Permalänk

Tror jag kommer slå till på en LG OLED77C1 imorgon, ser inte ut som att C2:an kommer än.

Permalänk

Vill bara dubbelkolla så jag inte missat något innan jag trycker på köp-knappen. Sony OLED 55A80J(2021) är i stort sett samma som Sony OLED 55A80K(2022). Kommer användas mest till Playstation 5 och sport, missar jag något med att ta den äldre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddeskill:

Vill bara dubbelkolla så jag inte missat något innan jag trycker på köp-knappen. Sony OLED 55A80J(2021) är i stort sett samma som Sony OLED 55A80K(2022). Kommer användas mest till Playstation 5 och sport, missar jag något med att ta den äldre?

Tror Sony har lite sämre/färre spelfunktioner på sina oleds (konstigt nog) så kanske dubbelkolla vad för funktioner du behöver om Sony är rätt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Tror Sony har lite sämre/färre spelfunktioner på sina oleds (konstigt nog) så kanske dubbelkolla vad för funktioner du behöver om Sony är rätt val.

Jo, vill man även nyttja TV med OLED till att även spela på konsol och/eller PC, så är nog LGs bättre OLED generellt värda att utvärdera.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Jo, vill man även nyttja TV med OLED till att även spela på konsol och/eller PC, så är nog LGs bättre OLED generellt värda att utvärdera.

På vilket sett är LG C1 bättre för ps5 än Sonys OLEDS? PC-gaming bryr jag mig inte om alls då jag inte kommer använda det på denna tv

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av luddeskill:

På vilket sett är LG C1 bättre för ps5 än Sonys OLEDS? PC-gaming bryr jag mig inte om alls då jag inte kommer använda det på denna tv

Ungefär samma i praktiken för just en PS5:a.

LG och Samsung samt numera Philips, TCL och Panasonic går ett steg längre med "game bar"-funktioner och ytterligare lägre latens (typisk under 10 ms) vilket Sony inte har (deras modeller är runt 20 ms). Inte för att 20 ms är långsamt på något sätt. Spellägen för bara 4-5 år sedan kunde vara 2–4 ggr långsammare och var oftare närmare 50 ms. Vilket ska sätta i perspektiven att hela systemets latens från handkontroll, spelmotor och renderingsbuffert kan var långt över 100 ms.

En detalj med 2021-Sony är att VRR inte fungerade först utan kom som en sen uppdatering för ett år sedan. Inte utan vissa problem som rapporterats runt lägre färgupplösning. Har tyvärr inte bekräftat eller testat detta på någon Sony 2021-modell själv. Är inte helt hundra på status just nu runt detta.

En LG OLED har däremot haft alla dessa funktioner sedan flera år tillbaka och de är dessutom extremt beprövade på global basis med säkert miljoner användare vid det här laget. Du vet vad du får med LG:s OLED och du vet vad du inte får med Sonys OLED.

Ur ren PS5-synpunkt är extra låg latens kanske mindre viktigt och där är titlar som ger 4K/120 eller VRR fortfarande rätt glest när jag googlar läget. Men sådant kan och brukar kunna ändras inom nära framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Är det någon som har koll på hur panelen i LG Nano86 50” presterar?
Det är en modell från 2021. Det som talar för att objektet ska vara någorlunda bra är att modellen har utrustats med Magic Remote, α7 Gen 4 samt local dimming. Tycker det skulle vara konstigt ifall de tryckt in en skit panel i en annars ganska tydlig mellan klass tv.

Ok, lekt lite med den idag och den är ju mycket bättre än den 1080p Samsung TV som jag har använt tidigare, som vid det här laget är närmare sju år gammal. Det är som redan nämnt, inte världens bästa backlight på den, eftersom den är segmenterad och från kanterna. Men det lilla jag har använt den hitintils, så är jag nöjd med tanke på priset. Lite ovant med LGs fjärrkontroll. webOS tar lite att bli van vid också, men det är nog mest en vanesak. Upptäckte att det finns en Teliaplay app, någon som Telia själva säger bara ska finnas till Android, så det var ett plus, eftersom jag tyvärr bara har Telia där jag bor. Och ja, den står på golvet just nu, eftersom jag inte har en TV möbel ännu...

Det går vist inte att länka till Google Photos, så klicka på länken för bild.
https://photos.app.goo.gl/2yn9QJ11TDNYpYQP7

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Ok, lekt lite med den idag och den är ju mycket bättre än den 1080p Samsung TV som jag har använt tidigare, som vid det här laget är närmare sju år gammal. Det är som redan nämnt, inte världens bästa backlight på den, eftersom den är segmenterad och från kanterna. Men det lilla jag har använt den hitintils, så är jag nöjd med tanke på priset. Lite ovant med LGs fjärrkontroll. webOS tar lite att bli van vid också, men det är nog mest en vanesak. Upptäckte att det finns en Teliaplay app, någon som Telia själva säger bara ska finnas till Android, så det var ett plus, eftersom jag tyvärr bara har Telia där jag bor. Och ja, den står på golvet just nu, eftersom jag inte har en TV möbel ännu...

Det går vist inte att länka till Google Photos, så klicka på länken för bild.
https://photos.app.goo.gl/2yn9QJ11TDNYpYQP7

Tack för uppdatering!

Blev en beställning här med. I och med att de som jag hjälper att köpa tv har en liknande apparat som din gamla så kommer det bli utmärkt. Kommer nog stänga av local dimming, det såg inte jätte trevligt. Jag gillar personligen magic Remote väldigt mycket, dock använder jag den sällan. Jag brukar faktiskt använda LGs app för att kontrollera min LG tv kan rekommendera att du laddar ner den.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Vilken tv skall jag köpa Sony X90K 75" eller Samsung QN85B 75"

Ps5 och Netflix kommer att gå mest

Tack på förhand

Visa signatur

ola33

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ola33:

Vilken tv skall jag köpa Sony X90K 75" eller Samsung QN85B 75"

Ps5 och Netflix kommer att gå mest

Tack på förhand

Beror på vad du prioriterar. Samsungen har antagligen IPS-teknik i 75 tum. Den kommer vara ljusstarkare – och är konstruerad i syfte att fungera i ljusa rum. Dock är det för mer extrema situationer den extra skillnaden i ljus behövs. Sonyn har VA-panel och kommer vara mer precis i färg och bildkvalitet, särskilt vid HDR. Sony kommer att kunna fungera bättre i rum med dämpad belysning som följd men då ge sämre bild i vinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Beror på vad du prioriterar. Samsungen har antagligen IPS-teknik i 75 tum. Den kommer vara ljusstarkare men det är mer för extrema situationer den skillnaden i ljus behövs. Sonyn har VA-panel och kommer vara mer precis i färg och bildkvalitet, särskilt vid HDR. Sony kommer att kunna fungera lite bättre i rum med dämpad belysning som följd men då ge sämre bild i vinkel.

Då blir det en Sony Tack

Visa signatur

ola33

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Står och väger mellan S95B och C2, båda i 55", och skulle behöva lite input.
* Ska ersätta en Samsung Q6FN 49" i ett vanligt vardagsrum med ett par fönster.
* 50% sport, 25% streaming (mest HDR) och 25% PS4.
* Behöver inte vara den mest korrekt bilden men gärna hyfsat nära. Sitter gärna och tweakar settings om det behövs. Kommer inte kalibreras alltså.

Som referens köpte jag en Philips OLED förra året och är överlag nöjd med den men söker nu något som är lite mer exakt i färger och bildhantering överlag (var rätt missnöjd med hur dåligt Philips skötte mörka toner exempelvis).

Tack på förhand

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Clasito:

@Laxpudding Står och väger mellan S95B och C2, båda i 55", och skulle behöva lite input.
* Ska ersätta en Samsung Q6FN 49" i ett vanligt vardagsrum med ett par fönster.
* 50% sport, 25% streaming (mest HDR) och 25% PS4.
* Behöver inte vara den mest korrekt bilden men gärna hyfsat nära. Sitter gärna och tweakar settings om det behövs. Kommer inte kalibreras alltså.

Som referens köpte jag en Philips OLED förra året och är överlag nöjd med den men söker nu något som är lite mer exakt i färger och bildhantering överlag (var rätt missnöjd med hur dåligt Philips skötte mörka toner exempelvis).

Tack på förhand

Då är det Sony eller Panasonics plasma du ska ha. Samsung S95B kommer för HDR ha Samsungs godtycke och göra HDR-bilden för ljus och färgstark emellanåt. LG är där tredjehandsvalet men fortfarande bättre än både Samsung och Philips på just de bitarna.

Permalänk
Medlem

Nyss fått hem min OLED65C2 och satan vilken bild! Har inte hunnit titta så mycket, måste iväg och jobba, men det blev en brutal uppgradering jämfört med min gamla budget-Samsung från 2016.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Efter ett tips av gode herr @laxpudding innan denna tråden kom upp så har jag idag gjort ett klipp och klickat hem 2st Philips 43PUS8807 till ungarna att ha som gamingskärmar för totalt 5000kr/st, underbart med en expert här på forumet!

Men, hur ställer jag nu in allt bäst för gaming via pc.
Ena grabben kör Amd rx5700xt och andre ett Rtx2080 om det spelar roll.. tänler dom får köra på 1440p för att kunna spela öht innan vi kan byta gpu’s i vår till 4080 eller 4070ti beroende på vad Amd släpper.

Permalänk

75-77 tum

Är det möjlogt att få en 75-77 tum för endast film/tv tittande för runt 15 idag, som verkligen får hoppet från min 65UH750V att kännas riktigt värt
Soeterar jag på tex elgiganten upp till 15000kr så har jag ingen aning om vilken 75a som är värd köpa 🙈

Tex denna på netonnet https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/philips-75pus85...

Stavfel
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Olsson80:

Men, hur ställer jag nu in allt bäst för gaming via pc.
Ena grabben kör Amd rx5700xt och andre ett Rtx2080 om det spelar roll.. tänler dom får köra på 1440p för att kunna spela öht innan vi kan byta gpu’s i vår till 4080 eller 4070ti beroende på vad Amd släpper.

Har inte så mycket val annat än att köra 1080p eller 1440p tills vidare. Om du inte går över till konsoler då förstås.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Purjolöken:

Är det möjlogt att få en 75-77 tum för endast film/tv tittande för runt 15 idag, som verkligen får hoppet från min 65UH750V att kännas riktigt värt
Soeterar jag på tex elgiganten upp till 15000kr så har jag ingen aning om vilken 75a som är värd köpa 🙈

Tex denna på netonnet https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/philips-75pus85...

65UH750V är en gammal basklassare och Philips PUS8536, "the one" är enkel mellanklass från 2021. Du får större bild men egentligen inget mer.

Nu vet jag dock att 65UH750V från 2016 är en av LG:s sämsta modeller i modern tid. En av dessa med vita subpixlar och reducerad upplösning där det dessutom är delvis fel på färghanteringen pga av den vita subpixeln. Så till och med en PUS8536 skulle kunna vara ett lyft. Men ändå inget lyft i någon egentlig mening. Fortfarande under strecket.

Tar upp det i del 2: https://www.sweclockers.com/artikel/35232-tv-guiden-2022-23-d... hur man ska tänka. Priserna varierar och låser du dig på priset blir det svårare att resonera. Börja med kvalitetsnivån och se vad du finner. Skulle gissa att du kan välja och vraka bland riktigt bra modeller om du stannar på 65 tum medan det snabbt blir tråkigare apparater om du vill gå till 75 tum.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

65UH750V är en gammal basklassare och Philips PUS8536, "the one" är enkel mellanklass från 2021. Du får större bild men egentligen inget mer.

Nu vet jag dock att 65UH750V från 2016 är en av LG:s sämsta modeller i modern tid. En av dessa med vita subpixlar och reducerad upplösning där det dessutom är delvis fel på färghanteringen pga av den vita subpixeln. Så till och med en PUS8536 skulle kunna vara ett lyft. Men ändå inget lyft i någon egentlig mening. Fortfarande under strecket.

Tar upp det i del 2: https://www.sweclockers.com/artikel/35232-tv-guiden-2022-23-d... hur man ska tänka. Priserna varierar och låser du dig på priset blir det svårare att resonera. Börja med kvalitetsnivån och se vad du finner. Skulle gissa att du kan välja och vraka bland riktigt bra modeller om du stannar på 65 tum medan det snabbt blir tråkigare apparater om du vill gå till 75 tum.

Tittat igenom din guide 2 ggr men tror jag har någon diagnos när det gäller att fatta beslut.
Men om jag gav dig 20.000 att köpa en tv för, vilken hade du köpt idag? 75 tum och uppåt, eller hade du valt en 65a istället då?

Hittat B1 77 tum för 19 vilket känns som en ok deal?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Purjolöken:

Tittat igenom din guide 2 ggr men tror jag har någon diagnos när det gäller att fatta beslut.
Men om jag gav dig 20.000 att köpa en tv för, vilken hade du köpt idag? 75 tum och uppåt, eller hade du valt en 65a istället då?

Hittat B1 77 tum för 19 vilket känns som en ok deal?

Jag vet inte vad TV-apparaterna kostar – helt omöjligt att hålla reda på något som ändras hela tiden. Utgår man från "bäst för X XXX kronor" blir allting så mycket krångligare.

Däremot vet jag vilken kvalitetsnivå varje modell har och det är vad guiden tar upp. Så börja i den änden: vad vill du uppnå? Vad vill du ska vara bättre? Sikta in dig på de modeller som passar och där du känner att gränsen går ekonomiskt. Då får du till slut en handfull TV-modeller som går att prisbevaka.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Vill bara tacka för hjälpen. Fick min nya 85" Samsung Q80B igår och jag är väldigt nöjd! Fungerar över förväntan i både totalt mörker och i ljust rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har inte så mycket val annat än att köra 1080p eller 1440p tills vidare. Om du inte går över till konsoler då förstås.

Nej, 1440p tänker jag dom får köra, men finns det ngt generellt i inställningarna på tv’n jag behöver justera för att få så bra bild som möjligt?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Olsson80:

Nej, 1440p tänker jag dom får köra, men finns det ngt generellt i inställningarna på tv’n jag behöver justera för att få så bra bild som möjligt?

Spelläget måste du köra för att få fungerande VRR på en Philips. Då tappar man en del färgupplösning. Bildskärms-läget ger full färgupplösning men då fungerar inte VRR riktigt.

Spelläget är rätt så sabla överdrivet i färger också samt har en del onödiga filter aktiverade. Enklast är att där att filma av hur exempel Filmmaker Mode är inställd och ändra spelläget till motsvarande.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Purjolöken: ifall du är nöjd med din 65UH750V som den är idag och egentligen bara vill ha något större kommer förstås en PUS85:a och egentligen vilken 75:a som helst svara mot önskemålen.

Enbart större kan dock i praktiken bli en försämring eftersom man tydligare märker av svagheterna både i själva TV:n och kvaliteten på materialet man tittar på. Ifall du skulle lägga din budget på något likt en OLED A2 i 65-tum skulle du istället få en helt annan nivå på bilden som du kanske inte kunde föreställa dig innan.

Det är sådant man ska fundera över. Det här med att "Vad är bäst för max 100kr?"-tankesätt fungerar när jag ska köpa en flaska glögg. En TV kommer du ha i många år och rätt val kan bli en glädjekälla varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Spelläget måste du köra för att få fungerande VRR på en Philips. Då tappar man en del färgupplösning. Bildskärms-läget ger full färgupplösning men då fungerar inte VRR riktigt.

Spelläget är rätt så sabla överdrivet i färger också samt har en del onödiga filter aktiverade. Enklast är att där att filma av hur exempel Filmmaker Mode är inställd och ändra spelläget till motsvarande.

Ahh, perfekt! Tusen tack, då har jag lite att gå på

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Purjolöken: ifall du är nöjd med din 65UH750V som den är idag och egentligen bara vill ha något större kommer förstås en PUS85:a och egentligen vilken 75:a som helst svara mot önskemålen.

Enbart större kan dock i praktiken bli en försämring eftersom man tydligare märker av svagheterna både i själva TV:n och kvaliteten på materialet man tittar på. Ifall du skulle lägga din budget på något likt en OLED A2 i 65-tum skulle du istället få en helt annan nivå på bilden som du kanske inte kunde föreställa dig innan.

Det är sådant man ska fundera över. Det här med att "Vad är bäst för max 100kr?"-tankesätt fungerar när jag ska köpa en flaska glögg. En TV kommer du ha i många år och rätt val kan bli en glädjekälla varje gång.

Hej,

Läste din guide igen och gick till Elgiganten för att kika live, men mest nyfiken på TCL 935 du rekommenderade och blev väldigt impad.

Kan tillägga att skillnaden mellan 935 du rekommenderade och nuvarande tv är enorm, iallafall som jag upplevde det.
Sen är man lite insnöad på märken och har adrig haft TCL innan men den kändes verkligen rätt.
Men är den i samma klass som TCL 6 Series/R646 2021 från rtings.com? Eller är det samma med annan benämning bara?

Permalänk
Medlem

Har äntligen hunnit använda nya tvn lite (OLED 65C2). Ställde in den enligt guiden på Rtings och släckte ner hela huset. Körde någon 4k HDR video på youtube och jäklar vilken bild! Riktigt imponerande! Har den ståendes på tv-bänken nu men tanken är att den ska upp på väggen. Känner att jag kaaaanske köpt en för liten tv för det. Hänger jag den på väggen så hamnar den ca 35-40cm längre bak och kommer upplevas som mindre. Tyckte det var riktigt trevligt med den större storleken jämfört med min gamla 55".

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Purjolöken:

Hej,

Läste din guide igen och gick till Elgiganten för att kika live, men mest nyfiken på TCL 935 du rekommenderade och blev väldigt impad.

Kan tillägga att skillnaden mellan 935 du rekommenderade och nuvarande tv är enorm, iallafall som jag upplevde det.
Sen är man lite insnöad på märken och har adrig haft TCL innan men den kändes verkligen rätt.
Men är den i samma klass som TCL 6 Series/R646 2021 från rtings.com? Eller är det samma med annan benämning bara?

TCL nordamerika har inget med TCL Europa att göra. Helt andra apparater. Kan inte dra några slutsatser från nordamerikanska tester.

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Har äntligen hunnit använda nya tvn lite (OLED 65C2). Ställde in den enligt guiden på Rtings och släckte ner hela huset. Körde någon 4k HDR video på youtube och jäklar vilken bild! Riktigt imponerande! Har den ståendes på tv-bänken nu men tanken är att den ska upp på väggen. Känner att jag kaaaanske köpt en för liten tv för det. Hänger jag den på väggen så hamnar den ca 35-40cm längre bak och kommer upplevas som mindre. Tyckte det var riktigt trevligt med den större storleken jämfört med min gamla 55".

Kul att läsa om din upplevelse och att du är nöjd!
Jag var hos polaren som har en LG OLED 55 och till hans vardagsrum såg det stort ut.
Sen drog jag till mediamarkt och kollade på 65 och 77 - jävlar vilken skillnad.

Jag är ganska nöjd med att ha beställt LG OLED77C1 på Blackfriday faktiskt.
Vi får se om det kommer några rabatter under mellandagsrea, troligtvis inte lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

TCL nordamerika har inget med TCL Europa att göra. Helt andra apparater. Kan inte dra några slutsatser från nordamerikanska tester.

Stämmer verkligen det?
En annan tv guru på youtube (Vincent) intervjuade TCL Europas säljchef och han säger att Tcl 935, 835 och 735 har samma egenskaper i Eu som Us
Ska se om jag hittar länken.
https://youtu.be/GPjaQ8XMN3w
I