Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av stgr:

Har för mig att tesla chockhöjde laddpriset för de som inte har gratis livstidsladdning.
Typ 9kr/kWh eller nåt sådant (eller var det nu landade)

Vad snackar du om? Jag laddade förra helgen i ödeshög, kostade under 4kr /kwh på tesla supercharger.
Tesla har infört tider nu såg jag. Så är billigare om man inte laddar mellan 16.00-20.00.

Vad jag kan se från sommaren så verkar tesla sänkt sina priser på laddarna. I somras låg typ alla på 5kr /kwh.

Skrivet av megaman01:

* Börjat bli lite köer på Ionity nu. Många har elbil och många Teslor som har egna lediga en bit bort! (Varför?)

Har ionity sänkt sina priser eller? De har väl alltid varit dyrast annars 8.5 utan abb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Vad snackar du om? Jag laddade förra helgen i ödeshög, kostade under 4kr /kwh på tesla supercharger.
Tesla har infört tider nu såg jag. Så är billigare om man inte laddar mellan 16.00-20.00.

Vad jag kan se från sommaren så verkar tesla sänkt sina priser på laddarna. I somras låg typ alla på 5kr /kwh.

I somras var snittet, enligt Teknikens Värld, i snitt över 7 kr om man inte hade en Tesla eller ”medlemskap”.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/el...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

I somras var snittet, enligt Teknikens Värld, i snitt över 7 kr om man inte hade en Tesla eller ”medlemskap”.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/el...

AMS och alla andra traditionella journalister och tidningar misslyckas alltid att ladda till vettiga priser. Kanske kan det vara värt med ett abonnemang (eller "medlemskap") om man tänker köra ~2500km enkel väg under ett par dagar?

Samma artikel dök upp i DN Motor. Under kommentarerna fanns en (elbilsskeptiker?) som räknade hem en seger till en bensinbil med en förbrukning på "säg 0,7/mil" och till ett literpris på 19,50kr. Jämför alltså med elbilens 21kWh/mil och 7kr/kWh blir det 14,7kr/mil jmf. 13,65kr/mil.
Men säg mig: vilken fyrhjulsdriven familjebil med runt 300hk (EV6:n hade 325 och iD 5 GTX 299) har en snittförbrukning på 0,7l/mil i verkligheten?
Allt detta spekulerande var möjligt eftersom man inte gjorde sig besväret att redovisa vad det kostade. El jmf. med bensin. EV6 vs iD5.
Skitjournalistik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

AMS och alla andra traditionella journalister och tidningar misslyckas alltid att ladda till vettiga priser. Kanske kan det vara värt med ett abonnemang (eller "medlemskap") om man tänker köra ~2500km enkel väg under ett par dagar?

Samma artikel dök upp i DN Motor. Under kommentarerna fanns en (elbilsskeptiker?) som räknade hem en seger till en bensinbil med en förbrukning på "säg 0,7/mil" och till ett literpris på 19,50kr. Jämför alltså med elbilens 21kWh/mil och 7kr/kWh blir det 14,7kr/mil jmf. 13,65kr/mil.
Men säg mig: vilken fyrhjulsdriven familjebil med runt 300hk (EV6:n hade 325 och iD 5 GTX 299) har en snittförbrukning på 0,7l/mil i verkligheten?
Allt detta spekulerande var möjligt eftersom man inte gjorde sig besväret att redovisa vad det kostade. El jmf. med bensin. EV6 vs iD5.
Skitjournalistik.

Vad gafflar du om? Artikeln anger priser med och utan ”medlemskap” och handlar inte om någon körning överhuvudtaget. Det är möjligen en nyhet för dig, men det är inte journalisterna som står för kommentarerna, annat än om de till äventyrs svarar på någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Vad gafflar du om? Artikeln anger priser med och utan ”medlemskap” och handlar inte om någon körning överhuvudtaget. Det är möjligen en nyhet för dig, men det är inte journalisterna som står för kommentarerna, annat än om de till äventyrs svarar på någon.

Jag ser DN-artikeln men inte TV:s artikel (ligger bakom en betalvägg). Du menar att där finns allt redovisat? Dela gärna med dig.
"Gafflar" om kommentarerna i DN: s artikel. Vilka journalister gafflar du om?

Edit: nä...förlåt, jag tog helt fel. Vi syftade på helt olika saker.

https://teknikensvarld.expressen.se/test-provkorningar/test/m...
Det var denna artikel jag syftade på (som jag trodde diskuterades). Varför jag trodde det? I efterhand förstår jag inte heller.
Förstår verkligen att du inte begrep något öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Enyaq med LED Matrix:
<Uppladdad bildlänk>

Passat 2016, standard LED-lampor:
<Uppladdad bildlänk>

Passat med 20" Lightforce-ramp, lite äldre modell:
<Uppladdad bildlänk>

Tagna på 1/20, ISO 800, F2.

Klart bättre ljus med LED Matrix jämfört med Passatens originalljus. Inte starkare (snarare svagare rätt ner på vägbanan men det är ju bara bra, bredden och längden är ofantligt mycket bättre på halvljuset), men mycket bredare. Bilderna gör inte riktigt rätt för hur stor skillnad det är ut mot sidorna. Lägg märke t.ex till stoppskylten ute i skogen på skoterleden som i stort sett är osynlig med Passaten men syns väl med Enyaq.

Men, släng på en Lightforce-ramp på det så är det inte ens på samma planet. Blev faktiskt helt tagen över hur stor skillnaden var när jag väl hade vant mig vid att köra utan ramp ett tag och sen fick köra med den igen. Inte jämförbart på något sätt, och ingen kan få mig att tro att någon bils helljus, vare sig det är Laserlight eller vad det kan heta kommer komma i närheten av ett par riktigt bra extraljus. Nu gjorde visserligen nederbörd att Lightforce-bilderna ser lite skumma ut, men skillnaden var verkligen att man såg hela vägen bort till kurvan ljust och tydligt jämfört med att inte göra det.

Funderat på om man ska montera dit en LED-ramp eller inte. Är ju ganska nöjd med automatiken iochmed Matrix-ljuset, även om det tydligen inte fungerar optimalt ibland. Då man möter en och annan som blinkar till med ljuset.

Sätter jag dit en extraramp så måste automatiken stängas av vilket innebär att det blir helt vanligt halv- och helljus. Alltså helt onödigt att man valde till Matrix från början. xD

Frågan är ju om mer ljus och större risk att blända mötande är det kloka valet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafsen:

För den intresserade så plockade jag ut en 36månaders leasad MG EZ EV med 1000mil/år som skulle kostat 2490 månad + aviavgift.

Sjukt oklart vad leasingavgiften i praktiken skulle bli med räntehöjningar osv. Gick inte att få ett svar från Santander.

Fick första räkningen nu och var på 2865:-/Månad ink aviavgift. Känns helt ok.

Over and out

Rätt så exakt 15% ökning? "Helt ok"?

Jag hade blivit skogstokig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Jag ser DN-artikeln men inte TV:s artikel (ligger bakom en betalvägg). Du menar att där finns allt redovisat? Dela gärna med dig.
"Gafflar" om kommentarerna i DN: s artikel. Vilka journalister gafflar du om?

Jag har överhuvudtaget inte länkat till, eller kommenterat, det du vevar på om.

Och det testet som anklagar för att vara allmänt värdelöst för att det inte bekräftar dina egna åsikter har jag inte läst. Jag kan dock konstatera om jag snabbt slår upp TV-papperstidningen att elbilarna blev ca en tusenlapp billigare specifikt i ”bränsle” än Multivan-hybriden och priserna för de laddningar som gjordes specifikt hos Ionity var baserade på abonnemang.

Vad du inte verkar förstå är att journalisternas uppdrag inte är att övertyga dig om hur bra dina val är. Det är att beskriva verkligheten utanför ankdammen med nördar. Inbitna elbilsägare kan förstås krångla sig fram på alla möjliga vis, men gemene man vill inte hålla på så. Och nu säger politiker att gemene man ska skaffa elbil. Jag kan på samma sätt krångla mig fram i Europa med tåg om jag vill, men det är ju samma sak. Folk i allmänhet vill inte och orkar inte hålla på med det strul det innebär med internationella tågresor idag. Därför är det en nischprodukt. Åker man bara med pendeltåget till jobbet spelar det ingen roll, precis som om man bara laddar hemma och åker till jobbet. Att enbart beskriva den delen blir dock inte mycket till journalistik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Rätt så exakt 15% ökning? "Helt ok"?

Jag hade blivit skogstokig..

Det är nästan aldrig låst ränta på leasing och andra såna tjänster.
Är du skogstokig på bolån också just nu som gått upp om man inte låst räntan?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag har överhuvudtaget inte länkat till, eller kommenterat, det du vevar på om.

Och det testet som anklagar för att vara allmänt värdelöst för att det inte bekräftar dina egna åsikter har jag inte läst. Jag kan dock konstatera om jag snabbt slår upp TV-papperstidningen att elbilarna blev ca en tusenlapp billigare specifikt i ”bränsle” än Multivan-hybriden och priserna för de laddningar som gjordes specifikt hos Ionity var baserade på abonnemang.

Vad du inte verkar förstå är att journalisternas uppdrag inte är att övertyga dig om hur bra dina val är. Det är att beskriva verkligheten utanför ankdammen med nördar. Inbitna elbilsägare kan förstås krångla sig fram på alla möjliga vis, men gemene man vill inte hålla på så. Och nu säger politiker att gemene man ska skaffa elbil. Jag kan på samma sätt krångla mig fram i Europa med tåg om jag vill, men det är ju samma sak. Folk i allmänhet vill inte och orkar inte hålla på med det strul det innebär med internationella tågresor idag. Därför är det en nischprodukt. Åker man bara med pendeltåget till jobbet spelar det ingen roll, precis som om man bara laddar hemma och åker till jobbet. Att enbart beskriva den delen blir dock inte mycket till journalistik.

Ok.
Nu släpper vi det.

Permalänk
Medlem

Hur lågt vågar man låta laddnivån i batteriet gå ner till? Körde lite längre sträcka häromdagen och enligt bilen skulle jag haft mellan 2-3 mil kvar när jag kom hem. I teorin borde det kanske varit OK, men jag fegade ur och stannade och snabbladdade några extra mil. Laddade jag i onödan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Det är nästan aldrig låst ränta på leasing och andra såna tjänster.
Är du skogstokig på bolån också just nu som gått upp om man inte låst räntan?

Nope, har inget bolån Min företagsleasing via santander har haft 0% ökning i kostnad på 3 år nu.

Däremot ville de inte berätta vad deras ränta var om jag ringde och frågade vad en ny leasing skulle ligga på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Funderat på om man ska montera dit en LED-ramp eller inte. Är ju ganska nöjd med automatiken iochmed Matrix-ljuset, även om det tydligen inte fungerar optimalt ibland. Då man möter en och annan som blinkar till med ljuset.

Sätter jag dit en extraramp så måste automatiken stängas av vilket innebär att det blir helt vanligt halv- och helljus. Alltså helt onödigt att man valde till Matrix från början. xD

Frågan är ju om mer ljus och större risk att blända mötande är det kloka valet?

Kör man där det är mycket trafik så man ofta får blända ner så skulle jag nog skippa rampen. Jag kör ofta rätt öde sträckor där en ramp är ovärderlig, och kan då helt enkelt slå av den på en knapp när jag kör bland massa trafik då jag vill använda automatiken.

Flippar man spaken framåt när man aktiverat ljuset med automatik så blir den ju manuellt på konstant, så man kan ju välja att antingen köra automatik utan ramp eller aktivera rampen och köra kontant ljus. Klart värt det i min bok, men kravet är förstås att man kan fimpa rampen inifrån kupén.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Samma artikel dök upp i DN Motor. Under kommentarerna fanns en (elbilsskeptiker?) som räknade hem en seger till en bensinbil med en förbrukning på "säg 0,7/mil" och till ett literpris på 19,50kr. Jämför alltså med elbilens 21kWh/mil och 7kr/kWh blir det 14,7kr/mil jmf. 13,65kr/mil.
Men säg mig: vilken fyrhjulsdriven familjebil med runt 300hk (EV6:n hade 325 och iD 5 GTX 299) har en snittförbrukning på 0,7l/mil i verkligheten?
Allt detta spekulerande var möjligt eftersom man inte gjorde sig besväret att redovisa vad det kostade. El jmf. med bensin. EV6 vs iD5.
Skitjournalistik.

Det känns som det är väldigt få som bara laddar på dyra snabbladdare. En sak att en långresa på en eller flera veckor kan bli ungefär lika dyr som en bensin/diesel men resten av året så har de flesta ägare någon form av billigare laddning. Jag kunde länge ladda gratis på kommunens platser. Nu finns det något varuhus som fortsatt erbjuder en timmes gratis laddning, inte så mycket men man får å andra sidan sällan 4-5 liter bensin gratis.
Sedan är det nog fortsatt så att det är svårt att räkna hem totalen utan bonus. Man får ju en hel del drivmedel för prisskillnaden mellan el och förbränningsbilar.

Permalänk
Medlem

Jag laddar stor del av mitt vardagsåkande på Circle K till 8 kr/kWh eftersom jag är för lat för att koppla in mig på gatan och sen flytta bilen. Fortfarande mycket billigare än att köra en bensinbil som motsvarar en i4 M50 och drar 1,2-1,5 liter milen, slipper förpesta omvärlden med avgaser och oljud också vilket är en vinst.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Vip8888:

Hur lågt vågar man låta laddnivån i batteriet gå ner till? Körde lite längre sträcka häromdagen och enligt bilen skulle jag haft mellan 2-3 mil kvar när jag kom hem. I teorin borde det kanske varit OK, men jag fegade ur och stannade och snabbladdade några extra mil. Laddade jag i onödan?

Batteriet tar ingen skada av att ha låg laddnivå. Desto lägre laddnivå den står med, desto bättre. Desto lägre laddnivå laddningscyklerna sker på - desto bättre. Så länge man inte drar ur dem till absolut helt sop-tomt är det bra

Om du har intresse för lång-läsning om alla detaljer ang. detta så rekommenderar jag denna tråd på Tesla-forumet där användaren AAKEE är en riktig batteri-guru av rang! https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=51&t=26808

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Batteriet tar ingen skada av att ha låg laddnivå. Desto lägre laddnivå den står med, desto bättre. Desto lägre laddnivå laddningscyklerna sker på - desto bättre. Så länge man inte drar ur dem till absolut helt sop-tomt är det bra

Om du har intresse för lång-läsning om alla detaljer ang. detta så rekommenderar jag denna tråd på Tesla-forumet där användaren AAKEE är en riktig batteri-guru av rang! https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=51&t=26808

Jag skulle nog hellre lita på vad tillverkarna säger om batterierna, så jag hoppas du inte litar blint på denna "batteri guru".

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Om man ser till lastvolym, finns det någon elbil som matchar t ex en V70 med fällda baksäten? Runt 1600 liter. Vill helst inte ha en SUV. Gärna fysiska knappar för vanliga reglage. Dragkrok är ett måste.

Som referens är Volvo V70 2.5T AWD så nära perfektion i nästintill alla aspekter jag kan tänka mig. Vill ha den med en elmotor men liknande layout av interiören och övriga funktioner. Dvs ingen gigantisk tablet i mitten som Mach E, Polestar 3, EX90 osv. Ser ingen vits med en acc snabbare än 8-9 sek på en vardagsbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robortic:

Det känns som det är väldigt få som bara laddar på dyra snabbladdare. En sak att en långresa på en eller flera veckor kan bli ungefär lika dyr som en bensin/diesel men resten av året så har de flesta ägare någon form av billigare laddning. Jag kunde länge ladda gratis på kommunens platser. Nu finns det något varuhus som fortsatt erbjuder en timmes gratis laddning, inte så mycket men man får å andra sidan sällan 4-5 liter bensin gratis.
Sedan är det nog fortsatt så att det är svårt att räkna hem totalen utan bonus. Man får ju en hel del drivmedel för prisskillnaden mellan el och förbränningsbilar.

Skrivet av Aktsu:

Jag laddar stor del av mitt vardagsåkande på Circle K till 8 kr/kWh eftersom jag är för lat för att koppla in mig på gatan och sen flytta bilen. Fortfarande mycket billigare än att köra en bensinbil som motsvarar en i4 M50 och drar 1,2-1,5 liter milen, slipper förpesta omvärlden med avgaser och oljud också vilket är en vinst.

Premiumel kostar

Har ett pågående experiment där jag försöker att undvika att betala för laddningen. Inte betalat något sedan slutet av augusti. Blev varse om att vi har några få men stabila 11kW-laddare på jobbet som ingår i parkeringskostnaden. Personalen betalar för parkering mellan 08-20. Då jag jobbar natt tar jag bilen (annars cykeln) och laddar alltså gratis. Det går alltså inte ens att betala under dessa timmar även om man skulle vilja. So far so good.

Brukar även jag räkna på en förbrukning på runt 1,4l/mil för motsvarande prestanda i en bensinbil.

Tar bilder ibland som en "dagbok" över hur länge jag lyckas med detta. Har laddning hemma i brf: en, så det är bara för experimentets skull jag håller på så här.
Har även ansvaret för laddningen (eller ja, hela garaget) i styrelsen och vi håller precis på med en uppgradering av befintlig dragning. Pappskallarna som skött detta innan har inte säkrat upp så att samtliga laddare kan ladda ens 3,7kW om alla kör samtidigt. Vi kommer nämligen snart att ge medlemmarna två alternativ:
1. Fri laddning dygnet runt till en högre fast avgift/kWh.
2. Laddning endast på natten mellan 22 och 08 (ungefär inte spikat ännu) men till en lägre fast avgift/kWh.
För närvarande har vi rörligt pris (månadsmedel). Vi kommer att gå över till timavläst efter att man har fått välja sin modell. Boxarna konfas efter önskemål och är alltså antingen helt olåsta eller låsta utanför dessa tider. Kruxet blir ju då om man buntar ihop och begränsar laddning till dessa timmar, då måste ju alla kunna ladda så mycket som möjligt. Det kan vi från och med torsdag nästa vecka

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag skulle nog hellre lita på vad tillverkarna säger om batterierna, så jag hoppas du inte litar blint på denna "batteri guru".

Vart säger han emot tillverkarna? Om du faktiskt orkar läsa källmaterialet så är det forskningsrapporter på just litium-jon batterier som utgör grunderna för slutsatserna. Litium-jon batterier slits absolut minst av små laddcykler och vid låga laddningsnivåer. Det säger "tillverkarna" också.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag skulle nog hellre lita på vad tillverkarna säger om batterierna, så jag hoppas du inte litar blint på denna "batteri guru".

Nu har nog de flesta tillverkare råd som följer forskningen rätt bra men om något skiljer så liter jag nog helt klart mer på studier och vetenskap än tillverkaren. Sen skall man inte lita blint på någon person men när man källhänvisar till forskning så är det inte personen man litar på utan på underliggande fakta. En tillverkare hade jag nog litat på så långt som jag kan kasta bilen då de är högst partiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Om man ser till lastvolym, finns det någon elbil som matchar t ex en V70 med fällda baksäten? Runt 1600 liter. Vill helst inte ha en SUV. Gärna fysiska knappar för vanliga reglage. Dragkrok är ett måste.

Som referens är Volvo V70 2.5T AWD så nära perfektion i nästintill alla aspekter jag kan tänka mig. Vill ha den med en elmotor men liknande layout av interiören och övriga funktioner. Dvs ingen gigantisk tablet i mitten som Mach E, Polestar 3, EX90 osv. Ser ingen vits med en acc snabbare än 8-9 sek på en vardagsbil.

Om en sån hade funnits så hade alla pratat om det vid det här laget, tyvärr. Mycket av det du efterfrågar kan Skoda Enyaq leva upp till - om du inte vill ha suv så är väl ID Buzz ett korrekt men kanske lite fånigt svar på frågan då jag antar att du menar "en kombi som inte är högre än nödvändigt". Ska du dessutom dra något tyngre så återstår i princip bara de dyraste modellerna...

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Om man ser till lastvolym, finns det någon elbil som matchar t ex en V70 med fällda baksäten? Runt 1600 liter. Vill helst inte ha en SUV. Gärna fysiska knappar för vanliga reglage. Dragkrok är ett måste.

Som referens är Volvo V70 2.5T AWD så nära perfektion i nästintill alla aspekter jag kan tänka mig. Vill ha den med en elmotor men liknande layout av interiören och övriga funktioner. Dvs ingen gigantisk tablet i mitten som Mach E, Polestar 3, EX90 osv. Ser ingen vits med en acc snabbare än 8-9 sek på en vardagsbil.

Skoda Enyaq. Inte fullt lika stort bagage om man ser till måtten, men väldigt stort. Lite hårdare fjädring men fortfarande bland de mjukaste elbilarna. Väldigt tyst, bekväm och rationellt genomtänkt.

Inte högre än en XC70 så särskilt mycket SUV är det inte.

Permalänk
Medlem

Även jag ville skriva Skoda Enyaq men den marknadsförs av Skoda som en SUV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag laddar stor del av mitt vardagsåkande på Circle K till 8 kr/kWh eftersom jag är för lat för att koppla in mig på gatan och sen flytta bilen. Fortfarande mycket billigare än att köra en bensinbil som motsvarar en i4 M50 och drar 1,2-1,5 liter milen, slipper förpesta omvärlden med avgaser och oljud också vilket är en vinst.

Du borde använda BMW chargingen, incharge har en hel del snabba i Stockholm för 4,99 men det kanske ligger avsides för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Du borde använda BMW chargingen, incharge har en hel del snabba i Stockholm för 4,99 men det kanske ligger avsides för dig?

Finns inga snabba incharge här, det är delade laddare som är felmärkta i BMW-appen, man delar på 120 kW men eftersom de sällan är tomma så får man 60 kW. Circle K är de som har flest laddare nära stan, så det brukar vara de jag svänger förbi.

Permalänk
Medlem

Aha, ja då är det ingen höjdare tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Vart säger han emot tillverkarna? Om du faktiskt orkar läsa källmaterialet så är det forskningsrapporter på just litium-jon batterier som utgör grunderna för slutsatserna. Litium-jon batterier slits absolut minst av små laddcykler och vid låga laddningsnivåer. Det säger "tillverkarna" också.

Kollade igenom tråden och alla var inte så imponerade och han skrev även att man ska förvara litium batterier med 0% när rekommendationen är mellan 50-60%. han hävdade dessutom att det är mer skadligt att ladda batteriet till 80-90% än att ladda det till 100% så jag vet inte riktigt hur han kommit fram till de sakerna för de stack ut direkt. problemet är att det står i vad jag tror är hans egen gjorda quiz medan han själv hävdar något annat?

han har lite länkar till ett par olika tester men mycket tar han bilder på istället för att länka till forskningen i sin helhet. och kommer allt från dessa 2 källor jag hittar så borde han göra ett lite djupare jobb.

I ett inlägg skrev han att batterierna klarar 0% (true SOC) och det är ju så fel det kan bli eftersom BMS systemet finns till för att skydda mot just sådana saker då det kan döda ett modernt batteri ganska omgående. Jag har kopplat bort skyddskretsar från moderna batterier och det kan gå fel väldigt snabbt då, vid en sann 0% urladdning så svullar dom upp och blir "puffy".

oavsett så behöver man inte bry sig så mycket om sitt batteri i dagens läge då moderna BMS system skyddar dessa känsliga batterier, för det är därför BMS systemet finns på dom och inte på tex blybatterier.

Elbilsbatterier ska inte heller förväxlas med lifepo4 batterier vilket jag tror att han gjort här.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

...Men säg mig: vilken fyrhjulsdriven familjebil med runt 300hk (EV6:n hade 325 och iD 5 GTX 299) har en snittförbrukning på 0,7l/mil i verkligheten?...

Jag kommer nära på långkörning, men... Det är bara på långkörning (landsväg) Annars ligger jag på ca 1 l/mil sett över helåret, blandad körning.
Var väldigt nära på att boka en ioniq 5 men säljaren avrådde mig då det var "minst 18 månders leveranstid", får se vilken bil som frestar mig nog för ett köp först!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Skoda Enyaq. Inte fullt lika stort bagage om man ser till måtten, men väldigt stort. Lite hårdare fjädring men fortfarande bland de mjukaste elbilarna. Väldigt tyst, bekväm och rationellt genomtänkt.

Inte högre än en XC70 så särskilt mycket SUV är det inte.

Vw Space vizzion blir mitt svar till det han efterfrågar som blir som passat kombi med mer utrymmen i kupen. dragkrok och bra räckvidd.

Frågan är bara när den går att köpa

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.