Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Ännu en gång cementerar Ford varför uttrycket "Ingen Ford på min gård" ständigt är aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Tibber har inte stöd för bilen nej, men Greenely har. Jag nämnde Tibber som ett exempel på en tjänst som vill ha data från bilen. Ang din lösning med ODB så fungerar inte heller det eftersom den tar data från bilen, vilket är förbjudet enligt Fords policy och kommer dom på dig så låser dom ditt konto.

Problematiken är att Ford har skrivit i sin policy att om man hämtar någon som helst data från bilen på något sätt så låser dom ditt Ford-konto. Det innebär att du inte kommer åt bilen via app och inte heller kan använda Fordpass-kortet som följer med bilen för bättre pris hos t.ex. Ionity. Du blir begränsad i anvädningen av din bil.

Jag skulle gärna använda en ODB för att se batteritemperatur, få ut mer exakt data och kunna tracka lite statistik på olika sätt, något som Ford inte erbjuder i sin app. Men då går jag emot policy och riskerar att mitt konto blir låst.

Nästa fråga är hur Ford får reda på det. Flera som rapporterat om problemet har inte varit inne på verkstad eller liknande men Ford har på något vis ändå fått reda på att dom använder en tjänst som hämtar data ur bilen. Det måste ju då betyda att bilen rapporterar tillbaka till Ford om någon annan än Ford själva hämtar data från bilen vilket för mig är helt bisarrt.

Problemet är alltså inte Tibber, problemet är Fords policy. Mig veterligen gör ingen annan biltillverkare på det här viset.

Kopplar dessa tjänster verkligen upp sig direkt mot bilen? Tänker att dom kopplar upp sig mot Fords server och att det är det dom inte vill. Det borde dom ju iuf kunna blockera lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Tibber har inte stöd för bilen nej, men Greenely har. Jag nämnde Tibber som ett exempel på en tjänst som vill ha data från bilen. Ang din lösning med ODB så fungerar inte heller det eftersom den tar data från bilen, vilket är förbjudet enligt Fords policy och kommer dom på dig så låser dom ditt konto.

Problematiken är att Ford har skrivit i sin policy att om man hämtar någon som helst data från bilen på något sätt så låser dom ditt Ford-konto. Det innebär att du inte kommer åt bilen via app och inte heller kan använda Fordpass-kortet som följer med bilen för bättre pris hos t.ex. Ionity. Du blir begränsad i anvädningen av din bil.

Jag skulle gärna använda en ODB för att se batteritemperatur, få ut mer exakt data och kunna tracka lite statistik på olika sätt, något som Ford inte erbjuder i sin app. Men då går jag emot policy och riskerar att mitt konto blir låst.

Nästa fråga är hur Ford får reda på det. Flera som rapporterat om problemet har inte varit inne på verkstad eller liknande men Ford har på något vis ändå fått reda på att dom använder en tjänst som hämtar data ur bilen. Det måste ju då betyda att bilen rapporterar tillbaka till Ford om någon annan än Ford själva hämtar data från bilen vilket för mig är helt bisarrt.

Problemet är alltså inte Tibber, problemet är Fords policy. Mig veterligen gör ingen annan biltillverkare på det här viset.

Frågan jag ställer mig är hur vida det är lagligt.

1. Att ställa som krav att du själv inte får hämta data från bilen du själv äger för att ha tjänster som ingår i köpet av bilen.
2. Att dom tar emot data från din bil som du själv inte godkänt att den skickar.

Börjar man grotta i detta tror jag inte det är ok att ställa dom kraven, inte heller att dom tar emot data från bilen som du äger utan att du godkänt tror jag är ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Kopplar dessa tjänster verkligen upp sig direkt mot bilen? Tänker att dom kopplar upp sig mot Fords server och att det är det dom inte vill. Det borde dom ju iuf kunna blockera lätt.

Jag har mycket svårt att tro att t.ex. Greenely kan hämta data från Fords servrar hur som helst. Fattar jag Greenelys FAQ rätt så loggar man in hos Ford via deras portal så dom får tillgång till bilen och dess data.

Skrivet av MacAllan:

Frågan jag ställer mig är hur vida det är lagligt.

1. Att ställa som krav att du själv inte får hämta data från bilen du själv äger för att ha tjänster som ingår i köpet av bilen.
2. Att dom tar emot data från din bil som du själv inte godkänt att den skickar.

Börjar man grotta i detta tror jag inte det är ok att ställa dom kraven, inte heller att dom tar emot data från bilen som du äger utan att du godkänt tror jag är ok.

Man kanske skulle försöka gräva lite i det och se vart man hamnar. Mig veterligen är det just Ford och ingen annan som har detta så det känns så otroligt märkligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Härliga säljare man har här i stan. Skulle låna deras Enyaq för att testa helljuset I mörker för att redan nu kunna avgöra om jag vill ha ledramp eller inte. Skulle ta den på torsdag för att jag ska på tjänsteresa imorrn till Kramfors och sova över och jag tyckte det var overkill att låsa upp deras bil så länge bara för att testa ljusen.

Nu ringde han och sa att han hade råkat dubbelboka och undrade om jag kunde ta den tidigare än fast han minns att jag skulle bort då. Slutade med att han tyckte att ja men ta den till Kramfors så får du ju testa på riktigt med laddning och körning i mörker och allt, inte gör det nåt!

Bara att börja planera rutten, ca 28 mil enkel väg så borde inte nåt problem med laddning 🙂

Då var resan gjord. Nerresan blev inlandsvägen över Åsele och sedan ner till Sollefteå, och hemresan längs kusten förbi Ö-vik och upp till Nordmaling ungefär och sedan in över Bjurholm och hem. Snittförbrukning på 21,5kWh/100km, lite högt tycker jag men eco-drivade inte överdrivet hårt, och det var fuktigt på vägarna stora delar av resan, och dubbdäcken hjälpte nog inte. Runt nollan i yttertemp båda delresor. Fick snabbladda på Ica Kvantum i Sollefteå, 360kW-laddare. Lite strul med appen först, men när jag väl var igång gick det väldigt snabbt tycker jag. Snittade ca 100kW i effekt under mina 20 minuter, och då hann jag i stort sett kolla telefonen nån minut, gå in på Ica och köpa en godispåse, gå på toa och ut igen, och kolla telefonen 3-4 minuter till. Laddningen kommer verkligen bli INGET problem.

Grymt impad av bilen dock, tyckte ju första vändan att den var alldeles för styv i chassit och det tyckte jag nog nu också, men på motorvägen kändes den verkligen lugn och fin. Riktigt härlig i krokarna på slingrigare vägar, inte sådär gokart-känsla men den kändes lixom väldigt lugn, trygg och stabil, engagerande men uppmuntrade inte till att köra som en tok. Trodde aldrig jag skulle använda sportläget i DCC-inställningarna på bilen vi beställt, men det kan nog hända att jag petar in den nån gång.

Oerhört tyst också nu när man fick prova på 19-tummare. Trots dubben var den riktigt behaglig, och när det fanns lite snö som dämpade dubben var den i stort sett knäpptyst. Väldigt avkopplande i slutändan, blev en 4 timmars hemresa med ett kort stopp för en korv på macken, rätt jobbigt före med mycket dimma och snörök och halka så tempot var lugnt, och ändå kände jag mig helt utvilad när jag kom hem. Hade aldrig kunnat köra så här utan att vara åtminstone ganska trött i huvudet om jag hade kört Passaten. Inte helt nöjd med Sportline-stolarna, tror den är utformad för längre personer än mina <170cm så stödet för ryggen kom lixom för högt upp, och även svankstödet gjorde att jag satt lite som en banan bakåt. Som tur är har vi beställt standardversionen.

Helljuset har dock inte en chans mot en Lightforce-ramp. Fullkomlig utklassning, inte ens nära, och då säger ändå Vi Bilägares ljustester att Skodan har väldigt starkt ljus men fick avdrag för lite för mycket ljus på vägbanan. Är alltså bara att konstatera att ingen bil kommer ens nära ett bra extraljus. Ljusbilden var dock bra, Matrix-funktionen var fullkomligt underbar när det fanns mycket trafik, och än om vi kommer sätta in en ramp så kommer den nog vara avslagen rätt ofta. Tog bilder med systemkameran på låst exponering för att jämföra, kan posta bilderna när jag hunnit dra in dom för den som tvivlar.

Summa summarum så känner jag mig än mer säker på att vi har gjort rätt val!

Permalänk
Medlem

Bonnet, självdog dom lite nu på Svenska marknaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Tibber har inte stöd för bilen nej, men Greenely har. Jag nämnde Tibber som ett exempel på en tjänst som vill ha data från bilen. Ang din lösning med ODB så fungerar inte heller det eftersom den tar data från bilen, vilket är förbjudet enligt Fords policy och kommer dom på dig så låser dom ditt konto.

Problematiken är att Ford har skrivit i sin policy att om man hämtar någon som helst data från bilen på något sätt så låser dom ditt Ford-konto. Det innebär att du inte kommer åt bilen via app och inte heller kan använda Fordpass-kortet som följer med bilen för bättre pris hos t.ex. Ionity. Du blir begränsad i anvädningen av din bil.

Jag skulle gärna använda en ODB för att se batteritemperatur, få ut mer exakt data och kunna tracka lite statistik på olika sätt, något som Ford inte erbjuder i sin app. Men då går jag emot policy och riskerar att mitt konto blir låst.

Nästa fråga är hur Ford får reda på det. Flera som rapporterat om problemet har inte varit inne på verkstad eller liknande men Ford har på något vis ändå fått reda på att dom använder en tjänst som hämtar data ur bilen. Det måste ju då betyda att bilen rapporterar tillbaka till Ford om någon annan än Ford själva hämtar data från bilen vilket för mig är helt bisarrt.

Problemet är alltså inte Tibber, problemet är Fords policy. Mig veterligen gör ingen annan biltillverkare på det här viset.

Det var inte en lösning jag föreslog, var mest intresserad om det var det folk på FB gruppen gjort som blivit avstängd för de hämtar data via odb uttaget och har på något sätt fått det att fungera med Tibbers smarta laddning, även om bilen inte var supporterad. Från ett Ford perspektiv så skulle man i ett sånt fiktivt scenario åtminstonde ha förståelse för att någon mixtrat ihop en "smart" feature via hack via odb.

Men överlag så tycker det liksom du att det är en konstig policy. Så länge det man gör via ODB endast är att läsa data så borde de fullständigt skita i vad man gör med sin data, och ännu mer konstig när ifall det även gäller information som en laddare frågar via laddutaget. De borde väl mer vara glada att deras bilar är kompatibla med "smarta" laddare. det är ju en feature.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en gissning på ungefärliga faktiska leveranstider för att få en laddbox installerad i villan? Vi fick precis meddelande om att vår elbil som skulle levereras någon gång under Q1 2023 kommer landa här hemma inom 2 veckor. Verkar vara väldigt svårt att få ett rakt svar från alla större företag som förmedlar direkt till alla lokala hantverkare. Hur länge fick ni vänta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traxad:

Är det någon som har en gissning på ungefärliga faktiska leveranstider för att få en laddbox installerad i villan? Vi fick precis meddelande om att vår elbil som skulle levereras någon gång under Q1 2023 kommer landa här hemma inom 2 veckor. Verkar vara väldigt svårt att få ett rakt svar från alla större företag som förmedlar direkt till alla lokala hantverkare. Hur länge fick ni vänta?

När jag installera min förra året så tog det nästan 3 månader från det jag beställde den tills jag fick den men då var det leveransproblem med boxen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

När jag installera min förra året så tog det nästan 3 månader från det jag beställde den tills jag fick den men då var det leveransproblem med boxen.

Aj! Laddade du bilen på allmäna platser eller "ful-laddade" du via ett vanligt uttag under väntetiden?

Permalänk
Skrivet av Traxad:

Är det någon som har en gissning på ungefärliga faktiska leveranstider för att få en laddbox installerad i villan? Vi fick precis meddelande om att vår elbil som skulle levereras någon gång under Q1 2023 kommer landa här hemma inom 2 veckor. Verkar vara väldigt svårt att få ett rakt svar från alla större företag som förmedlar direkt till alla lokala hantverkare. Hur länge fick ni vänta?

Ta en lokal elektriker och be honom beställa grejerna genom tibber. Han kan säkert klämma in några timmar inom 2 veckor.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traxad:

Är det någon som har en gissning på ungefärliga faktiska leveranstider för att få en laddbox installerad i villan? Vi fick precis meddelande om att vår elbil som skulle levereras någon gång under Q1 2023 kommer landa här hemma inom 2 veckor. Verkar vara väldigt svårt att få ett rakt svar från alla större företag som förmedlar direkt till alla lokala hantverkare. Hur länge fick ni vänta?

Inom 5 arbetsdagar var min på plats, dvs idag faktiskt Utfördes av vad andra också ovan hänvisar till av lokal elektriker.

Visa signatur

5800x3D | FlareX 2x8 cl14 (3200) | B550 ROG Gaming-f | EVGA supernova G2 850 | Nanoxia Silent 1 Rev.B | MSI RTX 3080 Gaming Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Ta en lokal elektriker och be honom beställa grejerna genom tibber. Han kan säkert klämma in några timmar inom 2 veckor.

Skrivet av Therok:

Inom 5 arbetsdagar var min på plats, dvs idag faktiskt Utfördes av vad andra också ovan hänvisar till av lokal elektriker.

Tack för tipset! Får ringa runt och hålla tummarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traxad:

Tack för tipset! Får ringa runt och hålla tummarna!

Vad blir det för bil?

Visa signatur

5800x3D | FlareX 2x8 cl14 (3200) | B550 ROG Gaming-f | EVGA supernova G2 850 | Nanoxia Silent 1 Rev.B | MSI RTX 3080 Gaming Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traxad:

Aj! Laddade du bilen på allmäna platser eller "ful-laddade" du via ett vanligt uttag under väntetiden?

Beställde bilen i augusti dagen efter eller om det gick 2 dagar beställde jag laddaren 3 månader senare installerades laddaren den skulle komma efter 1 månad men komponent brist så laddaren installerades veckan innan jag fick bilen så klara mig
Annars hade jag nog kört med ett vanligt uttag har ett i närheten av bilen.

SÅ jag såg väl till att tänka lite proaktivt för jag viste att en elbil skulle det blir så kunde lika gärna beställa en laddare och sätta upp.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Traxad:

Är det någon som har en gissning på ungefärliga faktiska leveranstider för att få en laddbox installerad i villan? Vi fick precis meddelande om att vår elbil som skulle levereras någon gång under Q1 2023 kommer landa här hemma inom 2 veckor. Verkar vara väldigt svårt att få ett rakt svar från alla större företag som förmedlar direkt till alla lokala hantverkare. Hur länge fick ni vänta?

Jag beställde min lokalt, beskedet vid beställning var att det "kunde dröja 3-4 veckor". Två dagar senare hade jag min box installerad och klar...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Idag börjar eCarExpo på Svenska mässan i Göteborg! Massor av nyheter och uppvisningar av flera konceptbilar som t.ex VW kombi ID.Space Vizzion Någon mer än jag som ska dit?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Idag börjar eCarExpo på Svenska mässan i Göteborg! Massor av nyheter och uppvisningar av flera konceptbilar som t.ex VW kombi ID.Space Vizzion Någon mer än jag som ska dit?

Nix, jag orkar mig inte över koncept-bilar som aldrig kommer. Jag vill se verkligheten istället för fantasiprodukter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Traxad:

Aj! Laddade du bilen på allmäna platser eller "ful-laddade" du via ett vanligt uttag under väntetiden?

Det är inte katastrof att ladda ur ett vanligt uttag ett tag, bara man begränsar laddningen till vad ledningarna rimligen kan klara av. Jag har polare som kört så i månader även med gamla hus och elsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Nix, jag orkar mig inte över koncept-bilar som aldrig kommer. Jag vill se verkligheten istället för fantasiprodukter.

Tusen procent this!
En konceptbil som är supercool och har helt orealistiska specifikationer som 5 år senare släpps och den har 7% gemensamt med konceptet, Varför tillåts bilindustrin fortsätta med detta PR trams?

Tänk om Microsoft skulle dema kommande Windows 12 med, full AR/VR interface, maskinlärning på allt, optimerad kod > 50% FPS boost i alla spel. Inget MS kontokrav, Helt ny fönsterhanterare med alla funktioner, docking/profiler, Assymetriska fönster, floating widgets, instant sleep state som drar 0.01W och håller alla sessioner vid liv etc etc. Office ingår i priset på 300kr.
Sen släpps win12 och det är win11 med lite UI tweaks. Det skulle bli rubriker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Nix, jag orkar mig inte över koncept-bilar som aldrig kommer. Jag vill se verkligheten istället för fantasiprodukter.

Hade jag bott i närheten så hade det ju varit läckert att se dom IRL, men varje gång det dyker upp en ny bil på en cool startup, nån gammal dinosaurie som hittat på nåt nytt eller nåt gammalt utdött märke som "återuppstått" (sålt namnet till Kina) med nåt nytt och coolt så suckar jag. Än om t.ex nya DeLorean-konceptet var asläckert så berör det mig inte alls.

Då blev jag mer glad över att se att nya Opel Astran kommer som elbil och kombi med hyfsat bagage och faktiskt en rätt snygg design.

Apropå verkliga bilar så fick jag se och provsitta en ID.Buzz i tisdags när jag hämtade Enyaqen på lån. Jeeesus vilken mysig bil att sitta i, väckte verkligen ordentligt ha-begär. Riktigt mysigt baksäte och allmänt luftig och trevlig. Tusen gånger mer engagerande än nåt galet koncept

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Tusen procent this!
En konceptbil som är supercool och har helt orealistiska specifikationer som 5 år senare släpps och den har 7% gemensamt med konceptet, Varför tillåts bilindustrin fortsätta med detta PR trams?

Tänk om Microsoft skulle dema kommande Windows 12 med, full AR/VR interface, maskinlärning på allt, optimerad kod > 50% FPS boost i alla spel. Inget MS kontokrav, Helt ny fönsterhanterare med alla funktioner, docking/profiler, Assymetriska fönster, floating widgets, instant sleep state som drar 0.01W och håller alla sessioner vid liv etc etc. Office ingår i priset på 300kr.
Sen släpps win12 och det är win11 med lite UI tweaks. Det skulle bli rubriker.

Det finns ju lite olika typer av konceptbilar, men det är ju delvis framtidsvisioner, men även antydningar om framtida design. Jämför t ex Volvos ECC med första S80 eller SCC med C30 för att ta lite äldre exempel, eller Buzz-konceptet. Varför de tillåts? Varför skulle de inte tillåtas? Ingen har påstått att det är produktionsfärdiga bilar. Värre tycker jag det är att man lanserar produktionsfärdiga bilar som man inte kan leverera, vilket är ett gemensamt drag med en del andra sektorer…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Då var resan gjord. Nerresan blev inlandsvägen över Åsele och sedan ner till Sollefteå, och hemresan längs kusten förbi Ö-vik och upp till Nordmaling ungefär och sedan in över Bjurholm och hem. Snittförbrukning på 21,5kWh/100km, lite högt tycker jag men eco-drivade inte överdrivet hårt, och det var fuktigt på vägarna stora delar av resan, och dubbdäcken hjälpte nog inte. Runt nollan i yttertemp båda delresor. Fick snabbladda på Ica Kvantum i Sollefteå, 360kW-laddare. Lite strul med appen först, men när jag väl var igång gick det väldigt snabbt tycker jag. Snittade ca 100kW i effekt under mina 20 minuter, och då hann jag i stort sett kolla telefonen nån minut, gå in på Ica och köpa en godispåse, gå på toa och ut igen, och kolla telefonen 3-4 minuter till. Laddningen kommer verkligen bli INGET problem.

Grymt impad av bilen dock, tyckte ju första vändan att den var alldeles för styv i chassit och det tyckte jag nog nu också, men på motorvägen kändes den verkligen lugn och fin. Riktigt härlig i krokarna på slingrigare vägar, inte sådär gokart-känsla men den kändes lixom väldigt lugn, trygg och stabil, engagerande men uppmuntrade inte till att köra som en tok. Trodde aldrig jag skulle använda sportläget i DCC-inställningarna på bilen vi beställt, men det kan nog hända att jag petar in den nån gång.

Oerhört tyst också nu när man fick prova på 19-tummare. Trots dubben var den riktigt behaglig, och när det fanns lite snö som dämpade dubben var den i stort sett knäpptyst. Väldigt avkopplande i slutändan, blev en 4 timmars hemresa med ett kort stopp för en korv på macken, rätt jobbigt före med mycket dimma och snörök och halka så tempot var lugnt, och ändå kände jag mig helt utvilad när jag kom hem. Hade aldrig kunnat köra så här utan att vara åtminstone ganska trött i huvudet om jag hade kört Passaten. Inte helt nöjd med Sportline-stolarna, tror den är utformad för längre personer än mina <170cm så stödet för ryggen kom lixom för högt upp, och även svankstödet gjorde att jag satt lite som en banan bakåt. Som tur är har vi beställt standardversionen.

Helljuset har dock inte en chans mot en Lightforce-ramp. Fullkomlig utklassning, inte ens nära, och då säger ändå Vi Bilägares ljustester att Skodan har väldigt starkt ljus men fick avdrag för lite för mycket ljus på vägbanan. Är alltså bara att konstatera att ingen bil kommer ens nära ett bra extraljus. Ljusbilden var dock bra, Matrix-funktionen var fullkomligt underbar när det fanns mycket trafik, och än om vi kommer sätta in en ramp så kommer den nog vara avslagen rätt ofta. Tog bilder med systemkameran på låst exponering för att jämföra, kan posta bilderna när jag hunnit dra in dom för den som tvivlar.

Summa summarum så känner jag mig än mer säker på att vi har gjort rätt val!

Enyaq med LED Matrix:

Passat 2016, standard LED-lampor:

Passat med 20" Lightforce-ramp, lite äldre modell:

Tagna på 1/20, ISO 800, F2.

Klart bättre ljus med LED Matrix jämfört med Passatens originalljus. Inte starkare (snarare svagare rätt ner på vägbanan men det är ju bara bra, bredden och längden är ofantligt mycket bättre på halvljuset), men mycket bredare. Bilderna gör inte riktigt rätt för hur stor skillnad det är ut mot sidorna. Lägg märke t.ex till stoppskylten ute i skogen på skoterleden som i stort sett är osynlig med Passaten men syns väl med Enyaq.

Men, släng på en Lightforce-ramp på det så är det inte ens på samma planet. Blev faktiskt helt tagen över hur stor skillnaden var när jag väl hade vant mig vid att köra utan ramp ett tag och sen fick köra med den igen. Inte jämförbart på något sätt, och ingen kan få mig att tro att någon bils helljus, vare sig det är Laserlight eller vad det kan heta kommer komma i närheten av ett par riktigt bra extraljus. Nu gjorde visserligen nederbörd att Lightforce-bilderna ser lite skumma ut, men skillnaden var verkligen att man såg hela vägen bort till kurvan ljust och tydligt jämfört med att inte göra det.

Permalänk
Hedersmedlem

*Off topic raderat*

Tråden handlar om Elbilar, inte vind- vs kärnkraft osv.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Räknade ut vad laddningen kostade på 1 år för min elbil vs vad jag la på min gamla för skojs skull.
Gissade innan jag tog bilen att jag skulle spara runt 500kr i mån på bränsle med en elbil.
Kom rätt nära.

Bilen jag hade innan
Volkswagen Arteon 240 HK diesel
Kollade perioden 2021-05-01 -> 2020-05-01
Pengar lagda på diesel 11 247kr på 1 år (detta var när dieseln låg runt 16 kr litern)
Kör man dagens priser så blir de väl 11 247 + 60% = 17 995kr

Elbilen jag har nu
Tesla Model 3 LR
Kollade perioden 2021-10-20 -> 2022-10-20
3263kr på 1 år (detta är förövrigt bara snabbladdning. Har gratis laddning på jobbet, samt när laddningen var gratis på lidl / kommunstolparna)

Permalänk

Kört till Stockholm Vintertid med min EV6.
Lite punkter:
* Laddningen är, även med nya uppdateringen och förvärmning av batteriet, väldigt dålig.
* Drar inte jättemycket mer trots stora 20" dubbdäck och ganska extremt regnväder med mycket vatten och skit på vägen. SNittade 22,5 upp. snitthastighet runt 90-100km/h. (min uppfattning)
* Dragkroken till EV6, eller rättare sagt Elkontakten till den är helt värdelös. Det kommer in vatten i den och kortsluter 12V batteriet. Fick slita ut sladden så den skulle sluta varna och dra ström nu igen på resan upp pga den varnade igen att blinkers mm va dåliga på släp som jag ej hade på... Andra bytet och samma sak. Verkstaden ska sätta krympslang på kablaget nästa vecka efter ytterligare ett byte för att förhindra att vatten kommer in. Långt ifrån ensam enligt dom.
* Börjat bli lite köer på Ionity nu. Många har elbil och många Teslor som har egna lediga en bit bort! (Varför?)
* Ionitys hotline är grym. Startade om en Stolpe åt mig 2 min efter jag inledde samtalet och kunde ladda i Norrköping då köerna växte.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av megaman01:

* Börjat bli lite köer på Ionity nu. Många har elbil och många Teslor som har egna lediga en bit bort! (Varför?)

Idag är väl teslas laddare dyrast och ionity rena reapriset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Idag är väl teslas laddare dyrast och ionity rena reapriset.

Om man har någon form av abbonemang/deal via sitt bilmärke så är det nog så, för oss andra dödliga tror jag det är tvärtom

Senaste resan så lyckades jag inte ladda på de två olika supertchargers jag försökte på dock.

Permalänk
Skrivet av stgr:

Idag är väl teslas laddare dyrast och ionity rena reapriset.

Tänker att dom borde få nått fördelaktigt pris när dom köper bilen? Men kan va så. Drygt iaf.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av megaman01:

Tänker att dom borde få nått fördelaktigt pris när dom köper bilen? Men kan va så. Drygt iaf.

Har för mig att tesla chockhöjde laddpriset för de som inte har gratis livstidsladdning.
Typ 9kr/kWh eller nåt sådant (eller var det nu landade)