Priskoll: AMD Radeon RX 7900 XTX och RX 7900 XT hos svenska återförsäljare

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kunderna bör kräva att AMD slutar vara mediokra och sluta ignorera de enorma nackdelarna de har. Som det ser ut nu lär Intel springa förbi dem inom ett par generationer. Intel, som de för övrigt lyckas konkurrera med på CPU-sidan. En rimlig förväntning är att de kammar sig och får ordning på sina GPU;er på samma sätt som de fått ordning på sina CPU;er.

Du överdriver rätt mkt. Bäst raster-prestanda/$ (och likvärdig raytrace-prestanda/$) är ju inte kattskit direkt. Att sen de gröna absolut har andra fördelar må så vara men det är inte fullt så ensidigt som du får det att låta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Flera rykten gör gällande att XT är den produkt som kommer tillverkas i stor kvantitet. XTX får bara en liten upplaga, så den blir i praktiken inte ett alternativ.
Frågan blir alltså om man vill ha 7900XT (när priserna stabiliserats) eller kan/vill betala extra för RTX 4800?

Vore ju helt galet om så var fallet. Då borde man ju köpa Nvidia i rent trots för att de är så satans tröga...

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jag förstår inte helt - Nvidia har redan 99% av marknaden ungefär, gaming och workstation, delvis pga proprietära tekniker (dlss är ju ett fint exempel) så det är nog inte så att "folk ignorerar de enorma nackdelarna AMD har".

Därtill tycker jag som nämnt ett par fem gånger inte att denna launch är ett "magplask". Jag vet inte vad som hade fått dig att tycka att den inte var det. Att RX 7900 XT stödjer CUDA kanske.

De har då inte några 99% av marknaden, men det jag syftar på är att i både recensioner och kommentarer är det fokus på rastreringsprestanda. Resten viftas bort som något helt oviktigt. Det är som att viljan att AMD ska vara bra är så stark att man ser dem genom att rosaskimrande dis. Sen går förvisso folk ändå och köper Nvidia, men det är en annan sak.

AMD borde haft mycket bättre RT-prestanda, presenterat FSR 3, fixat problemen med VR och satt priserna lägre. Vad gäller CUDA lär de inte ha någon aning om vad de ska göra, så det lär ta tid.

Såhär ser för övrigt VR-prestandan ut för AMD, för den som är intresserad.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

De har då inte några 99% av marknaden, men det jag syftar på är att i både recensioner och kommentarer är det fokus på rastreringsprestanda. Resten viftas bort som något helt oviktigt. Det är som att viljan att AMD ska vara bra är så stark att man ser dem genom att rosaskimrande dis. Sen går förvisso folk ändå och köper Nvidia, men det är en annan sak.

AMD borde haft mycket bättre RT-prestanda, presenterat FSR 3, fixat problemen med VR och satt priserna lägre. Vad gäller CUDA lär de inte ha någon aning om vad de ska göra, så det lär ta tid.

Såhär ser för övrigt VR-prestandan ut för AMD, för den som är intresserad.
https://us.v-cdn.net/6034148/uploads/8Z4555W6B2IC/babel-7900xtx-vr.png

Just RT prestandan är oerhört underpresterande på RDNA3. De har verkligen inte fokuserat alls på det. Jag tror också RDNA3 refreshen kommer fixa många saker men inte RT-prestandan det kommer fixas på RDNA4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Flera rykten gör gällande att XT är den produkt som kommer tillverkas i stor kvantitet. XTX får bara en liten upplaga, så den blir i praktiken inte ett alternativ.
Frågan blir alltså om man vill ha 7900XT (när priserna stabiliserats) eller kan/vill betala extra för RTX 4800?

Hmm, pga sämre marginaler på XTX? Eller problem med tillverkningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

De har då inte några 99% av marknaden, men det jag syftar på är att i både recensioner och kommentarer är det fokus på rastreringsprestanda. Resten viftas bort som något helt oviktigt. Det är som att viljan att AMD ska vara bra är så stark att man ser dem genom att rosaskimrande dis. Sen går förvisso folk ändå och köper Nvidia, men det är en annan sak.

AMD borde haft mycket bättre RT-prestanda, presenterat FSR 3, fixat problemen med VR och satt priserna lägre. Vad gäller CUDA lär de inte ha någon aning om vad de ska göra, så det lär ta tid.

Såhär ser för övrigt VR-prestandan ut för AMD, för den som är intresserad.
https://us.v-cdn.net/6034148/uploads/8Z4555W6B2IC/babel-7900xtx-vr.png

Du envisas med att fokusera på saker som typ ingen bryr sig om, jag fattar inte varför? VR och RT tex. Givetvis måste de hänga med där när det spelar roll. Men i dagsläget är det fortfarande försvinnande få som bryr sig om det. RT är på gång, och de gör ju stora framsteg där. Men det är en gimmick fortfarande som ytterst få bryr sig om.

För majoriteten av alla som äger grafikkort är det prestanda i helt vanliga spel på en helt vanlig skärm det som är viktigast och där är AMD fortsatt med i matchen, de har ju FSR som de uppenbarligen jobbar hårt med att förbättra så DLSS inte står ensamt osv osv.

Så jag skulle vilja vända på resonemanget, varför haka upp sig på saker typ ingen bryr sig om? Varför intala folk att de borde bry sig om saker som är nischat och i sammanhanget fortfarande mestadels helt ointressant för majoriteten av alla konsumenter?

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Finns det några 2-slottare på horisonten?

Mvh Ghost S1-ägare

Man kan ju hoppas att 7800/7700 tar steget ner rent volymmässigt? Men det är väl risk att dom bara copy-paste:ar kylardesignen mellan de olika klasserna.

Permalänk
Medlem

14490 spänn för referenskort från Powercolor. Kul.

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Du envisas med att fokusera på saker som typ ingen bryr sig om, jag fattar inte varför? VR och RT tex. Givetvis måste de hänga med där när det spelar roll. Men i dagsläget är det fortfarande försvinnande få som bryr sig om det. RT är på gång, och de gör ju stora framsteg där. Men det är en gimmick fortfarande som ytterst få bryr sig om.

För majoriteten av alla som äger grafikkort är det prestanda i helt vanliga spel på en helt vanlig skärm det som är viktigast och där är AMD fortsatt med i matchen, de har ju FSR som de uppenbarligen jobbar hårt med att förbättra så DLSS inte står ensamt osv osv.

Så jag skulle vilja vända på resonemanget, varför haka upp sig på saker typ ingen bryr sig om? Varför intala folk att de borde bry sig om saker som är nischat och i sammanhanget fortfarande mestadels helt ointressant för majoriteten av alla konsumenter?

Jag bryr mej.... Varför försöker du intala mej att jag inte borde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cawanga:

14490 spänn för referenskort från Powercolor. Kul.

Ja det blev helt plötsligt en icke-fråga om man skulle köpa sig själv en julklapp i form av nytt kort.
Köpte nuvarande 6900xt begagnat för mindre än halva det priset och kortet var då knappt 6 månader gammalt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cawanga:

14490 spänn för referenskort från Powercolor. Kul.

Beställde en referensmodell av Sapphire 7900 XTX från netonnet, samma summa.
Polare beställde i all hast en eftermarknads från XFX med nog den fetaste kylaren jag sett för 15.990 o.O...

Jag fick dock detta nu på morgonen, får se om det dyker in innan jul... känns mörkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Du envisas med att fokusera på saker som typ ingen bryr sig om, jag fattar inte varför? VR och RT tex. Givetvis måste de hänga med där när det spelar roll. Men i dagsläget är det fortfarande försvinnande få som bryr sig om det. RT är på gång, och de gör ju stora framsteg där. Men det är en gimmick fortfarande som ytterst få bryr sig om.

För majoriteten av alla som äger grafikkort är det prestanda i helt vanliga spel på en helt vanlig skärm det som är viktigast och där är AMD fortsatt med i matchen, de har ju FSR som de uppenbarligen jobbar hårt med att förbättra så DLSS inte står ensamt osv osv.

Så jag skulle vilja vända på resonemanget, varför haka upp sig på saker typ ingen bryr sig om? Varför intala folk att de borde bry sig om saker som är nischat och i sammanhanget fortfarande mestadels helt ointressant för majoriteten av alla konsumenter?

Fast vänta lite nu. "Ingen bryr sig om"?? Uppenbarligen finns det faktiskt de som bryr sig om VR och RT, annars hade vi inte ens diskuterat detta. Du gör ju precis samma fel som de du försöker argumentera mot, nämligen antar att alla är stöpta i samma form och har samma kravbild som dig. Bara för att DU inte bryr dig om VR och RT betyder det inte att ingen gör det. AMD är absolut med i matchen men kommer med all sannolikhet inte att kunna vända på Nvidias övertag med denna lansering. Deras marknadsföring inför släppet är näst intill katastrofal. Började bra där vissa trodde att XTX skulle kunna nosa på 4090 i prestanda utifrån AMDs "upp till 1.7 gånger mer prestanda" men verkligheten blev en helt annan. Och priserna.... nej du, AMD lär behöva göra mycket bättre än så här för att ta så mycket marknadsandelar som hade behövts för att få till ordentlig konkurrens.

Edit: Kan tillägga att jag personligen inte bryr mig ett skatt om VR men älskar att sätta RT på max i samtliga titlar jag kan. Men för den sakens skull inser jag ändå att alla inte bryr sig om RT som mig oh därför tittar på andra alternativ, vilket är helt ok för mig.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

4K 120fps är Max och det klarar alla premium kort med ”normala” inställningar

Ja fast vem vill ha "normala" inställningar? Jag vill ha allt på max inkl raytracingen o det klarade inte mitt fd 3060ti, medans mitt 3090 kanske gör det, men har inte testat så mycket alls. Dock var inte det poängen alls, utan poängen var att DLSS o dess antialiasing ser väldigt bra ut, o så klart också väldigt bra med tanke på FPS-boosten man får på köpet.

Men sen oavsett för min del är AMD otänkbart för mig eftersom RT-kärnorna hos Nvidia piskar AMD i Blender-renderingar.

Permalänk
Medlem

Inets förklaring till varför korten inte såldes igår vid 15:00 ser väl sådär ut i dagsläget.

Lagt upp Asus MBA XT för 13999:- när alla andra ÅF kört 12990/12999 för XTX varianten.

Ser mer ut som att dem kör en delayed launch, väntat på att alla andra ÅF sålt slut på korten för "MSRP" och nu kör dem på greednet priser, fullt medvetna om att det kommer sälja slut. Real nice

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Cpuer hålls på för icke referens modeller?

Ofc hade jag råkat skriva fel är ändrat nu

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Du envisas med att fokusera på saker som typ ingen bryr sig om, jag fattar inte varför? VR och RT tex. Givetvis måste de hänga med där när det spelar roll. Men i dagsläget är det fortfarande försvinnande få som bryr sig om det. RT är på gång, och de gör ju stora framsteg där. Men det är en gimmick fortfarande som ytterst få bryr sig om.

För majoriteten av alla som äger grafikkort är det prestanda i helt vanliga spel på en helt vanlig skärm det som är viktigast och där är AMD fortsatt med i matchen, de har ju FSR som de uppenbarligen jobbar hårt med att förbättra så DLSS inte står ensamt osv osv.

Så jag skulle vilja vända på resonemanget, varför haka upp sig på saker typ ingen bryr sig om? Varför intala folk att de borde bry sig om saker som är nischat och i sammanhanget fortfarande mestadels helt ointressant för majoriteten av alla konsumenter?

Öhm, svensson som köper en dyr speldator eller bara uppgraderar till ett dyrt graffe drar ju 3d inställningarna så långt till höger som möjligt till max/ultra å där är sätts ju raytracing på nuförtiden. som med att folk inte orkar pilla med biosinställningar mer än xmp så orkar de inte finjustera inställningarna heller.

Sen med vr, ja, säg det till all Racesimmers om du törs, vr e ju sjukt stort där och race sim genren blir ju bara större och större.

blev sjukt förvånad hur kass nya amd var i VR, var lite sugen men efter att ha sett detta så tappade jag suget helt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cawanga:

14490 spänn för referenskort från Powercolor. Kul.

Svårt att motivera ett köp nu när man kunde köpa Palit RTX 4080 Gamerock OC för 15999kr för ett par dagar sedan på komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Du envisas med att fokusera på saker som typ ingen bryr sig om, jag fattar inte varför? VR och RT tex. Givetvis måste de hänga med där när det spelar roll. Men i dagsläget är det fortfarande försvinnande få som bryr sig om det. RT är på gång, och de gör ju stora framsteg där. Men det är en gimmick fortfarande som ytterst få bryr sig om.

För majoriteten av alla som äger grafikkort är det prestanda i helt vanliga spel på en helt vanlig skärm det som är viktigast och där är AMD fortsatt med i matchen, de har ju FSR som de uppenbarligen jobbar hårt med att förbättra så DLSS inte står ensamt osv osv.

Så jag skulle vilja vända på resonemanget, varför haka upp sig på saker typ ingen bryr sig om? Varför intala folk att de borde bry sig om saker som är nischat och i sammanhanget fortfarande mestadels helt ointressant för majoriteten av alla konsumenter?

Bara Quest 2 har sålt ca 15 miljoner exemplar. Även om majoriteten kör fristående lär det finnas en och annan som bryr sig om VR. Cyberpunk och Witcher 3 har tillsammans sålt 60 miljoner ex. De ser enorma lyft med RT. Det lär finnas några som bryr sig där också. Då ska vi inte ens tala om hur många som kan tänkas bry sig om Minecraft, eller andra stora titlar.
På Youtube laddas det upp 30 000 timmar video, i timmen. Blender har 1 miljon nedladdningar i månaden. Det finns nog några personer som bryr sig om mer än ren rastreringsprestanda i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Fast vänta lite nu. "Ingen bryr sig om"?? Uppenbarligen finns det faktiskt de som bryr sig om VR och RT, annars hade vi inte ens diskuterat detta. Du gör ju precis samma fel som de du försöker argumentera mot, nämligen antar att alla är stöpta i samma form och har samma kravbild som dig. Bara för att DU inte bryr dig om VR och RT betyder det inte att ingen gör det. AMD är absolut med i matchen men kommer med all sannolikhet inte att kunna vända på Nvidias övertag med denna lansering. Deras marknadsföring inför släppet är näst intill katastrofal. Började bra där vissa trodde att XTX skulle kunna nosa på 4090 i prestanda utifrån AMDs "upp till 1.7 gånger mer prestanda" men verkligheten blev en helt annan. Och priserna.... nej du, AMD lär behöva göra mycket bättre än så här för att ta så mycket marknadsandelar som hade behövts för att få till ordentlig konkurrens.

Edit: Kan tillägga att jag personligen inte bryr mig ett skatt om VR men älskar att sätta RT på max i samtliga titlar jag kan. Men för den sakens skull inser jag ändå att alla inte bryr sig om RT som mig oh därför tittar på andra alternativ, vilket är helt ok för mig.

Asså i dagsläget är RT typ som 3d va på tvn hemma, det är nytt och på uppgång och sure många är intresserade men fasen inte många på den stora skalan som faktiskt använder det, speciellt inte när det kräver dlss som i vissa spel helt förstör vissa texturer.

Och angående priset så har det väll mer eller mindre gjort 4080 helt orelevant om man nu inte absolut måste köra med rt på i dom få spel som har det. 7900 xtx går i USA för 999 dollar medans dom tre billigaste 4080 ligger på 320-400 dollar högre.

Dvs runt 320-400 dollar för att få köra med rt och i andra fall få aningen sämre prestanda? Sure sitter man och bara nöter ett å samma spel som har rt så kanske det kan va värt det men annars så är det ett otroligt dåligt val i mitt tycke iallafall.
Värt att notera.

Man måste tänka lite angående priset att för oss så är det väldigt skevt och har varit i flera år nu, medans i USA så är det en helt annan sak. Har inte varit förns nu i höstas som iallafall amd korten verkligen har gjort nvidia nästan helt orelevanta, med lite tur gör dom samma sak med dessa kort och sakta men säkert lyckas vinna över marknadsdelar.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Du envisas med att fokusera på saker som typ ingen bryr sig om, jag fattar inte varför? VR och RT tex. Givetvis måste de hänga med där när det spelar roll. Men i dagsläget är det fortfarande försvinnande få som bryr sig om det. RT är på gång, och de gör ju stora framsteg där. Men det är en gimmick fortfarande som ytterst få bryr sig om.

För majoriteten av alla som äger grafikkort är det prestanda i helt vanliga spel på en helt vanlig skärm det som är viktigast och där är AMD fortsatt med i matchen, de har ju FSR som de uppenbarligen jobbar hårt med att förbättra så DLSS inte står ensamt osv osv.

Så jag skulle vilja vända på resonemanget, varför haka upp sig på saker typ ingen bryr sig om? Varför intala folk att de borde bry sig om saker som är nischat och i sammanhanget fortfarande mestadels helt ointressant för majoriteten av alla konsumenter?

Håller med, helt galet att snöa in sig så mycket på en så nischad sak som RT fortafarande är(och lär vara i någon generation till). Cyberpunk(och kanske witcher men har inte testat deras nya uppdatering ännu) är det enda RT spelet där jag kan se markant skilland av en hel drös som jag har testat.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Asså i dagsläget är RT typ som 3d va på tvn hemma, det är nytt och på uppgång och sure många är intresserade men fasen inte många på den stora skalan som faktiskt använder det, speciellt inte när det kräver dlss som i vissa spel helt förstör vissa texturer.

Och angående priset så har det väll mer eller mindre gjort 4080 helt orelevant om man nu inte absolut måste köra med rt på i dom få spel som har det. 7900 xtx går i USA för 999 dollar medans dom tre billigaste 4080 ligger på 320-400 dollar högre.

Dvs runt 320-400 dollar för att få köra med rt och i andra fall få aningen sämre prestanda? Sure sitter man och bara nöter ett å samma spel som har rt så kanske det kan va värt det men annars så är det ett otroligt dåligt val i mitt tycke iallafall.
Värt att notera.

Man måste tänka lite angående priset att för oss så är det väldigt skevt och har varit i flera år nu, medans i USA så är det en helt annan sak. Har inte varit förns nu i höstas som iallafall amd korten verkligen har gjort nvidia nästan helt orelevanta, med lite tur gör dom samma sak med dessa kort och sakta men säkert lyckas vinna över marknadsdelar.

"...gjort Nvidia nästan orelevanta"? Qué? Alltså, det blir nästan komiskt när vissa försöker rättfärdiga AMDs dåliga lansering.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Asså i dagsläget är RT typ som 3d va på tvn hemma, det är nytt och på uppgång och sure många är intresserade men fasen inte många på den stora skalan som faktiskt använder det, speciellt inte när det kräver dlss som i vissa spel helt förstör vissa texturer.

Mja. Jag tror RT kommer bli standard i framtiden. Visst är det ett tag kvar. Behövs starkare hårdvara. Men vi har nu ett läge där det faktiskt går att spela med RT påslaget och bara det är imponerande (nu menar jag inte max inställningar i 4K, snarare 1440p och High/Medium)

Det underlättar och sparar tid för spelutvecklarna också att använda sig av RT.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Jag köpte en vanlig XFX istället för XFX merc. Vad är skillnaden?

https://www.techpowerup.com/review/xfx-radeon-rx-7900-xtx-mer...

Läs här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nvidia och AMD försökte länge segmentera marknaden på det viset, tills Nvidia kom på att man borde sluta gimpa sina kort genom mjukvara, och istället ge ut sina "studio drivers". Det är miljontals som inte kan skriva av korten på företaget, men som håller på med "content creation". Det är knappast bara för professionella behov.

Kunderna bör kräva att AMD slutar vara mediokra och sluta ignorera de enorma nackdelarna de har. Som det ser ut nu lär Intel springa förbi dem inom ett par generationer. Intel, som de för övrigt lyckas konkurrera med på CPU-sidan. En rimlig förväntning är att de kammar sig och får ordning på sina GPU;er på samma sätt som de fått ordning på sina CPU;er.

Köpte själv ett RX 6700XT i stället för 3060TI även fast jag vara ganska sugen på ray tracing från början med det slutade med att jag aldrig har kört rsy yracing mer en gång för att prova det. Och då känns ren resterings prastaneda mer viktigt för mig och RX 6700XT slår 3060TI i alla spel utan ray tracing på.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Var snabb igår o beställde ett ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB på NetOnNet för 12.999 kr men de tog slut... nu står det att leveransdatumet inte är bestämt.
Det är inte långt kvar till mellandagsrean och jag antar att återförsäljarna vill bli av med alla RTX 4080 de har på lager just nu, går de ner i pris så kanske jag slår till på ett sånt istället.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Beställde en referensmodell av Sapphire 7900 XTX från netonnet, samma summa.
Polare beställde i all hast en eftermarknads från XFX med nog den fetaste kylaren jag sett för 15.990 o.O...

Jag fick dock detta nu på morgonen, får se om det dyker in innan jul... känns mörkt.

<Uppladdad bildlänk>

Jag beställde samma, men fick ej något mail beträffande detta.
Håller tummarna att det blir utskickat ändå.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Flera rykten gör gällande att XT är den produkt som kommer tillverkas i stor kvantitet. XTX får bara en liten upplaga, så den blir i praktiken inte ett alternativ.
Frågan blir alltså om man vill ha 7900XT (när priserna stabiliserats) eller kan/vill betala extra för RTX 4800?

Om detta stämmer och 7900xt kommer ligga kvar på 12-13k+ så känns det som man hjälper Nvidia att sälja RTX 4080.

Skulle jag lägga runt 13k för ett grafikkort så skulle det varit för ett 7900XTX och finns inte det att få tag i så hade jag nog kramat ur plånboken lite extra och köpt ett bättre RTX 4080 istället för 7900XT.

7900XT måste ner på 10-11k känns det som, då blir RTX 3080-90 korten blir helt ointressanta och 4080 är så pass mycket dyrare att den bättre RT och DLSS inte är värt det för min del i varje fall.

Permalänk
Medlem

Den här fanns på Inet förut, sålde slut direkt.

7900XT för 13 990:-

https://www.inet.se/produkt/5413166/asus-radeon-rx-7900-xt-20...

Med risk för att jag dumförklarar någon, men kan det vara så att mindre ”insatta” har hört att det ska släppas nya grafikkort och sen hugger ett när de ser det? Att de faktiskt inte är medveten om skillnaden med XT och XTX? För det kan ju inte vara några ”insatta” som ger 14k för ett 7900XT, eller har jag fel?

Permalänk

För oss som fick igenom en xtx men som inte fick direkt leverans utan att det förväntas den 25, passade på att fråga komplett i chatten hur det ser ut och enligt chattpersonen så verkar det som att det inte ska vara några problem. Så det känns ju någorlunda betryggande iaf, hoppas på att inte bli makulerad för att referenserna slutar rulla in till någorlunda nära msrp.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 4080 VENTUS 3X OC || i9 9900k || MSI Z390 MAG TOMAHAWK || 16 gb ram || 1tb samsung 970 nvme M2