Har jag lyckats ta kål på två processorer under samma kväll? (felsökningshjälp)

Permalänk
Medlem

Har jag lyckats ta kål på två processorer under samma kväll? (felsökningshjälp)

Tjena,

Jag fick hem lite nya komponenter idag för en uppgradering av arbetsstationen. En Ryzen 9 5900x, ett ASRock B550m Steel Legend och två nya stickor Corsair 16 GB Ram vardera.
När jag hade satt i dom nya komponenterna så postade datorn inte längre och jag fick ingen bild, samt två röda LED lampor lyste på moderkortet (CPU och RAM). AIOn, GPUn och chassifläktarna startar som vanligt, samt moderkortets rgb belysning lyser upp, systemet stannar inte heller, utan det rullar på tills jag bryter strömmen, fast utan bild och med felkoder.

Jag testade då att byta plats på minnena, köra med en sticka, två stickor osv. betade av alla möjliga kombinationer, men fick fortfarande inte bort dom två röda felkoderna. Satte då i min nuvarande processor (Ryzen 7 3800x) i det nya moderkortet, samma felkoder igen. Antog då att det nya moderkortet var felaktigt, men för att utesluta en felaktig processor, så satte jag i 5900x CPUn i mitt gamla moderkort (MSI B450i gaming plus wifi), fick samma felkod där också, fast då bara på CPUn, antar då att det är pga jag behöver uppdatera BIOS på det moderkortet.
Satte då tillbaka 3800x processorn för att se ifall jag kan uppdatera BIOS på MSI moderkortet, men då postar inte MSI systemet längre heller, nu dyker det upp en CPU felkod där också... ridån faller och svetten pärlar sig i pannan.

Har testat alla möjliga saker jag kan komma på, kolla alla kablar, köra komponenterna utanför chassit för att utesluta kortslutning i distanserna i chassit, titta efter böjda cpu pins, smuts i cpu sockeln, med grafikkort, utan grafikkort, utan RAM med RAM osv. Men får inte något av systemen att posta längre, fastnar på CPU felkoderna.

3800x CPUn och MSI kortet har fungerat felfritt tillsammans varje dag sen jag byggde det för ca 2 år sen, tills idag då. Nätaggregatet är ett Corsair RX650 80 PLUS Gold, som också har fungerat felfritt sedan dess. Finns det något mer jag kan testa för att utesluta något annat?
Eller är det möjligt att jag på något sätt har lyckats med att kortsluta två processorer under samma kväll?

Korrigerade nätaggregats-modell
Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Rekordmedlem

Hade asrockmoderkortets biosversion stöd för cpun ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Enligt ASRocks hemsida så stöds 5900x processorn, men kan ev. behöva en bios uppdatering, så jag laddade en usb sticka med senaste bios innan jag rev ned datorn. Men eftersom moderkortet inte postar med den äldre 7 3800x heller, så har jag inget sätt att uppdatera bios på just nu för att se ifall det går.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Tyvärr så verkar moderkortet inte stödja det, utan man måste ha en cpu installerad. Bios versionen som är installerat på moderkortet just nu (fysiskt printat på ett av chippen på kortet) är P1.80 och enligt ASRocks hemsida så är bios version P1.20 validerad för 5900x, men out of the box så ska 3800x fungera.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Hedersmedlem

Det du beskriver skulle kunna uppstå om du inte får någon ström via CPU:ns strömkontakt.

Du skriver att du redan kollat kablarna, men kontrollera extra noga att kabeln till CPU-ström sitter i ordentligt i båda ändorna (PSU och moderkort)

Permalänk
Medlem

Ska testa alla kablarna igen, ska se ifall jag kan få tag på ett annat nätaggregat också för att kunna utesluta det också. Tack för alla svar!

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.L:

Ska testa alla kablarna igen, ska se ifall jag kan få tag på ett annat nätaggregat också för att kunna utesluta det också. Tack för alla svar!

Prova att ta bort batterierna från moderkorten en stund för att nollställa BIOSarna 100% och prova sedan om du kan få igång något av systemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Prova att ta bort batterierna från moderkorten en stund för att nollställa BIOSarna 100% och prova sedan om du kan få igång något av systemen.

Testade det också igår på båda moderkorten, både med batterierna och med clear cmos jumpers, glömde att nämna det ovan.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om jag läst rätt, men du har testat med de gamla ram-minnena?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Nu vet jag inte om jag läst rätt, men du har testat med de gamla ram-minnena?

Jepp, har testat med enbart dom nya minnena, enbart dom gamla, samt en kombination av båda.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Äntligen lite framgång! Fick igång 5900x på MSI moderkortet, så nu rullar det gamla systemet med den nya processorn. Får fortfarande CPU och RAM felkoder på det nya moderkortet både med 5900x och 3800x i, så antar att det nya moderkortet är DOA.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."