PCB till en Philips Hue Still taklampa?

Permalänk
Medlem

PCB till en Philips Hue Still taklampa?

Hej Swecerz,

Vet någon var jag kan få tag i en PCB till en Philips Hue Still taklampa ?

Min PCB har slutat att fungera utan några tydliga tecken på skadade SMD. Lutar åt att det är själva Philips Hue Engine chippet.

Detta är min trasiga PCB:

Tacksam för hjälp 👍

Mathias

Visa signatur

[CPU:Ryzen 7 5800x][RAM:Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz][MB:ASUS ROG Strix B550-F GAMING][GPU:Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC][OS-HDD:Samsung 980 Pro 1 TB][Lagring-HDD:Samsung 970 EVO Plus 1 TB][Chassi:be quiet! Dark Base 700][Kylning CPU:Noctua NH-D15 2xNoctua NF-A15|Kylning chassi:5xNoctua NF-A14 PWM][Mus:Logitech G403 Prodigy||TB:Varmilo VEA88 Summit R2 V2 TKL MX Brown][Skärm:Acer XB270HU][PSU:EVGA SuperNOVA 1000 P2][Ljud:Logitech G935]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av NUKEGREEN:

Hej Swecerz,

Vet någon var jag kan få tag i en PCB till en Philips Hue Still taklampa ?

Min PCB har slutat att fungera utan några tydliga tecken på skadade SMD. Lutar åt att det är själva Philips Hue Engine chippet.

Detta är min trasiga PCB:
<Uppladdad bildlänk>

Tacksam för hjälp 👍

Mathias

kolla lödningen på kondensatorn , vänster ben (eller rättare avsaknaden av lödning

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

som ovan säger testa löda om kondensatorn då ena benet ser ut att ha lite halvdassig lödning.

kan ju även när du ändå är igång testa löda om kontaktern till dotterbrädan med Phillips chippet om det har slagit sig och brutit sönder lödningen på någon/några av kontakterna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Återkommer efter omlödning av konden!

Visa signatur

[CPU:Ryzen 7 5800x][RAM:Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz][MB:ASUS ROG Strix B550-F GAMING][GPU:Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC][OS-HDD:Samsung 980 Pro 1 TB][Lagring-HDD:Samsung 970 EVO Plus 1 TB][Chassi:be quiet! Dark Base 700][Kylning CPU:Noctua NH-D15 2xNoctua NF-A15|Kylning chassi:5xNoctua NF-A14 PWM][Mus:Logitech G403 Prodigy||TB:Varmilo VEA88 Summit R2 V2 TKL MX Brown][Skärm:Acer XB270HU][PSU:EVGA SuperNOVA 1000 P2][Ljud:Logitech G935]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NUKEGREEN:

Tack för tipsen! Återkommer efter omlödning av konden!

Jag har nu provat med att löda om den gamla kondensatorn. Men det hjälpte inte. Köpte en ny kondensator och bytte ut den gamla. Det hjälpte inte heller. Lödade om chippet men inte heller det gav någon effekt. Tror det är "planned obsolescence" från Philips.

Ska se om jag kan hitta nån Zigbee ledstrip driver som funkar.

Vad tror ni om den iden?

Visa signatur

[CPU:Ryzen 7 5800x][RAM:Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz][MB:ASUS ROG Strix B550-F GAMING][GPU:Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC][OS-HDD:Samsung 980 Pro 1 TB][Lagring-HDD:Samsung 970 EVO Plus 1 TB][Chassi:be quiet! Dark Base 700][Kylning CPU:Noctua NH-D15 2xNoctua NF-A15|Kylning chassi:5xNoctua NF-A14 PWM][Mus:Logitech G403 Prodigy||TB:Varmilo VEA88 Summit R2 V2 TKL MX Brown][Skärm:Acer XB270HU][PSU:EVGA SuperNOVA 1000 P2][Ljud:Logitech G935]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NUKEGREEN:

Jag har nu provat med att löda om den gamla kondensatorn. Men det hjälpte inte. Köpte en ny kondensator och bytte ut den gamla. Det hjälpte inte heller. Lödade om chippet men inte heller det gav någon effekt. Tror det är "planned obsolescence" från Philips.

Ska se om jag kan hitta nån Zigbee ledstrip driver som funkar.

Vad tror ni om den iden?

tittar man på bilderna ser det ut som det är flera lödpunkter som er dåliga ut, jag skulle nog testat att lägga det i ugnen på typ 300c i 10-15 minuter för att se om det inte löser som. (som när man bakar grafikkort) se dock till att ventilera och torka ur ugnen efter.

som led tips skulle jag säga, kolla på quinled forum/discord dom brukar ha stenkoll på lösningar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av aragon:

tittar man på bilderna ser det ut som det är flera lödpunkter som er dåliga ut, jag skulle nog testat att lägga det i ugnen på typ 300c i 10-15 minuter för att se om det inte löser som. (som när man bakar grafikkort) se dock till att ventilera och torka ur ugnen efter.

som led tips skulle jag säga, kolla på quinled forum/discord dom brukar ha stenkoll på lösningar.

Hjälper inte att "vädra ur". Flamskyddsmedlerna är riktigt läbbiga, jag hade ärligt talat inte kört i ugn som jag vill laga mat i, även om jag gjort det tidigare. 😬 Nu vet jag bättre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hjälper inte att "vädra ur". Flamskyddsmedlerna är riktigt läbbiga, jag hade ärligt talat inte kört i ugn som jag vill laga mat i, även om jag gjort det tidigare. 😬 Nu vet jag bättre.


Vädra rummet
när man kör, torka ur ugnen när man gjort det. Så länge man rengöra noga innan man kör föda är jag inte säskilt orolig. Men visst är man nojjig funkar värmepistol bra med om man är försiktig.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av aragon:


Vädra rummet
när man kör, torka ur ugnen när man gjort det. Så länge man rengöra noga innan man kör föda är jag inte säskilt orolig. Men visst är man nojjig funkar värmepistol bra med om man är försiktig.

Vädring avhjälper inte problemet.
Sedan finns det inte heller något som säger att en "jag värmer komponenterna varmare än vad de är specade för" gör något heller.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vädring avhjälper inte problemet.
Sedan finns det inte heller något som säger att en "jag värmer komponenterna varmare än vad de är specade för" gör något heller.

det där får du nog förklara, hur skulle det inte hjälpa att vädra ut gaserna under tiden man bakar?
visst att det stannar i ugnen men det torkar man ur efter man är klar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag följde ditt tips @pacc och satte dit en sån controller:

Den funkar okej men inte riktigt som min andra Philips hue still taklampa så de får olika ljusstyrka och färgtemperatur när man ändrar i scenerna. Få klura ut någon work around. Jag har iallafall ljus i hallen!

Tack för ett hjälp!

Mathias

Visa signatur

[CPU:Ryzen 7 5800x][RAM:Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz][MB:ASUS ROG Strix B550-F GAMING][GPU:Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC][OS-HDD:Samsung 980 Pro 1 TB][Lagring-HDD:Samsung 970 EVO Plus 1 TB][Chassi:be quiet! Dark Base 700][Kylning CPU:Noctua NH-D15 2xNoctua NF-A15|Kylning chassi:5xNoctua NF-A14 PWM][Mus:Logitech G403 Prodigy||TB:Varmilo VEA88 Summit R2 V2 TKL MX Brown][Skärm:Acer XB270HU][PSU:EVGA SuperNOVA 1000 P2][Ljud:Logitech G935]