Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MedicMan:

Stämmer verkligen det?
En annan tv guru på youtube (Vincent) intervjuade TCL Europas säljchef och han säger att Tcl 935, 835 och 735 har samma egenskaper i Eu som Us
Ska se om jag hittar länken.
https://youtu.be/GPjaQ8XMN3w
I

Säger ha det får vi hoppas det är så. TCL:s tradition har inte varit samma apparater, möjligen att de bygger på samma hårdvara någonstans. Men helt endra beteckningar, funktioner och annat OS.

Permalänk
Medlem

Någon som kan tips tv för 4, 6 tusen? 55 / 65 tums?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Husko17:

Någon som kan tips tv för 4, 6 tusen? 55 / 65 tums?

Prisjakt är bästa tipsen. Sök efter TV i 55-65 tum med pris 4–6 kkr. Se vilka som rankas högst, för det är modellerna folk klickar på.

Permalänk

Hej!

Lånad profil av min bror då mitt konto inte hann bli bekräftat.

Köpte en TV förra helgen. En Samsung QN85B 85" efter mycket letande och tyckte den verkade vettig till priset då - 29 990 :- istället för ordinariepriset som är nu på 49 990 :-

Däremot i stundens hetta blev jag övertalad att göra en kalibrering. Detta var hos Elgiganten och de är ju CALMAN om jag inte förstått fel, för typ 1300kr..
Det har dröjt mer än dem sa och än idag är den inte påbörjad så jag börjar överväga att hämta hem TVn utan kalibreringen gjord för har hört både + & - om Calman.

Vad säger ni som har lite mer insikt? Ska jag låta den gå med kalibrering och vänta eller är de bortkastade pengar? Han påstod i affären att jag får bättre färgåtergivning och exempelvis att titta på TV på natten med svärtan kan upplevas som gråskalig typ med de ljuset som Qled-tvn ger.

Tacksam för svar
Ha de bäst!

Visa signatur

APPLE iMac 21,5" ME087S/A
Iphone X 64 gb black
Apple Watch series 3 spacegrey
xbox one x 1 tb
dell xps 15z

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kotteboll:

Hej!

Lånad profil av min bror då mitt konto inte hann bli bekräftat.

Köpte en TV förra helgen. En Samsung QN85B 85" efter mycket letande och tyckte den verkade vettig till priset då - 29 990 :- istället för ordinariepriset som är nu på 49 990 :-

Däremot i stundens hetta blev jag övertalad att göra en kalibrering. Detta var hos Elgiganten och de är ju CALMAN om jag inte förstått fel, för typ 1300kr..
Det har dröjt mer än dem sa och än idag är den inte påbörjad så jag börjar överväga att hämta hem TVn utan kalibreringen gjord för har hört både + & - om Calman.

Vad säger ni som har lite mer insikt? Ska jag låta den gå med kalibrering och vänta eller är de bortkastade pengar? Han påstod i affären att jag får bättre färgåtergivning och exempelvis att titta på TV på natten med svärtan kan upplevas som gråskalig typ med de ljuset som Qled-tvn ger.

Tacksam för svar
Ha de bäst!

Fråga 18 i "ofta frågade frågor": https://www.sweclockers.com/artikel/35232-tv-guiden-2022-23-d...

Tar upp detta med Calman Autocal (ifall det är vad som erbjuds) och manuell kalibrering.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Fråga 18 i "ofta frågade frågor": https://www.sweclockers.com/artikel/35232-tv-guiden-2022-23-d...

Tar upp detta med Calman Autocal (ifall det är vad som erbjuds) och manuell kalibrering.

Tack!

Då kan jag lika väl hämta hem TVn och spara dem 1295 jag fick betala med lite rabatt från han som ville sälja.

De jag köpt är närmare bestämt enligt kvitto - Kalibrering av TV med 1x SDR och HDR-profil /AutoCal

Hoppas dem inte hunnit börja i så fall för sura pengar att kasta bort om de är som du beskriver ett färdigt program som t.o.m min mormor hade klarat av att göra utan kunskap eller ens veta vad man gör.

Visa signatur

APPLE iMac 21,5" ME087S/A
Iphone X 64 gb black
Apple Watch series 3 spacegrey
xbox one x 1 tb
dell xps 15z

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotteboll:

Tack!

Då kan jag lika väl hämta hem TVn och spara dem 1295 jag fick betala med lite rabatt från han som ville sälja.

De jag köpt är närmare bestämt enligt kvitto - Kalibrering av TV med 1x SDR och HDR-profil /AutoCal

Hoppas dem inte hunnit börja i så fall för sura pengar att kasta bort om de är som du beskriver ett färdigt program som t.o.m min mormor hade klarat av att göra utan kunskap eller ens veta vad man gör.

Man behöver vettiga kalibreringsverktyg som mäter korrekt. Jag har turen att känna en fotograf som har en spindel för detta och van att kalibrera sedan Dackefejden. Trots att man har bra verktyg så spelar det ingen roll om man inte har erfarenhet och vana. Det man får reda på är riktvärden och absolut ingen sanning. Sedan är den omkringliggande miljön avgörande såsom ljusinsläpp, belysning och rumsgeometri. Om det här vore professionellt så skall en kalibrering göras i den miljö tvn/skärmen står i. Allt annat är bluff och kostar mer än vad det smakar. Du kan förmodligen få fram en bättre bild hemma själv utan denna "kalibrering". Spar dina pengar.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Jag har en LG CX. Jag fick popup om att köra stora pixelrefreshern men jag tryckte aldrig på någon knapp. Efter ett tag stängde TVn av sig. Undvek jag pixelrefreshern då?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husko17:

Någon som kan tips tv för 4, 6 tusen? 55 / 65 tums?

Den du tycker är snyggast (seriöst).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husko17:

Någon som kan tips tv för 4, 6 tusen? 55 / 65 tums?

Hittade denna på Media markt men enbart i lager i Stockholm Nacka.
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_hisense-a7g-65-4k-uhd-s...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Jag har en LG CX. Jag fick popup om att köra stora pixelrefreshern men jag tryckte aldrig på någon knapp. Efter ett tag stängde TVn av sig. Undvek jag pixelrefreshern då?

Jag tror att den faktiskt aktiverade pixelrefreshern. Lät du den vara eller startade du tv:n igen?

Permalänk
Medlem

Alltså.. Gick nu från en 2017 års 65" LG UJ (aka billig Led-modell) till en 77" C2. Herrejävlar alltså!

Testar nu också remuxade blu-rays i 60+ GB-klassen med höga bitrates (har kört med filmer i ~15-20 gb-storleken innan), och som någon skrev i ett inlägg nånstans på forumet (kanske denna tråd?), nu fattar man innebörden av ordet hemmabio. Har kört projektor också i flera år, men går inte att jämföra.

Nöjd är bara förnamnet.

Visa signatur

WC 13900k | Asus Z790 Maximus Hero | 64Gb G.Skill TridentZ 6000mhz CL30 | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | beQuiet 1200w Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon325100:

Finns det någon bra förklaring till varför Samsung listas överst i samtliga kategorier/tabeller?
Borde inte tabellerna i artikeln alfabetiseras, även om nu Elgiganten/SweClockers har sin favorittillverkare?

Skall för övrigt tilläggas att Sony A95K oberoende har utsätts till marknadens bästa TV, detta i ett blindtest gjort utav nio stycken professionella yrkessamma videoexperter (jag vet, låter larvigt på svenska) som vilket även vidare kan bekräftas genom instrumentmätningar mot själva bildpanelen. Samsung S95B har ända sedan lanseringen varit en flopp och Samsung har inte direkt gjort något åt detta, istället i rak motsatthet ökat missnöjet hos sina kunder ytterligare genom mjukvaruuppdateringar som begränsar TV:ns prestanda, pick your favourite helt enkelt.

Sony A95K är jämförelsevis helt flawless.

Här är blindtestet, för den konsumentmedvetne: https://www.youtube.com/watch?v=RzjQH_4dbSo

Elgiganten älskar att trycka på Samsung, sväng förbi och fråga om en lg så ska du se hur säljarna gör allt i sin makt för att dra dig till andra lägret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Elgiganten älskar att trycka på Samsung, sväng förbi och fråga om en lg så ska du se hur säljarna gör allt i sin makt för att dra dig till andra lägret.

Kolla själv på Lg Oled 77" C1 och säljaren ville sälja 77" Sony Oled istället som var 15000:- dyrare antar att dom tjänar mer om dom säljer en dyrare produkt i provision.

Helt glömt bort deras argumentation för den dyrare produkten.

Har köpt Lg Oled 77C1 och hittills riktigt nöjd och stor skillnad i storlek vs min 55" Lg oled jag hade tidigare.

Har också haft 106" projektorduk tidigare och riktigt Bio stort är det inte ännu.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jag tror att den faktiskt aktiverade pixelrefreshern. Lät du den vara eller startade du tv:n igen?

Jag lät den bara vara.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Kolla själv på Lg Oled 77" C1 och säljaren ville sälja 77" Sony Oled istället som var 15000:- dyrare antar att dom tjänar mer om dom säljer en dyrare produkt i provision.

Helt glömt bort deras argumentation för den dyrare produkten.

Har köpt Lg Oled 77C1 och hittills riktigt nöjd och stor skillnad i storlek vs min 55" Lg oled jag hade tidigare.

Har också haft 106" projektorduk tidigare och riktigt Bio stort är det inte ännu.

Har själv en LG OLED (77C2) och är enormt nöjd med den, men fördelen med japanare som Sony och Panasonic är enligt TV-guiden jämnare produktionskvalitet hos panelerna och en mer korrekt/naturlig färgåtergivning.

Nackdelen med just Sony, förutom priset, är dock att den fungerar dåligt tillsammans med speldatorer och spelkonsoler.

https://www.sweclockers.com/artikel/35232-tv-guiden-2022-23-d...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Bildexpert 📺

Fungerar dåligt är nog att ta i. Går utmärkt att spela på Sonys TV. Bara att Sony gör mindre medan de andra gör mer för spelandet med utökade spelfunktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Jag lät den bara vara.

Då startade den det. Lg tv behöver vara avstängd för att göra pixel refresh därför om man startar tv strax efteråt så avbryter den pixel refresh och tv säger att den misslyckats.

Har inställt på min tv att den gör detta varje gång man stänger av tv som schema och är standard inställd på min C1.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Man behöver vettiga kalibreringsverktyg som mäter korrekt. Jag har turen att känna en fotograf som har en spindel för detta och van att kalibrera sedan Dackefejden. Trots att man har bra verktyg så spelar det ingen roll om man inte har erfarenhet och vana. Det man får reda på är riktvärden och absolut ingen sanning. Sedan är den omkringliggande miljön avgörande såsom ljusinsläpp, belysning och rumsgeometri. Om det här vore professionellt så skall en kalibrering göras i den miljö tvn/skärmen står i. Allt annat är bluff och kostar mer än vad det smakar. Du kan förmodligen få fram en bättre bild hemma själv utan denna "kalibrering". Spar dina pengar.

Nu har min profil öppnats.

Ja, precis som du säger.
Och jag blev asnöjd direkt från boxen. Med film-läget blev de riktigt trevlig bild och jämfört med de jag suttit med innan för jag inte hittat rätt TV - en gammal LG 55" med över 5m från soffan haha..

Men som du säger, hade bara varit rent bortkastade pengar att göra kalibreringen från Autocal.
Däremot blev jag duktigt ifrågasatt när jag hämtade ut den som att jag var dum som hoppade över.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MEL1N93:

Men som du säger, hade bara varit rent bortkastade pengar att göra kalibreringen från Autocal.
Däremot blev jag duktigt ifrågasatt när jag hämtade ut den som att jag var dum som hoppade över.

Det är sådant där jag tycker är så trist attityd från butikerna. När det tjatas om det och idiotförklaras för att man inte väljer kalibrering så undergräver butiken förtroendet för tjänsten för alla.

Om det några som är dumskallarna här så är det butikerna som väljer Autocal. För det tyder på att man har blivit outsmartad av försäljaren från Calman.

För kalibrering – när det utförs rätt – är som att stämma sitt musikinstrument. Du vet att filmen och bilden du ser på TV:n är skapat så och så den ska se ut. En person med gehör kan hantera sådant som hur man undviker skavanker och kompromisser för att instrumentet – TV:n i detta fall – ska prestera efter sin bästa förmåga.

Autocal i Calman handlar om att att programmera en algoritm där syftet är att skapa de mest perfekta graferna och för Calmans del: att bygga en affärsmodell runt detta. Vilket inte säger något om bildkvalitet eller hur man manövrerar förbi TV:ns egenheter för att gör det bästa med bilden enligt TV:ns förmåga. För att bedöma kvaliteten av en autocal måste man ha dessa kunskaper och insikten om bildkvalitet. Och har man den kunskapen inser man att man kan göra det bättre – och snabbare – själv på manuell väg så länge man förstår hur produkten fungerar.

Och ifall någon undrar så började jag med Autocal i Calman för 10 år sedan och det blev direkta fel i bilden pga av det enbart följde en algoritm som gav perfekta mätningar på de fåtal mätpunkter som används. Men det blev istället stora fel i bilden mellan mätpunkterna.

Samma algoritmer "Aurora Engine" ligger bakom hur man skapar LUT:ar med Calman och där har jag lärt mig den hårda vägen att det helt enkelt inte fungerar. Det är som att kasta tärning hur slutresultatet blir.

Permalänk

Jag brukar titta på B&H hemsidan (i New York) ibland för att de har det mesta som går att köpa inom digitalfoto.
Map bildskärmar så har de nu 8K-skärmar men inte större än 75 tum.
För att se 8K måsta man då sitta extremt nära!
Däremot har de inga 5K eller 6K skärmar.
Det borde vara alternativet om 4K har för lite detaljer....
https://stari.co/tv-monitor-viewing-distance-calculator

Permalänk

Netonnet kör lg oled 65a2 för 12k just nu vilket verkar vara ett överlag bra pris? Har legat på 11 under året men frågan är om det kan gå lägre under mellandagarna

Permalänk
Medlem

Har kollat på både Samsung och lg för runt 10k.

Är det ett skillnad mellan märkena i dessa mellanklass nivåer?

Tänker antingen

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6090916. Lg

Eller

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6016572 Samsung

Det skrivs väldigt mycket om LG c2 men dessa är något dyrare.

Tänker mig mest för film och ps5 spel.

Bättre att vänta och försöka hitta ett bra pris på en c2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanan:

Har kollat på både Samsung och lg för runt 10k.

Är det ett skillnad mellan märkena i dessa mellanklass nivåer?

Tänker antingen

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6090916. Lg

Eller

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6016572 Samsung

Det skrivs väldigt mycket om LG c2 men dessa är något dyrare.

Tänker mig mest för film och ps5 spel.

Bättre att vänta och försöka hitta ett bra pris på en c2?

Ja, avvakta mellandagsrean. Lär bli bra pris igen då på LG OLED misstänker jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Ja, avvakta mellandagsrean. Lär bli bra pris igen då på LG OLED misstänker jag!

Så lg oled är att föredra före Samsungs qled / led?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xanan:

Så lg oled är att föredra före Samsungs qled / led?

Tycke och smak, har du läst guiden?
https://www.sweclockers.com/artikel/35232-tv-guiden-2022-23-d...

Men ja, generellt får du bättre bild med OLED med betydligt bättre svärta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Tycke och smak, har du läst guiden?
https://www.sweclockers.com/artikel/35232-tv-guiden-2022-23-d...

Men ja, generellt får du bättre bild med OLED med betydligt bättre svärta.

Ja jag har läst den upp och ned och kollat på lite andra sidor såsom

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-c2-oled-vs-samsung...

Min tv är från 2014 och inte äns 4k så båda alternativen vore stora uppgraderingar för mig, men är nog bättre och lägga några tusen till på en c2.

Permalänk
Medlem

Frågar här då jag inte är ett Tv-pro som er
Jag har problem med en SamsungS95B Qd-oled jag precis köpt, där jag upplever riktigt irriterande stutter/lagg eller vad det nu är. bilden hänger inte med i rörelser i film (inte ens när det går långsamt). Sport ska vi inte ens prata om.
Jag har googlat runt efter lösningar/settings utan framgång, eller fler som upplevt samma problem men hittar ingenting.
upplever även att pixlarna i färgerna rör sig??
Förstår ingenting, blir de inte bättre för den pengen? Tips önskas

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Liteflax:

Frågar här då jag inte är ett Tv-pro som er
Jag har problem med en SamsungS95B Qd-oled jag precis köpt, där jag upplever riktigt irriterande stutter/lagg eller vad det nu är. bilden hänger inte med i rörelser i film (inte ens när det går långsamt). Sport ska vi inte ens prata om.
Jag har googlat runt efter lösningar/settings utan framgång, eller fler som upplevt samma problem men hittar ingenting.
upplever även att pixlarna i färgerna rör sig??
Förstår ingenting, blir de inte bättre för den pengen? Tips önskas

Finns ett par dussin kombinationer av möjliga förklaringar. Det är i alla fall väldigt ovanligt med direkta fel på TV:n utan det är något du är ovan med eller något du själv (omedvetet) skapar med hur du kombinerar dina källor och TV:ns inställningar.

Som exempel har direkt ur kartong TV-apparater sin interpolering påslagen. Det skapar ryck och rörelser i pixlar. Är man ovan med interpolering upplevs det märkligt, vilket är en möjlig förklaring till vad du upplever.

En annan att du matar TV:n med en frekvens som inte matchar innehållet. Vilket i kombination med ovan kan vara extra besvärligt.

Allra enklast är ifall du kan filma av ett exempel och peka ut vad du anser vara fel, samt beskriver vad och hur du tittar på den källan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Finns ett par dussin kombinationer av möjliga förklaringar. Det är i alla fall väldigt ovanligt med direkta fel på TV:n utan det är något du är ovan med eller något du själv (omedvetet) skapar med hur du kombinerar dina källor och TV:ns inställningar.

Som exempel har direkt ur kartong TV-apparater sin interpolering påslagen. Det skapar ryck och rörelser i pixlar. Är man ovan med interpolering upplevs det märkligt, vilket är en möjlig förklaring till vad du upplever.

En annan att du matar TV:n med en frekvens som inte matchar innehållet. Vilket i kombination med ovan kan vara extra besvärligt.

Allra enklast är ifall du kan filma av ett exempel och peka ut vad du anser vara fel, samt beskriver vad och hur du tittar på den källan.

Okej tack för info! Jag testade göra en fabriksåterställning men det gjorde ingen skillnad ifall jag fuckat upp några settings. Använder mig mest av Netflix 4KHD och utan 4k blir det värre med just hackandet och samma på Cmore (där suger kvaliten på sport det är jag medveten om) och Telenor boxer.
Har inte möjlighet att spela in då det inte syns via mobilkamera. Men jag får väl helt enkelt "vänja" mig att det hackar och inte vara så kräsen kanske.
Men för att försöka förklara utan inspelning, så syns det som mest när tex det filmats i miljö, ovanifrån från en drönare, och bilden ska flyta med, då ser det ut som 20-30 fps. Samt när det går fort i filmen. Vilket faktiskt får min Gamla Samsung 46" från 2012 att se bättre ut