4k, är det värt det?

Permalänk
Medlem

4k, är det värt det?

Alla som spelar i 4k, är det verkligen värt det jämfört med 1440p? Jag har själv svårt att se värdet, särskilt med tanke på att grafikkort går på knäna i 4k. Om vi så bortser från den betydande finansiella investering som måste göras i dator och skärm för att kunna utnyttja 4k med höga inställningar och raytracing, så är det ytterst få titlar som faktiskt tjänar på att köras i 4k sett till grafisk kvalitet. Därutöver har vi frågan om vad man föredrar, 75 fps eller 150 fps?

Väldigt nyfiken på er input, jag måste missa något.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Alla som spelar i 4k, är det verkligen värt det jämfört med 1440p? Jag har själv svårt att se värdet, särskilt med tanke på att grafikkort går på knäna i 4k. Om vi så bortser från den betydande finansiella investering som måste göras i dator och skärm för att kunna utnyttja 4k med höga inställningar och raytracing, så är det ytterst få titlar som faktiskt tjänar på att köras i 4k sett till grafisk kvalitet. Därutöver har vi frågan om vad man föredrar, 75 fps eller 150 fps?

Väldigt nyfiken på er input, jag måste missa något.

För mig är det enkelt, jag har som hobby att redigera foton och video, vill ha så hög upplösning som jag kan ha.
Vill också kunna spela på samma skärm, att gå ner i i upplösning från en skärms native upplösning brukar inte se så bra ut.

Jag kör nästan bara single player epic story RPG typ av spel så jag gillar hög upplösning.
Faktum är att mitt GTX 1080 gav mig acceptabel FPS på de spel jag spelade i 4K redan 2016, men mycket vill ha mer.

Dessutom börjar jag nå den ålder då synen krånglar så även där är högsta upplösning/kvalitet har ofta högre värde än råa FPS.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga det. Spelar i 3440x1440 på min huvudsakliga skärm men jag tycker man ser alldeles för mycket "jaggies" för att jag ska tänka mig stanna kvar på denna upplösning vid nästa skärmbyte. Min TV är 4k och där ser det mycket trevligare ut.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Datorspel, är det värt det? Upplösning är nog lika individuellt som det mesta annat. Vid "skrivbordsspelande" klarade jag mig bra i 1440p, men det var ju brist på någonting att jämföra med. Sen fanns inte valet att ha en OLED i 1440p på skrivbordet, så den nya teven, LG C1, fick diktera vilken upplösning jag spelar i. Idag är det 4K som gäller, men det har mer att göra med att jag aldrig vill spela på något mindre bildskönt än min teve.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Alla som spelar i 4k, är det verkligen värt det jämfört med 1440p? Jag har själv svårt att se värdet, särskilt med tanke på att grafikkort går på knäna i 4k.

Det beror helt på vilka titlar man spelar. Det finns en hel del titlar som inte är så betungande för grafikkortet och där man vinner mycket på att köra 4K jämfört med 1440p.

För egen del så spelar jag i stort sett uteslutande Civilization VI och det är en betydligt roliga upplevelse på 4K och kräver samtidigt inte det senaste high-end grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Kört 4K UHD sedan 2014. Nu har jag 3st 4K UHD skärmar uppkopplade. Det primära skälet är skrivbordsutrymme. Sedan ser spelen som kan göra det riktigt bra ut. Men jag spelar oftast lite mer lättdrivna spel också.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.