Permalänk
Medlem

Hjälp med dator som segar ihop

Har ett problem med min stationära dator som jag försökt få ordning på och försökt googla vad problemet kan vara men ej lyckats.

Så jag gör ett försök här och ser om ni har några idéer vad det kan vara

Jag kör en stationär dator med en Intel I7-10700k (oklockad) med stor Noctua NH-D15 kylare. Till detta har jag 32gb (2x16gb) ram 3600mhz minnen (specy säger 1800mhz men kollar jag aktivitetshanteraren säger den 3600mhz?)

Moderkort är ett Asus PRIME Z490-A

Disk är Samsung SSD 960 EVO 500GB (jag har även en 970 evo plus 1tb som jag fått utbytt på garanti då jag trodde felet låg där först men har bara inte orkat koppla in den).

Sen har jag en vanlig SATA-III 6tbs disk för lagring av diverse grejer men inga program eller så installerat på den utan bara lagring.

Gpu är en Asus rtx 2080.

Skärm LG 38'' UltraGear 38GN950

När jag kollar temperaturer i datorn även under belastning så är de låga och chassie har bra kylning och datorn går tyst och fint osv.

Men jag har stora problem med att datorn totalt segar ihop sig. Detta sker rätt sporadiskt. Men redan vid uppstart av datorn så kan den sega något kopiöst när man kommer in i windows (kör 11an). Det kan vara så segt så muspekaren knappt kan röra sig och sen efter kanske 10-30sekunder ibland längre så rullar det på.

Lämnar jag datorn igång och går och gör något annat en timme eller två och kommer tillbaka så är det oftast samma sak. Det tar uppåt 30sek-1min innan datorn svarar som den ska.

I samband med detta så sker det också sporadiskt att det blir som en röd rektangel runt bilden i windows. Som sen försvinner lika snabbt igen.

Får inte ihop vad som skulle kunna sega ner datorn så extremt hårt. Kollar jag i aktivitetshanteraren så är det inga toppar i prestandaanvänding eller så.

Provade som sagt och byta min disk mot ny och sen byta nya på garanti men samma fel återstår. I samband med diskbyten så har jag även tankat om datorn.

Det är så sjukt frustrerande då datorn verkligen borde rulla på som smör tänker jag. Kör jag Userbenchmark så får jag above expectations på allt.

Vad kan det vara som strular?

Permalänk
Medlem

Provat BIOS uppgradering?

Kolla vilka frekvenser cpu, minne och gpu har i Hwmonitor när den segar ihop
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwain:

Jag kör en stationär dator med en Intel I7-10700k (oklockad) med stor Noctua NH-D15 kylare. Till detta har jag 32gb (2x16gb) ram 3600mhz minnen (specy säger 1800mhz men kollar jag aktivitetshanteraren säger den 3600mhz?)

DDR4-3600 har en klockfrekvens på 1800 MHz, men eftersom minnena arbetar två gånger per klockcykel så blir "marknadsföringsfrekvensen" 3600 MHz. Det vore bättre att säga 3600 MT/s istället (T = transfers), men tyvärr har den felaktiga användningen av MHz fastnat och skapar ständig förvirring.

Men gällande problemet du har så skulle min första instinkt också vara att uppgradera BIOS.

Permalänk
Medlem

Jaha dags för en liten uppdatering tänkte jag.

Jag har uppdaterat bios sen en tid tillbaka och det har blivit bättre men fortfarande inte helt bra.

Det roliga är att när jag körde asus program för kolla eventuella behov av uppdateringar sa den bara att det inte behövdes. Kollade jag däremot deras hemsida var där nytt bios från i somras och min bios var från 2020 haha.

Kan det påverka att den mekaniska disken går ner i varv och att det slöar ner datorn? Funderar på om man ska plocka ut den?

Permalänk
Medlem

Har du installerat om windows? Det låter som en bra start annars, samt färska drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Har du installerat om windows? Det låter som en bra start annars, samt färska drivrutiner.

Det har jag provat flertalet gånger och det hjälper inte tyvärr

Däremot vete tusan om det inte är i samband med windows 11 som det blev så här? Har även provat både home å professional av win 11 men hjälper inte :/

Permalänk
Medlem

Har du testat utan din sata-disk inkopplad? Ladda hem hwinfo och kolla om något slår i taket?

Har haft liknande problem när jag råkade göra backup på min dator på en disk i datorn. Du har inte råkat synca din lagringsdisk med OneDrive eller något?