Robotliknande ljud vid aktivering av mikrofon på inear

Permalänk
Medlem

Robotliknande ljud vid aktivering av mikrofon på inear

Hej!

Så fort jag aktiverar micken på mina in ear till Windows 10, så när jag ska prata så är det sprakande/robotliknande ljud.

Så fort jag pratar och ska testa micken (via t ex Discord) så börjar sprakandet. Musiken pausas och går in i något "robot/sprak-mode". Samma sak när jag går in i Kontrollpanelen -> Ljud -> Väljer inmatningsenhet, direkt då så övergår ljudet till sprakande.

Jag kan inte välja format där, troligtvis pga att jag har en blåtandsadapter med inbyggt ljudkort (Avantree Saturn DG60). Verkar som att detta eventuellt kan vara lösningen men jag kan som sagt inte ändra det.

Jag har även aktiverat "Disable all enhancements".

Ljudet fungerar perfekt när jag inte pratar eller går in i "mick-läget".

Tillägger att det alltid varit såhär, min vanliga mick har gått sönder så nu tänkte jag testa in ear-micken.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske beror på att du växlar ljudprofil på BT, headsetprofilen låter inte så bra jämfört med nån musikprofils å BT headset brukar tappa ljudkvalitet när mikrofonen aktiveras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Som mrqaffe säger så är ljudkvaliteten sämre när ett BT-headset går över från "hörlur" till "headset". Det finns olika profiler som är bättre eller sämre på detta, för vissa enheter med rätt protokoll i båda ändar blir ljudet bara mono men lika bra kvalitet i övrigt, men ofta blir ljudet väldigt mycket sämre.