbade på denna kommentar när allt togs bort men jag skriver den ändå för jag tycker faktiskt det är relevant för tråden iom att den behandlar kärnkraft. Men jag kan ju ha fel här och då är det ju bara att ta bort kommentaren.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Dock fortfarande ingen ursäkt för att vara otrevlig (i.o.m att du citerade mig)

Absolut inte otrevlig. Men det är svårt för mig att hålla en kurs i ellära och fundamental fysik. Men jag får nöja mig så jag slipper bli avstängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Absolut inte otrevlig. Men det är svårt för mig att hålla en kurs i ellära och fundamental fysik. Men jag får nöja mig så jag slipper bli avstängd.

Det går inte att diskutera på det sättet som du gör. Du bara säger det går inte men sen vägrar du förklara något. Vi har inget sätt att bedöma att du faktiskt vet vad du pratar om när du gör så.

Det kanske finns någon kunnig här som är beredd att svara? slipbit påstår att det är omöjligt att ha 1200MW batterianläggningar pga att batterierna skulle bli för varma eller något men jag har svårt att förstå varför och han vägrar svara.