Ljud via HDMI med Intel's integrerade UHD 770 på i7-12700K

Permalänk

Ljud via HDMI med Intel's integrerade UHD 770 på i7-12700K

Jag har en i7-12700 med inbyggt UHD 770 som är installerad på ett ASUS ROG Maximus Z690 Hero.
Jag har även ett Nvidia 3060 12GB som mina 3 skärmar är kopplade till.
Jag har även kopplat HDMI-utgången på Nvidia-kortet till en surroundförstärkare för att kunna få 5.1-ljud
Alla utgångar på Nvidia-kortet är nu upptagna.

Moderkortet har även en HDMI utgång som är kopplat till inbyggda grafiken i CPU'n
Den utgången har jag kopplat till ingången på ett Elgato Game Capture 4K60 Pro MK.2 som sitter i en annan dator
Sedan klonar jag min vanliga skärm till den andra datorn.
Jag får bild på den andra datorn, men, inget ljud.
När jag hade kopplat kabeln till Nvidia-kortet så fick jag även ljud på den andra datorn.
Det verkar som om den inbyggda grafiken i CPU'n inte skickar ut ljud via HDMI
Har man kopplat kabeln till Nvidia-kortet så dyker andra datorns capture card även upp som en ljudenehet i ljudinställningarna
Det gör det inte när kabeln är kopplad till Intel's grafik.

Jag har försökt leta redan på en lösning på detta men hittar inget vettigt.
Så jag frågar er.

Hur får jag ljud via HDMI med Intels egna integrerade grafik?

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Inte helt säker på att det går eftersom du nog förväntas använda moderkortets ljudutgångar.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk

Funkar dock med Nvidia-kortet. Både video och ljud.
Kan vara att funktionen stängs av med Intel eftersom jag även har ett Nvidia-kort.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk

Jag hade stängt av det inbyggda ljudkortet på moderkortet.
I BIOS så kallas det för USB Audio av någon anledning.
När jag aktiverade USB Audio så dök Intels grafik upp som en ljudenhet i ljudinställningarna i Windows 11
Det dök även upp som en ljudenhet i Enhetshanteraren.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.